Carkit / navigatie inbouwen in XC90 2004

Mark10
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 18.12.2019 - 21:02

Hallo allemaal,

Sinds enkele maanden ben ik de trotse eigenaar van een import XC90 uit 2004. Hier wil ik graag bluetooth audio in en na het enige speurwerk heb ik ervoor gekozen om niet een parrot oid in te bouwen, maar om via ome Ali een aftermarket Android unit in te bouwen op de plek van de centerspeaker. Ook met het idee om hier eenvoudig een achteruitrij camera op aan te kunnen sluiten. Bluetooth, navigatie, carplay, radio, achteruitrij camera ... lijkt me prima oplossing.

Inmiddels alles besteld en ontvangen, en nu begint de montage klus. Centerspeaker gaasje verwijderd, maar hier blijkt geen speaker onder te zitten. Anyway, zou geen probleem moeten zijn lijkt me. Center console gedemonteerd en alle aansluitingen nagelopen. Hier loop ik echter op vast, zie onderstaande foto's. De groene connector kan eenvoudig achterop de centerconsole worden aangesloten, echter kan ik nog niet ontdekken waar de grijze connector en de antenne op aangesloten dienen te worden.

Iemand een idee?
IMG_5524.jpg
IMG_5519.jpg
IMG_5518.jpg
IMG_5511.jpg
IMG_5510.jpg
https://app.box.com/s/jddtedf0hug7n91xqhcgxbzz30gh4hq5
https://app.box.com/s/o22z3nma6b1a0c2p3x2la2yaxz8w70k4
https://app.box.com/s/n8nlp6avuo3fsox5w4snsd6g1rgekka5
https://app.box.com/s/et3jljrnegu53uls2qj4xfvv4mi5b5pz
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HGV
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Hallo Mark10,

Simsek04 (memberlist.php?mode=viewprofile&u=14929) heeft dit ook gedaan. Kijk anders even bij het onderwerp 2din inbouwen hoe het er uit ziet. Hij kan je hier vast meer over vertellen.
Overigens zit de centerspeaker alleen in de auto bij de high performance audio systemen. Bij Premium audio is dit dus niet in gebruik. Vandaar dat je deze ook niet aantreft.
Succes met de montage en zendt je wat foto's als je het er in hebt zitten?
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Mark10
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 18.12.2019 - 21:02

Hallo HGV,
Dank voor je reactie. Ik had de bewuste topic inderdaad ook gezien, maar kan nog niet achterhalen waar de grijze connector op aangesloten dient te worden. In de YouTube wordt er vanaf de versterker een kabel weggehaald, maar deze connector lijkt me afwijkend te zijn. De Android unit haalt uit deze connector zijn voeding, dus is wel van belang.
Zie onderstaande foto's van de connector op de versterker, en de connector van de Android unit. Ook de aansluitingen lijken niet overeen te komen dus ik twijfel of dit wel de juiste is.
Foto's van de stappen en eindresultaat volgen uiteraard ;-)
IMG_5526.jpg
IMG_5525.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Mannen, ik heb een schema van dit type auto. Misschien kunnen jullie er wat mee.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Mark10
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 18.12.2019 - 21:02

Dank je, ik duik er even in! Kom erop terug!

Ik zie dat deze voor de Xc90 2005 is, de mijne is uit 2004. Is deze gelijk?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Als er al verschillen zijn kan dat niet veel zijn. Deze tekening paste bij onze XC90 van maart 2005 maar dit modeljaar begint al ergens in het vroege najaar van 2004. Mochten er inderdaad verschillen zijn is dit document naar mijn idee toch een handige leidraad om te starten met de inbouw.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
dude-nl
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 18.06.2019 - 12:18

Ik heb dezelfde unit.
Wat wil je weten?

Even simpel antwoord:
De units op Aliexpress passen niet op de 2004 en 2005 modellen om 4 redenen:
Andere connectors
Geen aux input
Er is geen Canbus protocol voor Volvo (ook al claimed de verkoper van wel)
Je Volvo heeft geen radio antenne bij de headunit. Je zal dus de antenne kabel moeten aanpassen in het dak (bij de achterklep) en een nieuwe kabel moet trekken. (Ik heb dit niet gedaan, ik gebruik DAB en internet radio. Als ik gewone FM wil, gebruik ik de radio van de originele headunit).

