2DIN radio inbouwen; grote klus?

MrNix
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 20.05.2013 - 10:32

corhog schreef: 26.02.2020 - 04:22
Is wel het plan.
Meer info zal volgen...
Dit ziet er wel heel gaaf uit! Hoor graag of het lukt, want dan wil ik het misschien ook wel. :-)
XC90 T8 MY19 R-Design
XC90 2.5T MY07 Momentum (Oleg by Volvotune)
V70 XC 2.4T Ocean Race
V70 2.4 Comfortline
ephendriks
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 09.04.2020 - 10:16

Nadat de AUX van de originele radio nu echt niet meer goed werkte (kraken en kanaaluitval) - besloten om ook nieuwe headunit te laten zetten.
Auto weer bij de tijd.

- Ik had geen af-fabriek navigatie, geen Bluetooth, geen telefoonintegratie dus daar allemaal ook geen knoppen etc voor zitten. Alleen de High Performance radio/CDwisselaar
- CD's werden eigenlijk niet meer gebruikt terwijl navigatie met TomTom of Maps op iphone op een houdertje gebeurde. Werkte op zich prima, maar houdertje en kabels niet mooi en dus verder geen carkit.
- 'streaming' deed ik tot nu toe met een https://www.apple.com/nl/shop/product/H ... oth-zender in de AUX. Werkt op zich wel en goede oplossing als je goedkoop uit wilt zijn en alles origineel wilt houden. Maar mijn AUX aansluiting was ondertussen brak.
- Ik had dus ook geen achteruitrijcamera, alleen de standaard PDC biepjes.
- 'ingebouwde navigatie' units zijn dubbel zo duur als een gewoon 'radio met scherm' headunit en hebben meestal een DVD/CD speler. Maar cd's gebruikte ik al niet meer, de ingebouwde navigatie systemen zien er allemaal slecht uit en belangrijkste - kaartupdates zijn waardeloos (max 1x per jaar) en heel duur. Telefoon-navigatie met carplay (tomtom, Google Maps, Apple Maps, Flitsmeister, Waze, Sygic) werkt beter en is meer up-to-date.

Gekozen voor de nieuwste Kenwood 'radio met scherm' headunit: DMX8020DABS. (Dus geen DVD speler, geen SDkaart, geen ingebouwe navigatie, wel WIRELESS carplay/android auto, en media afspelen via USB en HDMI)
https://www.kenwood.nl/car/navigatie_mu ... X8020DABS/
Strak ontwerp, niet te veel knoppen.
Stuurwiel Integratie set
Achteruitrijcamera CMA-UNI-Q1V
https://www.navinc.nl/11-camera-systems ... le-montage

Is er in gezet door
https://jmcarhifi.nl/
zes-min wat mij betreft. Vooraf veel overlegd, ook op basis van de info van deze post.
Had gps/dab/fm shark dakantenne gewild en afgesproken maar uiteindelijk hebben ze die er niet opgezet.
Smoes was dat 'er allemaal elektronica' onder het dak zit maar volgens mij hadden ze er gewoon geen zin in omdat het super veel werk is.
Headunit zit er op zich ok in- maar had netter gekund, iets netter in midden en iets beter frame uitlijnen en zo. Maar goed, ik ben een beetje een zeikerd met die dingen.
De originele headunit (dat schermpje) blijft zitten en wordt achter de nieuwe radio verstopt, anders geeft dit storingen / werkt de canbus niet meer goed.
(Geen foutmeldingen, als was m'n accu wel leeg toen ik de auto kwam halen. Zeker heel stuk van de dag contact aan gehad en waarschijnlijk niet meer zo'n goede accu...)

Achteruitrijcamera zit netjes onder de achterklep, boven nummerplaat. Zie je van buiten niks van en werkt uitstekend. Heel fijn!
PDC/biepjes werken weer, maar wel anders - ander geluid en neem aan nu via de nieuwe radio. Ik weet ondanks dat ik al 10 jaar in deze auto rijd niet meer of de originele PDC ook 'locatie' had - links biepen als er links iets staat? Lijkt hier niet te zijn, bliep = bliep en niet meer. Maar je hebt nu camera dus je kunt heel strak tot de bumper rijden.

