[C70] Kap mechanisme [SOLVED]

Voor kenners: de "Roffel"
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Ik heb nog even rondgekeken op internet, en af en toe vind ik hints naar commercieel verkrijgbare (3rd party?) Volvo Scan Tools waarmee het dak gecalibreerd kan worden. Weet iemand daar meer van?

Ik heb intussen wel een Bluetooth OBDII module. Die geeft met gesloten dak geen errors, maar ik weet niet of het systeem een error hoort te geven als het dak niet bediend wordt...
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Ik heb afgelopen week VIDA geinstalleerd en nog eens gekeken naar wat zij over de kap te zeggen hebben. Daarin vond ik een standaardpositie die de computer probeert te vinden na handmatige bediening of foute posities. Toen ik de kap in die positie had gezet bewoog ie in ieder geval weer, en stond alleen het locking mechanisme van de afdekking op een verkeerde positie. Dat blijft een vreemd ding, maar volgens mij heb ik 't nu allemaal voor elkaar. Hij gaat gewoon weer open en dicht. Nu kijken of dat zo blijft, en de afspraak met de dealer voor hercalibratie afzeggen :D
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Mooi dat het waarschijnlijk opgelost is. Ook respect dat je er zelf aan bent gaan sleutelen!
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Morgenstond schreef:Mooi dat het waarschijnlijk opgelost is. Ook respect dat je er zelf aan bent gaan sleutelen!
"Het kan nooit meer als fout gaan" aldus een zeer gewaardeerde collega van me ;-)
Dit project was niet gepland. Volgende project: distributieriem vervangen.
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Patrick100 vroeg me om nog eens uit te leggen hoe ik het precies gefixt had, omdat hij nu zelf ook problemen heeft na handmatige bediening. Het leek me handig dat hier in het topic te beantwoorden in plaats van een PM, dan hebben anderen er ook wat aan.

Patrick's probleem: in het kort. accu was leeg. kon dus niet in de auto. wel in de achterklep. manueel de kap opengedraaid. maar de haak in de hoedenplank (passagierszijde )bleef vast houden. ik heb het oog aan de kap los gehaald zodat de kap aan de achterzijde toch open kon. nieuwe accu erin. kap manueel weer dicht gedraaid. en sindsdien storing.( met openen wordt nu ook de haak niet meegenomen en geeft een piep ) voorheen deed de kap het goed.


Het probleem is tweeledig:

1) Na het handmatig bedienen kan het zijn dat het systeem zijn referenties kwijt is. Daarom moet de kap na handmatige bediening altijd op een specifieke manier gepositioneerd worden voordat hij weer elektrisch bediend wordt.

2) De kap haakt niet meer goed in de arm van de cover. Dit wijst erop dat de armen asymmetrisch staan. Ze hoeven niet 100% gelijk te staan, maar door handmatige bediening kunnen de twee armen allebei een offset krijgen, waardoor de ene wel goed gaat en de andere niet.


De oplossingen zijn als volgt:

1) Zet de kap handmatig in de volgende positie met de motor van het contact:

Afbeelding

met de toevoeging dat de voorkant van de kap ook los moet zijn en iets omhoog moet staan (bediening zit midden boven bij de voorruit, maar die heb je als het goed is al eerder gevonden). Het handmatig bedienen van de voorkant duurt wat lang, het beste kun je gewoon een accuboormachine gebruiken.

Het is wat lastig om 'm handmatig zo te krijgen, omdat de achterklep open moet zijn om 'm handmatig te kunnen bedienen, en dat zit in de weg van de afdekplaat. De afdekplaat hoeft niet helemaal omhoog te staan volgens mij, wees gewoon voorzichtig met de weinige ruimte die je hebt. Uiteindelijk moet je de kofferbak wel dichtdoen voordat je de kap probeert te bedienen, anders kan dat sowieso niet. Gewoon voorzichtig doen en niets forceren.

Het enige probleem wat er dan nog kan zijn is dat je 'm alleen maar óf open, óf dicht krijgt. Dat zat 'm bij mij in de exacte stand van de handmatige bediening van het locking mechanisme van de afdekkap. Deze moet je handmatig van het slot zetten, maar dan op een (neutrale?) stand terugzetten, om 'm weer via de motor te laten gaan. Maar volgens mij zijn er meer dan 3 standen (slot, motor, open en tussenliggende?), en het duurde bij mij een kwartier voordat ik die goed geprutst kreeg. VIDA geeft daar ook verder geen info over.


2) Als ik het goed begrijp heb je een probleem bij dit gedeelte:

Afbeelding

Dat kan komen doordat de twee armen niet geheel gesynchroniseerd zijn. Er zit ook wat speling in, dus dat kan gebeuren. Vooral als je dan zelf de kap een keer bedient, en misschien verder of minder ver bedient dan normaal. Deze zul je handmatig moeten afstellen.