Bijkomend punt is dat de unit Android 6 heeft (wordt verkocht als 8/9). De software is aangepast waardoor het lijkt dat het Android 8/9 is om te faken. Ditzelfde geldt voor het RAM.
De meeste units zijn 1GB Ram en 16GB opslag maar worden verkocht als 2/32GB.
Er zitten veel bugs in de firmware waardoor mute tijdens navigeren niet werkt. Gelukkig hebben de Russische vrienden op het 4PDA forum de software kunnen aanpassen waardoor wel alles werkt (inclusief sleep/standby waardoor hij niet 1 minuut hoeft op te starten). Ik kan je hier later uitleggen wat je moet doen om het werkend te krijgen.

Op basis van bovenstaande heb je genoeg om je geld terug te eisen via het Ali geschillen systeem. Veel gebruikers van het Russische forum hebben hun geld ook grotendeels terug van deze verkopers met hun FAKE specificaties (ik heb 125 betaald en 60 terug gekregen ongeveer)

Je hebt een paar opties vanaf dit punt:
De amplifier bypass kabel kopen (evt inclusief PDC bypass aangezien je pieper voor parkeersensoren ook hierover heen gaat)
Een AUX input maken op je radio (door middel van een GROMM adapter of dmv antenne input zoals op swedish speed staat uitgelegd)
De versterker zelf omzeilen en de unit rechtstreeks op de speakers aansluiten

De groene stekker die je niet kwijt kan had ik dus ook last van en heb zelf de bedrading doorgemeten en alles handmatig aan elkaar verbonden/gesoldeerd. Als auto inbouw monteur was dit voor mij eenvoudig uit te vinden.
Schema's zijn lastig te vinden of niet betrouwbaar. Ik heb de unit opengeschroefd en ben de connectoren gaan nakijken op het moederbord. Op het moederbord stond netjes aangegeven welke connecter baan wat was.

Je moet echt wel wat ervaring hebben om het allemaal werkend te krijgen. Ook kan je een foutmelding krijgen als je de connectors van je headunit lostrekt waarna je VIDA of de dealer nodig hebt om de melding weg te krijgen.

Linkje voor de juiste software (wel aanmelden in het Russisch!): http://4pda.ru/forum/index.php?showtopi ... ry86231027

Bij mij werkt hij dus 100% maar wel via een AUX input van mijn Gromm MT4 adapter welke al in de Volvo zat toen ik hem kocht.
Top unit voor Tomtom, Spotifiy, Youtube Video etc mits je de firmware vervangt.
Mark10
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 18.12.2019 - 21:02

Thanx Dude-nl,
Niet echt nieuws waar ik op hoopte, maar wel bang voor was. Dacht dat ik me behoorlijk had ingelezen en verdiept voor de aankoop, maar nu lijkt het er inderdaad op dat de connectoren niet kloppen. De groene lijkt wel te passen (alleen CAN), maar de grijze lijkt vanaf model 2007 te zijn gebruikt. Ik heb een russische YouTube video gevonden waar de connector wel achterop de middenconsole zit (

In de behuizing van de unit zit ook een CAN bus unit verstopt. De enige aansluitingen die naar buiten komen zijn dus voeding, CAN-bus, antenne, GPS en diverse video connectoren.

Hoe kan ik zien of de Android versie is gefaked? In de settings geeft hij keurig Android version 9 aan, en een 8 core - ROM 32GB - DDR3 2GB. Als ik naar whatsmyadroidversion.com ga, wordt hier echter Android 8.1 (Oreo) opgegeven. Dit zou het ook moeten zijn volgens de verkoper.

Als ik de grijze connector ontleed blijven eigenlijk alleen de voeding en AUX over. Aangezien mijn auto geen AUX heeft ben ik bang dat ik dus een AUX ingang moet creeren ...
Ik wil de auto zo origineel mogelijk laten, dus de versterker omzeilen lijkt me dan ook geen optie, aangezien dan ook de originele radio niet meer werkt?
dude-nl
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 18.06.2019 - 12:18

Heb jij exact die van de afbeelding?

Dan kan het zijn dat het wel de echte Android is, mijn scherm is iets hoger.
Je kan het met deze app checken:
https://play.google.com/store/apps/deta ... t&hl=en_US
Ze hebben het goed verborgen. Een hoop andere apps laten zien dat het 8.1 is. Best slimme gasten die Chinezen.

Ik ben er zelf nog niet achter of het verschil in stekkers komt door premium audio of niet (ik heb premium, jij ook denk ik ivm center speaker) best kans dat dus zonder premium audio het wel zou passen.


AUX ingang heb je echt nodig en anders de amplifier bypass kit:
https://incartec.co.uk/product/Volvo-XC ... pass-cable
Of met PDC (anders heb je geen piepjes meer), achter werkt volgens mij je eigen radio dan niet meer met deze kabels... (ik heb het dus anders gedaan via een aux in).

