[C70] Kap mechanisme [SOLVED]

Voor kenners: de "Roffel"
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Even een nieuw topic, omdat dit toch een andere kant op gaat dan het onderwerp van het vorige topic.

Gisteren heb ik de auto (1999 C70 cabrio) de hele dag open laten staan. Toen ik thuis de kap wou sluiten ging het ongeveer in deze volgorde:

- afdekking open
- dak zelf ging niet omhoog (wel spanden er kabels/leidingen aan en werd er vermogen getrokken, te merken aan de motor en verlichting)
- afdekking ging moeilijk weer dicht

dit herhaalde zich een paar keer. Daarna:

- afdekking open
- dak dicht, op het laatste stukje na
- linksachter grijpt de haak niet diep genoeg in de achterklep en wordt ie niet helemaal gesloten (1-2 cm open), maar hij wordt wel vastgehaakt aan de binnenkant en kan hij ook niet meer open.


Vanochtend heb ik 'm volgens de handleiding geprobeerd handmatig verder te sluiten (alleen het laatste stukje van de handleiding gevolgd), maar hij kan gewoon niet verder. Helaas is de handleiding niet volledig: als de kap handmatig gesloten kan worden, dan kan hij ook handmatig geopend worden. Maar ik kan er niet achterkomen in welke volgorde het rechter gat in welke stand moet staan voor elke fase van het openen/sluiten. Volgens mij regelt die schakelaar welke motor er bediend wordt, maar op één of andere manier lijkt het andersom volgen van de aanwijzingen om te sluiten niet de manier te zijn om de kap te openen.

Heeft iemand hier een duidelijke beschrijving van, van zowel het openen als sluiten? Dan kan ik de kap handmatig half open zetten om te controleren of er dingen verbogen/vervormd zijn.


Overigens ben ik net naar de dealer geweest, en die zegt er niets aan te kunnen doen. Hij heeft recent een klant gehad met hetzelfde probleem, maar daar hebben ze niets aan kunnen vinden of doen. Op een gegeven moment sloot de kap weer gewoon, maar bleven de errorcodes staan. Hij gokte op vervorming onder hitte, waardoor hij bij kouder weer wellicht weer normaal doet. Niet zo handig, een cabrio die het niet goed doet bij warm weer...
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Update:

Net even de zaak goed bekeken, en ik heb intussen een beter idee van wat er mis kan zijn:

Ik hoorde gisteren al getik bij het openen van de afdekkap. Het lijkt erop dat dat slippende tandwielen waren. Hij opent namelijk niet meer symmetrisch, terwijl alles aangedreven wordt met één motor.
Ik kan de kap nu handmatig bijna helemaal sluiten, maar nu gaat ie over de hele breedte de laatste 2 centimeter niet meer dicht, ook niet handmatig. Mijn vermoeden is nu dat het opgelost zou moeten zijn met het vervangen van de slippende tandwielen en dan eventueel opnieuw inleren van het mechanisme, omdat het niet sluiten van de kap puur lijkt te komen door verkeerde timing.

Heeft iemand ervaring met dit gedeelte van de kap? Ik heb foto's bijgevoegd van de open afdekkap en de aansluiting van het wormwielslangding.

Correctie: het wormwielslangding lijkt gewoon een flexibele draaiende slang te zijn, met een vierkante kop, die vervolgens de overbrenging aandrijft in het zwarte kastje. Het slippen zou kunnen gebeuren op de aansluiting van die slang, als de vierkante kop versleten is. Morgen de aansluiting openmaken om te kijken of dat het is.

(edit: ok, niet toegevoegd, even een link, want ze worden niet automatisch verkleind)

http://dl.dropbox.com/u/24857803/2012-0 ... .43.24.jpg
http://dl.dropbox.com/u/24857803/2012-0 ... .49.19.jpg
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Misschien moet ik hier een blog over gaan maken, want volgens mij heeft niemand hier zelf ooit aan zitten sleutelen...

Ik heb vandaag de aandrijfas losgekoppeld van de motor en beide kanten onafhankelijk versteld zodat ze weer recht staan.

