Vaseline op accupolen?

Voor kenners: de "Roffel"
rkr
3rd Gear member
Berichten: 381
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Is het goed (of slecht) als ik de accupolen en de klemmen aan de binnenkant insmeer met vaseline of met contactspray inspuit? Indien niet, spuit ik de (gemonteerde) accuklemmen slechts aan de buitenkant in met vaselinespray.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9877
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Alleen ZUURvrije Vaseline! Spray zou ik niet doen. Gewoon lekker met de vinger door de pot en smeren..... :-)
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1024
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Is uitstekend, eerst even de klemmen en polen opschuren, schoonmaken en dan lekker binnen en buiten met zuurvrije vaseline en weer goed vastzetten.

edit: denk om de radiocode
Laatst gewijzigd door MU op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27584
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is inderdaad een goed idee, was vroeger eigenlijk standaard voor de winterperiode maar tegenwoordig hoor je er weinig over.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
johnnyS
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 16.10.2014 - 21:02

vraagje van mijn kant : wat is het nut van de vaseline ?

( ik weet dat hele volksstammen dit doen en het wordt vaak geadviseerd. maar waarom ? oxidatie van een gezond laadsysteem komt eigenlijk niet meer voor, en in de zomermaanden kan het juist voor problemen zorgen )
Gebruikersavatar
johnnyS
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 16.10.2014 - 21:02

Helaas nog geen antwoord, ben eigenlijk wel benieuwd waarom accupolen ingevet worden...
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27584
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Misschien is er nu heden ten dage geen noodzaak meer om vaseline aan te brengen op de accupolen. Ik denk dat het iets is van vroeger.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1024
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Heb ook geen antwoord voor je, inderdaad doe ik het om oxidatie te voorkomen en de geleiding goed te houden. Wel een tegenvraag : waarom zou het systeem tegenwoordig niet meer oxideren en vroeger wel?
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27584
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Geen idee waarom er nu geen oxidatie meer is van de accupolen en vroeger wel. Het lijkt mij dat die oxidatie er nog steeds is na enige tijd.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
johnnyS
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 16.10.2014 - 21:02

MU schreef: Heb ook geen antwoord voor je, inderdaad doe ik het om oxidatie te voorkomen en de geleiding goed te houden. Wel een tegenvraag : waarom zou het systeem tegenwoordig niet meer oxideren en vroeger wel?
Geen idee vandaar mijn vraag. Mogelijk het verschil in accu, een ouderwetse lood-accu of tegenwoordig zelfs een lithium-ion accu.
De eerste heeft altijd inderdaad wel wat lek lang de polen en dan kan vaseline die lek beperken, maar naar mijn weten is dit bij de nieuwe generatie accu's al lang niet meer het geval. Ook de in bouw plaats zou verschil kunnen maken, zat de accu vroeger nauwelijks beschut. tegenwoordig zit hij vaak goed ingepakt in de motorruimte of binnen in het voertuig bijv.
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1024
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Klinkt plausibel. Die van mij zit achter de linker koplamp. Ter verduidelijking: schuren en invetten doe ik alleen bij accuwissel en bij vermoeden van problemen.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Gebruikersavatar
johnnyS
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 16.10.2014 - 21:02

Bedankt voor de reactie's. tussen de regels door heb ik toch een antwoord op mijn vraag gekregen.

De gene die de polen invetten doen dit ter voorkoming van oxidatie.
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4295
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

En toch kan het je zomaar overkomen.... ik had drie jaar niet naar het ding gekeken.. oeps. Bloemkolen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27584
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

mad schreef: En toch kan het je zomaar overkomen.... ik had drie jaar niet naar het ding gekeken.. oeps. Bloemkolen.
Dat is pas oxidatie van de accupolen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
johnnyS
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 16.10.2014 - 21:02

duidelijk, een likje vaseline hoeft dus niet verkeerd te zijn. Maar of dat hier nog helpt....
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27584
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als je de boel eerst goed schoonmaakt en dan de vaseline gebruikt kan je deze oxidatie in de toekomst voorkomen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
johnnyS
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 16.10.2014 - 21:02

ik zo'n vermoeden dat de accu zelf ook niet fris meer is, maar meten = weten.
maja158
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 12.03.2007 - 17:40

MU schreef: Is uitstekend, eerst even de klemmen en polen opschuren, schoonmaken en dan lekker binnen en buiten met zuurvrije vaseline en weer goed vastzetten.

edit: denk om de radiocode
Even een oud topic naar boven halen... Ik constateer ook een bloemkool op de accupool.
Heb inmiddels zuurvrije vaseline gehaald en ga binnenkort de zaak schoonmaken.

Uit de opmerking "denk om de radiocode" maak ik op dat ik bij het opnieuw aansluiten van de accu ergens een code moet invoeren.
Mijn vraag; Waar kan ik die code vinden en vraagt het systeem zelf om die code bij het starten?

Groet,
Jan
Blijf jezelf, er zijn al anderen genoeg
haruwi
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20.09.2019 - 14:53

Als de accupolen afgekoppeld worden , moet je de radiocode opnieuw invoeren.

Contact aan, radio aan, er komt code in het radiodisplay te staan.
Tik nu via de voorkeurs toetsen de code in.
De code staat op een inlegvellen in het gebruikers boekje van de auto.
Misschien heeft een vorige eigenaar de code in het handschoenvakje of elders in de auto opgeschreven.

Als de code weg is, kan een Volvo dealer via het chassis nummer het wel achterhalen.
Soms vragen ze daar E 25 voor.

Om te zorgen dat de code in de radio blijft staan moet je de motor starten, motor laten lopen , de dynamo geeft nu stroom, nu de accu afkoppelen en vernieuwen.
Als de accu leeg is, moet je er eerst een acculader , of booster op de kabels zetten , daarna kunnen pas de accupolen los genomen worden en kan je de accu vernieuwen.
Er bestaan ook kleine accu’s die in zo n geval stoom kunnen leveren via de cigarettenaansteker .
Je kan ook stroom via accukabels van een andere auto afhalen.
slagschip-s60
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
Locatie: Noord-Brabant.

Als alles mooi schoon is kan je ook met tectyl even er overheen spuiten .

Houd ook het vocht weg bij de polen van de accu.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”