Antenne aansluiting radio:
https://incartec.co.uk/product/Volvo-XC ... e-din-plug
Let wel, niet elke XC90 heeft deze aansluiting vast zitten, check je antenne versterker in de dakhemel terhoogte van de achterklep!

Ik heb dus geen van allen gebruikt en heb de bedrading van de nieuwe unit doorgeknipt en rechstreeks op de kabelboom van Volvo gesoldeerd zodat ik beide systemen kan gebruiken.
Voor de bediening heb ik deze erbij gekocht: https://nl.aliexpress.com/item/40003126 ... 2b85d3ef8a
Best handig aangezien je best wel ver moet rekken om naar het scherm te komen en door de niet werkende Canbus unit (bij mijn radio dan) kan ik hem niet via het stuur bedienen. Echter omdat ik de originele radio gebruik (via gromm aux) werkt de volume regeling uiteraard wel.
Kan best dat bij jouw type er wellicht een werkende canbus controller ingebouwd zit.

Als je kijkt bij: https://www.inbouwnavigatie.com/volvo-n ... etooth-dab
En je neemt contact met ze op, willen ze hem heel graag aan je verkopen. Ook met installatie service. Maar als je vraagt om hem direct in te laten bouwen in een 2004 premium sound zonder AUX aansluiting wordt je verder genegeerd op whatsapp (triest maar waar). Gelukkig had ik hem daar nog niet besteld en zat ik te wachten op bevestiging van hun monteur (die dus niet meer reageerde).

Hier de uitleg hoe je (gratis!) een aux aansluiting kan maken zonder extra materialen/modules:
https://forums.swedespeed.com/showthrea ... hlight=aux

Lang verhaal kort, het is echt knutselen en alles behalve plug and play...
Mark10
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 18.12.2019 - 21:02

Het is deze:
https://www.aliexpress.com/item/4000068 ... b201603_53

Volgens de App die je aangeeft is het inderdaad wel Android 8.1.

De AUX oplossing van Swedespeed is wel lekker voordelig, maar zoals ik het zo zie kun je alleen schakelen tussen AUX en radio door de connector eruit te trekken. Dat lijkt me nog niet de ideale oplossing.
Welke kabels heb je dan rechtstreeks op de kabelboom van Volvo gesoldeerd? Zoals ik het nu zie is er alleen voeding nodig indien de AUX aansluiting beschikbaar is.

Zojuist heb ik de CAN bus aangesloten, maar de stuurwielbediening krijg ik niet werkend. In de omschrijving staat nu dat deze niet functioneert, maar ik had van te voren de bevestiging ontvangen van de verkoper dat het wel zou werken.

Heb jij ook een achteruitcamera aangesloten? Ben wel benieuwd of de CAN bus wel functioneert om automatisch naar de camera te schakelen indien de auto naar de achteruit wordt geschakeld. Ik kan nog niet echt in de software ontdekken hoe en waar dit beeld wordt weergegeven. Lijkt me ook niet de bedoeling om handmatig een app te moeten openen om het beeld te krijgen.
dude-nl
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 18.06.2019 - 12:18

Dit is zeker Android 6. Ik heb dezelfde :)
Ze vinden steeds betere manieren om de info te faken in de unit. Hoeveel RAM geeft de app aan? 1 of 2gb?
Als je geluid werkend hebt zal ik je de juiste firmware geven.
De firmware welke jij er standaard op hebt heeft geen standby/sleep waardoor de unit elke keer volledig moet opstarten voor hij bedienbaar is. Tevens heeft die firmware een bug dat als je navigeert en de stem spreekt, stopt de muziek en gaat deze niet meer verder. Super irritant waardoor ik altijd navigeerde zonder geluid. Dankzij de Russen van 4PDA is de software gefixt.
Ik help je er later wel bij als je verder bent.

Anyway, android versie is niet belangrijk verder.

Ik heb alleen voeding gesoldeerd.

Canbus gaat echt niet werken op deze unit. Geloof me nou maar en geef dat op. Ook de Russen hebben het niet voor elkaar gekregen en dat zijn toch echt de beste op dit gebied.

Ik heb een losse achteruitrij camera erop aangesloten (kenteken lampje): https://nl.aliexpress.com/item/32955756 ... 2b85d3ef8a
Werkt perfect, wel lastig qua kabeldoorvoer (plus, min, schakeldraad en dan nog video kabel) door de rubberen slurf door de achterklep. Vanaf de hemel is het makkelijk.
Je kan dus een schakeldraad trekken vanaf je achteruit rij licht (bij de camera in de achterklep) en deze rechtstreeks aansluiten op de stekker van de Android unit (weet niet meer welke draad maar staat aangegeven met "reverse".
Nogmaals, CANBUS gaat niet werken...