Foto van losse kabel:

http://db.tt/o332izna

Deze is makkelijk los te koppelen, waardoor de twee schroefdraden onafhankelijk van elkaar te verstellen zijn. Deze kun je dan gewoon met een tang vastpakken.

Ik heb ze nu zo teruggezet dat ze allebei in principe genoeg ruimte hebben om de kap aan de haken helemaal in te trekken. Vreemd genoeg zit er nog iets anders scheef, wat ik hier niet zo uit kan opmaken. De afdekkap lijkt links iets lager te liggen dan rechts, waardoor de kap niet goed aansluit. Dat lijkt dus niet te liggen aan de kap zelf, maar aan de afdekplaat.

Er is nu helaas wel een probleem bijgekomen. De automatische bediening doet nu soms niets meer, en soms alleen de achterkant van de kap omhoog. Misschien heb ik nu het systeem teveel ontregeld door steeds halverwege de elektronica de zaak over te laten nemen om te testen. Dus ik hoop dat dat met een reset bij de dealer weer normaal is.

Maar verder heb ik goede hoop dat het probleem van niet sluitende kappen zelf op te lossen is, want binnenin lijkt het allemaal simpele, maar ingenieuze, mechanica.

Alle tips zijn intussen welkom...
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

Als dat het is, vind ik het geweldig dat je het gevonden hebt!
Maar wel een beetje weird dat de dealer je zo "afgescheept" heeft....
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

gold schreef:Als dat het is, vind ik het geweldig dat je het gevonden hebt!
Maar wel een beetje weird dat de dealer je zo "afgescheept" heeft....
Ik vond het eerlijk gezegd ook wel tof om in ieder geval uit te vinden wat er ongeveer aan de hand moet zijn. Ik heb het vermoeden dat ze bij garages teveel leunen om het uitlezen van errorcodes en niet genoeg gewoon kijken naar wat er mechanisch aan de hand is.

Maar ik ben er wel blij om dat de dealer eerlijk heeft gezegd dat het bij hun uren kon gaan duren zonder garantie dat het opgelost wordt of het probleem uberhaupt gevonden wordt. Dat scheelt me een paar honderd euro aan onderzoekskosten.


Trouwens: heeft iemand ooit het kapje middenvoor open gehad, waar de handmatige bediening van de vergrendeling zit? Ik weet even niet hoe ik die voorzichtig open kan maken. Dan heb ik toegang tot alle handmatige controls van de hele kap. Dan zou ik 'm zelf handmatig open en dicht kunnen doen met mooi weer ;) (niet aan te raden uiteraard).

----

p.s. Dit is pas mijn tweede DIY klus aan deze auto. Niet helemaal de klus die ik in gedachten had om het allemaal een beetje te leren ;)
Gebruikersavatar
rifwachter
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.07.2007 - 22:15

Als je die kap aan de binnenkant van het dak bedoeld bij de binnenspiegel, deze kun je recht naar beneden trekken, zie noot procedure die beschreven staat in het instruktieboekje.


Mijn dak stopte er de laatste 20 cm ook mee, maar de dealer heeft dit netjes gemaakt, was een potentiometer stuk, deze is dus vervangen.
Hierna kallibreren, en het werkt weer goed.
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

rifwachter schreef:Als je die kap aan de binnenkant van het dak bedoeld bij de binnenspiegel, deze kun je recht naar beneden trekken, zie noot procedure die beschreven staat in het instruktieboekje.

Mijn dak stopte er de laatste 20 cm ook mee, maar de dealer heeft dit netjes gemaakt, was een potentiometer stuk, deze is dus vervangen.
Hierna kallibreren, en het werkt weer goed.
Mag ik vragen wat dat je gekost heeft? En hoe lang waren ze bezig om het probleem te vinden? En sloot die van jou over de hele breedte niet? Die van mij staat het laatste stukje (1cm) scheef ingetrokken, dus linksachter sluit ie net niet.

