XC90 (2007) problemen met openen voorportier en meer

Plaats reactie
Silver S70
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 31.03.2010 - 21:10

Citaat geschreven door pereboom (uit ander topic, 2017) (geen reactie)

Hallo,
Ik heb een vraag over mijn Volvo Xc90 uit 2007.
De deur van de bestuurder gaat niet meer open zowel van binnen als van buiten.
Wanneer ik de auto met de sleutel in de deur open draai gaat hij soms wel open.
Wanneer ik er in rijd knippert het driehoekje (rood) en staat er in de display besteurdeursdeur niet op slot( of iets)
Wanneer ik het het knipperlicht naar links aan doe gaat de binnenverlichting aan en wil de deur op slot (zo klinkt het in de deur)
Het knipperlicht in de spiegel knippert ook heel vaag als ik de deur op slot draai.
Bij dealer aan computer gehad maar geen duidelijke storing, moet de auto dan dag achterlaten.
Dealer heeft ook de deur open gemaakt en van binnen ook niet iets direct gevonden.

Daarom nu mijn vraag heeft iemand hier ervaring mee? Voordat de dealer er heel veel tijd in gaat stoppen.

Alvast bedankt


Sinds vandaag identieke ervaring(en). Ook van een XC90 uit 2007. Na een bezoek aan een wasstraat:

Voorportier bestuurder wil van binnen en van buitenaf plots niet geopend worden. Ook reageert de linker buitenspiegel niet op het commando om terug te keren naar de normale stand. Verdorie: kerst staat voor de deur, iedereen heeft verlof.

Al enkele dagen last van onbetrouwbaar alarm. Rammel opgemerkt in de binnenzijde deurpaneel ter hoogte van de portier handgreep in de deur.

Na enkele uren wil het voorportier weer wel geopend (van buitenaf) worden. Echter zakt het palletje niet echt in het zijpaneel en knippert het lampje in de zijspiegel onzeker. Er is even een onduidelijk geluid ('iets schakelt') ter hoogte van het slot waar te nemen. Na nog een druk op de sluitknop via de afstandbediening verdwijnt alles, maar knippert het rode ledje in het dashboard ook niet.

Heb de wagen (een D5) sinds 3 weken. Zit nog in de garantie (6 maanden Bovag)

Wat kan dit zijn?
Laatst gewijzigd door Silver S70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Polar+ (2019)
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 955
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Als dit zich voordoet na een bezoek aan de wasstraat en na enkele uren deels is opgelost (opdrogen) dan lijkt vocht in de connector tussen de deur en de a-stijl mij erg voor de hand liggend. En andere mogelijkheid is de regelmodule in de deur. Dat na een jaar of 10 een rubber wat minder afdicht dan een nieuwe zou niet heel verwonderlijk zijn. De druk van een wasstraat is toch even anders dan een regenbui, dus de kans dat er ergens vocht binnendringt is aanwezig. Even een haarföhn lenen en de zaak flink opwarmen. Mooi klusje voor de Kerst....succes!
Laatst gewijzigd door -KJ- op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Silver S70
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 31.03.2010 - 21:10

-KJ- schreef: Als dit zich voordoet na een bezoek aan de wasstraat en na enkele uren deels is opgelost (opdrogen) dan lijkt vocht in de connector tussen de deur en de a-stijl mij erg voor de hand liggend. En andere mogelijkheid is de regelmodule in de deur. Dat na een jaar of 10 een rubber wat minder afdicht dan een nieuwe zou niet heel verwonderlijk zijn. De druk van een wasstraat is toch even anders dan een regenbui, dus de kans dat er ergens vocht binnendringt is aanwezig. Even een haarföhn lenen en de zaak flink opwarmen. Mooi klusje voor de Kerst....succes!
Bedankt voor je reactie KJ. Zou kunnen, neem ik mee.

Persoonlijk denk ik dat er sprake is van een combinatie van. Want wat veroorzaakt dan het geluid binnenin (ter hoogte van de portiergreep/ palletje), alsof er iets los zit (er rammelt iets, bij openen van het portier)?

