trilling/vibratie bij gas geven hogere snelheden

Plaats reactie
saffi
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 23.03.2019 - 16:49

Ik las wel wat topics hierover maar betrof T6 of er was geen duidelijke conclusie.

Onze 2.5T (2003) is steeds meer vibraties gaan geven zodra je gas geeft boven de 80/90 km/h. Ik merk dat de vibraties het ergst zijn als je boven de 80 (inz'n 5) bij lage toeren flink vermogen gaat leveren. We komen net terug uit Frankrijk en het begon al op de heenweg (flink vermogen leveren bergop) en is erger geworden op de terugweg. Vibraties zijn weg zodra je het gas er af haalt. Tegelijkertijd zijn de trillingen bij het afremmen toegenomen (vooral rechts) en hoor je het zelfs bonken af en toe. Ik dacht eerst aan de remmen (die staan op mijn lijstje om geheel vervangen te worden) of eventueel wiellager maar twijfel nu. Wat denken jullie, gerelateerd of twee losse problemen?

Vorig jaar zijn de draagarmen en fusee kogels voor vervangen. Auto staat op 1 jaar oude Turanza banden die geen rare slijtage vertonen. Bovenste motorsteun is ook vervangen, bak is gespoeld. Achter is zo'n beetje alles gedaan (schijven, lagers, rubbers).

Ik denk aan combinatie van remmen an aandrijfas maar hoor graag jullie mening.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik denk aan de ophanging van de motor en versnellingsbak. Ook die rubbers slijten.

Heb ooit een bakrubber van een S90 automaat (1997) vervangen en dat gaf een behoorlijke verbetering aan bijgeluiden: nagenoeg weg.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
HGV
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Heb je de autoweek klokje rond van vorige week gezien? Daarin geven ze aan dat het best de overbrenging naar de achterwielen kan zijn... misschien een tip om die even op te zoeken op Youtube
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
saffi
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 23.03.2019 - 16:49

Bij het remmen op de motor (heuvel af frankrijk rond de 120km/h en dan in 4 zetten) kwamen de trillingen niet terug. Het is echt bij vermogen leveren, maar dan wel boven de 80 km/h en in z'n 5. Ik zal eens een test rondje doen terwijl ik handmatig schakel (kiken of er verschil zit tussen de versnellingen) Bij aandrijfas of homokineet zou er dan geen verschil moeten zijn toch? Maar goed, ik ga denk ik de remmen sowieso doen. Moet even tijd vinden. Wil ook lagers meteen mee te nemen maar moet eerst de gasklep vervangen. Had hem al gekocht maar de oude deed het na schoonmaak contactpunten een hele tijd prima. Nu niet meer hahaha.
saffi
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 23.03.2019 - 16:49

Ik zal kijken, de overbrenging naar de achterwielen is er bij mijn auto niet meer ;) Staat ook op de lijst maar gezien de kosten geen prio. Hij loopt ook iets zuiniger zonder ;)
saffi
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 23.03.2019 - 16:49

Ik vond "klokje rond" wel erg negatief. Ik snap ook wel dat het niet de beste Volvo is die ooit gebouwd is maar elke auto heeft wel slijtage delen nietwaar? Ruim 6 ton op de teller zegt ook wel wat. Bij een (oud) zeiljacht reken je meestal 10% van de nieuwwaarde aan onderhoud per jaar, dan valt dit allemaal best mee ;)

En ja, het loopt in de papieren maar als je weet wat je hebt kun je soms beter daarin investeren dan gokken op een vervanging.
HGV
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Helemaal mee eens Saffi, nu is het niet alleen maar slecht, hij was ook wel positief over bepaalde zaken, maar hij vond hem volvo onwaardig.
Zelf denk ik dat met als jullie waarschijnlijk anders over. Nu helpt dit wel, want als je weet wat de zwakkere plekken zijn kan je hier beter op letten en tijdig ingrijpen.
En inderdaad 600k is respectabel, niet veel merken kunnen dit met hun "merk onwaardige voertuigen"... ook iets om over na te denken bij het kijken van 'klokje rond'.

