S70 Turbo Plotseling bijzondere klachten b5254t

Voor kenners: de "Roffel"
Frietpan
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.10.2019 - 12:44

Goedenmiddag allen,

Erg jammer dat ik op deze wijze mijn eerste bericht binnen dit forum moet doen, maar het is niet anders

Ik heb sinds enkele maanden een S70 2.5T uit eind '98. Nu heb ik een erg vreemd probleem waar ik niet uit kom. De motor tikt namelijk hevig. En dan met name bij een warme motor. Dit is een over het algemeen regelmatige tik, met uitzondering van sommige momenten zoals gas los. Dan is deze weg. Ook lijkt het net alsof de tik soms een aantal slagen over slaat. De tik gaat mee met het toerental van de motor.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Rick :)
98' S70 2.5T Dark Grey Pearl
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Drijfstanglagers? Hydraulische klepstoter?
Frietpan
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.10.2019 - 12:44

The Mechanic schreef: Drijfstanglagers? Hydraulische klepstoter?
Dankjewel voor je reactie. Hebben deze blokken hydraulische klepstoters? De drijfstanglagers is ook een goede, alleen zou dit niet voor een doffer geluid moeten zorgen? Dit is echt luide tik. En nogmaals. Bij koude motor (haast) niet te horen.

Alvast bedankt!
98' S70 2.5T Dark Grey Pearl
Frietpan
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.10.2019 - 12:44

Ik vraag mij overigens net af.
Mijn radiateur is lek. Kan het zijn dat het getik hier mee te maken heeft?
Dat er bepaalde segmenten niet goed gekoeld worden. Of is dit abracadabra.
98' S70 2.5T Dark Grey Pearl
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Frietpan schreef:
The Mechanic schreef: Drijfstanglagers? Hydraulische klepstoter?
Dankjewel voor je reactie. Hebben deze blokken hydraulische klepstoters? De drijfstanglagers is ook een goede, alleen zou dit niet voor een doffer geluid moeten zorgen? Dit is echt luide tik. En nogmaals. Bij koude motor (haast) niet te horen.

Alvast bedankt!
Idd hydraulische klepstoters. Beide hoor je vooral als de motor warm is, warme dunne olie. Idee dat het geluid onderin of bovenin de motor zit?
Drijfstanglagers hoor je vaak bij een bepaald toerental, lichte belasting. Klepstoters meestal ook al stationair.

Tap anders de olie eens af, als deze een metaalachtige kleur/glinstering heeft is het vaak een drijfstanglager.

Lekke radiateur kan dit niet veroorzaken, al vind een motor warmlopen niet fijn.

Is de auto motorisch standaard of getuned?
Laatst gewijzigd door The Mechanic op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Frietpan
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.10.2019 - 12:44

The Mechanic schreef:
Frietpan schreef:
The Mechanic schreef: Drijfstanglagers? Hydraulische klepstoter?
Dankjewel voor je reactie. Hebben deze blokken hydraulische klepstoters? De drijfstanglagers is ook een goede, alleen zou dit niet voor een doffer geluid moeten zorgen? Dit is echt luide tik. En nogmaals. Bij koude motor (haast) niet te horen.

Alvast bedankt!
Idd hydraulische klepstoters. Beide hoor je vooral als de motor warm is, warme dunne olie. Idee dat het geluid onderin of bovenin de motor zit?
Drijfstanglagers hoor je vaak bij een bepaald toerental, lichte belasting. Klepstoters meestal ook al stationair.

Tap anders de olie eens af, als deze een metaalachtige kleur/glinstering heeft is het vaak een drijfstanglager.

Lekke radiateur kan dit niet veroorzaken, al vind een motor warmlopen niet fijn.

Is de auto motorisch standaard of getuned?
De olie die er in zit is een 5W40. Deze heb ik een paar maand geleden vervangen. Ik weet bijna zeker dat het geluid van bovenin het blok komt. Het vreemde is dat het een tik is die je bij een koude motor gewoonweg niet eens hoort

De motor loopt in ieder geval niet warm. De temperatuur meter blijft stabiel en tot dat ik de radiateur heb vervangen wordt het peil consequent gecheckt.