Als je het mechanisme van binnen bekijkt zie je dat beide armen via een spindle via flexibele assen door dezelfde motor bediend worden. De armen verzorgen alle bewegingen van de afdekplaat en de kap aan de achterkant, in één beweging. Alleen het locking mechanisme is apart. Dus ook de aanhechting en aantrekken van de kap wordt hierdoor geregeld. De kap wordt door de armen meegetrokken omlaag in het laatste gedeelte van de L-vorm. De klemmen gaan vanzelf open en dicht rond het punt dat het dak aan moet grijpen.

Het is nu de kunst deze twee spindles zo te positioneren dat beide klemmen op hetzelfde moment open zijn als de kap naar beneden getrokken moet worden. Omdat op de resetpositie van de kap (bij 1) de afdekplaat niet gesloten is, maakt de timing verder dus niet heel veel uit, zolang het maar synchroon gaat.

Zorg er alleen voor dat je bij het volgende punt niet teveel af gaat wijken van de posities waarin de spindles staan bij een gegeven positie van de motor, want ik weet niet of de motor continu kan draaien, of eindstops heeft. Het is het veiligste als je één kant met rust laat, en de andere kant probeert te tunen.

Er zijn twee manieren om de armen te synchroniseren. VIDA raadt aan om het aanhechtingspunt van de spindle met de afdekplaat te verdraaien.

Afbeelding

Dit heb ik niet gedaan. In principe kun je hiermee inderdaad de onderlinge effectieve lengte aanpassen, maar je kan ook de spindles zelf draaien.
Hiervoor kun je de flexibele as aan één kant loshalen (gewoon in de lengterichting trekken niet draaien).

Afbeelding

Als je vervolgens via de achterklep de zaak handmatig gaat verdraaien, draait alleen de andere kant mee. Dat is de meest nauwkeurige veilige manier. Je kan ook de losgehaalde spindle verdraaien met een tang, maar dan riskeer je dat je de aansluiting vernaggelt (been there, done that, is wel nog nauwkeuriger, maar niet zo veilig). Met een schuifmaat of meetlint kun je de lengtes van de armen bepalen om ze gelijk te zetten, maar je kan ook gewoon kijken welke voorloopt op de ander, dus welke je even "stil" moet zetten in de sequence om ze gelijk te laten lopen.
Zoals ik al had gezegd is dit veel werk, want je zal bij elke aanpassing de afdekplaat moeten sluiten om te kijken of ze goed aangrijpen op het dak.


Ik hoop dat het allemaal wat begrijpelijk is. Anders moet je het maar laten weten, ook als het probleem iets anders blijkt te zijn. Dan kan ik altijd nog even in VIDA kijken.
EvGerven
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 16.09.2012 - 23:25

Het lijkt allemaal op de problemen die ik ook met mijn dak heb.

Die spindels laten zich trouwens prima met de hand verstellen als de kabel eraf is. Pas wel op dat de kabel niet losschiet in het motorhuis.

Bij mij is overigens de andere motor defect die de grendels van de afdekkap bedient (zit een de rechterkant in de opbergbak) Motor ging wel draaien maar de overbrenging is stuk. (Nieuwe kost 250 euro :( ).
De klep heeft maar aan 1 kant (links) een potentiometer zitten dus je zet hem het best synchroon door aan de rechterkant (waar de potentiometer niet zit) los te maken en te verstellen.

Let bij handbediening erop dat je de voorste motor (middenvoor in de kap) eerst laat vergrendelen voordat je het achterste stuk(achterruit) vergrendelt. Deze trekt namelijk het dak strak en andersom gaat je dus niet lukken.

Als de vergrendeling niet los gaat en je probeert het dak te openen dan is het achterste deel van het dak omhoog, het voorste deel een klein stukje en er zit een 'knik' in het dak. Opnieuw de sluitknop laat dan alleen de raampjes een stukje zakken en als die eenmaal helemaal beneden zijn doet niets het meer.

Ik merk dat je het dak alleen weer kan bedienen in een stand waar de vergrendeling gesloten is (dak helemaal open of helemaal dicht waarbij je de vergrendeling met de hand rechtsom hebt gedraaid tot hij niet verder gaat.

Woensdag heb ik mijn nieuwe motortje dus met een beetje mzzl kan ik het weekeinde weer met het dak los rijden.. :):):)
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Kan je dat onderdeel niet via onderdelenlijn krijgen?
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
EvGerven
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 16.09.2012 - 23:25

Vertel, vertel!

In elk geval niet via de onderdelenboeren die ik ken. Die hebben vooral fusees, ontstekingen, remvoeringen en ander spul dat vaak over de toonbank gaat.

