Probleem met contactslot

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Deze week een probleem met het contactslot van één van de 850's gekregen. Na/bij het starten van de auto gaat de auto van het contact af. Beetje vreemd, want de motor loopt gewoon en ik kan gewoon rijden, maar alle zaken die je normaal pas aan kan zetten als het contact aan is, zijn uit. Dus o.a. geen verlichting, dashboardverlichting, raambediening en ABS. Lijkt dat het contactslot een beetje gaar is, want bij een beetje morrelen aan de sleutel is het weer goed.

Is dit eenvoudig op te lossen (demonteren, schoonmaken, smeren, afstellen, contactjes bijbuigen of iets dergelijks) of moet er nieuw slot in? En bij een nieuw slot, krijg ik dan een nieuwe sleutel? Dat laatste zit ik niet echt op te wachten, want ik gebruik de sleutel ook voor het ontgrendelen en het dashboardkastje.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Vandaag mee verder gegaan en gezocht op het forum en het lijkt de contactslotschakelaar te zijn. Deze zit achter het eigenlijke contactslot en is een losse schakelaar die aan de andere kant van het slot op de stuurkolom zit. Geeft wel eens vaker problemen als ik het zo lees. Voor de liefhebbers: Volvo no. 9447803. Nieuw rond de EUR 70; valt in principe nog wel mee, maar als je het uitzet tegen de aanschafprijs van de 850 dan is hij eigenlijk total-loss :-). Gebruikt is ook een optie, maar als deze met 217 dkm al gaar is, dan zullen gebruikte ook niet veel soeps meer zijn. Eens kijken wat ik kan vinden.

Gelukkig bij de technische keuring vanochtend geen problemen mee gehad; ik had gezegd dat ze de sleutel iets terug moesten draaien als de lichten het niet zouden doen. Met glans door de keuring, we kunnen er weer een jaar tegen!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Met het "mooie" Paasweekend maar eens verder in de contactslotschakelaarproblematiek gedoken. De 850 is per slot van rekening een hobbyauto. Schakelaar demonteren is een eenvoudig klusje: Kapjes achter het stuur los (4x torx) en wegnemen, stekker van de schakelaar trekken en met 2 schroefjes de schakelaar van de stuurkolom halen.

Ik had gelezen dat uitgehard vet in de schakelaar de problemen zou veroorzaken, dus de schakelaar opengemaakt; met een passende schroevendraaier de "deukjes" in het deksel open gebogen. Er zit bij een palletje tegen het deksel inderdaad wat vet, maar dat was zeker niet uitgehard. Toch maar alles goed schoongemaakt, wat nieuw vet erop en weer geprobeerd. Helaas geen succes.

Toch maar eens goed gekeken hoe zo'n schakelaar hoort te werken. Het palletje zorgt ervoor dat de sleutel in bepaalde standen klikt: 0 = contact uit (sleutel kan er in en uit), 1 = eerste contact (bijvoorbeeld radio aan, blower aan), 2 = vol contact (lampjes op dashboard gaan branden en verlichting) en 3 = starten. In stand 3 draai je met de sleutel tegen een veerbelasting en bij loslaten (als de motor loopt) gaat de sleutel weer terug naar stand 2. In de schakelaar zitten 4 contactjes. In stand 0 maakt geen enkele contact (alles uit), in stand 1 maakt er één contact, in stand 2 worden er dat twee en bij stand 3 (starten) wordt het contactje van stand 1 en 2 weer verbroken en wordt er contact gemaakt met een derde contact (voor aansturen startmotor). Dus tijdens het starten gaan alle lampjes op het dashboard en de verlichting even uit om alle power voor het starten te hebben. Bij het loslaten van de sleutel (als de motor loopt) dan wordt het startcontact weer verbroken en zou het eerste en tweede contact weer gemaakt moeten worden. Dat laatste gebeurde dus niet; de motor loopt wel, maar je hebt geen contact en geen verlichting. Er is nog een vierde contactje, maar daar heb ik niet goed naar gekeken. Dit zorgt waarschijnlijk voor spanning op de ontsteking.

Het openen en sluiten van de contactjes gaat met een nokkenwieltje en ook dat zag er nog goed uit, dus daar leek het probleem ook niet te zitten. Je kan het nokkenwieltje van de schakelaar halen en dan kun je de contactjes goed bekijken en checken. Ik heb het vaste gedeelte van contactje 2 iets verder naar buiten gebogen zodat er iets eerder contact gemaakt wordt als de sleutel na het starten losgelaten wordt en dat lijkt (nu al een week) de oplossing.

Al met al lekker aan het hobbyen geweest met vooralsnog een goed gevoel en resultaat!

Hier wat plaatjes hoe de schakelaar er van binnen uit ziet:
Standen contactslot.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
)()()st
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 11.03.2006 - 19:59
Locatie: Zuid Limburg

Mooi, ik moet het ook nog bij mijn 850, met even op de sleutel drukken werkt de boel bij mij weer.
Ik dacht er nog een te hebben van een V70, eens zien of die hetzelfde zijn.
Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
Gebruikersavatar
DavidH
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 27.04.2016 - 10:26

Mooi beschreven. Top.
Met groet
David

V70n D5, 2002
Volvo 940 TDintercooler, 1994.
945; 11/97; 2,3 LPT
Volvo V70 1999 tdi
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”