Dat kapje was ik snel achter, gewoon trekken was ook de enige optie, bij een gebrek aan schroefpunten ;)

Ik heb vandaag nog eens zitten sleutelen, en ik heb ook het sterke vermoeden dat de conische tandwielen linksachter, onder de draadstang, slippen. Als die slippen onder hogere belasting, dan kan die de kap waarschijnlijk ook niet netjes aantrekken. En na een paar keer slippen gaat de afsluitkap vanzelf ook scheef staan, wat ook het geval was.

Verder zat de stangconstructie linksachter ook niet meer helemaal goed vastgeschroefd, waardoor het lager uit de geleider liep :S

Volgens mij is het bij mij in ieder geval een deel puur een mechanisch probleem, maar dan hoop ik dat ik de losse onderdelen ergens vandaan kan halen. Weet iemand nog een sloop waar een C70 cabrio staat?

edit:

Foto van de aandrijfkabel en gearbox: http://dl.dropbox.com/u/24857803/gearing.jpg

A zit normaal gesproken aan de aandrijfkabel. Deze kun je makkelijk loshalen en zelf met een tang de afstelling aanpassen.
B is het tandwielkastje waarin de twee conische tandwielen zitten. De slippen bij mij aan de linkerkant onder hoge belasting.

De twee aandrijfkabels zijn, naast de vergrendeling van de cover, het enige echt bewegende onderdeel in de bak. Deze zorgen in één beweging voor het openen en sluiten van de cover, en het aantrekken van de kap. De rest van de vouwconstructie zit in de kap. Morgen of volgende week ga ik van binnenuit de afdekking van de aandrijfmotor ook eens openmaken.
Gebruikersavatar
rifwachter
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.07.2007 - 22:15

De kap stopte ongeveer 20cm boven de raamrand, L+R waren gelijk.
Hier wou de kap niet meer omhoog of omlaag, ook bleef het laatste gedeelte staan, de zwarte kap achter die op de koets moet sluiten.

Eerst de zwarte kap naar beneden getrokken aan de voorkant, hier handmatig de motor verdraaien zodat de kap sluit.
Daarna achter in de koffer de motor handmatig aangestuurd zodat ook de achterste gedeelte sluit.

Hierna naar de dealer gegaan, en daar kwam tijdens het kallibreren naar voren dat er een sensor niet werkte ( potentiometer ).

Deze potentiometer kost 145 euro.

Verder kan ik je geen bedragen geven, ik werk bij de volvo dealer, en dan wil er nog wel eens "iets" geregeld worden. :D
volvo V70 diesel, en een Rode volvo 850R sedan.
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Altijd handig, mensen "on the inside" ;)

Mijn probleem is wel wat anders blijkbaar. Ik gok nog steeds op slippende tandwielen.

Weet jij dan toevallig ook wat meer technische details over de onderdelen? Dat zou mij een stuk verder brengen is de diagnose :P Ik zal 'm sowieso wel naar de dealer moeten brengen voor hercalibratie en reset, maar van wat ik zo hoor gaat er ontzettend veel tijd zitten in het vinden van het probleem, en tijd is bij de dealer niet bepaald goedkoop (no offense)...

De aandrijfmotor van de afdekking lijkt begrensd te zijn, klopt dit? Hij lijkt terug te veren op beide uiteinden, waardoor zijn werkbereik vrij nauw lijkt te komen. Dus als ik ze symmetrisch maak, moet ik er op letten dat beide uiteindes van de cyclus nog bereikt kunnen worden (afdekking rechtop aan de ene kant en kap aangetrokken aan de andere kant).
Gebruikersavatar
rifwachter
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.07.2007 - 22:15

Als ik een tip mag geven, plaats je probleem ook op www.volvo850forum.nl daar zitten meer liefhebbers van de eerste serie cabrio's.

