Afgelopen zomer heb ik beide multiriemen vervangen (door nieuwe van Bosch) van mijn Volvo v50 1.8 benzine. (ter info deze motor heeft een ketting en geen distributie riem).
Reden: het was mij onbekend hoe lang de oude erop zat en een setje nieuwe riemen is natuurlijk niet zo duur. De oude riemen vertoonde wel wat krakkelé.
Het was nog even een tegenvaller dat de aircopomp de kleine snaar op spanning hield (terug monteren van de airco pomp viel niet mee, waarschijnlijk had ik hem minder ver los moeten schroeven, enfin, heb alles weer goed terug kunnen schroeven.
Sinds die tijd hoor ik heel sporadisch (laten we zeggen dat het een keer of 5 is voorgekomen sinds een maand of 6) dat wanneer ik de motor start ik een schel hoog schurend geluid uit de motor ruimte hoor komen. Duidelijk iets van een draaiend deel. Het geluid houd enkele seconden aan en dooft hierna vanzelf. Het bijzondere is dat het er dus maar enkele keren is geweest (en ook dit weekend).
In de ochtend een lange rit gereden van 3uur met airco aan. Begin van de avond weer terug en toen was het geluid er ineens. In dit geval stond de airco wel vanaf de start aan.
Ik kan helaas niet uitsluiten of bij de andere keren dat het geluid zich voordeed de airco aan stond. Ik zet hem zelf wel vaak uit als ik hem niet nodig heb.
Ik heb onlangs ook de spanner (met rol) vervangen maar dat gaf geen verbetering. Na vervanging heb ik het geluid dit weekend wederom weer gehoord (helaas).
De omstandigheid lijkt wel te maken te hebben met veel vocht/nattigheid op de weg. Na het horen van het geluid de auto wederom diverse keren gestart (ook de volgende dag vanuit koud maar niets gehoord).
Als ik naar de wielen kijk waar de lange multiriem overheen loopt zie ik wel roestkleur zitten.
Vragen:
• Zou het iets te maken kunnen hebben met de geleide rol die waar de riem ook nog langs loopt? Is dit ook iets wat je wenselijk mee vervangt? De oude spanrol vertoonde geen speling en ik voelde ok niets als ik eraan draaide (voelde net als de nieuwe).
• Is het toegestaan iets van siliconen spray op de rollen te spuiten, of is dit juist een heel slecht idee?
• Ik heb elders gelezen dat dit ook iets met de aircopomp lagers te maken kan hebben? Of te weinig smering in de pomp? Airco functioneert uitstekend en lijkt niet lek o.i.d.
Geen groot probleem maar wellicht herkend iemand het.
Kort vervelend geluid multiriem/aircopomp (?) bij starten motor.
- snorremans
- 5th Gear member
- Berichten: 2284
- Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
- Locatie: Zeist
Bij mijn V 50 2.4 ( 2004) was het de startmotor die dit hoog gierende geluid maakte, bij het aanslaan van de motor kreeg de bendix van de startmotor en extra zetje met als gevolg een hoog gierend geluid.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 14.02.2022 - 09:53
Bedankt voor de info! Hier had ik nog niet aan gedacht maar het klinkt heel logisch. Ik ga op onderzoek uitsnorremans schreef: ↑11.01.2024 - 20:07 Bij mijn V 50 2.4 ( 2004) was het de startmotor die dit hoog gierende geluid maakte, bij het aanslaan van de motor kreeg de bendix van de startmotor en extra zetje met als gevolg een hoog gierend geluid.