aircoprobleem

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
gvz
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

dag beste mensen,

betreft een v70 2.5 , 10v lpg 3, uit 99,
sinds een paar weken hoor ik de magneetkoppeling van de airco compressor om de 3-4 seconden aanslaan en afslaan.
veek vaker dus dan gewoon is.
maar ik hoor als dat gebeurt, ook een klikje, of meer een licht getik, aan uit ,[ gelijkmatig met het aan wen afslaan van de
magneetkoppeling] , vanachter het midden van het dashboard, zeg maar uit de climat-controlunit komen.

dat tikje [of zacht klikje\ heb ik nog nooit eerder gehoord.
lijkt op een relaist wat aan en af schakelt, en heeft het daar erg druk mee dus.
de airco doet het wel redelijk goed nog, alhoewel ik al jaren ieder voorjaar flink moet laten bijvullen.

maar ik kan het ondanks dit getik en geklikgedoe, gewoon goed op 19 of 20 c houden.

ik moest wel meteen denken aan de magneetkoppeling- spleetruimte, die mogelijk te groot geworden was.
dat heb ik eerder gehad met een 940, maar dan doet de airco het volgens mij ook niet of niet goed meer.

ik heb de befaamde nylon zipties, [draadbinder] truc toegepast, omdat de spleet ruim één mm was.

maar nadien merkte ik geen verschil. het regelmatig aan en afslaan van de magneetkoppeling ging gewoon stug door,
zo tussen de 3-4 seconden, soms blijft de magneet iets langer, hangen, het langste was ik gemeten had, terwijl ik
het zon 15 minuten in de gaten hield, was 10 seconden.

ook als ik de temperatuur op de ccunit, op bv 24 c zet, [en vandaag was het niet warmer dan 16 hier buiten, blijft de
magneet kopp om de 3-4 seconden aan en afslaan, [ook samengaand met het zacht geklik uit de ccunit ]

al het geklik en magneetkopp aan en afslaan is pas weg als ik de airco knop van ON naar OFF zet.

één ding nog, kan belangrijk zijn. 2 weken geleden haalde ik zekering no 4 los, want mijn ABS lampje brandde
weer eens hinderlijk [oranje] zetten de zekering terug, en ABS lampje bleef tijdje uit.
maar misschien verbeeld ik het me, maar sinds die tijd begon het getik en aan en afslaan gedoe !!?
zou ik misschien een elektrisch storing hebben veroorzaakt?

zou dit dan toch nog teveel ruimte zijn in de magneetkopplingsspleet.
of zou dit een relais of enig ander elektrische storing kunnen zijn.

misschien moet ik de ccunit maar eens los en naar voren halen., en bekijken.

bedankt alvast voor het meedenken

gerard v z
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Waarschijnlijk gewoon te weinig koudemiddel in het systeem, systeem is dus ook gewoon lek en zal hersteld moeten worden, blijven bijvullen is natuurlijk zinloos.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Denk inderdaad ook te weinig koelmiddel. Een aircosysteem verliest ieder jaar wel een deel van het koelmiddel, maar als je ieder jaar opnieuw moet vullen dan is er zeker een lek. Gewoon even langs de aircospecialist en daar af laten testen en/of met lekzoeker af laten vullen.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
gvz
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

dank voor de reacties,

en ja ik weet dat het syteem ergens lekt, maar het was ieder jaar niet zo heel veel nodig bij te vullen.
dus ik dacht dat het wel qua kosten voordeliger was af en toe bij te vullen.
meestal doe ik er wel een heel jaar over tot de volgende lente aircocheck, dat er wat bij moet.

in april dit jaar ging er al wat meer in dan normaal, dus ik denk dat het nu echt veel meer lekt.
en dus een reparatie, of zonder airco rijden. kiezen of delen. even afwachten wat er verder nog uit de APK
te voorschijn komt straks in oktober.
teller staat nu op 519000 km, op lpg g3. en rijdt prima, niet of nauwelijks oliegebruik.
even wachten op apk en dan nadenken straks.

groet, gerard v z
gvz
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

o, nog even over het ABS lampje euvel: ik was vandaag eens bezig met de hogedrukspuit, de velgen goed af te spuiten.
bij het wegrijden was het ABS lampje ineens uit, en bleef ook zeker 15 minuten uit, om dan weer terug te komen.
is toch iets geraakt / gebeurd door de spuit denk ik, ik heb het nooi zo lang uit gezien de laatste maanden.
ook na het parkeren en later weer starten was het lampje toch weer uit, om 10 minuten later weer aan te gaan.

nou ja , ook dat moet nagekeken worden dus., misschien een loszittende sensordraad o i d.
gvz
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Hoeft niet. Kan ook vuil zijn tussen de sensor en de ring op de as waar de sensor net niet tegenaan zit.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”