M56 Versnellingsbak constructie

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Teknik
2nd Gear member

Weet iemand hier iets meer over het smeersysteem van de M56 versnellingsbak? De motor van een auto werkt met spatsmering. (Het snellopende drijfwerk slaat door het carter). Maar door het ontbreken van krukwangen zal de smering van een versnellingsbak anders werken, lijkt mij althans?? Maar hoe dan? Is er een pompje?

Ik heb meer met schepen en die hebben geen versnellingsbak (Het is geen raadseltje waar Teknik dan het antwoord van weet...). Alle links die ik kan vinden gaan over olie verversen in de bak. Nergens vind ik hoe de olie wordt rondge.. uh.. "pompt"? Misschien kan iemand links posten naar filpjes over dit onderwerp.

Ik ben heel benieuwd of iemand meer weet!?
Nosegear
2nd Gear member
Contacteer:

De motor werkt wel met meer dan spatsmering hoor. De oliepomp circuleert de olie via de galerij door de hele motor. Omdat het een wet sump is dwaalt de olie daarna vanzelf via verschillende wegen weer naar het carter.

De versnellingsbak heeft naar mijn weten géén oliepomp, maar is wel spat- en contactsmering. De secundaire as draait door de olie onderin de versnellingsbak en spat olie, maar draagt die door ingrijping op de andere assen ook over. Daarom geldt ook voor veel versnellingsbakken een beperkte sleepafstand: door het slepen draait de hoofdas (want via wat omwegen direct verbonden met de wielen), maar de secundaire draait as niet. Dat brengt de lagering van de hoofdas in gevaar van drooglopen. Bij de vrachtauto wordt zelfs aangegeven de cardanas los te nemen voor het slepen om dezelfde reden.
Blue skies,

Marcel
Rijdt een hele mooie donkergrijze C70 2.0T uit 2003.
WillyWortel2
5th Gear member

Er werd al op gewezen dat de smering en circulatie an de olie in een automotor worde verzorgd door de oliepomp.
Die olie gaat naar de lagers van de krukas en de nokkenas en wordt ook gebruikt om de zuigers te koelen.

Het is echt een misvatting dat de krukaswangen door de olie slaan in het carter.
Zo komt de smering niet tot stand. Sterker nog wanneer er te veel olie in het carter zit kan de krukas wel door de olie gaan.
Enig idee wat er gebeurt wanneer de krukas een paar duizend toeren maakt en zich door de olie heen slaat?
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”