Bijrijdersstoel komt niet meer naar voren.

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Senor_Barry
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.03.2016 - 17:43

Goedemiddag,

ik zit met een probleempje.
Mijn bijrijdersstoel komt niet meer naar voren.
Dit is blijkbaar een vereiste voor de apk dus ik wil nu dus kijken waarom die niet naar voren gaat.
er staat wel spanning op de hendel aan de zijkant en als ik aan de noodhendel links onder de stoel trek, gaat de hendel ook omhoog.
Heeft iemand nog Tips of tricks die me zoude kunnen helpen om de stoel weer te laten functioneren of hoe ik deze het makkelijkste eruit kan halen/repareren?

alvast bedankt en een fijn weekend

Wesley

Volvo c70 2.5t 1998.
C70 2.5t 1998
Gebruikersavatar
m.mulder
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 26.05.2008 - 21:25
Locatie: Huizen

Dag Wesley. (en anderen)

Heb het zelfde probleem met mijn Volvo C70 cabrio 2002. Volgende week ga ik met mijn handige (schoon)zoon bekijken en oplossen. Zover ik kan inschatten moet de bekleding ruggedeelte stoel gedeeltelijk los. Hieronder zit bekabeling / aansluiting richting handel zijkant stoel. Kortom heb geduld er is hoop....
Belangrijk is dat VOOR je begint de accu-polen loshaalt. Dit ivm airbag- en sips storing / foutmelding etc.

Als het lukt zal ik het e.e.a. beschrijven (evt met foto's) berichten.

Vriendelijke volvo-groet, Menno
Verleden: Volvo 240 / 850 / V70 / C70 2.0T convertible / Amazone B1.6 1960 / C30 1.8F Heden: Volvo V70 2.4T / C70 2.0T Cabrio
Gebruikersavatar
m.mulder
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 26.05.2008 - 21:25
Locatie: Huizen

Vanavond de stoel weer kunnen repareren. En het is gelukt!

Als het goed is (gelukt ?) staat hieronder een linkje (filmpje) die ik op internet heb gevonden.



Gevonden via zoekopdracht:

Volvo C70 1999 RHD Drivers Seat (Manually Operated) Backrest Control Lever Cable Repair

Korte omschrijving van de reparatie:

Eerst accupolen los halen!! (dit voorkomt "valse" airbagmelding)

Daarna stoel demonteren d.m.v. 4 stekkers onderzijde stoel loshalen. Kapjes verwijderen. Bouten losdraaien. Stoel er uit tillen en op z'n kop op tafel o.i.d.leggen.

Hierna het leer / plastic bevestiging-strip (scharnierpunt van zitting en rugleuning loshalen. Kost wat moeite en geduld doch het gaat lukken. (*)

Hierna ook de hoekstukjes bij scharnierpunten loshalen. (* Hiervoor hoef je geen krammen of ander bevestigingsmateriaal los te halen.)

Rugleuning bekleding iets opstropen naar boven. Nu kun je het mechanisme van de zijhendel rugleuning goed zien zitten. En als het goed is ook de gebroken kabel.
TIP: Gebruik een werklamp o.i.d. die je in de rugleuning kunt stoppen.
Het zwarte omhulsel van de twee kabels die uiteindelijk naar een kabelhevel lopen moet 4 a 5 cm worden ingekort. Hierdoor heb meer ruimte (lengte) om de twee losse kabel door een kroonsteentje te trekken om hier mee vast te maken.
Dat inkorten is best lastig.Eerst een klein stukje zwarte plastic t.h.v. het punt waar je gaat inkorten verwijderen. Je ziet dan blank metaal van het omhulsel.
Omhulsel flink knikken en met een scherp tangtje een stukje spiraal doorknippen. Hierna kun je het losse deel ( 4 a 5 cm) verwijderen.

NB: Beide kabels wel even loskoppelen vanaf het beginpunt. (bevestigingspunt)

De twee verlengde kabels door een van de gaten van het hevel-meganisme trekken en door het kroonsteentje trekken. Het kroonsteentje heeft vier schroeven. Elke kabel kan met twee schroefjes vast gezet worden. (goed vastzetten / draaien!!)

Eerst niet te vast zetten. Want de twee losgekoppelde kabels (beginpunt) moeten weer vast gezet worden.

Hierna een beetje uitvogelen op welke lengte de beide kabels in het kroonsteentje vastgezet kunnen worden. Geduld en testen of het werkt.

Daarna stoelbekleding weer in originele staat terugbrengen. (dus geen krammen of wat dan ook nodig) Stoel weer plaatsen. Stekkers ( 4 x) vastzetten.

Accu weer aansluiten en klaars is Kees. (Waren hier ongeveer twee uur mee bezig)

Vriendelijke Volvo-groet. ;-)
Verleden: Volvo 240 / 850 / V70 / C70 2.0T convertible / Amazone B1.6 1960 / C30 1.8F Heden: Volvo V70 2.4T / C70 2.0T Cabrio
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”