Lekstroom in Volvo XC90 - V8 uit 2006

Plaats reactie
Eddie666
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 24.03.2019 - 20:53

Hallo,

Ik ben al een tijd aan het zoeken op dit en andere forums maar kon helaas nog niet de juiste informative vinden. Excuses als ik een Topic heb gemist.

Betreft Volvo XC90-V8 uit 2006. Heeft een ingebouwd alarm en alle accessoires (behalve airco achter en zij-cameras)

Ik heb het probleem dat mijn accu leeg is na 2-4 dagen oid en heb het volgende onderzocht (ervanuit gaand dat het aan 3 dingen kan liggen):
- Dynamo: Ik heb een ampere meter gezet op de kabel van de dynamo. Conclusie is dat het geen problem lijkt te zijn omdat als ik allerlei stroomverbruikers aanzet (stoelverwarming, blazer, lichten, etc), dat er dan 125 Ampere op de Ampmeter staat. Dit lijkt me genoeg conclusive dat dynamo goed moet zijn.
- accu : de accu is 3 maanden geleden vervangen.
- Lekstroom als de auto in rust is: ik lees dan tussen de 0,10 en 0.12 Amps af. Hiervoor een ampere meter gezet tussen de negatieve pool van accu en de negatieve kabel.
- Volledig geladen accu: als accu volledig is opgeladen met een lader en deze in de auto zet; dan is het voltage na 1,5 dag gezakt met 0,4 volt oid. Het is een 100aH accu.

De lekstroom is vooral (0,08 Amps) op zekering nr 11C/11 die de volgende functies heft (sorry Engelstalige manual):
3/157 Switch airbag passenger side, XC90
4/9 Supplemental Restraint System module (SRS), XC90
4/28 Transmission Control Module (TCM), XC90
4/46 Engine Control Module (ECM), XC90
4/56 Central Electronic Module (CEM), XC90
4/58 Rear Electronic Module (REM), XC90
16/65 Antenna ring/ignition switch lighting, XC90

De rest van de lekstroom (0,03 Amps oid) kan ik niet vinden door zekeringen te verwijderen (uit alle zekeringsdozen).

Dus mijn eigenlijke vragen:
- Is 0.10 to 0.12 Amps te hoog voor lekstroom voor deze auto
- Ondanks dat accu nieuw is; lijkt het alsof deze kapot is. Na vervangen van accu zie ik geen verschil tussen oud en nieuw
- Zie ik iets over het hoofd?

Dank voor de hulp.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

100mA is aan de hoge kant voor ruststroom, maar niet voldoende om de accu binnen een paar dagen leeg te trekken.
M&M
2nd Gear member
Berichten: 240
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

Bij een aantal XC90 heeft dit te maken met de backup batterij van het alarmsysteem, als dit de originele nog is is dit een potentiële verdachte stroomgebruiker. Wil ook een storing geven op het schuifdak. Doet jou schuifdak het goed (neem aan dat jij die hebt omdat alle opties aanwezig zijn zoals je zelf schrijft.). Dit was bij mij het geval en menig andere XC90 rijder.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Eddie666
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 24.03.2019 - 20:53

M&M schreef: Bij een aantal XC90 heeft dit te maken met de backup batterij van het alarmsysteem, als dit de originele nog is is dit een potentiële verdachte stroomgebruiker. Wil ook een storing geven op het schuifdak. Doet jou schuifdak het goed (neem aan dat jij die hebt omdat alle opties aanwezig zijn zoals je zelf schrijft.). Dit was bij mij het geval en menig andere XC90 rijder.
Dank je; ga ik onderzoeken. Schuifdak werkt goed maar zal het eens loskoppelen om te kijken of dit verschil uitmaakt. Qua alarm batterij; geen idee maar zou zomaar kunnen dat het de eerste is.
Ik weet niet of deze (Schuifdak en Alarm) op zekering 11C/11 zitten. Alarm gaat af (op zijn backup batterij) als ik zekering 11C/12 eruit trek. Maar ik ga het toch proberen.
Gebruikersavatar
RogerO
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25.08.2008 - 21:39

Als een accu van 100 Ah in ca. 4 dagen wordt leeggetrokken dan moet er continue een stroom van ca. 1 A lopen.
Je hebt blijkbaar een lekstroom bij stilstand gemeten van 0,1 A. Dat is dus een factor 10 verschil. Er klopt dus iets niet.
Nu heb ik zelf ook last gehad van een accu die vroegtijdig ( ca. 1 jaar gebruik) overleden is. Ik heb er toen een (duurdere) AGM gel accu ingezet. Sindsdien geen last meer van. Maar of dat bij jou ook gaat helpen weet ik natuurlijk niet.

Roger
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1933
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

@Roger, ik zie dat jij lpg erin hebt liggen, loopt de V8 er goed op, welke installatie heb je en hoeveel L tank?
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Wat ik niet helemaal begrijp. Je meet een constant verbruik van 0.12 Amp maar in werkelijkheid verdwijnt er 1 Amp.
Dus of het meet instrument geeft onjuist aan of de nieuwe accu is een beetje ziek.
12 watt constant verbruik lijkt mij een lampje dat blijft ergens branden.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
RogerO
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25.08.2008 - 21:39

Mijn V8 loopt op LPG prima Als er geen onderdelen stuk zijn :'( .
Ik heb er op dit moment bijna 160.000 km mee afgelegd. In principe zonder noemenswaardige problemen. Dit voorjaar voorjaar kreeg ik problemen en sloeg de motor onder het rijden af. Dit bleek veroorzaakt te worden door een kortsluiting in de rpm sensor. Later bleek ook de druksensor op de verdamper stuk te zijn en ook dat gaf natuurlijk storingen. De onderdelen zijn gelukkig niet zo duur (enkele tientjes) maar het duurt natuurlijk wel even voordat het euvel gevonden is. Een deskundig LPG inbouw station helpt dan enorm.

Inmiddels loopt de auto weer als een zonnetje. Ook met mijn caravan achter de auto bergop geen enkel probleem.
De LPG installatie een Prins VSI met een tank van 76 liter bruto, ca. 70 liter netto. De tank past precies op de plaats waar bij de diesels het reservewiel is geplaatst. Nauwelijks zichtbaar en je verliest dus geen bagageruimte.
En met de LPG prijzen in ons buurland Belgie, op dit moment variërend tussen de 30 en 40 cent/l, zijn de operationele kosten van auto dus erg laag.

Roger
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
Eddie666
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 24.03.2019 - 20:53

Dejeeper schreef: Wat ik niet helemaal begrijp. Je meet een constant verbruik van 0.12 Amp maar in werkelijkheid verdwijnt er 1 Amp.
Dus of het meet instrument geeft onjuist aan of de nieuwe accu is een beetje ziek.
12 watt constant verbruik lijkt mij een lampje dat blijft ergens branden.
Ik meet (met 2 meters gemeten) 0,12A lekstroom.
Los van dat 0,12A te hoog is; ik heb de accu eruit gehaald en laat hem een tijdje los staan om te kijken of er zelfontlading is.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”