Dit motortje gaat eigenlijk nooit stuk, zit alleen in de c70 cabrio en moet bij de importeur vandaan komen.
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Heb je al op Skandex.de gekeken?
EvGerven
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 16.09.2012 - 23:25

De nieuwe motor van de vergrendeling zit er in..

Het is een keer gelukt om de kap helemaal op te bergen en dan werkt de vergrendeling nadat de afdekklep weer naar beneden was gegaan. Hij doet het dus wèl!

Hierna het dak sluiten:
-vergrendeling gaat los
-klep gaat omhoog
-dak sluit
-vergrendeling vóór sluit
-klep gaat dicht

Nu zou hij de klep moeten aantrekken vergrendelen maar dat doet hij niet.

-Als de vergrendeling wèl zou werken dan zou na de vergrendeling het achterste deel van het dak moeten sluiten en de motoren van de kap weer gaan draaien om de kap strak te trekken en uiteindelijk het bevrijdende 'pinggg'

Voor nu ben ik hem even zat (bovendien werkte het weer niet meer mee en werd het donker)

Hoewel het dak nu mechanisch goed gesloten is, is de dak computer het niet met mij eens. Ik kan dus niet de achterruitverwarming aanzetten.

Het signaal dat de klep zover dicht is zou van de potentiometer moeten komen. die heb ik eruit gehad maar kan er geen defect aan ontdekken.

Ik word echt een beetje radeloos van dat ding. Mechanisch lijkt alles nu goed te zijn (ook de synchronisatie van de afdekklep staan nu perfect!)

Wel iets geleerd over de grendelmotor :
Deze bestaat uit een motortje met een worm die een tandwiel aandrijft. de achterkant van dit tandwiel heeft gaatjes en daarachter zit een schijf met bijpassende nokjes en die zit aan de uitgaande as.
Op de uitgaande as zit een metalen tandwiel dat de kabels aandrijft die naar de grendels gaan.
Als je met de hand bedient dan zit er achter het gat een wigvormig wiel. Als je deze verdraait worden het tandwiel en de nokjes plaat van elkaar afgeduwd en als je dan verder draait bedien je dus alleen die achterste plaat en de uitgaande as.
Hier zijn maar 2 standen: Grendel aantrekken en grendel los.
Na de handbediening moet je nog wel even de 'wig' terugdraaien. Je hoort een klik als de wig vastschiet in de 'middenstand'

ook wetenswaardig:
Als de kofferklep openstaat is er geen probleem als de afdekklep ook openstaat. Je kan NIET de kofferklep dicht of opendoen met de geopende afdekklep.
Omdat ik moest weten of de binnenverlichting echt uitging heb ik het slot met geopende klep dichtgedrukt. Het kofferruimtelampje ging inderdaad uit.
Met het slot op deze manier ingedrukt, 'denkt' de auto dat de klep dicht is :)
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Oeps. Skandix.de, niet skandex.

Heb je 'm weer eens in de reset-positie gezet, zoals ik hierboven heb aangegeven? Het kan zijn dat door het handmatige werk de computer de draad kwijt is. Dat was bij mij ook het punt.
EvGerven
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 16.09.2012 - 23:25

Ik heb het voor nu even opgegeven... het weer zit niet mee en ik kan met die grote Volvo niet binnen werken :(

Het dak zit nu met de hand dicht en laat zich helemaal niet bedienen.

Maar reset stand is ? :
- achterkant omhoog
- voorkant los en half omhoog (zover de voorste motor kan dus)
- afdekklep dicht en de grendels van de afdekklep zelf open
- grendels van de achterkant van het dak staan open (het haakje zie je maar 'zit er niet voor')

De stand van de haakjes is ook de stand waarin de computer hem achterlaat. Links en rechts staan perfect gelijk!
sensor van de afdekklep is hiervoor verantwoordelijk. Deze heb ik eraf gehad en doorgemeten (waardes niet opgeschreven) en deze lijkt het goed te doen. Toch twijfel ik aan de sensor omdat de klep wel dichtgaat maar de vergrendelmotor niet gaat draaien. Het is dus net of de computer niet goed weet dat de klep dicht is (hoewel de positie van de grendels perfect lijkt te zijn)

Maar zoals gezegd. het was vandaag iets te natttig om het nog eens te proberen.
EvGerven
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 16.09.2012 - 23:25

Vandaag nog eens wat geprobeerd en inderdaad weer een defect gevonden... De bedrading van de sensor voor de rechter grendel was stuk. Deze heb ik gerepareerd en nog eens geprobeerd.

1-Dak in resetpositie(voorkant los, achterkant omhoog en afdekklep omhoog)

2-Vanaf deze stand kan ik het dak verder openen en dat gaat goed. Hij ruimt het dak op, de klep gaat dicht en vergrendelt maar ik krijg niet de 'ping' en het lampje gaat niet uit.