Iets elektronisch ook. Bij het linksaf slaan, het bedienen van de richtingaanwijzer, ging de binnenverlichting in het plafond branden. Iets ook met het alarm? Auto staat onder de woning. Moet bij het in-/uitrijden over een helling.

Blijf er voorlopig even van af. Tot op heden geen jankend alarm. Kon er gisteravond weer in, via het bewuste portier. Maak donderdag wel een afspraak bij de dealer. Hopelijk kan ik daar gewoon uitstappen en hoeft het binnenpaneel niet vernield te worden.
V40 T2 Polar+ (2019)
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Mijn bestuurders deur ging laatst niet open, van binnen en van buiten. (XC70 '08)
Ik heb bij mijn garage slot module laten vervangen, daarna geen problemen gehad.
Vorige week rechterachter deur, welke niet meer op slot wilde. Ook maar laten vervangen.
Ik denk dat de volvo slot modules gewoon niet heel goed zijn (na 10 jaar)
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Yuri weet meer.

[youtube]vIZmJFqoDKk[/youtube]
Silver S70
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 31.03.2010 - 21:10

eta76 schreef: Mijn bestuurders deur ging laatst niet open, van binnen en van buiten. (XC70 '08)
Ik heb bij mijn garage slot module laten vervangen, daarna geen problemen gehad.
Vorige week rechterachter deur, welke niet meer op slot wilde. Ook maar laten vervangen.
Ik denk dat de volvo slot modules gewoon niet heel goed zijn (na 10 jaar)
Bedankt voor je reactie.

Kan maandag a.s. pas terecht bij de garage. Vrijdag 3 januari gaan ze er aan werken. Rond oud en nieuw staat 'ie daar.

Vanochtend kon ik (uiteindelijk, na meerdere pogingen) wel weer via het linker voorportier in de auto komen. Heb het alarm afgezet en de deur via de sleutel geopend. Heb de Safelock-modus (knop in console) uitgezet. Helaas kan ik nog niet via dit portier uitstappen.

Tijdens het rijden viel mij af en toe de melding 'remlichten achter' en de melding 'linker voorportier open (dit was echt niet het geval)' op. Met name als de hendel van de richtingaanwijzer linksaf wordt gestuurd. Ook hoorde ik af en toe een ratel naast me in het bewuste portier t.h.v. deurgreep/ palletje.

Om alarmmeldingen te voorkomen heb ik de wagen nu in zijn Safelock-modus (uit) gezet en het portier(en) met de sleutel afgesloten.

Het is niet anders. Wel lastig allemaal. Doet afbreuk aan de kwaliteitsbeleving. Verder voldoet de XC90 D5 best.
Laatst gewijzigd door Silver S70 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Polar+ (2019)
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Silver S70
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 31.03.2010 - 21:10

Vanochtend de XC90 naar de dealer gebracht. Vanmiddag kwam het verlossende telefoontje: "u kunt 'm ophalen. Er is een breuk in de massakabel geconstateerd. Een en ander is hersteld. Alles is nagelopen en opnieuw aangesloten".

En inderdaad: tot nu toe functioneert alles weer normaal.

Het jaar kan niet beter beginnen. Lekker met de roetmobiel weer naar huis. Iedereen een fijne avond en een prettige jaarwisseling toegewenst!
V40 T2 Polar+ (2019)
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Gebruikersavatar
passenger
3rd Gear member
Berichten: 279
Lid geworden op: 15.02.2007 - 23:57
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Lek is boven, da's altijd fijn.
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan

940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
Silver S70
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 31.03.2010 - 21:10

Silver S70 schreef: Vanochtend de XC90 naar de dealer gebracht. Vanmiddag kwam het verlossende telefoontje: "u kunt 'm ophalen. Er is een breuk in de massakabel geconstateerd. Een en ander is hersteld. Alles is nagelopen en opnieuw aangesloten".