Ze hebben nu een DAB/FM splitter op de originele raam antenne gezet. Dat werkt prima voor gewoon FM ontvangst maar gewoon NIET voor DAB. Je ontvangt letterlijk twee zenders (NPO1 en Qmusic nonstop) en de rest gewoon helemaal niet. Wat klonk als smoes was verhaal dat de vraag is of DAB het gaat halen van vaak slecht ontvangst en dat je alle zenders die je wilt via Carply en MyTuner app of zo veel beter kunt ontvangen. Op zich werkt gewoon FM en Mytuner heel goed, het stoor me wel dat ik een functie op nieuwe radio nu heb die wegens eigenwijs dus niet werkt.

Stuurwielintegratie werkt beter dan verwacht. Vanzelfsprekend werkt het met gewoon FM -zenders zoeken en hard/zacht (dat zijn mijn enige stuurknoppen). Maar het werkt ook in CarPlay met Spotify etc. Volgende nummer, volume. Super!

GPS antenne weet ik niet waar die zit maar dat lijkt nog niet erg goed te werken. Carplay heeft verplicht een GPS antenne op de headunit nodig (logisch, want normaliter zit die buiten de auto en is die versterkt). Maar met de ritjes nu werkt het totaal waardeloos. Hele tijd de weg kwijt, terwijl het direct op telefoon werkt prima werkt. Nog even wat experimenteren maar daar moet ik anders mee terug - verzetten antenne of beter antenne nodig.

Speakers zijn gewoon origineel en klinken beter dan voorheen, zeker met bv Spotify vanuit carplay.
(De originele versterker onder de passagierstoel blijft ook gewoon aangesloten/in gebruik, en wordt nu door de Kenwood aangestuurd.)

Wireless carplay is echt helemaal geweldig. Enige verwarrende was dat je weliswaar twee telefoons met de radio kunt verbinden maar dat hij vanzelfsprekend maar CarPlay van 1 van de telefoons laat zien. Ik moest flink zoeken (en tieren) voordat ik gevonden had waar je kiest welke telefoon Carplay moet laten zien (instellingen-av-carplay).
Beetje vreemd is dat er twee USB aansluitingen zijn maar er 1 specifiek voor Carplay is en de andere voor Android Auto. Met de kabel hoef je dus niet te kiezen (als je twee iPhones hebt net als wij) - de telefoon die aan de kabel hangt, is de CarPlay telefoon. (Andere Iphone kan wel gewoon aan de Android USB aansluiting, en wordt dan gewoon opgeladen maar verder niks.)
Als je kabel er uit trekt, gaan CarPlay gewoon door.

Ik ga nog een mega-USB stick kopen (512Mb kost nog maar 50-70eur zag ik) en dan de complete oude CD collectie die ik jaren geleden geripped heb naar MP3 er op zetten.
Nu geen CD's meer maar je complete oude CD collectie als MP3 mee voor off-line muziek.

Last but not least - via instructies van
https://carboncarsystems.com.au/diy-cha ... een-image/
het opstartscherm netjes een Volvo logo gemaakt ;-)
En XC90 wallpaper als background ingesteld. Net echt.

Kinderziektes er nog even uit maar blij mee!

Kan hier blijkbaar geen flmpje uploaden maar opstart met Volvo logo
https://www.dropbox.com/s/152zsq3lcfktr ... 6.mov?dl=0

En aangezien het mij nogal wat geploeter kostte om het logo in het goede formaat en format te krijgen: hierbij:
https://www.dropbox.com/s/qb1c3ha2ynjqk ... o.bmp?dl=0
kenwood DMX8020DABS volvo xc90 _1551.jpeg
kenwood DMX8020DABS volvo xc90 _1550.jpeg
kenwood DMX8020DABS volvo xc90 _1549.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ericwm
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 26.05.2020 - 19:22

Mooi uitgebreid verslag :)

Ik ben zelf ook hiermee bezig (uitzoek/plan fase) voor mijn XC90 Exec uit 2005 (fabrieks af navi, premium sound etc..).

Ik vroeg me nog af hoe het zit met de opstart tijd van zo'n Kenwood unit. Is dit acceptabel of zit je echt te wachten als je het contact aan zet?
XC90-V8-2005 Owner
ephendriks
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 09.04.2020 - 10:16

ericwm schreef: 08.06.2020 - 14:54 Mooi uitgebreid verslag :)

Ik ben zelf ook hiermee bezig (uitzoek/plan fase) voor mijn XC90 Exec uit 2005 (fabrieks af navi, premium sound etc..).