De techniek is op het dak na gelijk.
volvo V70 diesel, en een Rode volvo 850R sedan.
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Daar heb ik me gisteren ook aangemeld, maar bedankt. Dat was me op Facebook ook al aangeraden. Jammer genoeg is het dak nu juist het probleem ;)
Gebruikersavatar
rifwachter
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.07.2007 - 22:15

Veneficus schreef:Daar heb ik me gisteren ook aangemeld, maar bedankt. Dat was me op Facebook ook al aangeraden. Jammer genoeg is het dak nu juist het probleem ;)

Maar daar zijn leden die zelf ook sleutelen aan hun dak, vorig jaar had 1 van hen zelfs de aandrijfmotoren van het dak daar te koop staan omdat de storing ergens anders in bleek te zitten, maar al wel de motoren had besteld.
volvo V70 diesel, en een Rode volvo 850R sedan.
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Update

Ik heb net de klep weer eens open gehad om nog eens te kijken of het inderdaad de tandwieldoos is die slipt. Of dat de oorzaak is weet ik nog niet, maar er zat wel een probleem. Ik kwam er per toeval achter dat er een ring was losjes zat. De rode (zo los zat ie niet, dat is voor de foto)

Afbeelding

Natuurlijk eens de ring er helemaal afgehaald, en toen bleek de blauwe ring ook te kunnen draaien. En die verstelt de hoogte van het bovenste conische tandwiel. Deze is wellicht zo los gedraaid dat de tanden zijn gaan slippen, en ook zijn gaan slijten (dat tandwielkastje is een stuk vuiler dan de andere).

Ik heb de tandwielen nu iets verder in elkaar gedraaid, en de ring flink aangedraaid. Hij gaat nu een stuk soepeler, en ook gaat hij weer aan beide kanten dicht. Hij sluit in ieder geval aan beide kanten op het rubber, maar nog niet volledig symmetrisch. Daar zit nog iets wat ik niet kan verklaren: de afdekking lijkt te diep getrokken te worden. Misschien gebeurt dat aan het einde van de slag?

Hij wil nu nog niet elektrisch open (de voorkant blijft dicht). Maandag langs de dealer om de zaak te calibreren, en dan kijken of hij het weer doet :)
Gebruikersavatar
V70 titanium
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 03.11.2006 - 11:33
Locatie: Noord Limburg

Als de voorkant met openen op ongeveer 20 cm open blijft hangen moet je eens kijken naar de stand gever op de achterklep.
deze zit op de stang van de linker arm.
XC60 Inscription.
Evektor Eurostar 2008
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

V70 titanium schreef:Als de voorkant met openen op ongeveer 20 cm open blijft hangen moet je eens kijken naar de stand gever op de achterklep.
deze zit op de stang van de linker arm.
Kun je uitleggen wat je precies bedoelt? Bedoel je de voorkant van de achterklep, of de voorkant van de kap? En wat is die standgever?
Gebruikersavatar
V70 titanium
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 03.11.2006 - 11:33
Locatie: Noord Limburg

De voorkant van de kap boven de voorruit.
er zit een potentiometer op de arm waarmee de achterklep omhoog komt,als die stuk is komt de melding dat de klep openstaat niet door, dus stopt het openings proces.
XC60 Inscription.
Evektor Eurostar 2008
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Update:

Helaas konden ze me bij de dealer in Sneek niet op korte termijn helpen wegens drukte en ziekte. Dus dan toch maar Groningen of Drachten.

Ze hebben me wel de tekeningen gegeven en het onderdeelnummer, maar ze wisten me ook te vertellen dat dit onderdeel nog nooit eerder in Nederland door een dealer vervangen is. Dan moet nu via de importeur uitgezocht worden of dat onderdeel uberhaupt nog te krijgen is. Zo niet, dan ga ik het tandwielkastje zelf maar schoonmaken, want metaalgruis tussen de tandwielen is niet bevorderlijk voor de levensduur...
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Wat is het onderdeelnummer?
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Onderdeel 9474997

Dit is waarschijnlijk de hele arm, inclusief spindle...
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Ik kreeg net een mailtje terug van Skandix.de . Blijkbaar is dat nummer vervangen door een ander nummer, wat te bestellen is voor € 870. Dat doen we dus maar even niet...

Dan ga ik maar even kijken of het makkelijk schoon te maken is. Dan moet het vet eruit (hoe?) en vernieuwd worden (wat voor vet? hoeveel?).
Gesloten

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”