En inderdaad: tot nu toe functioneert alles weer normaal.

Het jaar kan niet beter beginnen. Lekker met de roetmobiel weer naar huis. Iedereen een fijne avond en een prettige jaarwisseling toegewenst!

Helaas heb ik te vroeg gejuicht!

Bij het uitstappen/ openen en dichtslaan van het bewuste voorportier blijkt deze meteen in het slot te vallen. Openen via de handgreep van buitenaf lukt niet. Rammel ter hoogte van de deurgreep en het palletje is weer aanwezig. Dit hoort natuurlijk niet. Heb opnieuw een afspraak gemaakt. Wordt vervolgd dus...
V40 T2 Polar+ (2019)
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Silver S70
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 31.03.2010 - 21:10

Intussen zijn de problemen met het slot wel verholpen, ware het niet dat er een kapje van de portier handgreep aan de buitenzijde beschadigd is/ los zit. De deur valt nu hoorbaar steviger in het slot. Garage biedt aan een nieuw kapje te bestellen en deze in de carrosseriekleur te spuiten. En deze op te sturen naar een vestiging dichter bij huis. Prima natuurlijk. Voorlopig maar even voor joker rijden met Ducktape.

Na 2 weken wachten maar eens geïnformeerd waar het kapje blijft: na enkele uren worden we gebeld met de mededeling dat 'ie wel binnen, maar nog niet gespoten is.

Omdat er in de afgelopen weken herhaaldelijk andere storingen en bijgeluiden (meldingen over niet werken verlichting, klonk geluid rechtsvoor, resonantie motor bij bepaalde toerentallen) de kop opstaken, heb ik de auto bij een Volvo-vestiging van deze dealergroep, waar de auto tot voor kort ook altijd in onderhoud was, laten uitlezen. Na enig aandringen kwamen hier nog meer punten (storingscodes CCM-0040, ECM 1850/1870/1880/1890 en ECM 500F) uit.

Afijn. Ben het gepruts (binnenpaneel bestuurdersportier beschadigd, koplampen niet naar tevredenheid gepolijst, gebruik rode i.p.v. groen/ blauwe koelvloeistof) van de (Opel) garage die me de auto geleverd heeft, meer dan zat. Heb ze verzocht een en ander nu naar volle tevredenheid op te lossen, echter wel door een officiële Volvo vestiging binnen hun groep. Verkoper heeft me hiervoor toestemming gegeven. Begin maart zijn we weer aan de beurt.
V40 T2 Polar+ (2019)
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Silver S70
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 31.03.2010 - 21:10

MIjn XC90 D5 is bij een Volvo vestiging binnen de dealergroep ter reparatie gebracht. Inmiddels 2 weken geleden.

Chef werkplaats dacht dat het 'pok'-geluid rechtsvoor, werd veroorzaakt door een stabilisatorstangetje. Oké. Hebben meer Volvo's last van.
De verf op de net gespoten wiellijsten bladdert, eerder kennelijk geen primer gebruikt, zou worden opgelost. Normaal gesproken worden nieuwe lijsten incluis primer geleverd. Oké. Kan de wagen dezelfde dag, naar verwachting, ophalen. Krijg een nieuwe V40 mee.

XC90 blijkt langer te moeten logeren. Wervelkleppen (denk aan codes) moeten worden vervangen, zijn niet op voorraad. Oké.

Na 3 dagen, incluis weekend, kan de XC90 worden opgehaald. Lijsten zijn gespoten (fijn!), kapje deurgreep is gespoten/ geplaatst (fijn!), 'pok'-geluid ("helaas meneer") nog niet geheel verdwenen. En de rest? Beschadigd deurpaneel bestuurder kan worden opgelost. Verkoper zal hierover contact opnemen. Ben benieuwd. Meld wel, dat ik de indruk heb dat de kneusjes van Broekhuis in Epe worden verkocht. Het gebruik van de V40 wordt me niet in rekening gebracht (siert ze).

