startmotor of solenoid?

Plaats reactie
saffi
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 23.03.2019 - 16:49

Weer een nieuw topic. Ben nog aan het wachten op onderdelen voor de remmen voor.

Ik heb vandaag mijn gasklep vervangen. Ik had hem eerder al er uit gehaald en helemaal schoongemaakt + contactbanen schoongemaakt etc. Dat ging bijna 3/4 jaar goed maar tijdens mijn vakantie kreeg ik weer storingen. De motor gaat dan in noodloop maar als je de codes wist voor het starten kun je gewoon rijden. Maar goed, ik had er al 1 liggen en die zit er nu onder. Ik was er mee bezig en zag opeens een vonk van mijn ratel en realiseerde me dat ik de accu niet losgekoppeld had. Niet handig aangezien je bij de startmotor aan het werk bent. In ieder geval, na montage nieuwe gasklep geen foutcodes meer (als je contact op stand 2 zet dan meet de auto stand gasklep en gaf voorheen dan een foutmelding en gaat dan in beperkt vermogen modus). Alles leek prima echter wilde de auto niet starten. De startmotor slaat niet aan. Na vijf keer proberen lukte het wel en vervolgens een aantal keren geen probleem. Nu is ie weer dood. Lichten gaan uit etc. maar startmotor wil niet rond.

Ik heb nog niet kunnen testen met een persoon erbij om te horen of ik de solenoid hoor klikken etc. maar vraag me nu het volgende af:

is het te doen om de startmotor te vervangen zelf?
Kun je de solenoid los vervangen?
is er een zekering ergens die ik "getript" kan hebben?

Ik ga morgen verder kijken en kom dan misschien achter een deel van de vragen maar ik hoor graag advies.
saffi
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 23.03.2019 - 16:49

Of heb ik de nieuwe gasklep niet op de juiste manier "ingeleerd"? Ik krijg geen foutmeldingen in Vida.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Is de accu leeg? Waar was de kortsluiting?
saffi
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 23.03.2019 - 16:49

nee, accu niet leeg. En was kleine vonk. Ik raakte denk ik één van de grote polen op de startmotor met de ratel terwijl ik de boutjes van de gasklep aan het losdraaien was. Maar ik zal hem morgen even aan de lader zetten en dan eens kijken. Hij startte namelijk wel nog een paar keer na vervangen gasklep. Ik zag spanning van 11.4 op de Vida bij het checken van de gasklep en dat is redelijk normaal geloof ik als ik contact op 2 heb.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Een boordspanning van 11,4V is erg laag. Zou eerst de accu eens goed opladen.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
saffi
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 23.03.2019 - 16:49

Accu aan de lader, geen succes. Starter zekering ook prima. Nu misschien relais? Ik kan geen relais vinden om even te wisselen om te testen. Moet even kijken of mijn zoontje kan helpen zodat ik onder de kap kan luisteren terijl hij start. De solenoid lijkt namelijk wel te klikken. Even met een camera gekeken maar ik zie geen rare dingen bij de aansluitingen. Lampen etc gaan wel uit bij starten.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20618
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Je verlichting gaat via het contact waarbij de spanning in de startstand wordt onderbroken. Wat er dus ook kapot is of niet goed werkt, in de startstand III gaan de lampen hoe dan ook uit. De reden is dat er voor het starten dan nagenoeg alle stroom beschikbaar is.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
saffi
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 23.03.2019 - 16:49

Hij start weer.

Ik ben met vingercamera langs de startmotor etc. gegaan en zag beetje gammele massa kabel. Verder zag ik een uitstekend dun boutje\draadeind waar een kabelboom op hing (boutje door de snee van de ommanteling. Kabel goed gelegd en problem solved. Nu is het natuurlijk wel zo dat er dan kennelijk een draad is waarvan de ommanteling stuk is. Kan er echter totaal niet bij (alleen op de tast). Maar we houden het in gedachten. Nu komende week schijven en blokken voor. Dank voor het meedenken!
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Dus een two-man-job, 1 houd de camera vast, de ander aan de slag met het scherm voor zijn neus... net of je het ziet!
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
saffi
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 23.03.2019 - 16:49

Nou helaas een one man job, en ik heb nog wat geleerd: als de wind flink onder je motorkap komt trekt ie uit de gasveren en komt ie hard op je kop terecht..... En gelukkig op mijn kop want mijn laptop (met de camera er aan) lag op het motorblok.....

all is well that ends well...
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”