Ik vroeg me nog af hoe het zit met de opstart tijd van zo'n Kenwood unit. Is dit acceptabel of zit je echt te wachten als je het contact aan zet?
Zie het filmpje wat ik hier heb staan, incl mijn custom 'volvo' opstart logo en wallpaper.
Kan hier blijkbaar geen flmpje uploaden maar opstart met Volvo logo
https://www.dropbox.com/s/152zsq3lcfktr ... 6.mov?dl=0

Dat filmpje is van uit naar aan, net zoals bij opstart auto. Ik tel 10 seconden. Als je auto start en je gordel om doet, is de radio ook aan.
(Wel jammer van die stomme waarschuwing, die gaat na 10 sec of na op knop duwen wel weg, maar die had ik liever niet gehad.)

En zoals bovenstaand ook al stond - hier is dat Volvo logo dat ik in het juist formaat gezet heb, als je ook een Kenwood of JVC neemt:
https://www.dropbox.com/s/qb1c3ha2ynjqk ... o.bmp?dl=0

Ik had vandaag nog even contact met de inbouwer. GPS ontvangst ben ik niet tevreden mee. Toch liever een 3-in-1 dakantenne er op.
https://www.calearo.com/en/products/ant ... ab-7677940
Das wel serieus werk (en dus geld), maar liever dat het goed werkt dat half werkt.
Ik wil de auto nog een tijd houden en afschrijving op een nieuwe is nog altijd veel meer.

Maar door de antenne buiten de kooi van Farraday te plaatsen zou GPS /DAB+ in ieder geval heel veel beter moeten zijn. FM is nu ok, maar buitenantenne lijkt me nog steeds effectiever dan raamantenne en de 3-in-1 is nauwelijks duurder dan de 2-in-1.

En als we toch bezig zijn - HDMI aansluiten is blijkbaar optioneel - kabel zit niet bij de radio dus die hadden ze niet aangesloten. Niet dat ik verwacht het veel te gebruiken maar kan er zo natuurlijk ook niet bij.
Dus als de radio er toch nog even uit gaat, dan meteen ook hdmi kabel er in en ook in middenconsolekastje. En de radio beetje strakker weer terug inbouwen.

512Gb USB zit er ondertussen ook in met al onze CD's van vroeger. Werkt zoals je dat van jaren geleden al kende met radio's die mp3 kunnen spelen. NIet mega gebruikersvriendelijk maar wel goed.


Ik weet niet wat 'premium audio' is. Naar mijn idee was er normaal (dat iets van Performance heette of zo). Ik heb 1 stap beter - 'High Performance' en dan was er nog de 'dynaudio' set, heette die Premium? Die had wel veel betere speakers, zeker! Subwoofer misschien ook.
RTI / fabrieksnavi - dat weet niet ik hoe dat zit. Als het mijn auto was, zou ik die denk ik laten verwijderen en het gewone afdekgaasje terug laten zetten.
Maar geen idee of er dan dingen stuk gaan of andere fouten komen (want dat zit natuurlijk allemaal geintegreerd)
Dat weten andere mensen hier misschien.
Als het technisch mogelijk is (en jij het er financieel voor over hebt), zou ik het doen.
Hele auto is ineens weer bij de tijd.



PS - als je het gaat doet en unit neemt waar je eigen wallpaper kunt instellen: dit is mijn internet verzamelink.
Heb nu foto waar auto iets meer in midden staat, dan staan de virtuele knoppen van de radio er niet voor.
https://www.dropbox.com/sh/eti849fusjzg ... vClga?dl=0
kenwood DMX8020DABS volvo xc90_1562.jpeg
kenwood DMX8020DABS volvo xc90_1561.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
dude-nl
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 18.06.2019 - 12:18

ericwm schreef: 08.06.2020 - 14:54 premium sound etc
Hou er rekening mee dat je geen aux in hebt en dus geen manier hebt om het geluid over de versterker te laten lopen.
Dat betekend versterker bypassen en geen park assist meer (tenzij je weer de juiste dure bypass kabels koopt).
Beurstel
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 13.10.2018 - 09:48

@ephendriks
Zo, dat is een mooi verslag! Daar ga ik zeker mijn voordeel mee doen.
De 2DIN Radio hier zit nog steeds in de doos, ik zie tot mijn schrik dat ik dit topic aanmaakte in november en inmiddels al maanden zeg "even bij dat bedrijf langs te gaan". Maar mijn vrouw rijdt meestal in de Volvo en als ik erin rijd zit die omweg er meestal net niet in. Toch maar eens werk van maken dan. Welke kosten heb jij (ongeveer) gemaakt voor deze inbouw door het bedrijf?

