Volvo v50 2.4 2005 motor stuk ? Help

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Jerrylin
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 07.06.2024 - 20:34

Beste forumleden,

Ik ben nieuw en weet niet of ik me ergens voor moetstellen dus doe het bij deze

Mijn naam is Jerry en ik ben sinds 3 dagen trotsebezitter van een volvo v50 2.4 benzine/lpg uit 2005.

Ik heb vroeger 3 v70 gehad 1 s80 en een s802.9t.
We hebben het nu helaas niet breed en daarom stelde ik voor aan mijn vrouw een o zo betrouwbare volvo te kopen die goedkoop op lpg rijd.

Helaas is de pret sinds vandaag over, mijn vriendin belde mij in paniek op de auto gaf olie lampje aan stopte en rookte flink( dit terwijl ik de vloeistoffen gister had nageken en bij gevuld)

De olie was over het hele blok gespoten en de koelvloeistof volledig leeg.

Er zat nog wel wat olie in het blok.
Ik ben naar haar toe gereden heb de koelvloeistof en motorolie licht bijgevuld en probeerde te starten maar hij ging niet aan.

De distrubitieriem is heel staat op spaning en draait langzaam rond bij starten misschien wel te langzaam.

Nu is volgens de wegenwacht het blok totallos maar ze wisten het ook niet ,maar snel opgeven doe ik niet.

Klinkt dit bij een van jullie bekend in de oren wat de oorzaal zou kunnen zijn, of is het echt einde verhaal en zijn wij beide onze vakantie centjes in 3 dagen kwijt geraakt?

Ik ben zelf redelijk handig, had ook al 250 euro aan onderdelen gekocht voor onderhoud.

Misschien voor de eerste keer in me leven een motor wissellen, maar dan met lpg terug bouwen misschien lastiger.

Ik zou het leuk vinden jullie reacties a meninges te horen.

Ps wat me opviel was dat 1 slang bewust is afgeknepen die van de motorruimte de cockpit ingaat zie foto geen idee waar dese voor dient en waarom dit gedaan is.

Gr jerry
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 28240
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als ik het op de foto goed zie is dit de slang van de kachelradiator.
Dat afknippen is zeker niet zoals de auto ooit uit de fabriek is gekomen.

Handig of niet, ik zou in eerste instantie contact opnemen met de verkopende partij want 3 dagen is wel bijzonder kort plezier van jullie aankoop.
Naast eventuele Bovag garantie heb je namelijk ook nog gewoon wettelijke garantie op je aanschaf.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Jerrylin
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 07.06.2024 - 20:34

De verwarming werd ook niet warm binnen.maar het zal vast met een reden gedaan zijn denk ik dan?

Hij is partuculier gekocht, de verkoper reageerde alleen dat hij het jammer vind en zelf altijd fijn heeft gereden en hij reageert nu niet meer( wat voor poot heb dan om op te staan?)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 28240
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Heb je rechtsbijstand?
Ik zou zeker kijken wat je opties zijn voordat je straks veel geld en moeite in de auto investeert.

Zou me niets verbazen dat de kachelradiator lekt en men hem daarom af heeft geknepen.
Ik persoonlijk vraag me dan af wat er nog meer tevoorschijn komt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29262
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Terug naar de verkopende partij voor een goed gesprek.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8655
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Wou vragen, waar heb je hem gekocht. maar particulier zie ik nu staan. Ja die zal hem met een reden weg gedaan hebben. Dure auto als ik zo brutaal mag zijn?
Maar een koelwater leiding was geknipt en afgedopt als ik dat zie? En de motor verloor ineens veel koelwater en olie. hoezo olie?
Ik vind het moeilijk te zeggen wat hier precies gebeurd is, en wat er dan kapot is. En komt het door de motor zelf, of iets om de motor heen wat je dan moet uitzoeken en ook vervangen?
Dat de D-riem langzaam voorbij komt bij starten kan wel kloppen, zelfs stationair lijkt dat al vrij rustig. op de startmotor draait het blok zo'n 300-400 toeren. Maar het feit dat hij strak staat en netjes voorbij komt geeft denk ik wel aan dat zuigers en kleppen elkaar niet raken.
De vraag is wat het gebrek aan koeling en olie intern veroorzaakt heeft. Endoscoop er in en de cilinderwanden bekijken.

Net even bij Onderdelenlijn en marktplaats gekeken, staan best wat B5244S blokken te koop.

Nou heb ik toevallig sinds afgelopen maand wel wat ervaring met motor wisselen... Was voor mij ook de eerste keer. Leuke klus hoor en zou het nog wel een keer doen, maar liever met een auto waar je de tijd voor hebt en niet zo snel mogelijk de weg op moet.
Vanaf pagina 14 ongeveer begint het gezeik, mocht je zin hebben om vanaf daar te lezen. Laatste pagina's gaan echt over het wisselen.
viewtopic.php?t=78572&start=260
LPG overzetten is geen punt, want dat zit niet in de motor maar in het inlaatspruitstuk. Die kan je gewoon overzetten, moet er toch af voor de inbouw want je hebt die ruimte nodig. Tenminste, bij mijn blok was dat wel zo.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Jerrylin
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 07.06.2024 - 20:34

We hebben 1850 betaald.

