Lekstroom

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sander69
3rd Gear member
Berichten: 498
Lid geworden op: 09.11.2013 - 20:10
Locatie: Zwolle

Goedemiddag,

Hopelijk weet iemand een oplossing voor het onderstaande probleem:

ik heb lekstroom in mijn V70 R uit 1997... De garage heeft alle zekeringen nagelopen met een multitool en een speciaal gefabriceerd lampje; accu is nieuw en heeft 78 amp... dynamo is gecheckt....alle lampjes binnen nagelopen om te kijken of er stiekem 1 blijft branden.... radio gecontroleerd.. multi meter op de accu, waaruit bleek dat de V70 1 amp teveel verbruikt, wat inhoudt dat de auto na 3 dagen niet meer start... en dat klopt ook.

Ik heb niks gedaan aan de auto in de zin van, andere radio of andere apparatuur ingebouwd o.i.d.

ik heb er zelf niet zoveel verstand van qua techniek zeg maar, maar hopelijk heeft iemand hier ook zoiets gehad en is dit een kwaal bij oudere Volvo's of weet iemand de oplossing.

alvast bedankt voor het meedenken!
Volvo 245 GLT 2.1 turbo 1983
Volvo V70 2.3 R AWD Black 1997
Volvo C70 cabrio 2.4 D5 GT Summum 2007
Volvo XC90 2.4 D5 GT black 2004
Saab 900 classic coupe Aero FPT 1992
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Een verbruiker van 1 ampère moet toch makkelijk te vinden zijn
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 515
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

In mijn c70 bleek het de make-up spiegel verlichting te zijn. Spiegelschuif open , lampje aan maar de zonneklep dicht zodat het licht niet zichtbaar was. Neem aan dat je ook de kofferbakverlichting hebt gecheckt, dat is ook lastig.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
sander69
3rd Gear member
Berichten: 498
Lid geworden op: 09.11.2013 - 20:10
Locatie: Zwolle

cees klumper schreef: 11.12.2019 - 13:42 In mijn c70 bleek het de make-up spiegel verlichting te zijn. Spiegelschuif open , lampje aan maar de zonneklep dicht zodat het licht niet zichtbaar was. Neem aan dat je ook de kofferbakverlichting hebt gecheckt, dat is ook lastig.
Ja, alles is nagelopen.

het gekke is, dat als je de - van de accu haalt en alle power is eraf geweest en je sluit de accupool weer aan; dat het dan goed gaat... totdat er weer iets gebeurd, bv deuren openen of op contact zetten o.i.d.

auto geeft geen foutmelding als je hem uitleest
Volvo 245 GLT 2.1 turbo 1983
Volvo V70 2.3 R AWD Black 1997
Volvo C70 cabrio 2.4 D5 GT Summum 2007
Volvo XC90 2.4 D5 GT black 2004
Saab 900 classic coupe Aero FPT 1992
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20620
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Die ene ampère moet te meten zijn als je een voor een alle zekeringen checkt. En dan bedoel ik dus elke zekering apart er uit nemen en op die contacten een ampèremeter plaatsen. Er gaat vanzelf een meetbare stroom lopen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
sander69
3rd Gear member
Berichten: 498
Lid geworden op: 09.11.2013 - 20:10
Locatie: Zwolle

Msuidgeest schreef: 11.12.2019 - 21:34 Die ene ampère moet te meten zijn als je een voor een alle zekeringen checkt. En dan bedoel ik dus elke zekering apart er uit nemen en op die contacten een ampèremeter plaatsen. Er gaat vanzelf een meetbare stroom lopen.
Dat hebben ze dus gedaan; niks kunnen vinden
Volvo 245 GLT 2.1 turbo 1983
Volvo V70 2.3 R AWD Black 1997
Volvo C70 cabrio 2.4 D5 GT Summum 2007
Volvo XC90 2.4 D5 GT black 2004
Saab 900 classic coupe Aero FPT 1992
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20620
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Theoretisch zou dat dus niet kunnen, zeker als er wel een ampère weglekt.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Dat je op de zekeringen niets meet, is logisch. Je schrijft immers dat de lekstroom verdwijnt als de acuu-pool eraf gehaald en weer terug gezet is. Pas als je daarna wat doet, komt'ie weer te voorschijn. De zekering eruit halen heeft hetzelfde effect als de pool eraf en weer erop, of te wel de lekstroom stopt.
Dus wat je zou moeten doen, is meten bij de accu-pool en als de lekstroom er is, de zekeringen er 1 voor 1 uit halen en kijken bij welke zekering de lekstroom stopt.