Inmiddels hebben wij ook de wens voor iets betere boxen (hoeft geen privédiscotheek te worden). Heeft iemand daarvoor misschien tips?
Gebruikersavatar
nielsvb
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 25.07.2008 - 16:06

Hi,

In mijn XC90 was de radio kapot (deed niets meer), en miste toch de navigatie en DAB+.
Daarom afgelopen week zelf een Double Din van Pioneer ingebouwd.. Op basis van de eerder gemelde Youtube video is dit goed te doen.
Belangrijk is vooral de juiste verloopkabel te hebben, dat voorkomt dat je zelf alle draden moet strippen, wat de man in de video wel doet.
Ook het gedeelte waarbij je de oude radio in delen achter in je dashboard steekt is essentieel om je stuurwiel bediening goed te laten werken.

Oftewel, wat heb ik gebruikt nodig:
- DoubleDin radio
- Inbouwframe (2-DIN VOLVO XC90 2002-2014 frame Audiovolt 11-437) met bijbehorende lead
- DAB Antenne
- Stuurbedienings interface Volvo XC90 2004-2014 42svl003
- MOST female optic fibre loop

En natuurlijk wat geduld, durf en handigheid ;)

Vervolgstap is ook nog een camera aan te sluiten, maar dat komt binnenkort!
-------------------------------------------------------------------------------------
Volvo XC60 2011 2.0T Summum, V60 2022 T6 Recharge Inscription
Volvo XC90 2003 2.5T AWD Momentum
Volvo V40 2014 D4 Momentum
Volvo V70 2011 D3 Momentum
Volvo C30 2007 1.8i Kinetic
Volvo V40 2000 1.8 Europa
saffi
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 23.03.2019 - 16:49

Ik heb een Joying ingebouwd inclusief camera achter en dashcam. Was idd grote klus. Ik bleek ook de "premium" te hebben en vond een subwoofer achter (ik had de auto sowieso helemaal gestript omdat ik het hele interieur heb vervangen). Om de sub te laten werken heb ik de interne versterker vervangen door een sub versterker (12-24v) uit China. Die koop je voor een of twee tientjes. Ik kon op de originele versterker nergens iets vinden voor een analoge input. Daarna sub output van de nieuwe head unit naar achter brengen en aansluiten. Ik wilde hetzelfde doen voor de center speaker in het dashboard (losse verterker) en dan meteen de achteruit sensoren daarop aansluiten maar die werken soms niet en ik heb nu een camera. Ben er niet meer aan toe gekomen. Maar goed, met "premium" heb je dus een sub rechts achter in de zijkant zitten en je moet een losse versterker monteren om hem te gebruiken. Werkt wel erg goed nu. Ik wilde perse 4G hotspot, vandaar deze head unit maar achteraf kun je denk ik beter wifi head unit nemen en een losse oude telefoon als hotspot gebruiken in het dashboard kastje. Inderdaad moet je flink zagen en lijmen om alles in het frame te krijgen en het pasplaatje netjes te krijgen (je moet een recht framepje licht gebogen inlijmen en dat vergt wel wat epoxy om het goed en stevig te krijgen (er staat continu spanning op en normale lijmen laten vroeg of laat los in de hitte van de zomer)
ephendriks
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 09.04.2020 - 10:16

Beurstel schreef: 07.08.2020 - 22:46 @ephendriks
Zo, dat is een mooi verslag! Daar ga ik zeker mijn voordeel mee doen.
De 2DIN Radio hier zit nog steeds in de doos, ik zie tot mijn schrik dat ik dit topic aanmaakte in november en inmiddels al maanden zeg "even bij dat bedrijf langs te gaan". Maar mijn vrouw rijdt meestal in de Volvo en als ik erin rijd zit die omweg er meestal net niet in. Toch maar eens werk van maken dan. Welke kosten heb jij (ongeveer) gemaakt voor deze inbouw door het bedrijf?