De auto heeft overigens een chip
98' S70 2.5T Dark Grey Pearl
Frietpan
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.10.2019 - 12:44

Wat misschien goed is om toe te voegen is dat de tik niet gelijkmatig is. Zo is de tik bij gas los weg en pakt deze langzaam weer op bij stationair
98' S70 2.5T Dark Grey Pearl
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Ik zou absoluut niet meer met de auto rijden als ik jou was, en directie radiateur doen of je kan hem spoedig naar de sloop brengen.
Frietpan
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.10.2019 - 12:44

V70R^2 schreef: Ik zou absoluut niet meer met de auto rijden als ik jou was, en directie radiateur doen of je kan hem spoedig naar de sloop brengen.

Dit is waardevolle info. Dus ondanks dat de temperatuur volgens de meter stabiel in het midden blijft, kan het toch zijn dat bepaalde componenten niet/minder gekoelt worden en hierdoor dat getik veroorzaken?
98' S70 2.5T Dark Grey Pearl
Frietpan
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.10.2019 - 12:44

Even een kleine update:
Zojuist bij de garage geweest, deze geeft aan dat het getik niet heel ernstig is en dat ik mij hier geen zorgen over moet maken. Wat is jullie idee hierover?
98' S70 2.5T Dark Grey Pearl
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Frietpan schreef:
V70R^2 schreef: Ik zou absoluut niet meer met de auto rijden als ik jou was, en directie radiateur doen of je kan hem spoedig naar de sloop brengen.

Dit is waardevolle info. Dus ondanks dat de temperatuur volgens de meter stabiel in het midden blijft, kan het toch zijn dat bepaalde componenten niet/minder gekoelt worden en hierdoor dat getik veroorzaken?
Het niet op druk houden van het systeem door ene lek zorgt ervoor dat het kookpunt van de koelvloeistof veel lager komt te liggen, die meter geeft pas aan dat het te heet wordt als het al te laat is overigens.

Het kookpunt zal als eerste bij een 2.5t van jouw generatie bereikt worden tussen cilinder 4-5 en de cilinderwand komt los van het blok door verschil van uitzettingscoëfficiënt, zal dan scheuren, einde v/d motor. Komt bij de 2.5t heeel vaak voor, ze gaan er vroeg of laat allemaal.aan, een bekend probleem.


Ten tweede, dat getik kan niet komen door een lekkage van koelvloeistof op wat voor manier dan ook.gevolgschade lijkt mij ook sterk.

Hydraulische stoters maken geen geluid als ze nog goed zijn, indien lek.heb je een hardnekkige constante tik.

Verder kunnen wij van afstand helaas geen diagnose stellen met een glazen bol. Een drijfstanglager komt wel overeen met hoe jij het beschrijft, koud geen tik, warm.belasting afhankelijk.

Zonder paniek te willen zaaien, koelvloeistof verlies bij een fragiele 2.5t, welke nog gechipt is ook, en een tik in het blok? Klinkt mij in de oren als.iemand die heel snel van zijn auto af moest, wetende wat voor gebreken er verborgen waren...
Laatst gewijzigd door V70R^2 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Frietpan
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.10.2019 - 12:44

V70R^2 schreef:
Frietpan schreef:
V70R^2 schreef: Ik zou absoluut niet meer met de auto rijden als ik jou was, en directie radiateur doen of je kan hem spoedig naar de sloop brengen.

Dit is waardevolle info. Dus ondanks dat de temperatuur volgens de meter stabiel in het midden blijft, kan het toch zijn dat bepaalde componenten niet/minder gekoelt worden en hierdoor dat getik veroorzaken?
Het niet op druk houden van het systeem door ene lek zorgt ervoor dat het kookpunt van de koelvloeistof veel lager komt te liggen, die meter geeft pas aan dat het te heet wordt als het al te laat is overigens.

Het kookpunt zal als eerste bij een 2.5t van jouw generatie bereikt worden tussen cilinder 4-5 en de cilinderwand komt los van het blok door verschil van uitzettingscoëfficiënt, zal dan scheuren, einde v/d motor. Komt bij de 2.5t heeel vaak voor, ze gaan er vroeg of laat allemaal.aan, een bekend probleem.


