AWD problemen -> Oliedrukpomp storing, Aandrijver slipt

t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Beste forummers,

Vandaag voor een preventieve automaatflush bij powerflush in Uden geweest. Na de flush werd tevens de auto even mbv Vida uitgelezen. Daar kwam de volgende storing naar voren:

DEM-P188974 Oliedrukpomp, prestatie - Mechanische storingen - Aandrijver slipt.

Volgens Vida zou de druksensor wel eens niet goed kunnen werken. Gerry van Powerflush opperde dat ook wel eens wat olie zou moeten worden toegevoegd. Volgens de [link=http://www.freel2.com/gallery/albums/us ... 0Guide.pdf]handleiding van Haldex[/link]:
Oil Pressure Pump Performance:

Coupling has failed to reach base pressure within the time allowed. Issue could be pressure sensor failure (reading too low), pump failure or low oil.

Check Pump and sensor performance using diagnostics to check pressure reading. Replace sensor first, then check oil level. Finally, replace pump.
Dus eerst sensor vervangen en olie checken, als dat allemaal niet werkt tevens de pomp erbij vervangen. Nu ben ik op zoek naar de onderdeelnummers van deze onderdelen, weet iemand deze? (andere tips zijn ook welkom).

Gr

t5power
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik heb destijds mijn Haldex differentieel hier laten reviseren via de Volvo dealer: http://www.achterasrevisie.nl/
Misschien kunnen zij je nog van advies voorzien?
Een nieuwe pomp stond voor 284,- excl. BTW op de factuur.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Gouwe schreef: Ik heb destijds mijn Haldex differentieel hier laten reviseren via de Volvo dealer: http://www.achterasrevisie.nl/
Misschien kunnen zij je nog van advies voorzien?
Een nieuwe pomp stond voor 284,- excl. BTW op de factuur.
Thanks Gouwe! Dat zijn nuttige adresjes om te hebben.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Iemand anders nog info mbt de onderdelen?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
chris2
3rd Gear member
Berichten: 457
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Kan de powerflush hiervan de oorzaak zijn? Deze vraag van een leek op powerflush gebied ;).
Volvo XC90 D5 2009 Ocean Race
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

chris2 schreef: Kan de powerflush hiervan de oorzaak zijn? Deze vraag van een leek op powerflush gebied ;).
Ha Chris,

Goede vraag. Het AWD systeem is onafhankelijk van de automaatbak, ook qua olie. Heb net dit weekend via een VM de VIDA tool weer aan de praat gekregen en de auto uitgelezen. Lijkt erop dat de error melding sindsdien niet meer is teruggekomen. Echter, het probleem met de AWD was waarschijnlijk al voor de flush aan de orde. Volgens de specificaties zouden de achterwielen na 1/7 wheelspin al mee moeten draaien. Had alleen al paar meegemaakt dat de voorwielen meer leken door te spinnen als ik flink op gas ging staan met nat wegdek.

Heb nu mail gestuurd naar http://www.brunekreefperformance.nl/en gevraagd of zij ook denken of eerst bijvullen van de olie de moeite waard is (als dat niet werkt, vervolgens sensor en pomp bekijken).
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Bus in de haakse overbrenging kan ook gaar zijn. Deze raakt wel eens zijn tandjes kwijt en dan slippen de voorwielen er vrolijk op los

achterasrevisie.nl ben ik geweest en prima geholpen

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

sbv schreef: Bus in de haakse overbrenging kan ook gaar zijn. Deze raakt wel eens zijn tandjes kwijt en dan slippen de voorwielen er vrolijk op los

achterasrevisie.nl ben ik geweest en prima geholpen
Dank, die verklaring is ook bij mij opgekomen en houden we in het achterhoofd. Zou zoiets na 160k al kunnen zonder dat vorige eigenaren zware lasten hebben getrokken? Als ik het goed begrijp gaan achterwielen pas bij doorslaande voorwielen meedraaien dus als je de achterwielen weinig aanspreekt heb je ook weinig slijtage?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

sbv schreef: Bus in de haakse overbrenging kan ook gaar zijn. Deze raakt wel eens zijn tandjes kwijt en dan slippen de voorwielen er vrolijk op los

achterasrevisie.nl ben ik geweest en prima geholpen
He grappig zat net mijn topic even te zoeken en zag dat jij toen daar een vraag had gesteld....
Wat was het probleem??

@t5power hier mijn topic: viewtopic.php?t=69786&page=fst_unread
Niet jouw klacht maar wel goed en deskundig geholpen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Gouwe schreef:
sbv schreef: Bus in de haakse overbrenging kan ook gaar zijn. Deze raakt wel eens zijn tandjes kwijt en dan slippen de voorwielen er vrolijk op los

achterasrevisie.nl ben ik geweest en prima geholpen
He grappig zat net mijn topic even te zoeken en zag dat jij toen daar een vraag had gesteld....
Wat was het probleem??