Toen de motor stil viel en olie met overdruk boven uit het blok kwam toen keek ik naar de koelvloeistof en die was helemaal leeg.

Omdat de snaar heel is en draait staat het blok dus nog niet vast.
Misschien een revisie nog mogelijk of idd een ruilmotor. Maar wat zou het buiten de motor kunnen zijn die de motor stukt maak?

Misschirn heeft deze ook een turbo daar heb ik niet naar gekeken en heeft die metaal het blok in geschoten.

Jullie zeggen dus zeker dat de slang een radiator slang is die ze hebben afgeknepen?

Bij de passenger kant is het tapijt open gesneden geweest en ligt er water onder het tapijt
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 828
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Kachelradiateur is zoals anderen al zeggen afgeknepen. Als met het tapijt gerotzooid is en het nat is, dikke kans dat de kachelradiateur inderdaad lek is. Dashboard moet er (grotendeels) uit. Zit geen turbo op dit blok, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Inderdaad flink wat olie te zien. Is de peilstok omhoog gepopt? Anders wellicht een keerring en rijwind die alles naar boven geblazen heeft. Dikke kans dat er iets met de carterventilatie is.

Van de verkoper hoef je niets te verwachten. Loopt veelal op niets uit, met een particuliere verkoper. Wellicht kun je met een eventuele rechtsbijstandverzekering nog wat voor elkaar krijgen. Maar ben er bang voor. Wordt al gauw een juridisch cirkeltje: bewijslast, mededelingsplicht, onderzoeksplicht, lage aankoopprijs, oude auto, niet bij een garagebedrijf gekocht. Ik zou daarom persoonlijk m'n tijd en geld inzetten op diagnose en reparatie of het verlies pakken en de auto weer van de hand doen, met het eerlijke verhaal.
Jerrylin
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 07.06.2024 - 20:34

Dankjewel kan ik hier videos uploaded en?
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 828
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Makkelijkste is even op YouTube uploaden, op verborgen zetten en hier de link delen.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 28240
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Jerrylin schreef: 08.06.2024 - 07:39 Misschirn heeft deze ook een turbo daar heb ik niet naar gekeken en heeft die metaal het blok in geschoten.
De 2.4 heeft geen turbo, alleen de diesels en de benzine T5.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8655
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Auto nu verkopen, krijg je weinig voor maar misschien nog wel de beste keuze. Want er lijkt nu meer aan de hand dan alleen de motor.
Reken voor een motor 750 euro of meer, plus het werk dat je er van hebt, en de interieur radiator (zeer waarschijnlijk).
MIsschien dat je er in onderdelen nog wat voor krijgt, maar ook dan een pens vol werk en heel veel tijd.

Dit is wel één van de meest betrouwbare motoren die je in zo'n Volvo kan krijgen, gaat eigenlijk maar weinig kapot aan. Dit is de 2e die ik ken die kapot loopt.
Vind het wel heel erg dat dit gebeurd en je het al niet zo breed hebt. Verkoper wist hier gewoon van, kan toch niet anders.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Zou als eerste toch nog eens proberen om de verkoper te pakken te krijgen. Je bent gewoon opgelicht vermoed ik. Al is de prijs die je hebt betaald ook te weinig voor een geheel goed werkende auto om eerlijk te zijn. Maar als ze er niet bij hebben verteld dat de radiator niet werkt dan hebben ze je opgelicht. Die lekkage komt vaker voor, en daarbij kan de CEM nat worden. Zo te zien hebben ze geen zin meer gehad om iets aan de auto te doen. Dus afklemmen en z.s.m. verkopen aan een slachtoffer.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Jerrylin
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 07.06.2024 - 20:34

Dankjulliewel ik zal morgen een filmpje maken en de link hier delen.

Maar kan de motor een klap jebben gehad van de afgeklemde radiator slang?

Ik probeer er achter te komen of de motor daadwerkelijk totallos is. Of eventueel met beperkte kosten nog te fixen.

Ik wardeer jullie.

Verkoper reageert niet meer en negeert mij , ik kan wel maar ze huis rijden en de auto door het raam naar binnen zetten maar dat mag niet van de wet :(
Gebruikersavatar
Jiska
4th Gear member
Berichten: 724
Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23

Echt triest dat mensen gewoon een auto verkopen waar van alles mee mis is zonder dat te vertellen..
De verkoper wist 100 procent al van deze problemen af. Dit kan echt niet binnen 3 dagen gebeurt zijn.
Zou eerst nog een paar keer de verkoper te pakken proberen te krijgen. En je hebt zijn adres dus ik zou er gewoon naar toe gaan.