Ten tweede, dat getik kan niet komen door een lekkage van koelvloeistof op wat voor manier dan ook.gevolgschade lijkt mij ook sterk.

Hydraulische stoters maken geen geluid als ze nog goed zijn, indien lek.heb je een hardnekkige constante tik.

Verder kunnen wij van afstand helaas geen diagnose stellen met een glazen bol. Een drijfstanglager komt wel overeen met hoe jij het beschrijft, koud geen tik, warm.belasting afhankelijk.

Zonder paniek te willen zaaien, koelvloeistof verlies bij een fragiele 2.5t, welke nog gechipt is ook, en een tik in het blok? Klinkt mij in de oren als.iemand die heel snel van zijn auto af moest, wetende wat voor gebreken er verborgen waren...
Allereerst weer bedankt voor je reactie. Volgens de desbetreffende monteur zijn het waarschijnlijk de klepstoters, alleen deze vertelde mij dat het niet ernstig is om hier mee door te rijden. Ik ga vanmiddag een nieuwe radiateur ophalen, want deze is letterlijk gescheurd.

Ik ben bekend dat deze blokken berucht zijn vanwege de zwakke cilinderwanden, alleen mocht dat het geval zijn zou dat toch andere symptomen moeten geven?

Als ik je laatste stukje goed begrijp moet ik me zorgen gaan maken dus...
98' S70 2.5T Dark Grey Pearl
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Als die 2.5t scheurt, zal dat in het begin zorgen voor een verhoogde druk op het koelsysteem, wat tot het scheuren van een radiateur kan lijden, sommigen redden het nog vele jaren door te rijden, met af en toe wat koelvloeistof aanvullen.

Maar misschien heb je geluk en kan je nog even door met een nieuwe radiateur. Ze kunnen het best lang vol houden met goed onderhoud en rustig rijden, ik heb ze met 200.000km stuk gehad, maar sommigen pas bij 400.000+km

'98 is hydraulische stoters, die hoor je niet behalve de eerste 2 seconden na het starten om op te vullen, tenzij ze lek zijn, dan moeten ze toch echt vervangen worden. Maar dat klopt niet met wat je beschrijft, de motoren die bij mij slechte drijfstanglagers hadden waren allemaal stil met starten, toeren afhankelijk tikken, en bij gas los/bijna onbelast waren ze stil.

Opzich is dat een klusje van niks, carterpan is er zo af 5 setjes glyco SPUTTER erin met nieuwe bouten en klaar is Kees.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

V70R^2 schreef: Als die 2.5t scheurt, zal dat in het begin zorgen voor een verhoogde druk op het koelsysteem, wat tot het scheuren van een radiateur kan lijden, sommigen redden het nog vele jaren door te rijden, met af en toe wat koelvloeistof aanvullen.

Maar misschien heb je geluk en kan je nog even door met een nieuwe radiateur. Ze kunnen het best lang vol houden met goed onderhoud en rustig rijden, ik heb ze met 200.000km stuk gehad, maar sommigen pas bij 400.000+km

'98 is hydraulische stoters, die hoor je niet behalve de eerste 2 seconden na het starten om op te vullen, tenzij ze lek zijn, dan moeten ze toch echt vervangen worden. Maar dat klopt niet met wat je beschrijft, de motoren die bij mij slechte drijfstanglagers hadden waren allemaal stil met starten, toeren afhankelijk tikken, en bij gas los/bijna onbelast waren ze stil.

Opzich is dat een klusje van niks, carterpan is er zo af 5 setjes glyco SPUTTER erin met nieuwe bouten en klaar is Kees.
Ik had jou graag als buurman gehad V70R^2 :D
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Frietpan
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.10.2019 - 12:44

V70R^2 schreef: Als die 2.5t scheurt, zal dat in het begin zorgen voor een verhoogde druk op het koelsysteem, wat tot het scheuren van een radiateur kan lijden, sommigen redden het nog vele jaren door te rijden, met af en toe wat koelvloeistof aanvullen.

