S70 Turbo Plotseling bijzondere klachten b5254t

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Variabele nokkenas uitlaat is 5W-40, alles voor die tijd (1998) is 10w-40 de enige olie die je moet gebruiken.

Kwaliteit is heden ten dage meer dan prima van wat dan ook, koop desnoods de goedkoopste op de markt, en ververs elke 7500km. Al die longlives zijn leugens, gemaakt om een beter label te krijgen af fabriek, want minder olie-beurten is minder belastend voor het milieu. Dat de boel dan met 200.000km stuk loopt is niet belangrijk, dat is na garantie en niet van invloed op het labeltje..

Ikea mentaliteit, typerend voor de sukkels die nieuw kopen en enkel willen deugen, want ze zijn schoner, ze geven meer geld uit, ze zijn beter..


Beroepshalve actief ik de branche, miljarden omzet op troep en onzin, het is al laat, ik drink mijn wijntje op en ga slapen. Blij ingedekt te zijn op de aanstaande recessie...
Disclaimer; wijn!
Laatst gewijzigd door V70R^2 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Frietpan
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.10.2019 - 12:44

Is een 5w50 overigens geen betere optie gezien het eventuele probleem? Dit omdat het zich juist voordoet met een warme motor.

Er zijn namelijk ver uiteenlopende adviezen van verschillende fabrikanten etc.
98' S70 2.5T Dark Grey Pearl
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Er is maar 1 olie viscositeit die er in hoort, en niets anders. Te dun en de slijtage is te hoog, te dik en je verbruik.

Lekker bij 10W-40 blijven, dat is perfect voor die motor. Alle 5 cilinders benzine van na '99 5W-40 ivm nokkenasverstellers, ook al staat er dat bij een 2000-2008 model 5W-30 mag, dat is om fabrieksnieuw iets zuiniger te zijn, zodat er een gunstiger label op geplakt kon worden, in de praktijk is geen enkele volvo 5 cilinder meer nieuw, dus allemaal 5W-40, en tot '99 10W-40.


Mocht je écht iets beters willen, gooi er dan Motul 300V in, 10W-40, die is vrijgesteld van de onzinnige EU normen, ze noemen het race-olie en dus mag daar meer beschermende additieven (zink fosfaten) in zitten dan de vrij verkoopbare, gaat bij mij overal in.
Laatst gewijzigd door V70R^2 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Frietpan
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.10.2019 - 12:44

V70R^2 schreef: Er is maar 1 olie viscositeit die er in hoort, en niets anders. Te dun en de slijtage is te hoog, te dik en je verbruik.

Lekker bij 10W-40 blijven, dat is perfect voor die motor. Alle 5 cilinders benzine van na '99 5W-40 ivm nokkenasverstellers, ook al staat er dat bij een 2000-2008 model 5W-30 mag, dat is om fabrieksnieuw iets zuiniger te zijn, zodat er een gunstiger label op geplakt kon worden, in de praktijk is geen enkele volvo 5 cilinder meer nieuw, dus allemaal 5W-40, en tot '99 10W-40.


Mocht je écht iets beters willen, gooi er dan Motul 300V in, 10W-40, die is vrijgesteld van de onzinnige EU normen, ze noemen het race-olie en dus mag daar meer beschermende additieven (zink fosfaten) in zitten dan de vrij verkoopbare, gaat bij mij overal in.
Dankje voor je reactie. Ik heb een semi synthetische 10W-40 opgehaald. Ik vraag me alleen nu wel al of ik niet het nieuwe type heb qua nokkenasverstellers, aangezien het een late 98'er is.

Mocht dit zo zijn kan 10W-40 toch geen kwaad?

Ik ga hem vanmiddag verversen, dan komt er uiteraard een update
98' S70 2.5T Dark Grey Pearl
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

De nieuwe modellen 2.5t noemen ze 2.4t, is dezelfde motor maar dan met nokkenasversteller.

Heb je een elektronisch gasklephuis? dan heb je het nieuwere type, 10W-40 kan geen kwaad, maar de oliedruk is dan wat hoog bij een koude start, en dat is het enige moment dat die versteller wat hoeft te doen, de uitlaat iets vroeger om de katalysator op te warmen, na een minuut o.i.d. doet die versteller niks meer, dus geen probleem daar.
Frietpan
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.10.2019 - 12:44

V70R^2 schreef: De nieuwe modellen 2.5t noemen ze 2.4t, is dezelfde motor maar dan met nokkenasversteller.

Heb je een elektronisch gasklephuis? dan heb je het nieuwere type, 10W-40 kan geen kwaad, maar de oliedruk is dan wat hoog bij een koude start, en dat is het enige moment dat die versteller wat hoeft te doen, de uitlaat iets vroeger om de katalysator op te warmen, na een minuut o.i.d. doet die versteller niks meer, dus geen probleem daar.
Ja, de auto is al uitgerust met het nieuwe type gasklephuis. Dit zou betekenen alles qua techniek een '99 model betreft? Hij geeft wel gewoon aan dat het een 2.5T is (oude type)

De olieverversing heeft volgens mij tot zover niks veranderd aan de tik. Helaas...
98' S70 2.5T Dark Grey Pearl
Frietpan
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.10.2019 - 12:44

Wat overigens wel bijzonder is, is dat hij helemaal niet tikt als de motor koud is. Zouden hydraulische klepstoters indien lek niet altijd moeten tikken?
98' S70 2.5T Dark Grey Pearl
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Een hydraulische klepstoter (olie gevuld) die lek is, gaat net wél tikken als de motor koud is.
De klepstoter gaat hard(er) tikken, omdat die dan namelijk eerst gevuld moet worden met olie.
Anderzijds komt tikkende klepstoters veelvuldig voor, echter deze motoren worden er heel oud mee...

Volgens mij hoor je de injectors tikken, en is er verder helemaal niks aan de hand.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”