Olieverbruik

Voor kenners: de "Roffel"
rkr
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Mijn s70 uit sept. 97 nadert de 300.000 km. en het olieverbruik begint mij nu op te vallen. Ik zit nu op 1 liter op elke 2000 km. Moet ik mij zorgen maken? Kan ik er iets aan doen? Dank voor jullie tips.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Tja, op zich valt het binnen de normen. Zodra het meer dan 1 liter per 1000 km wordt, wordt het wat anders.
Maar als je altijd bijna geen verbruik hebt gehad, dan zou ik toch verder kijken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
rkr
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

V480-S60 schreef: 17.03.2020 - 14:19 Tja, op zich valt het binnen de normen. Zodra het meer dan 1 liter per 1000 km wordt, wordt het wat anders.
Maar als je altijd bijna geen verbruik hebt gehad, dan zou ik toch verder kijken.
Ik vind het ook (nog) wel meevallen, maar ik houd angstvallig de carterventilatie in de gaten. Die is nl. nog nooit vervangen en tot nu toe heb ik die alleen regelmatig met de perslucht dootgeblazen, in omgekeerde richting: vanaf de plaats waar de vlamdover zat richting carter blazen. Zou dit enig effect hebben?
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Geen idee. Daar ben ik minder in thuis.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Die vraag is moeilijk te beantwoorden zonder meer informatie. Wordt de olie op tijd ververst?? Is een iets dikkere olie soort misschien een oplossing? Wordt de auto alleen voor kleine stukjes gebruikt? Is er tijdens het starten veel rook zichtbaar? etc.etc.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als je carterventilatie verstopt zit helpt doorblazen zeker niet. Moet simpelweg vervangen worden. Dat kan zeker olieverbruik veroorzaken. Niet te lang mee doorrijden, kan je een paar keerringen kosten op vervelende plaatsen, maar de motor kan er ook serieus door vervuilen met olieverbruik als gevolg. Dus snel eraf dat inlaatspruitstuk. Zoveel werk is dat nu ook weer niet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
mrenkema
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 12.01.2019 - 12:07
Locatie: Wageningen

Mijn V70 uit '97, 4 ton op de teller, gebruikt ook iets van 1 op 3000 km. Vandaag bij VolvoService Elst de boel (blok en automaat) laten flushen.
Garantie is er niet, maar er zijn gevallen dat het verbuik na het flushen afneemt.
Ik laat het weten of het geholpen heeft. Zal wel zomer worden, ik rijd niet zoveel.
(Auto rijdt heerlijk)
rkr
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Heb bij de dealer alle slangen en de olieafscheider besteld. Heb de ballontest gedaan. Ballon op olievulopening en motor 1500 toeren: ballon bleef leeg. Reparatie is misschien overbodig op dit moment, maar zo kan ik wel veilig op weg naar de 400.000 km. O ja, olie gebruik ik al jaren 10W40, zoals voorgeschreven. En flushen gebeurt elk jaar bij de oliewissel (minder dan 10.000 km).
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
mrenkema
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 12.01.2019 - 12:07
Locatie: Wageningen

Wat is de ballontest? Hier gezocht, maar alleen dit draadje komt terug.
rkr
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

mrenkema schreef: 04.04.2020 - 13:42 Wat is de ballontest? Hier gezocht, maar alleen dit draadje komt terug.
Met behulp van een ballonnetje kun je eventuele carteroverdruk (wat weer wijst op een verstopt carterventilatiesysteem) aantonen: verwijder de olievuldop en breng over de vulopening een ballon of een rubberen handschoen aan. Als je nu de motor start en op ongeveer 1500 toeren laat lopen, zul je zien dat, in het geval dat er idd. iets mis is, deze ballon zich langzaam zal vullen met de overdruk uit het carter. Indien de ballon leeg blijft, is alles prima en heb je geen overdruk. De carterventilatie werkt dan naar behoren.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Ballontest sluit niets uit, dat potje kan onder helemaal dicht zitten en toch bovenlangs nog doorstroming voor een vacuüm.