Intussen is de XC90 7 dagen in de werkplaats geweest. En 3 maanden (ruim 5500 km. verreden) in bezit.

Na 2 weken nog altijd geen reactie van de verkoper. Al eerder (eind december 2018) heb ik de vestiging gebeld en gevraagd of meneer daar nog in dienst was. Pok-geluid nog onverminderd aanwezig. Herinner me dat de verkoper me bij de aflevering van de wagen meldde dat er iets met de remmen was, maar dat dit (i.v.m. verse Apk) in orde is gemaakt. Verdenk zelf iets met rem de rechtsvoor (mijns inziens gepruts van de Opel werkplaats). Helaas sinds kort ook bijgeluid (geknars) ter hoogte van mijn elleboog in het deurpaneel linksvoor (idem). Hoogst irritant.

Zal dit nog wel schriftelijk melden en de dealergroep om een definitieve oplossing verzoeken. Heb nog 3 maanden recht op Bovag garantie. Het meest irriteert mij het beschadigde deurpaneel aan de binnenzijde, monteur heeft daar met (een schroevendraaier?) lopen wrikken. Was dit nou echt nodig? Youtube levert immers filmpjes over hoe je het paneel heel eenvoudig in z'n geheel kunt verwijderen.

Wat kost een nieuw binnenpaneel/ een goede gebruikte? Waar te vinden)? Wie weet?

Ben behoorlijk klaar met deze dealergroep. Heb te veel gepruts/ geklooi ervaren.

Wordt vervolgd dus.
Laatst gewijzigd door Silver S70 op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Polar+ (2019)
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Silver S70
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 31.03.2010 - 21:10

Update 29/6/2019

In de afgelopen maanden is het volgende aan de XC90D5 uitgevoerd (deels onder garantie):

- XC90D5 heeft een aankoopkeuring bij Volvo (Arnhem) ondergaan. Pok-/klonkgeluid (rechtsvoor) kan worden verholpen door plaatsing Isolators (lijkt op rubberen tuinslangetjes) op de veer/veren. Kost geen drol, enkele minuten werk. We herkennen dit van onze (wijlen) S80 uit 2005. Intussen afspraak gemaakt;
- Volvo (Harderwijk) meende door het vervangen van de stabilisatorstangetjes de klacht (pok-/klonk geluiden) te kunnen verhelpen. Verkeerd ingeschat;
- Airco op eventueel lek laten onderzoeken. Is gebeurd (en de installatie op orde gebracht) bij Volvoservice (Elst). Leek niets aan de hand;
- Deurpaneel bestuurderskant is door alle reparaties (Epe) beschadigd. Er is met een scherp voorwerp in het paneel gestoken. Dit was beslist onnodig. Na de laatste reparatie ervaar ik vervelende knars geluiden. Heb de verkopende partij hierop aangesproken en om een oplossing gevraagd;
- De gespoten wiellijsten bladderen alweer, na een 2e keer (laatste keer door Volvo Harderwijk) spuiten. Verkoper op aangesproken;
- Achterlicht rechtsonder blijkt gebarsten. Bij aankoop niet opgemerkt. Intussen vervangen door een nieuwe. Geplaatst door schadebedrijf Volvo Arnhem;
- Krasje op hoek achterbumper aangepakt (idem Volvo Arnhem);
- Nieuwe lampjes geplaatst in de buitenspiegels (idem Volvo Arnhem). Deze waren beschadigd en niet opgeknapt door verkoper;
- Nieuwe banden blijken aan de voorzijde flink te slijten. Omdat ook het stuurwiel scheef staat (sinds de aankoop), heb ik de auto naar een goede uitlijner (Arnhem) gebracht. Bleek nog een hele klus;
- Koplampen gepolijst in Elst. Verkopende partij heeft niets hiermee gedaan. Nu weer (in een mum van tijd) als nieuw;
- Wervelkleppen vervangen door Volvo Harderwijk (garantieclaim);
- Nieuwe remlichtschakelaar en nieuwe richtingaanwijzerhendel geplaatst door Volvo Harderwijk (garantieclaim, wegens diverse klachten);

