Koelvloeistoflampje gaat zo nu en dan branden

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Marink
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 14.09.2010 - 16:43

Ik heb een V70 '99 2,5 V10 met een kleine 4 ton op de teller. Laatst ging ineens het koelvloeistoflampje branden. Ben gestopt en heb vloeistofniveau gecontroleerd, stond op normale hoogte. Daarna doorgereden (was nacht en onder nul :'( ) en motortemperatuur in de gaten gehouden. Bleef keurig op 3 uur. Zou het een sensor kunnen zijn? Ohja, de radiateur en temperatuursensor van het koelsysteem zijn eind 2016 vervangen. Iemand een idee?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26990
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als de motor niet te warm wordt en kvs op peil is dan kan het heel goed een temperatuursensor zijn met kuren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
maestro12
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 07.05.2016 - 09:33
Locatie: Brabant

lint schreef: Als de motor niet te warm wordt en kvs op peil is dan kan het heel goed een temperatuursensor zijn met kuren.
Denk niet je de temperatuursensor maar de koelvloeistofniveausensor bedoelt

b.v. https://shop.nordicar.com/nl-nl/volvo-p ... volvo.html
Laatst gewijzigd door maestro12 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
7700 pk en 300.000 nm genoeg?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26990
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Je hebt gelijk, die bedoelde ik inderdaad.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Nyttland
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 29.10.2015 - 23:21
Locatie: Utrecht

Tip: nieuwe dop

Verhielp bij mij het probleem bij 200.000 (inmiddels 300.000) ipv onder garantie een nieuwe koppakking... Wel een V60 MY2012
Volvo V60 2.0 D3 5c 6GT R-Design MY12 VolvoTune 185pk/480Nm
Alfa Romeo MiTo 1.3JTDm/84pk
Audi A6 Limousine 2.0TDI/140pk
Renault Laguna Hatchback 2.016v/140pk
Audi A4 Limousine 2.0TDI/131pk
Renault Megane GrandTour 1.5dCi/82pk
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD/140pk
Ford Focus 1.8TDdi/90pk
KlaasW
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 22.04.2009 - 18:54

Bij een lekkende dop verdwijnt er vloeistof. Ik zet ook in op de koelvloeistof niveausensor. Zelf bij mijn classic recent ook vervangen, kost bij de dealer volgens mij iets van 18,-. Vervanging is 5 minuten werk en door ieder mens met twee handen zelf uit te voeren
Gebruikersavatar
244850
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 29.10.2016 - 23:47

Het kan ook aan de vlotter liggen in het reservoir zelf. (ik ben ervaringsdeskundige)

De sensor meet de afstand van de vlotter tot de sensor. En als die vlotter blijft "plakken" krijg je dus op de gekste momenten foute meldingen. Tijdelijke oplossing is even flink schudden met het reservoir, dan beweegt de vlotter weer even. Definitieve oplossing is reservoir vervangen.

Gr Kris
850 2.5 20V '95
244 B21 '78
Erik99
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 02.06.2017 - 08:18

Ik heb sinds vrijdag een v70 classic met hetzelfde probleem. Kan iemand mij vertellen waar onder motorkap die sensor zit? Het is een 2.5 uitvoering.

Alvast bedankt, Erik
I'm not weird, ......I'm a limited edition.....
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Trek het reservoir maar eens omhoog, dan zie je de niveausensor in de onderkant zitten. :-)
Erik99
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 02.06.2017 - 08:18

Thanks!
I'm not weird, ......I'm a limited edition.....
Erik99
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 02.06.2017 - 08:18

sensor gevonden en bij de bedrading ervan een scotch lock aangetroffen. Dus ook meteen de storing gevonden. Wat een ondingen zijn die schotch locks, toch.
I'm not weird, ......I'm a limited edition.....
Erik99
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 02.06.2017 - 08:18

....en vandaag naar garage gebracht omdat ik wel erg vaak koelvloeistof moest bijvullen. En helaas is de koppakking stuk, en daarmee de auto overleden.
Ik kan dus op zoek naar een vervanger. Mijn voorkeur is weer een v70 classic of een 940. Lpg uiteraard. Ik ga op zoek.....
I'm not weird, ......I'm a limited edition.....
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 514
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Nieuwe koppakking laten plaatsen? Of ruilblok? Je weet wat je hebt ...
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Erik99
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 02.06.2017 - 08:18

cees klumper schreef: 31.10.2019 - 12:51 Nieuwe koppakking laten plaatsen? Of ruilblok? Je weet wat je hebt ...
Dat was het punt juist. Ik had geen idee wat ik had. Gekocht bij een handelaar en het was een gokje. Inmiddels is hij weer verkocht (en ik heb er wel bij gezegd dat de koppakking lek was). En morgen haal ik de nieuwe op. Weer een v70 classic. Blauw en deze is wel goed onderhouden.
I'm not weird, ......I'm a limited edition.....
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”