Je hebt geen wettelijke garantie, aangezien je de auto niet bij een autobedrijf gekocht hebt, maar aangezien dit overduidelijk bekend was bij de verkoper is dit natuurlijk niet legaal. Je kan altijd nog aangifte doen als meneer echt moeilijk gaat doen. Vind het echt vervelend voor je en ben heel benieuwd hoe de verkoper dit gaat oplossen
Opgegroeid met Volvo's en heb altijd volvo gereden.

Huidige auto:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 | aanschaf: 330.000km. | 2024/Heden
Orestes velgen, 2.5T motor, AWD, HU850 / High Performance audio, Geartronic, Bi Xenon (helder), Centerspeaker

Vorige Auto:
Volvo V70 2.4 D5 Edition Sport 2007 | 267.000km/420.000km | 2018/2024 | Export : 17-6-2024
Sentinels velgen, D5 moter, HU650 / Performance audio, Navigatie, Adaptieve Xenon, Geartronic
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Jerrylin schreef: 08.06.2024 - 18:10 Dankjulliewel ik zal morgen een filmpje maken en de link hier delen.

Maar kan de motor een klap jebben gehad van de afgeklemde radiator slang?

Ik probeer er achter te komen of de motor daadwerkelijk totallos is. Of eventueel met beperkte kosten nog te fixen.

Ik wardeer jullie.

Verkoper reageert niet meer en negeert mij , ik kan wel maar ze huis rijden en de auto door het raam naar binnen zetten maar dat mag niet van de wet :(
Als je en olie, en koelvloeistof kwijt bent, waar is die naar buiten gegaan? Meestal denk je dan aan een lekke koppakking. Maar dat knalt er ook niet in 1 seconden allemaal uit dan. Er is lang doorgereden met het olielampje aan, en kan je misschien nog ergens zien waar het anders naar buitengekomen is?

Heb je ook niets van rechtsbijstand of dergelijke? Je kan diegene hier gewoon voor aanklagen namelijk. Maar soms helpt dreigen daarmee ook nog wel is.

Vooral kloten voor jullie zeg! Deze motoren zijn met goed gebruik en onderhoud normaal onverwoestbaar.
Laatst gewijzigd door Cavanta op 08.06.2024 - 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Gebruikersavatar
Jiska
4th Gear member
Berichten: 724
Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23

Precies!

Heb ook een keer een 2.4 140pk motor gehad.
Die was niet kapot te knuppelen..
Opgegroeid met Volvo's en heb altijd volvo gereden.

Huidige auto:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 | aanschaf: 330.000km. | 2024/Heden
Orestes velgen, 2.5T motor, AWD, HU850 / High Performance audio, Geartronic, Bi Xenon (helder), Centerspeaker

Vorige Auto:
Volvo V70 2.4 D5 Edition Sport 2007 | 267.000km/420.000km | 2018/2024 | Export : 17-6-2024
Sentinels velgen, D5 moter, HU650 / Performance audio, Navigatie, Adaptieve Xenon, Geartronic
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 28240
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Jerrylin schreef: 08.06.2024 - 18:10 Maar kan de motor een klap jebben gehad van de afgeklemde radiator slang?
De afgeklemde slang is van het circuit naar de kachel en weer terug de motor in.
Deze kan je afdoppen zonder dat er iets mee gebeurt, neemt niet weg dat men geen zin had om het echte probleem te verhelpen.
Hebben ze dit vermeld? Want zo niet heb je een eerste geborgen gebrek en vermoed dat er nog wel meer tevoorschijn gaan komen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Jiska
4th Gear member
Berichten: 724
Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23

Er zullen inderdaad nog wel wat meer verborgen mankementen aan de auto zitten..
Opgegroeid met Volvo's en heb altijd volvo gereden.

Huidige auto:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 | aanschaf: 330.000km. | 2024/Heden
Orestes velgen, 2.5T motor, AWD, HU850 / High Performance audio, Geartronic, Bi Xenon (helder), Centerspeaker

Vorige Auto:
Volvo V70 2.4 D5 Edition Sport 2007 | 267.000km/420.000km | 2018/2024 | Export : 17-6-2024
Sentinels velgen, D5 moter, HU650 / Performance audio, Navigatie, Adaptieve Xenon, Geartronic
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 6049
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

De verkopende partij middels een aangetekende brief in gebreke stellen.
In de brief de keuze stellen om de auto terug te nemen tegen verkoopprijs (wat jij betaald hebt) of keuze de kosten van de Volvo dealer te betalen of er komt een zaak van.

Ook bij particulieren verkoop met dergelijke bedragen mag je er vanuit gaan dat het geleverde deugdelijk moet zijn.

Zou alvast een rechtswinkel binnenstappen en je daar melden.

Daarnaast vraag ik mij af of het al bekend is wat er aan mankeert. Klinkt mij namelijk toch als een kapotte koppakking of mogelijk een scheurtje in het blok. (Cilinderwand)
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Ford Ranger 4x4 Overland Bound
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”