Pagina 1 van 1

Verlies van koelwater - kachel?

Geplaatst: 15.02.2020 - 08:54
door Timoo
Hi,

Ik heb een vraagje:
Lang geleden heb ik begrepen dat de kachel is aangesloten op het koelwatersysteem van de C70 (1998, Coupé)
Klopt dit?

Mijn vloermatten achterin worden nat en ik verlies koelwater; ongeveer een liter op 80km.
Tevens "begeeft" de kachel het na zo'n 40 à 50km; dan stopt íe met werken.
Als ik het koelwater bijvul, werkt íe weer.

Iemand dit probleem al tegengekomen / verholpen?

mvg,
Timo

Verlies van koelwater - kachel?

Geplaatst: 15.02.2020 - 09:00
door Dejeeper
Je geeft zelf eigenlijk al het antwoord en inderdaad komt de koelvloeistof van de kachel uit de radiateur.
Ik neem aan dat er achter de auto ook een kachel zit. Je zal het daar moeten zoeken, kaan een aansluiting zijn of de kachel radiateur is lek.
Even de matten er uit en dan op zoek gaan.

Verlies van koelwater - kachel?

Geplaatst: 22.02.2020 - 13:20
door Timoo
thanks!

Verlies van koelwater - kachel?

Geplaatst: 22.02.2020 - 13:38
door lint
Ja kan ook het koelsysteem (laten) afpersen en controleren op lekkages.

Verlies van koelwater - kachel?

Geplaatst: 22.02.2020 - 13:49
door Jelmer de Jong
Dejeeper schreef: 15.02.2020 - 09:00 Je geeft zelf eigenlijk al het antwoord en inderdaad komt de koelvloeistof van de kachel uit de radiateur.
Ik neem aan dat er achter de auto ook een kachel zit. Je zal het daar moeten zoeken, kaan een aansluiting zijn of de kachel radiateur is lek.
Even de matten er uit en dan op zoek gaan.
Ik ben niet bekend met de C70 maar naar mijn weten blijft koelwater binnen de motorruimte. Binnen de cabine loopt er alleen een buizenstelsel om hete lucht te transporteren.

Verlies van koelwater - kachel?

Geplaatst: 22.02.2020 - 15:33
door The Mechanic
Jelmer de Jong schreef: 22.02.2020 - 13:49
Dejeeper schreef: 15.02.2020 - 09:00 Je geeft zelf eigenlijk al het antwoord en inderdaad komt de koelvloeistof van de kachel uit de radiateur.
Ik neem aan dat er achter de auto ook een kachel zit. Je zal het daar moeten zoeken, kaan een aansluiting zijn of de kachel radiateur is lek.
Even de matten er uit en dan op zoek gaan.
Ik ben niet bekend met de C70 maar naar mijn weten blijft koelwater binnen de motorruimte. Binnen de cabine loopt er alleen een buizenstelsel om hete lucht te transporteren.
Elke auto (met een watergekoelde brandstof motor) heeft gewoon een kachelradiator in de auto zitten, deze zit aangesloten op het koelcircuit van de motor.

Bij de C70 kun je links van de middenconsole de bekleding naar beneden trekken, de plastic kap daarachter is dan makkelijk te verwijderen. Dan kijk je tegen het kachelhuis aan waar de kachelradiator zit, je ziet de 2 koelwater leidingen wel lopen. Als deze al nat is weet je genoeg.

Verlies van koelwater - kachel?

Geplaatst: 22.02.2020 - 15:49
door Jelmer de Jong
The Mechanic schreef: 22.02.2020 - 15:33
Elke auto (met een watergekoelde brandstof motor) heeft gewoon een kachelradiator in de auto zitten, deze zit aangesloten op het koelcircuit van de motor.

Bij de C70 kun je links van de middenconsole de bekleding naar beneden trekken, de plastic kap daarachter is dan makkelijk te verwijderen. Dan kijk je tegen het kachelhuis aan waar de kachelradiator zit, je ziet de 2 koelwater leidingen wel lopen. Als deze al nat is weet je genoeg.
Maar of dat water vanaf daar de achterbank bereikt...

Verlies van koelwater - kachel?

Geplaatst: 23.02.2020 - 11:03
door Dejeeper
Als er geen kachel achter in zit dan kan ik mij haast niet voorstellen dat het achterin nat wordt. Behalve als er grote hoeveelheden koelvloeistof lekken. Maar als je inderdaad 1 liter op 80 km verliest, dan heb je een serieus lek. Maar dan neem ik aan dat als de koelvloeistof van voren naar achteren loopt de matten voor toch ook nat moeten zijn? De natte matten ruiken die ook naar koelvloeistof?

Verlies van koelwater - kachel?

Geplaatst: 25.02.2020 - 13:40
door cees klumper
De kachel zit alleen voorin en is een bekend probleem. Ik heb die van onze C70 preventief vervangen, is goed zelf te doen (zie youtube). Zijn ook niet duur. Vloeistof achterin lijkt me stug, in ieder geval moet het ook voor nat zijn.