850 ombouwen van RHD naar LHD

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Heeft er iemand ervaring met het ombouwen van een 850 RHD naar LHD? Waarom wel of niet doen en wat zijn de grootste uitdagingen?
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Waarom zou je dat willen doen? De kosten en moeite die het kost, daar kan je meerdere 850's van kopen...

Stuurhuis, rembekrachtiger, dash met pedalen en daarnaast tig kleine zaken (lenge van diverse kabels is anders, dus je hebt sowieso een complete donor nodig).
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Dat is ook mijn vraag, waarom zou ik dit willen doen? Welke kosten en moeite (ik noem het liever werkzaamheden) zijn ermee gemoeid?

Ik probeer er inderdaad achter te komen wat de kosten zijn; wat is er allemaal nodig? Een donorauto is inderdaad de beste optie. Dan heb je waarschijnlijk alle benodigde onderdelen en weet je ook hoe en waar het hoort te zitten. De kosten voor een donorauto en eventueel wat losse onderdelen zijn wel te overzien. En een donorauto is altijd handig met nog twee 850 GLT's.

Dan het werk. De één noemt het moeite, maar voor iemand anders is het hobby, een uitdaging en een stukje voldoening als het af is. Ik heb ondertussen wel iets gevonden: https://volvo850forum.nl/index.php/topic,88560.0.html
Helaas kan ik niet alle foto's zien en weet niet of het project ondertussen klaar is. Het vergt in ieder geval wel veel aanpassingen!

Mocht iemand nog meer informatie hebben, laat het maar weten!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Ik zou er niet aan beginnen, en ik heb precies dezelfde hobby. Het type Volvo's is er eigenlijk niet geschikt voor, econmisch gezien geen gewin mee te behalen. Ik heb er vele gehad met het stuur rechts, de ombouw wil je gewoon niet aan beginnen bij deze auto's, dus werden de RHD's van mij allemaal juist gedemonteerd voor onderdelen om de LHD's hier in NL weer op te knappen.

Ik zou dus echt liever een voordelige 850 kopen met het stuur links en die volledig opknappen, van restauratie is nog niet te spreken, al begint hier en daar ook roest te knagen bij enkele exemplaren.

De cream yellow T5-R is dan wel een wagen die inmiddels voor flinke bedragen kan gaan bij geringe Km-stand (onlangs op die van een kennis van mij per bod al €50.000), maar dat wordt dan weer gekocht door puristen waarbij de wagen nog weer 100% origineel moet zijn.

Tenzij het een emotionele wagen is van een verloren dieerbaar persoon, zie ik er de zin nog niet van in
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”