automaatbak Aisin 55-50SN mist derde versnelling

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Cosmo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 16.07.2025 - 18:38
Locatie: Italië

Buongiorno, Ik zal me even voorstellen want ik ben nieuw op het Volvo Forum: ik ben Cosmo en in het bezit van een Volvo V70 2.4 automaat met 170pk en kentekenafgitedatum september 1999.

Ik heb de automaat laten spoelen en voorzien van nieuwe olie waarna de ellende begon. Ik mis nu de derde versnelling! De bak schakelt niet over van 2 naar 3 maar met een beetje snelheid wel naar 4 en 5.

Wat kan dit zijn? Moet ik de bak nog een keer flushen of moet e.e.a. gereviseerd worden? Of moet ik er een andere bak onder monteren?

Ik ben benieuwd of er onder jullie zijn die dit probleem herkennen en eventueel een aantrekkelijke oplossing hebben ;-)

Gezien het feit dat ik in Italië woon maakt het er allemaal niet makkelijker op omdat hier met dergelijke auto's weinig ervaring is helaas!

ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De meerderheid hier is voorstander van flushen. Er kan niets gebeuren. Ook Autrans, ervaren specialist op het gebied van automatisch versnellingsbakken, is er voorstander van.
Ik behoor tot de minderheid die geen voorstander is van flushen. Jij hebt nu een probleem. De kans bestaat dat de oorzaak in het kleppenhuis zit. Dat is te vervangen, geen grote ingreep. De kosten zijn te overzien. Blijft het probleem dan zijn er twee opties. Een revisie die rond 3000 euro kost of een gebruikte bak. Voor een gebruikte bak kan ik alleen Rima in Druten aanbevelen. Er zijn heel veel automaten die geschikt lijken. Alleen Rima weet precies welke versnellingsbak de juiste is.
Met een gebruikte bak ben je incl. inbouw ongeveer 1500 euro kwijt.

Het is een moeilijke afweging gezien de waarde van de auto.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Cosmo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 16.07.2025 - 18:38
Locatie: Italië

WillyWortel2 schreef: 16.07.2025 - 20:21 De meerderheid hier is voorstander van flushen. Er kan niets gebeuren. Ook Autrans, ervaren specialist op het gebied van automatisch versnellingsbakken, is er voorstander van.
Ik behoor tot de minderheid die geen voorstander is van flushen. Jij hebt nu een probleem. De kans bestaat dat de oorzaak in het kleppenhuis zit. Dat is te vervangen, geen grote ingreep. De kosten zijn te overzien. Blijft het probleem dan zijn er twee opties. Een revisie die rond 3000 euro kost of een gebruikte bak. Voor een gebruikte bak kan ik alleen Rima in Druten aanbevelen. Er zijn heel veel automaten die geschikt lijken. Alleen Rima weet precies welke versnellingsbak de juiste is.
Met een gebruikte bak ben je incl. inbouw ongeveer 1500 euro kwijt.

Het is een moeilijke afweging gezien de waarde van de auto.
Dank voor je reactie! Ik had inmiddels wel wat rond gekeken op internet naar een andere bak en kwam daarbij ook Rima tegen. Die heeft wel een gebruikte bak maar de 7 cijferige code die rechtsboven op het metalen plaatje van Aisin staat correspondeert niet. Ik weet niet of dat een probleem zou kunnen zijn omdat de genoemde code exact moet overeenkomen.
In dit geval zou een ruilbak qua kosten nog te doen zijn als je het bedrag afweegt naar de waarde van de auto. Althans in mijn geval.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6693
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Of de meerderheid voorstander van flushen is hier weet ik niet. Vraag is waarom je bent gaan flushen? Een flush is namelijk geen reparatie/wondermiddel maar een vorm van preventief onderhoud. Persoonlijk zou ik nooit een automaat van 25 jaar oud en zo maar 2 ton of meer op de teller flushen.

Als er voor het flushen geen klachten waren en nu er na wel zou ik eerst terug gaan naar het bedrijf die jou bak heeft geflushed. Mogelijk dat een tweede flush helpt, mogelijk dat ze gewoon de verkeerde olie hebben gebruikt, mogelijk hebben ze niet goed (genoeg) gespoeld.
En ja anders zit er niets anders op dan een ruilbak te laten monteren. Zal met transport naar Italië niet een koopje worden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3969
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Wat Gouwe schreef
en
er lijkt vuil (niet genoeg 'geflusht') nu in een solenoïd te zitten, waardoor deze niet goed werkt.
Had ik ook na een ruilbak van Rima en onder garantie (GS Uden) alle solenoïds vernieuwd.
Liep goed (genoeg) toen weer.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Vertrouw op Rima wanneer je een gebruikte bak overweegt.
RIma kan de bak ook monteren. Jouw Volvo rijdt nog.
Afhankelijk van waar je woont in Italië kun je overwegen de bak door hen te laten inbouwen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Cosmo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 16.07.2025 - 18:38
Locatie: Italië

Gouwe schreef: 16.07.2025 - 20:45 Of de meerderheid voorstander van flushen is hier weet ik niet. Vraag is waarom je bent gaan flushen? Een flush is namelijk geen reparatie/wondermiddel maar een vorm van preventief onderhoud. Persoonlijk zou ik nooit een automaat van 25 jaar oud en zo maar 2 ton of meer op de teller flushen.

Als er voor het flushen geen klachten waren en nu er na wel zou ik eerst terug gaan naar het bedrijf die jou bak heeft geflushed. Mogelijk dat een tweede flush helpt, mogelijk dat ze gewoon de verkeerde olie hebben gebruikt, mogelijk hebben ze niet goed (genoeg) gespoeld.
En ja anders zit er niets anders op dan een ruilbak te laten monteren. Zal met transport naar Italië niet een koopje worden.
ik had geen noemenswaardige klachten dan dat ik af en toe dacht dat de bak wat nerveuzer was geworden. Met name de derde versnelling die hier veel gebruikt wordt met het klimmen. Het bedrijf wat de bak heeft gespoeld en voorzien van nieuwe olie geeft niet thuis. Komt vaker voor in Italië helaas en je kunt er niets aan doen.
Het versturen van een ruilbak hoeft niet persé duur te zijn omdat er hier veel kleine transporteurs regelmatig op en neer gaan naar Nederland.
Cosmo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 16.07.2025 - 18:38
Locatie: Italië

WillyWortel2 schreef: 16.07.2025 - 21:09 Vertrouw op Rima wanneer je een gebruikte bak overweegt.
RIma kan de bak ook monteren. Jouw Volvo rijdt nog.
Afhankelijk van waar je woont in Italië kun je overwegen de bak door hen te laten inbouwen.
Ik heb bij Rima de juiste bak gezien, het enige wat niet overeenkomt is het productnummer rechtsboven op het metalen plaatje van Aisin wat bovenop de bak zit.
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De nummers moeten overeenkomen. Laat Rima dat beoordelen Uiterlijk lijken de versnellingsbakken op elkaar. Daar kun je niet op af gaan.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Cosmo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 16.07.2025 - 18:38
Locatie: Italië

WillyWortel2 schreef: 16.07.2025 - 22:58 De nummers moeten overeenkomen. Laat Rima dat beoordelen Uiterlijk lijken de versnellingsbakken op elkaar. Daar kun je niet op af gaan.
Oke dank voor je advies, ik ga Rima morgen bellen!
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”