Misfire cilinder 2 v70 2.4t

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
janboer123
Starter

Hallo allemaal,

Ik heb een v70 2.4t 1999 op lpg. Hij rijdt sinds vorige week erg beroerd en startte moeilijk vandaag. Ik heb hem uitgelezen en zegt dat er een misfire is op cylinder 2. P0302 uit mijn hoofd. Rijdt heel slecht op lpg, iets beter op benzine

Nu heb ik al 5 nieuwe bougies geprobeerd en een nieuwe bobine. Code gewist en kwam na een paar km rijden gelijk terug??! Op internet kom ik tegen dat het met de injector te maken kan hebben. Als hij warm is lijkt het wel iets beter te gaan.

Ik denk nu zelf eigenlijk dat het de dynamo is. Zou dat theoretisch uberhaupt kunnen? De lichten flickeren van het interieur en ook van de koplampen. Ik heb namelijk vorig jaar de dynamo erafgehad om de aircopomp te repareren en de dynamo was niet de nieuwste meer.

Zou ik dit op een of andere manier kunnen testen met de voltmeter of heeft dit er niks mee te maken? Ik zal vanmiddag ook even een compressietest uitvoeren.

Laat me weten wat jullie denken alsjeblieft.

Met vriendelijke groet,

Jan
Nosegear
2nd Gear member
Contacteer:

Ik geloof dat je er een beetje een dure manier van diagnosticeren op nahoudt. :-| Bij een misfire op cilinder twee zou mijn eerste stap zijn het omwisselen van bobines #1 en #2 en zien of de fout ook verschuift naar een andere cilinder. Zo ja, tijd voor een nieuwe bobine en zo nee, terugwisselen. Idem voor de bougies; ik zou er eerst even twee van plaats wisselen voordat ik er meteen vijf nieuwe inmikte . . Ook met de injectors kun je dat doen, maar dat levert niet in alle gevallen meteen een ideaal resultaat omdat die ingeleerd moeten worden. Geen twee injectoren zijn identiek, en de exacte specs van deze unieke injector moeten in de ECU worden gezet voor een optimaal resultaat. Meestal staan die specs wel op de injector zelf, maar voor het inleren heb je VIDA nodig. Echter zou de cilinder met de fout wel moeten werken met 'andermans' injector.

De dynamo . . mij hoor je niet zeggen dat het niet kan, maar hoe een dynamo op één cilinder een misfire zou genereren is mij niet meteen helder. Geflikker duidt wel vaak op een probleem met de dynamo (spanningsregelaar), maar of dit gerelateerd is aan die misfire . . Als de boordspanning (even meten met draaiende motor) onder de 12 Volt komt én een injector is op z'n eindje dan kán ik me er iets bij voorstellen. Check dan ook even de massa van de dynamo en de aansluitingen ervan, alsmede de accupolen (schoon, voldoende vast) en doe evt. een loadtest op de accu. Wellicht kakt hij onder belasting toch verder in elkaar dan je zou vermoeden.

Een compressietest is dan wel weer zinvol in mijn ogen, en eventueel even met een boroscoopje in de cilinder kijken kan ook nooit kwaad. Check ook de bedrading en stekers (vuil, los, beschadigd?) van de bobines en injectors, en meet indien mogelijk de brandstofdruk op de rail (meestal ergens rond de 4 bar). Een stervende injector i.c.m. een te lage toevoerdruk kan een probleem geven op één cilinder.
Blue skies,

Marcel
Rijdt een hele mooie donkergrijze C70 mk 1 2.0 uit 2003.
janboer123
Starter

Bedankt voor je reactie nosegear. Ik heb inderdaad de bobines geprobeerd te wisselen maar dit verhielp niet het probleem. Heb gecheckt of hij vonkt, wat hij mooi doet. Tot slot heb ik een compressietest gedaan. Eerst cilinder 1. Deze gaf 9 bar aan. Niet heel slecht voor een auto met 4 ton. Toen cilinder 2 en daar kwam de aap uit de mouw. Cilinder 2 gaf 4 bar.
Ik heb op internet gezocht en verschillende mensen zeiden dat de kleppen of zuigerveren vast kunnen zitten.
4 bar is extreem laag, maar geeft mij aan de ene kant toch een beetje hoop aangezien het niet 0 is. Vandaar dat hij ook redelijk normaal loopt als hij warm is en wat meer toeren draait.
Is dit nog te redden? Zag op internet dat mensen met b12 chemtool of acetone gemixt met atf olie in de cilinder gieten. Paar uur laten weken. Motor draaien en opnieuw. Hierna hadden verschillende mensen hun compressie probleem of olieverbruik opgelost, omdat de zuigerveren dan iets los komen.

Aan de andere kant ben ik bang dat ik flinke schade heb opgelopen, omdat ik op vdash mijn vin nummer heb ingetikt. Ik zag toen dat er in 2021 2x is uitgelezen met vdash en dezelfde code daar stond. P0302= cilinder 2 misfire.
Deze code is 4 jaar lang weggebleven (denk ik), aangezien ik hem af en toe uitlees, omdat er 24/7 een motorstoringslampje aanstaat. Deze stond aan door foutcode die nu weg is?!

In ieder geval bedankt voor je hulp tot nu toe!
JeroenSpock
7th Gear member

Turbo motoren hebben een lagere compressie als niet turbo blokken. 9 bar zou wel goed moeten zijn.
Volgens mij zat mijn motor ook rond ie waardes, vorig jaar zo'n test gedaan en schrok er een beetje van maar heb het opgezocht en zou normaal moeten zijn.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
WillyWortel2
5th Gear member

Meest voorkomende oorzaak is een defecte klep in de cilinderkop.
Dat wordt wordt een koprevisie. Alleen de lekke klep herstellen is niet verstandig.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
EVV
5th Gear member

1999 kan net de versie zijn waar de hydraulische klepstoters vervangen zijn door vaste, en dus geen zelf stellende kleppen meer. In combinatie met LPG kan dit inderdaad je een klep kosten. Kop laten reviseren en weer 400.000 er bij rijden.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
janboer123
Starter

Bedankt voor jullie reacties,
Toch vraag ik me eigen af waarom hij dan soms wel op 5 cilinders loopt. Dit is heel af en toe en willekeurig eigenlijk.
Als we ervan uitgaan dat het 100% de kleppen zijn. Is het dan dat ie vastzit, krom is, verbrand? Of zou je dat zo niet kunnen zeggen.

Ik ben zelf best wel handig qua autotechniek, dus ik zou in principe het meeste werk zelf kunnen doen. Hoeveel zou een cilinderkop revisie ongeveer kosten als ik de kop wegbreng? Het enige waar ik tegenop kijk is het opnieuw timen van het blok, maar dan kan ik gelijk een nieuwe distributieriem erop zetten.

En dan nog 1 laatste vraag. Jullie denken echt dat het de kleppen zijn? Kunnen niet de zuigerveren vastzitten? Hoe zou ik daar achter kunnen komen

Met vriendelijke groet en dank,

Jan
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”