Was het gepruts door de verkopende partij zat. Heb ze met klem verzocht de problemen door een Volvo dealer (Harderwijk) binnen de eigen groep op te lossen.
Na bijna 6 maanden (einde garantie) heb ik de verkoper om een definitieve oplossing verzocht voor het beschadigde deurpaneel en de los bladderende verf op de wiellijsten. Hij heeft mij een bedrag van €400,- geboden om een en ander zelf op te lossen. Omdat ik geen zin meer had in de teleurstellende communicatie (o.a. trage reacties, loze beloftes) heb ik dit geaccepteerd.

Een nieuw deurpaneel kost ongeveer €600,- (exclusief plaatsing). Een goede gebruikte €75,- (vanaf, prijs varieert). Het spuiten van de wiellijsten €225,- (afspraak inmiddels gepland).

Overweeg een ander deurpaneel te kopen (wel/niet nieuw) en deze te laten plaatsen door het schadebedrijf van Volvo Arnhem. Dan kunnen ze ook meteen de verrichtingen aan de binnenzijde controleren. Hopelijk ben ik daarna van het geknars af.

Ben er zo wel klaar mee. Auto bevalt verder prima. In 6 maanden tijd heb ik 12.000 kilometers met de XC90 gereden.
Laatst gewijzigd door Silver S70 op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Polar+ (2019)
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Silver S70
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 31.03.2010 - 21:10

Helaas blijkt het pok-/klonkgeluid rechtsvoor na plaatsing van nieuwe veer-isolators (op advies van en door Volvo) nog steeds aanwezig. Kost overigens amper € 10,-. Verdenk iets met de remblok. Mogelijk geen origineel Volvo geplaatst (die met veertjes welke speling tegengaan) door de Opel dealer die 'm geleverd heeft? Bij de beurt binnenkort maar even de remblokken vervangen. Overweeg dan meteen ook de schokdempers en de veerpootlager te vervangen. Mogelijk hebben we dit dan eindelijk onder de knie.

Spatbordlijsten weer eens gespoten. Nu door een bevriend schadeherstelbedrijf. Tot nu toe blijven ze mooi en bladdert de verf niet. Kan dus van de to-do lijst af. Eindelijk.
V40 T2 Polar+ (2019)
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Silver S70
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 31.03.2010 - 21:10

Helaas weer een nieuw probleem. Onze XC90 D5 is toch wel een wagen die regelmatig aandacht vraagt :'( .

Auto hield de laatste tijd wat in. Melding motorservice vereist in dashboard. Motor in noodloop. Snelheid komt met moeite op 100 kilometer. Toerenteller loopt op, maar er gebeurt weinig bij gas geven. Heuvel op (omgeving Oosterbeek) gaat moeizaam. Zo meteen maar even bellen met een garage om de boel uit te lezen.

Vanochtend in Duitsland (Kleve) getankt en een roetfilter reiniger (Liqui Moly) voor diesel aan de tank toegevoegd. Daarvoor kort 150 op de Autobahn aangetikt om de boel schoon te blazen. Op de terugweg verlies van vermogen. Rustig naar huis gereden.

De XC90 D5 wordt regelmatig door mij bereden, gemiddeld 120 (snelweg) kilometers op een (werk)dag. Ben geen agressieve rijder, rij wel vaak hogere snelheden (110-140) dan is toegestaan, jaag 'm af en toe even in de toeren (4000) om de boel schoon te blazen, vul de tank op tijd met Shell of Esso Diesel. Na een half jaar, heb ik 14.000 kilometers met de XC90 afgelegd.

Eerst maar eens even laten uitlezen.
V40 T2 Polar+ (2019)
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Silver S70
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 31.03.2010 - 21:10

Silver S70 schreef: Helaas weer een nieuw probleem. Onze XC90 D5 is toch wel een wagen die regelmatig aandacht vraagt :'( .