olieverbruik bij de classics is 99 van de 100 keer klepseals, een arbeidsintensieve klus, verstandig te doen als de distributie ook gebeuren moet samen met groot onderhoud, aangezien alles los moet.
rkr
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

edraket schreef: 18.03.2020 - 13:55 Als je carterventilatie verstopt zit helpt doorblazen zeker niet. Moet simpelweg vervangen worden. Dat kan zeker olieverbruik veroorzaken. Niet te lang mee doorrijden, kan je een paar keerringen kosten op vervelende plaatsen, maar de motor kan er ook serieus door vervuilen met olieverbruik als gevolg. Dus snel eraf dat inlaatspruitstuk. Zoveel werk is dat nu ook weer niet.
Ik heb vorige week de olieafscheider en de bijbehorende slangen vervangen. Ik heb de oude olieafscheider opengezaagd. Het onderste kanaal, waar de olie terug loopt in het carter, zat voor meer dan de helft vol met taaie smurrie. Nu kan ik mij alles voorstellen met het idee dat doorblazen niet helpt: wat een taaie afzetting. Ook de slang naar het inlaatgedeelte zat voor de helft dicht. Ben blij dat ik deze onderdelen heb vervangen voordat de zaak echt dicht is gaan zitten!
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

je zult zien dat het blok ook weer soepeler loopt nu. Mooi dat je het vervangen hebt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
mrenkema
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 12.01.2019 - 12:07
Locatie: Wageningen

Dank, ik begin het te snappen. Inmiddels zijn bak en blok geflushed. Zeker uit de bak veel viezigheids. Nou ja, 4 ton gelopen. Auto loopt en schakelt als de beste. Dus die actie is ok. Maar de flush zal niet alle zooi oplossen.
rkr schreef: 14.04.2020 - 12:52 olieafscheider en de bijbehorende slangen
Waar zit die olieafscheider. Is daar een plaatje van? Gevonden ;)
Zal ook de ballon test doen.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

rkr schreef: 14.04.2020 - 12:52
edraket schreef: 18.03.2020 - 13:55 Als je carterventilatie verstopt zit helpt doorblazen zeker niet. Moet simpelweg vervangen worden. Dat kan zeker olieverbruik veroorzaken. Niet te lang mee doorrijden, kan je een paar keerringen kosten op vervelende plaatsen, maar de motor kan er ook serieus door vervuilen met olieverbruik als gevolg. Dus snel eraf dat inlaatspruitstuk. Zoveel werk is dat nu ook weer niet.
Ik heb vorige week de olieafscheider en de bijbehorende slangen vervangen. Ik heb de oude olieafscheider opengezaagd. Het onderste kanaal, waar de olie terug loopt in het carter, zat voor meer dan de helft vol met taaie smurrie. Nu kan ik mij alles voorstellen met het idee dat doorblazen niet helpt: wat een taaie afzetting. Ook de slang naar het inlaatgedeelte zat voor de helft dicht. Ben blij dat ik deze onderdelen heb vervangen voordat de zaak echt dicht is gaan zitten!
Doorvoer in het blok ook gevoeld ? Bij onze S70 zat deze helemaal verstopt richting carter

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
rkr
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Ja, inderdaad. De aansluiting op het carter, aan de onderkant van de olieafscheider, zat voor de helft dicht. Ben blij dat de hele zaak nu weer als nieuw functioneert. Op naar de 400.000 km. Zijn we 10 jaar verder ...
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
pjavanderput
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 08.12.2018 - 08:51

Ik heb vorige week een C70 uit 2002 met wat olielekkage gekocht. Gisteren het inlaatspruitstuk eraf geschroefd. Alle kanalen zaten dicht waarvan de onderste op het motorblok helemaal dicht met koolafzetting. Was behoorlijk bikken om het eruit te krijgen...
Vandaag nieuwe slangen en olieafscheider monteren en weer genieten (en hopen dat de olielekkage voorbij is...)
PCV 4.jpeg
PCV 3.jpeg
PCV 2.jpeg
PCV 1.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC90 2006
Volvo V70 2016
Volvo C70 2002
Volvo 480 1986
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

als het zo dicht zit dan zou ik zelf carterpan eraf halen en kanaal van de carterventiltie helemaal doorprikken. Je hebt nu het eerste stukje gedaan in het blok bij de olieafscheider maar is de doorgang in het blok naar carter ook open ?

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
pjavanderput
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 08.12.2018 - 08:51

Bedankt voor de tip! Morgen krijgt de auto een grote beurt en nieuwe banden bij de garage. Dan halen ze gelijk de carterpan eraf om de boel daar ook schoon te maken. Ik zal vragen of ze kunnen kijken naar het kanaal van de carterventilatie.

Na het vervangen van de slangen van carterventilatie en de olieafscheider rijdt de auto wel weer als een zonnetje en de olielekkage is gelukkig voorbij. Hij lekte olie bij de nokkenas sensor onder de motorsteun. Leuk klusje maar ga ik niet nog een keer doen op straat. Op een brug is toch handiger :-) :-D
Volvo XC90 2006
Volvo V70 2016
Volvo C70 2002
Volvo 480 1986
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

preventief door laten prikken zodat je zeker weet dat deze open is. Vaak is dat ook wel zo

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”