En er is toevallig niets naderhand ingebouwd dat buiten de zekeringskasten om aangesloten is?
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Het zou kunnen dat er ergens een relais stroom blijft vragen. Ook omdat je schrijft dat bij het loskoppelen van de stroom het euvel verdwenen is, maar zodra er na het terug plaatsen van de accu een handeling verricht wordt, het euvel terug keert.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
sander69
3rd Gear member
Berichten: 498
Lid geworden op: 09.11.2013 - 20:10
Locatie: Zwolle

jalex_h schreef: 12.12.2019 - 05:38 Dat je op de zekeringen niets meet, is logisch. Je schrijft immers dat de lekstroom verdwijnt als de acuu-pool eraf gehaald en weer terug gezet is. Pas als je daarna wat doet, komt'ie weer te voorschijn. De zekering eruit halen heeft hetzelfde effect als de pool eraf en weer erop, of te wel de lekstroom stopt.
Dus wat je zou moeten doen, is meten bij de accu-pool en als de lekstroom er is, de zekeringen er 1 voor 1 uit halen en kijken bij welke zekering de lekstroom stopt.

En er is toevallig niets naderhand ingebouwd dat buiten de zekeringskasten om aangesloten is?
Ik heb erbij gestaan toen ze de zekeringen eruit gehaald hebben, dus ik weet niet of ze het op die manier gedaan hebben... ik zal het straks doorgeven en kijken of ze het zo kunnen doen.. dank je wel!

er is achteraf niks ingebouwd, dus dat kan het niet zijn
Volvo 245 GLT 2.1 turbo 1983
Volvo V70 2.3 R AWD Black 1997
Volvo C70 cabrio 2.4 D5 GT Summum 2007
Volvo XC90 2.4 D5 GT black 2004
Saab 900 classic coupe Aero FPT 1992
Gebruikersavatar
sander69
3rd Gear member
Berichten: 498
Lid geworden op: 09.11.2013 - 20:10
Locatie: Zwolle

Dejeeper schreef: 12.12.2019 - 09:54 Het zou kunnen dat er ergens een relais stroom blijft vragen. Ook omdat je schrijft dat bij het loskoppelen van de stroom het euvel verdwenen is, maar zodra er na het terug plaatsen van de accu een handeling verricht wordt, het euvel terug keert.
ook de relais zijn 1 voor 1 eruit gehaald en getest.. althans onder de motorkap; ik weet niet of er ergens anders nog relais aanwezig zijn?
Volvo 245 GLT 2.1 turbo 1983
Volvo V70 2.3 R AWD Black 1997
Volvo C70 cabrio 2.4 D5 GT Summum 2007
Volvo XC90 2.4 D5 GT black 2004
Saab 900 classic coupe Aero FPT 1992
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Dan zou je dus eerst, zoals eerder omschreven, moeten vaststellen in welk circuit het spanning verlies optreed. Dus de multimeter plaatsen tussen de + kabel en de accu. Dan stuk voor stuk de zekeringen er uit halen en kijken wanneer er geen stroom wordt verbruikt. Dan weet je in ieder geval waar je moet gaan zoeken.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Grasboer@3
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 11.01.2009 - 16:27
Locatie: K'veen

Bij mijn xc70 van 1998 exact hetzelfde probleem. Lekstroom 2.8A Ook zoals Dejeeper steld alle zekeringen 1 voor 1 eruit en erweer in: geen resultaat. Kan het lek ook zitten inde kabel naar startrelais? En hoe meet ik dat dan?

Adry
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

De meest notoire lekstroom-verbruikers zijn in mijn ervaring toch binnenverlichting (in een V70 makkelijk te controleren natuurlijk), de rode portierverlichting (erg lastig te controleren), verlichting dashboardkastje (telefoon er in leggen terwijl hij video opneemt, kastje dicht, en daarna op de video kijken of het lampje uitging), verlichting make-upspiegeltje.

Als niets van dat alles het is, na een tijdje voelen of er ergens een verbinding (bijv. bij de accupolen) warm/heet wordt (slecht contact of iets dergelijk wat heet wordt, de warmte die dat genereert dat kost ook stroom).
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Gebruikersavatar
hogie
4th Gear member
Berichten: 651
Lid geworden op: 10.07.2005 - 14:59
Locatie: Brabant

Zelfde probleem ook al eens gehad, bleek de stekkerdoos van de trekhaak te zijn. Er was een schroefje door de isolatie heen geschroefd. Vooral bij nat weer weer veel problemen gehad. Maar dat kostte me wel een nieuwe accu en een dynamo voordat ze daar achter waren. ( dus meer €€ Dan nodig was achteraf)
Volvo XC40 Inscription MY 2021
Mercedes C180 (MY2015]
Volvo V70 2.5T Automaat 2007 (MY2008)
Volvo S80 2.5T Automaat Summum Graphite 2006 (MY2006)
Citroen C4 Grand Picasso
Volkswagen touran
V70 2.4D GT edition II 2005 (MY2006 )
Volkswagen passat 2006
V70 2.4T. 2001
Audi A4 Avant
Toyota Verso 2001
Volvo 850 20 GLT
Volvo v40
Audi 80
Mitsubishi Lancer
Nissan Sunny coupe

Austin metro
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”