Auto hield de laatste tijd wat in. Melding motorservice vereist in dashboard. Motor in noodloop. Snelheid komt met moeite op 100 kilometer. Toerenteller loopt op, maar er gebeurt weinig bij gas geven. Heuvel op (omgeving Oosterbeek) gaat moeizaam. Zo meteen maar even bellen met een garage om de boel uit te lezen.

Vanochtend in Duitsland (Kleve) getankt en een roetfilter reiniger (Liqui Moly) voor diesel aan de tank toegevoegd. Daarvoor kort 150 op de Autobahn aangetikt om de boel schoon te blazen. Op de terugweg verlies van vermogen. Rustig naar huis gereden.

De XC90 D5 wordt regelmatig door mij bereden, gemiddeld 120 (snelweg) kilometers op een (werk)dag. Ben geen agressieve rijder, rij wel vaak hogere snelheden (110-140) dan is toegestaan, jaag 'm af en toe even in de toeren (4000) om de boel schoon te blazen, vul de tank op tijd met Shell of Esso Diesel. Na een half jaar, heb ik 14.000 kilometers met de XC90 afgelegd.

Eerst maar eens even laten uitlezen.
Bleek om een turbodruk sensor en een lekke (turbo)buis te gaan. Hij is tenslotte ook al 12 jaar oud. Gelijk maar een beurt gegeven, incluis vervanging van het brandstoffilter en de temperatuursensor (uit voorzorg, extra en op verzoek). Auto rijdt weer als een trein.
V40 T2 Polar+ (2019)
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Silver S70
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 31.03.2010 - 21:10

Vandaag de XC90 (2007) naar de Volvo dealer in Arnhem gebracht. Voor vervanging van de remblokken vóór, omdat ik meende dat het klonk geluid veroorzaakt zou worden door speling/ te veel ruimte tussen het remblok en de klauw.

Al bij de balie meldde men mij dat de chef werkplaats me wilde spreken. Bleek dat hij even met mij wilde meerijden, alvorens aan de slag te gaan. Hij had de indruk dat het niet de remblokken waren. De wagen moest op de brug.

Na een half uur wachten (men had nog even met de wagen gereden), kwam de chef met het oordeel: vooralsnog verdenk ik het veerpootlager. Oké, kan ik me iets bij voorstellen, vervangen dan maar. Zelf voorgesteld om dan maar meteen de rubbers en de schokdempers (kosten minimaal € 850,-) te vervangen. Leek 'm niet nodig.

Afspraak gemaakt voor vervanging van het lager (1 stuk, incluis rubber). Alles zat goed vast (veilig), hoefde me niet druk te maken.

Bij ontvangst van de sleutel meldde me een andere monteur, dat de wagen nu eigenlijk wel erg stil is. Ze hadden namelijk de subframe bouten nagelopen en vaster gedraaid (onthoud!). Wilde 'm niet geloven, heb dit vaker gehoord.

Maar wat wil: de rit naar huis (over 10 kilometer, ook klinkers) verliep geheel zonder klonk geluiden. Echt. Familielid kan dit beamen. Ben sprakeloos. Houd nog wel een slag om de arm, maar ervaar het rijden nu alsof we ons bevinden in 'een stiltecentrum'.

Subframebouten nalopen en aandraaien dus. Bij 'klonkgeluiden' (rechts)voor. Als je de indruk hebt dat een en ander er los onder ligt.

Desalniettemin krijgt het ding een nieuw lager en een vers rubber (in principe hoeft de andere, links, kant niet). Over 3 weken. In de tussentijd mag 'ie zich bewijzen.

Een warme douche voor Henk Scholten in Arnhem dus. Ben ontzettend blij (al is het wel op basis van een rit van 10-15 kilometer).
Laatst gewijzigd door Silver S70 op 01.01.1970 - 01:00, 6 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Polar+ (2019)
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”