Inmiddels hebben wij ook de wens voor iets betere boxen (hoeft geen privédiscotheek te worden). Heeft iemand daarvoor misschien tips?
update:
- ik ben niet tevreden over de Kenwood carplay navigatie. Hij werkt niet goed samen met de externe antenne. Blijft 30m achter lopen.
- Vervangen door https://www.pioneer-car.eu/nl/nl/products/avh-z9200dab - bijna zelfde soort unit met wireless carplay. Ook nog een DVD-speler en SD-card voor je legacy muziek en films.
- heb de voorspeakers vervangen door https://jmcarhifi.nl/product/gladen-m16 ... et-16-5cm/
alles samen 1600,- euro gekost.
Beurstel
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 13.10.2018 - 09:48

Thnx nog voor de info!

Wij hebben het plan nog steeds niet gerealiseerd, kregen offertes van € 1200 tot € 1600 voor deze grap. We hebben besloten te kiezen voor een andere XC90.
MrNix
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 20.05.2013 - 10:32

Beurstel schreef: 18.02.2021 - 22:37 Thnx nog voor de info!

Wij hebben het plan nog steeds niet gerealiseerd, kregen offertes van € 1200 tot € 1600 voor deze grap. We hebben besloten te kiezen voor een andere XC90.
Ik heb ondertussen een andere oplossing die veel goedkoper was (zeker voor mij omdat ik al een achteruitrijcamera via IMIV had).

Kijk maar op: viewtopic.php?f=17&t=86770 voor het resultaat.

Grtn
XC90 T8 MY19 R-Design
XC90 2.5T MY07 Momentum (Oleg by Volvotune)
V70 XC 2.4T Ocean Race
V70 2.4 Comfortline
Beurstel
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 13.10.2018 - 09:48

Mooie oplossing! Maar onze XC90 is een hele mooie, maar van binnen een absolute basisuitvoering. Dus dat navigatiescherm ontbreekt helaas.
MrNix
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 20.05.2013 - 10:32

Beurstel schreef: 06.03.2021 - 10:54 Mooie oplossing! Maar onze XC90 is een hele mooie, maar van binnen een absolute basisuitvoering. Dus dat navigatiescherm ontbreekt helaas.
Ja die is wel nodig voor deze oplossing 😬.

Ken je mobile hangup? Dat is een hele goedkope maar goede manier, om je telefoon, tablet of TomTom aan het ventilatie rooster te hangen en daar je navi en muziek te bedienen.
Tot ik de CarPlay had werkte het bij mij prima en gebruikte ik de RTI niet behalve voor de achteruitrijcamera.
XC90 T8 MY19 R-Design
XC90 2.5T MY07 Momentum (Oleg by Volvotune)
V70 XC 2.4T Ocean Race
V70 2.4 Comfortline
Beurstel
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 13.10.2018 - 09:48

MrNix schreef: 06.03.2021 - 22:14 Ken je mobile hangup?
Zeker, hebben we ook maar dat vinden we juist houtje-touwtje. Bovendien onderweg vaak aan het bellen, dan is tegelijk navigeren altijd zo'n gedoe. Verder mist mijn vrouw de piepers en / of camera. Kortom, we zoeken echt een deugdelijke oplossing... Of zochten, richten nu de pijlen op een andere XC90.
stevensandberg
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 19.02.2021 - 08:35

corhog schreef: 25.02.2020 - 17:16 Ik ben van plan deze te bestellen.
https://www.facebook.com/groups/2444546715858068/about/
Lijkt beter dan een gewone 2 din met een lelijk frame
Dit is een absolute aanrader, plug and play zonder dat je allerlei kabels moet solderen. En voor onder de €600,- ben je klaar. De leverancier geeft mega goede support, ik heb tijdens het inbouwen via chat contact met hem gehouden voor wat vragen die ik had en hij reageerde direct (Ondanks dat hij in Taiwan zit en het zondag was)
Volvo XC90 2.5T AUT 2004
Gebruikersavatar
hdlim
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 01.04.2021 - 12:03

Ik wilde eerst ook dubbel din, maar ben uiteindelijk overgestapt naar onderstaande, je behoudt toch je originele radio en versterker, en hebt direct alle voordelen, bluetooth, handsfree bellen, navi, apple carplay, camera.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HGV
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Deze laatste heeft ook mijn voorkeur, maar waar heb je deze aangeschaft?
Via Ali, Amazon of via een Nederlandse distributeur?