Belangrijkste voor je is nog steeds een aux ansluiting maken... Er zijn op het forum ook een paar gasten die er schakelaars of relais tussen hebben gemaakt zodat je niet constant iets hoeft los te trekken. Het is maar net hoe creatief je bent. Er staat veel info op dat forum.

Ow ja, de radio chip ondersteund geen RDS!
Die fout heb ik zelf gemaakt door het niet van te voren goed uit te zoeken. Voor mij dus geen ramp aangezien ik DAB+ en internet radio gebruik en voor FM de Volvo radio gewoon gebruik
Mark10
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 18.12.2019 - 21:02

Ik heb dezelfde camera. Was even bang toen ik hem binnenkreeg dat hij te diep geplaatst werd waardoor de camera gedeeltelijk achter de rand komt te zitten, maar hij past er precies onder zodat de lens net onder de rand doorkijkt.

Ik ga me verder verdiepen in de AUX aansluiting. Vind een GROM nogal prijzig voor alleen de benodigde AUX. Ga wel eens kijken of ik iets creatiefs kan bedenken met een schakelaar oid. Zijn er overigens ook dummy knoppen in de handel die onderin de centrale console zijn geplaatst. Ik heb nu 1 dummy. Deze zou ik kunnen aanpassen zodat hier een schakelaar in zit, of een USB aansluiting vanuit de Android unit. Ik pas liever een dummy aan dan gaten te boren in het raampje.
dude-nl
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 18.06.2019 - 12:18

Ik heb daar 2 USB 2,4V poorten zitten.
De USB van de Android unit heb ik naar het handschoenen kastje gelegd.

Ik heb bij de camera het schakeldraad aan het achteruitrij licht gekoppeld en op A3 van de unit aangesloten zodat de unit naar camera beeld schakelt als achteruitrij licht aan gaat.
Werkt prima...
Goed beeld, kijkhoek had iets groter gemogen van me.

Verder heb ik nog een DVR achter de spiegel geplaatst en aangesloten op de unit. Neemt op op het SD kaartje van de cam. Kan evt ook op het interne geheugen van de Android.

Geef maar een seintje wanneer je zover bent, dan updaten we eerst je MCU (naar 3.1) en daarna je firmware zodat alles werkt zoals het hoort.
Mark10
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 18.12.2019 - 21:02

Is het trouwens niet mogelijk om een extra versterker te plaatsen? De speakers komen dan parallel op zowel de originele versterker onder de bijrijdersstoel als de nieuwe versterker. Zoiets als deze (https://www.bol.com/nl/p/caliber-ca75-2 ... 0019003185), maar dan een meer kanaals uitvoering.

Idee is wel dat de originele radio en versterker functioneel blijft.

Is zoiets mogelijk? Zo ja, waarop te letten?
dude-nl
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 18.06.2019 - 12:18

Dat kan, maar is niet nodig.
De speakers hoeven niet versterkt te worden en klinken volgens vele gebruikers prima zonder versterker.

Dus ja, het kan. Wel zou ik sper diodes plaatsen om foutmeldingen van je ICE systeem te voorkomen al weet ik niet of het nodig is.
Mark10
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 18.12.2019 - 21:02

Mijn android unit heeft geen speaker uitgang. Op de A connector zijn alle speaker uitgangen niet in gebruik. Er is dus alleen AUX uit beschikbaar. Dit kan toch niet rechtstreeks naar de speakers?
Nadeel is natuurlijk wel dat volumeknop dan niet voor geluid van tweede versterker werkt.
dude-nl
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 18.06.2019 - 12:18

Hoe bedoel je niet in gebruik?

Ik heb hem op die manier juist eerst getest en had gewoon signaal op de draden.
aansluitingen.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark10
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 18.12.2019 - 21:02

De connector is niet voorzien van deze bekabeling, zie de foto
A88C9F0E-C91A-47C9-8589-3DE285F148BF.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark10
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 18.12.2019 - 21:02

En inderdaad ... de CAN bus werkt ook niet zoals je zei. Als de auto in z'n achteruit wordt gezet zou er 12V op #3 (bruin) moeten komen, maar dit gebeurt dus niet. Dan maar bedraden vanuit het achterlicht. Gelukkig is de camerakabel voorzien van een extra ader voor deze toepassing.
dude-nl
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 18.06.2019 - 12:18

Mark10 schreef: 21.01.2020 - 06:42 De connector is niet voorzien van deze bekabeling, zie de foto
Dan zet je de bedrading er toch gewoon bij. Is niet veel moeite om te doen en scheelt een versterker etc
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”