C70 2.0 Canbus/elektrisch probleem

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
JurjenHoekstra
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 11.12.2016 - 15:31
Contacteer:

Sinds enige tijd heb ik een elektrisch probleem met mijn 2002 C70 2.0 automaat. Het begon met de ramen van de bestuurderskant die soms spontaan niet meer elektrisch omlaag of omlaag wilden. Dit was af en toe, oms op een dag wel en dan later op de dag weer wel. De ramen van de passagierskant deden het op een gegeven ogenblik ook niet meer. Weer iets later kon ik ook de elektrische spiegels niet meer bewegen. Ook valt de radio wel eens uit, of eigenlijk blijft de radio aan (er staat nog informatie op het display), maar het geluid valt weg, dus ik vermoed dat de versterker uit valt.Vorige week kon ik ook opeens de cruise control niet meer bedienen. De dag erop deed dat het weer. Gisteren deed ie het weer niet. Bijzonder is dat als ik na een lange tijd stil staan, de auto net gestart heb, dan kan ik heel even de spiegels bedienen, maar na enkele seconden al niet meer. Ook de ramen doen het dan niet. De radio geeft dan geen geluid direct na het starten en dan opeens is er na 20 seconden wel geluid, soms duurt het minuten voordat er geluid is. In mijn poging om het op te lossen merkte ik dat de plus kabel van de accu na ca. 15 km rijden flink heet is. Dit zou misschien duiden op ergens een kortsluiting. Auto rijdt verder goed. Iemand die een vergelijkbaar probleem met een C/V70 al eens heeft gehad? al wat gegoogled, maar kan niet direct iets vinden, behalve dat het waarschijnlijk iets met de CANbus is.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Accu en dynamo nog goed? Een lage boordspanning kan ook veel elektrisch gerelateerde problemen geven.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

De warme kabel geeft al aan dat ergens iets weerstand tegen komt zonder een zekering door te laten branden. De accu kan stuk zijn waardoor het laden veel energie kost, of je hebt ergens kabels die defect zijn/slecht contact maken. Accutester er op en alle contactpunten vanaf de accu naar zekeringkasten losmaken en behandelen met een staalborstel.
JurjenHoekstra
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 11.12.2016 - 15:31
Contacteer:

Accu is ca. 1 jaar oud. Geeft 12.25 V aan. Dynamo moet goed zijn, want accu blijft vol, veel korte ritten. Vanmiddag nog eens + en - kabel los gehad van accu, alles nog eens schoon gemaakt, massa kabel bij chassis ook los gehad en blank/schoon gemaakt. Resultaat: alles werkte weer gedurende ca. 10 minuten, daarna weer zelfde probleem. Geen beweegbare spiegels, raam niet meer naar boven. Geluid van radio bleef ook tijd uit. Cruise control (4 x aan/uit gehad) deed het wel. Bleef het ook doen nadat ramen/spiegel het niet meer deed. Nu accu - pool weer tijdje los gehad, daarna weer vast, kan ik raam ongeveer 5 cm omhoog bewegen voordat ie weer stopt. Nog 2 x dan is ie weer dicht.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20618
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

De pluskabel van de accu ... Is dat een kabel die rechtsstreeks naar de startmotor gaat of zit daar nog een verdeelblok tussen naar zekeringen en/of de dynamo? In beginsel kan die kabel bijna niet heet worden anders dan alleen met starten. Of blijft de bendix in de startmotor hangen waardoor er continue 100 of 200 ampère uit de accu wordt getrokken?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
JurjenHoekstra
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 11.12.2016 - 15:31
Contacteer:

De kabel die heet werd, zag ik vandaag, was de kabel naar de startmotor. Vandaag na proefrit weer gecontroleerd, maar was nu niet heet. Beetje warm, maar dat zal door de warmte afgifte van de motor komen. Ondertussen een paar keer geprobeerd door de massa kabel van de accu te halen en na een 1-2 uur weer te monteren, om dan het raam weer omhoog te krijgen, dat ging dan telkens met enkele centimers. Vandaag kwam ik ergens op Youtube een video tegen van iemand die eerst de + en - kabel van de accu loshaalde en die beide kabels dan een tijdje met elkaar verbond om min of meer alles te resetten. Dit had ik vanmiddag ook gedaan en wellicht heeft dat toen er voor gezorgd dat alles in ieder geval een tijdje weer werkte. Ik kreeg nu vanavond met alleen het los en daarna weer vast zetten van de - kabel, uiteindelijk toch niet het raam helemaal omhoog. Uiteindelijk ook de + los gehaald en deze weer kort verbonden met de - kabel. En ja hoor, nadat ik beide weer aan de accu had vastgezet kon ik beide ramen weer bedienen. Kan het zijn dat door deze 'truc' een aanwezige fouthmelding in het systeem wordt weggehaald? Of was het allemaal toeval? Inmiddels ook een VXDIAG VCX NANO DICE besteld en zodra deze er is, ga ik eens wat experimenteren/uitlezen en kijken wat er gebeurt voor en na de 'truc'.
JurjenHoekstra
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 11.12.2016 - 15:31
Contacteer:

We zijn enkele maanden verder en het probleem met de ramen/Canbus is nog steeds niet opgelost. De bestelde VXDIAG VCX NANO DICE was een oplichter op Marktplaats, dus dat kostte me 77 euro. Bij de APK is de auto uitgelezen, maar geen enkele fout gevonden. Wel deden de ramen en spiegels het weer enkele dagen, daarna was het probleem weer terug. Dat heeft enkele maanden geduurd en daarna was het probleem spontaan weg. Ik blij. Dat heeft het ca. 3 maanden vol gehouden en sinds vorige week doen ramen en spiegels het weer niet. Lastig, want bij de jachthaven en het werk moet ik beide het raam naar beneden halen om met een pas naar binnen te kunnen. Iemand nog een suggestie of die zou kunnen assisteren?
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Niet gewoon een "j" relais defect?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S90forever
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 24.09.2016 - 20:54

soldeer aansluitingen van de plus en min kabel bij de accuklemmen goed door. In de loop der jaren bouwt het daar weerstand op. Met alle problemen van dien. Dankzij mijn zeer goede Volvo specialist was het op deze manier goed en goedkoop opgelost. Wellicht speelt dit probleem ook bij jouw auto. Het is het proberen waard.
Succes, Jan.
JurjenHoekstra
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 11.12.2016 - 15:31
Contacteer:

The Mechanic schreef: 24.01.2021 - 20:24 Niet gewoon een "j" relais defect?
Al 2 van deze relais vervangen, heeft niet geholpen.
JurjenHoekstra
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 11.12.2016 - 15:31
Contacteer:

Inmiddels 2 weken na de bestelling een VXDIAG VCX NANO DICE met VIDA dvd binnen. 2 dagen prutsen en vloeken verder heb ik het aan de praat op een Windows 7 laptop. Nu nog mijn weg zoeken in de software van VIDA om te kijken of er een foutcode is die met het raam/spiegel probleem te maken heeft.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”