Hoor het graag aangezien de prijsverschillen enorm zijn, maar de foto's niet verschillen...
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Gebruikersavatar
hdlim
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 01.04.2021 - 12:03

Yep via AliExpress, en dan laten versturen uit Pools warehouse, dan betaal je geen invoerrechten, prijsverschillen hebben te maken met het aantal cores en intern geheugen verder zijn ze allemaal hetzelfde, de online winkel in Ali heet ZLTOOPAI, daarnaast heb ik een usb stick gekocht voor additioneel Apple CarPlay, en moet zeggen werkt prima, streaming radio flitsmeister en Waze navi altijd aanstaan.
Ga alleen nog frontcamera inbouwen, maar ben nog aan het uitzoeken hoe ik vanuit motorruimte naar binnen kom....
Jeffrey83
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22.06.2021 - 12:32
Locatie: Amsterdam

Goedemiddag allen,

Sinds afgelopen vrijdag mag ik mij ook, hopelijk gelukkige, eigenaar van een XC90 prijzen. Een D5, euro 4 model, uit november 2005. Youngtimer dus met een (relatief) bescheiden KM stand (258.000km).

Dit en andere topics volg ik met interesse. Onze volvo heeft een originele navigatie (met afstandsbediening) en nog een old scool telefoon aansluiting waar een Simkaart in kan. Nu is mijn extra simkaart onderweg zodat ik dat kan testen (KPN levert dat blijkbaar gratis), maar ik sluit niet uit dat dat niet voldoende naar tevredenheid werkt. In de hoofdsteunen zit een origineel volvo entertainment systeem, maar dat lijkt geen stroom te krijgen. Ook daar dus nog een klusje...

Inmiddels ben ik er achter dat de CD wisselaar niet helemaal lekker functioneert. Hij geeft bij veel CD's om onduidelijke redenen 'Disc Unreadable' aan. Een uitzonderlijk CD tje speelt hij opeens wel. Als ik de google resultaten volg/ moet geloven, lijkt die mogelijk aan vervanging toe? Maar als iemand daar een idee heeft hoor ik het ook graag.

Daarnaast zou ik ook wel graag een achteruitrij camera willen laten toevoegen, zowel voor de vrouw, als voor de caravan makkelijk. Dit zou eventueel kunnen in het bestaande navigatie scherm?

Nu twijfel ik nog of ik een scherm wil, zoals bijvoorbeeld een Pioneer variant waar informatie over te vinden is, of het bestaande navigatie scherm te gebruiken (zoals deze: https://www.marktplaats.nl/a/auto-diver ... ousPage=lr, dat schijnt te kunnen, klopt dat en kan dat ook bij mijn model?) of het laatste voorbeeld van HDLIM (kan dat op mijn model?). Ergens hecht ik er wel waarde aan om zoveel mogelijk origineel te houden, maar uiteindelijk is dat ook weer geen noodzaak.

Daarbij zoek ik ook nog een goede betrouwbare partij die het in kan bouwen, of (en misschien wel liever) iemand met ervaring die het eventueel leuk vindt om mij het gehele proces te helpen/ begeleiden, al dan niet voor een vergoeding. Dat laatste zou ik zeker leuk en leerzaam vinden. Ik woon in Amsterdam maar heb geen bezwaar tegen een stukje rijden.

Bovenstaand is een notendop, maar eigenlijk meerdere vragen dus. Misschien niet de juiste plek hier, in dat geval excuus. Maar graag hoop ik wat input op te halen hier. Waarvoor alvast dank.

Vriendelijke groet,
Jeffrey
XC90 '05, Summum D5
HGV
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Welkom Jeffrey83,

Wat betreft de cd's lezen...
Vroegah waren er van die clearing CD'S een keer afspelen en de laser zou daar weer van opknappen. Lijkt mij dat dit geen dure uitgave hoeft te zijn en als het werk, waarom niet? Zelf geen ervaring mee, maar de poging van het proberen waard lijkt me.
Voor de overige zaken: houd er rekening mee dat je PDC niet meer werkt als je een ander radiosysteem er in zet, een hoop lossen dit anders op denk ik, maar is wel iets om rekening mee te houden.
Een camera kan op jou scherm wel projecteren dus daar hoef je je niet druk om te maken, hier zijn aansluitingen voor en dit kan je laten doen, maar ook best wel makkelijk zelf, even de instructies lezen en beginnen.
Zaken zoals android auto of Apple carplay weet ik niet, zelf niet zo'n scherm in de auto, maar een aantal keren proef gereden met een auto met zo'n scherm, vandaar dat ik weet dat er een camera op kan. Is ook een optie geweest toen hij nieuw was.
Veel plezier in elk geval met je speelgoed, euh, auto! 😁
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”