@t5power hier mijn topic: viewtopic.php?t=69786&page=fst_unread
Niet jouw klacht maar wel goed en deskundig geholpen.
Bedankt voor de tip, dat zijn flinke bedragen...! De symptomen ken ik (gelukkig!) niet maar ik ben blij dat ik nu ook een specialist heb gevonden. Die is wat dichterbij dan diegene waar jij bent geweest, die houd ik mooi achter de hand!
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
chris2
3rd Gear member
Berichten: 457
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Een gare bus van de haakse overbrenging gaar bij 160k op de teller zou wel erg bizar zijn. Wel praten over een volvo, en er rijden xc90 rond die 300k op de teller hebben, een trailer wekelijks achter de auto hebben hangen en nergens last van hebben. Het kan, maar het zou mij wel verbazen....
Volvo XC90 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27599
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hangt er natuurlijk maar net vanaf hoe vaak de awd in werking is getreden.
Wordt deze niet gebruikt slijt het spul ook niet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

chris2 schreef: Een gare bus van de haakse overbrenging gaar bij 160k op de teller zou wel erg bizar zijn. Wel praten over een volvo, en er rijden xc90 rond die 300k op de teller hebben, een trailer wekelijks achter de auto hebben hangen en nergens last van hebben. Het kan, maar het zou mij wel verbazen....
fredhead schreef: Hangt er natuurlijk maar net vanaf hoe vaak de awd in werking is getreden.
Wordt deze niet gebruikt slijt het spul ook niet.

Inderdaad, klopt dat in 99% van de tijd de achterwielen niet draaien en de AWD dus in principe niet slijt? De vorige eigenaar heeft pas paar jaar geleden trekhaak laten monteren voor een fietsenrekje dus dat lijkt me positief. A.s. maandag wordt de AWD olie ververst en afgetopt, eens kijken of dat wat uitmaakt.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27599
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Pas zodra de auto slip merkt wordt de awd ingeschakeld.
De rest van de tijd draait het spul wel mee natuurlijk, maar heeft het weinig te lijden. Kracht staat er dan niet op.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

chris2 schreef: Een gare bus van de haakse overbrenging gaar bij 160k op de teller zou wel erg bizar zijn. Wel praten over een volvo, en er rijden xc90 rond die 300k op de teller hebben, een trailer wekelijks achter de auto hebben hangen en nergens last van hebben. Het kan, maar het zou mij wel verbazen....
ach de helft van achterdif's is rond die tijd al voorzien van gare lagers dus een gare bus bij 160k zou mij niets verbasen zeker onder er een slechtere(eerste)serie bij zat. Later is men een sterkere bus gaan monteren

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

sbv schreef:
chris2 schreef: Een gare bus van de haakse overbrenging gaar bij 160k op de teller zou wel erg bizar zijn. Wel praten over een volvo, en er rijden xc90 rond die 300k op de teller hebben, een trailer wekelijks achter de auto hebben hangen en nergens last van hebben. Het kan, maar het zou mij wel verbazen....
ach de helft van achterdif's is rond die tijd al voorzien van gare lagers dus een gare bus bij 160k zou mij niets verbasen zeker onder er een slechtere(eerste)serie bij zat. Later is men een sterkere bus gaan monteren
Ook bij MY2007? Wat is naam van de bus die wel eens problemen zou kunnen geven?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

ik volg even. heb met de V8 nu 1x die melding gezien in Vida, daarna nooit weer, maar ben wel benieuwd naar de mogelijke oorzaak.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

VolvoTech schreef: ik volg even. heb met de V8 nu 1x die melding gezien in Vida, daarna nooit weer, maar ben wel benieuwd naar de mogelijke oorzaak.
Heb nu de auto weer terug. De garage heeft middels peilstok de oliepeil van de AWD achter kunnen meten. Deze was prima, dus de oorzaak lijkt hem niet te liggen bij een te laag oliepeil. Ik zal komende tijd wel weer eens onder gladde omstandigheden weg racen. Beste zou zijn een slomo filmpje op sneeuw, dan zie je gelijk hoe snel de AWD reageert. Maar ik had al het idee dat met nat wegdek meer dan 1/7 wheelspin voor had. Zal ook nog wel eens met Vida uitlezen.
Heb je vergelijkbare symptonen volvotech? Dus ook wheelspin met fors acceleren?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Hi,

Heb het dus maar 1x kunnen uitlezen (en die van mij hangt nog al eens aan Vida ;-)
Paar screenshots gemaakt en bewaard om uit te zoeken, maar tis verder niet voorgekomen.

En.. ik gebruik de V8 best om gas te geven, afgelopen week met sneeuw zou ik de melding dan wel weer verwacht hebben in Vida... maar nee..
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Net bij garage Van Loon geweest dat zich o.a. specialiseert in Volvo AWD systemen. Monteur heeft auto wederom doorgelicht en testritje gemaakt en constateerde dat de AWD niet functioneerde. Ik had mijn huiswerk gedaan en al e.e.a. uitgeprint. Om de temperature/pressure sensor te testen hebben we eerst deze uitgelezen. Was met motor uit 0.08 MPa maar ging met motor aan niet omhoog (naar circa 0.38 wat het had moeten zijn). Ook met testritje met wheelspin ging het niet omhoog. Vervolgens is via VIDA nog de pomp geactiveerd, deze maakte geluid en leek het dus te doen.
Omdat vervangen van pomp nogal wat uren met zich meebrengt en het lijkt alsof deze wel werkt is besloten om eerst de sensor en filter te vervangen door een nieuw exemplaar. Als dat niet afdoende is, vervangen van pomp. Volgende week terug om operatie uit te voeren. Stay tuned.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”