Laat je ons weten wat het is?
Bij mij waren het trouwens de draagarmen, de rubbers waren zo versleten dat mijn schijven krom trokken van het slingeren bij het remmen. Samen we dit effect zo heftig dat het niet meer comfortabel reed...
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
saffi
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 23.03.2019 - 16:49

De draagarmen en rubbers waren helemaal op en zijn dus al vervangen samen met fusee kogels. Ik denk niet dat het in de haakse overbrenging zit dus dan blijft er eigenlijk weinig over. Remmen moeten sowieso, lagers voor wil ik eigenlijk ook vervangen. Ik ga kijken wat ik zelf kan doen en dan zie ik wel of ik de rest laat doen.

En eigenlijk vond ik het "klokje rond" item ook wel weer grappig aangezien veel "storingen" en ongemak (alle toeters en bellen) best zelf op te lossen zijn. Ik heb een nieuw interieur en after market Android radio er in gezet inclusief Wifi hotspot en camera voor en achter. Het was niet eenvoudig maar als de basis maar goed is heb je dan een fijne vakantie auto die echt heerlijk comfortabel rijdt.
saffi
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 23.03.2019 - 16:49

Schijven en blokken voor zijn nu vervangen. Auto op de winterbanden gezet om banden uit te sluiten. We konden geen noemenswaardige speling ontdekken op de aandrijfassen. Maar vibratie is gebleven. Alleen bij vermogen leveren tussen 100-120 km/h Ik verdenk dan toch een aandrijfas. Heb gasklep vervangen maar deze geeft ook af en toe een storing. Beetje lood om oud ijzer. Ik kijk het even aan, het is veel beter dan het was. Wel fijn dat nu alle schijven nieuw zijn, ze waren voor redelijk krom. De trilling bij remmen is nu helemaal weg.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik had destijds ook een lichte trilling in de XC90 (MY2007) en naarmate de tijd vorderde ook een jankend geluid. Uiteindelijk is dit opgelost door het vervangen van een wiellager achter en de revisie van het differentieel achter. Hiervan was een lager versleten. Misschien eens hier een belletje naar toe doen: www. achterasrevisie.nl. Vragen kost niets....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
saffi
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 23.03.2019 - 16:49

Wiellagers achter zijn minder dan een jaar geleden vervangen (samen met de remmen/handrem etc.) De aandrijving achter doet niet meer mee dus ik denk dat ik die uit kan sluiten aangezien het alleen opkomt bij het leveren van vermogen. Lagers voor zijn nog redelijk maar wil ik ook doen. Samen met aandrijfassen denk ik, en dan verder kijken. De tussenbak/haakse overbrenging staat ook op het lijstje, hoewel het meestal de as is die afgesleten is toch?
saffi
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 23.03.2019 - 16:49

Ook alle rubbers van de ophanging achter zijn toen vervangen.
stefan089
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 06.04.2019 - 22:44

Aandrijfas zou goed kunnen hoor. Totaal andere auto, maar mijn V50 had ook een enorme vibratie door de hele auto bij gas geven, vanaf 70kmh ongeveer. de kleinste radiale speling tussen tripod en het huis waar hij in zit veroorzaakt deze vibratie. Je zou nog eens goed naar de radiale speling kunnen kijken (dus zien of je de as ten opzichte van het huis kunt bewegen).
Als je gas los laat is de trilling ineens weg?
saffi
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 23.03.2019 - 16:49

Ja, bij gas los is het weg. Ik ga er nog eens goed naar kijken. Het kwam op in de bergen en is sindsdien erger geworden.
saffi
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 23.03.2019 - 16:49

Nog even terugkoppeling:

Gasklep is vervangen. Na zelf geklooid te hebben met eentje van Marktplaats nu toch maar nieuwe laten monteren. De stekker was ook niet helemaal lekker dus die is ook vervangen. De linker aandrijfas zit vast in de bak en is niet meer los te krijgen. Dat is een tegenvaller. De rechter is wel vervangen. Ook bleken de fusee kogels (in maart vervangen) alweer stuk. Die zijn onder garantie vervangen. Maar nu het goede nieuws, de trilling/vibratie is helemaal weg. Hij rijdt weer helemaal prima en remt enorm soepel zonder enige trilling. Voorlopig laten we het even zo en hoop ik dat we weer een tijdje door kunnen.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Fijn. Een terugkoppeling.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
HGV
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Fij dat het probleem verholpen lijkt! Succes en veel plezier met je auto.
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”