Maar misschien heb je geluk en kan je nog even door met een nieuwe radiateur. Ze kunnen het best lang vol houden met goed onderhoud en rustig rijden, ik heb ze met 200.000km stuk gehad, maar sommigen pas bij 400.000+km

'98 is hydraulische stoters, die hoor je niet behalve de eerste 2 seconden na het starten om op te vullen, tenzij ze lek zijn, dan moeten ze toch echt vervangen worden. Maar dat klopt niet met wat je beschrijft, de motoren die bij mij slechte drijfstanglagers hadden waren allemaal stil met starten, toeren afhankelijk tikken, en bij gas los/bijna onbelast waren ze stil.

Opzich is dat een klusje van niks, carterpan is er zo af 5 setjes glyco SPUTTER erin met nieuwe bouten en klaar is Kees.

Ik hoop niet dat dit een voorbode is van de welbekende cilinderwanden... Dit zou natuurlijk ook het aller slechtste scenario zijn.

De nieuwe radiateur zit er op. Was nog best een klusje, maar dat is in ieder geval gelukt.

Over dat getik heb ik veel verschillende meningen gekregen. Toch zegt het merendeel dat het een klepstoter betreft. Hier zit ik dus nog even mee wat wijsheid is. De één zegt "kan geen kwaad", terwijl de ander zegt "dat mag hij niet doen"
98' S70 2.5T Dark Grey Pearl
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Als er 1 stoter lek is, dan zal 1 klep niet helemaal open gaan, lijkt mij niet de bedoeling.

Klepstoters zijn ongeveer €200 voor een setje, en daar komen wat keerringen en pakkingen bij €100, en de distributie komt los dus die moet ook vervangen worden €200, dan omdat de boel toch open ligt, zou ik gelijk de klepseals doen, €50 (maar wel nog een uurtje of 2 extra werk).

En dan een hele lange dag arbeid daarbij...

Al met al geen goedkoop geintje als je het goed wilt doen..
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Het Volvo 850 forum bestaat ondertussen 20 jaar.
Ga er eens lezen, je vind er 100derden berichten over tikkende klepstoters.
In al die jaren, heb ik nooit gehoord of gelezen dat er daardoor een motor is gesneuveld.

https://www.volvo850forum.nl
Frietpan
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.10.2019 - 12:44

Dat is een serieus bedrag. Misschien eerst maar eens beginnen met andere olie mocht het erger worden. En dankjewel Ludo. Ik zal een kijkje nemen
98' S70 2.5T Dark Grey Pearl
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

jepp, 850 forum staat bordevol technische info ervaringen en alles wat je ooit wilt weten, ongekend.

Probeel inderdaad de boel te flushen, verse olie erin ( 6 liter, 10W-40 en niets anders!) met nieuw olie-filter. Rij er een paar dagen mee rond, dan flush middel bij de olie en na een minuutje of 20 stationair aftappen.

Wederom nieuw oliefilter en 6 liter olie. Mogelijk heb je zo een hoop vuil los gekregen en gaan vaste zittende of defecte stoters weer werken, kwaad kan het sowieso niet om even te proberen.
Frietpan
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.10.2019 - 12:44

V70R^2 schreef: jepp, 850 forum staat bordevol technische info ervaringen en alles wat je ooit wilt weten, ongekend.

Probeel inderdaad de boel te flushen, verse olie erin ( 6 liter, 10W-40 en niets anders!) met nieuw olie-filter. Rij er een paar dagen mee rond, dan flush middel bij de olie en na een minuutje of 20 stationair aftappen.

Wederom nieuw oliefilter en 6 liter olie. Mogelijk heb je zo een hoop vuil los gekregen en gaan vaste zittende of defecte stoters weer werken, kwaad kan het sowieso niet om even te proberen.
Dat ga ik proberen. Is 10w40 het enige waar ik rekening mee moet houden, of zijn er nog andere specificaties zoals het merk wat je mij aanraad?

Ik weet niet wat de vorige eigenaar voor ideeën over olie had, maar er zit sinds een paar maanden een 5w40 in. Dit heb ik nagenoeg direct gedaan toen ik de auto heb gekocht.
98' S70 2.5T Dark Grey Pearl
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”