3-Hierna het dak sluiten: De klep gaat open en verder gebeurt er niets

4-Vanuit resetpositie het dak sluiten: de voorkant gaat dicht, klep gaat dicht maar vergrendelt niet en de achterkant van de kap blijft openstaan.

Wat ook opvalt is dat, als je de knop om te sluiten nogmaals indrukt, de motor van de afdekkep steeds een halve seconde aantrekt terwijl de kap al opwnstaat en niet verder kan.

Ik verdenk nu toch de positiesensor (potentiometer) of de bedrading hiervan.

Ik heb er nu dus al 2 problemen uitgehaald en nu een derde probleem gevonden... hoe stuk kan iets zijn??

Als er nog iemand een goeie tip heeft?

Maar we blijven volhouden :)
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Punt 2: gaan de ramen dan wel omhoog? Ik gok van niet? Weet je zeker dat hij vegrendelt? Je kan de voorkant van de klep niet meer een stukje optillen?

Punt 3: dit komt mij niet bekend voor, dus dan vermoed ik dat het ergens aan ligt wat bij mij NIET fout ging. De potentiometer is dan inderdaad mijn eerste gedachte.

De positieve kant van dit verhaal is wel dat je straks de hele constructie van binnen en buiten kent, nog beter dan de dealer (die hier in mijn ervaring geen enkel benul van heeft, puur bij gebrek aan ervaring).
Cabrioost
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 28.07.2013 - 13:40

Bovenstaande problemen doen zich ook bij mij voor. C70-99, km 280.000 (LPG)
Vorig jaar begon het kraken en het niet willen sluiten en toen aan de rechterachterzijde het afgebroken sensorarmpje vervangen.

Een jaar probleemloos gereden en paar weken terug weer gekraak en niet goed willen sluiten. Links twee cm open. Handmatig dichtgedaan en daarbij vermoedelijk iets te veel kracht uitgeoefend en beide aandrijfkabels kapotgedraaid. Deze vervangen (€ 115) en een hele dag met het uitlijnen bezig geweest. Resultaat: kap wil niet meer open, electrisch EN handmatig want hij blijft linksachter hangen.
Handmatig goed dicht gedraaid, is geheel gesloten maar het systeem zegt om de 5 seconde PING en het lichtje in de bedieningsknop knippert.

Voor ik weer ga sleutelen wil ik eigenlijk eerst maar even de PING uitzetten, want ik rijd dagelijks woon werkverkeer.
Iemand een tip hoe ik voorlopig van de PING afkom? Verwijderen zekeringblokjes 42 en 43 is niet voldoende, weet ik uit ervaring van vorig jaar

Groeten
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Cabrioost schreef:Bovenstaande problemen doen zich ook bij mij voor. C70-99, km 280.000 (LPG)
Vorig jaar begon het kraken en het niet willen sluiten en toen aan de rechterachterzijde het afgebroken sensorarmpje vervangen.
Ook weer dezelfde vraag om mee te beginnen: heb je 'm handmatig in de reset-positie gezet? Zodra je handmatig gaat aanpassen kan het systeem de referenties kwijtraken. De reset-positie zou die problemen op moeten lossen.
Cabrioost
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 28.07.2013 - 13:40

Hartelijk dank voor het antwoord. Ik heb de gehele procedure even uitgeprint en bestudeerd, maar mijn probleem is dat ik de kap niet meer kan openen om in de reset stand te zetten. Na 5 cm wordt de haak aan de linkerzijde geblokkeerd en blijft de afdekkap gesloten aan die kant. Ik vermoed dat de pin niet ver genoeg terug is gedraaid. Het lukt me niet automatisch nog om handgebruik. Heb je nog een andere tip om de "ping" uit te schakelen?
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Heb je een foto van de situatie? Welke haak bedoel je? Als je de haak bedoelt waarmee de waarmee de kap wordt aangetrokken: daar liep ik ook tegenaan. De oplossing daarvoor is heel simpel. Je kunt de "ogen" namelijk vanuit de binnenkant van de auto losmaken. Dan kan de kap in ieder geval aan de achterkant omhoog gezet worden. Dan moet je alleen nog wat prutsen met de handmatige bediening om de haak geheel los te krijgen.

Ik heb helaas geen oplossing voor de "ping". Misschien staat er een wiring diagram in VIDA? Dan kun je simpelweg de kabel loshalen...
Cabrioost
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 28.07.2013 - 13:40

Okay, daar kan ik wel weer wat mee (hoop ik) met de haak bedoel ik de haak aan de kap, die in een soort houder valt, waar een pin in en uit draait. Ik vermoed dat ook bij mij de tandwielen niet meer goed draaien waardoor de kap scheef is getrokken. Ik concentreer me eerst maar even op de ping. Bedankt
Cabrioost
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 28.07.2013 - 13:40

Ik zal eind van de week wat foto's maken. Groet
Gesloten

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”