Welke benzine motor?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knorr
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 09.03.2007 - 11:29
Locatie: Den Haag

Hallo allemaal,

Na ruim 10 jaar in een Grand Espace rond te hebben gereden gaat het tijd worden voor iets nieuws. Aangezien ik een aantal “eisen” aan een auto heb, kom ik o.a. bij een XC90 uit. Namelijk:

-) Benzine (we rijden nog geen 6000 per jaar, eigenlijk alleen vakanties)
-) 6 stoelen (4 dochters...)
-) Trekgewicht minimaal 1650, liefst 2000kg

De Espace is van eind 2003 dus ook al niet meer de jongste, maar voor een Espace al aardig op leeftijd. Een XC90 zal niet veel jonger zijn (vanwege beperkt aantal km per jaar is m’n budget ook gericht op 10k.). En ja, onderhoud is ongetwijfeld niet de goedkoopste, maar gezien de 3 eisen is de keuze beperkt (een T5 Multivan zal niet veel goedkoper zijn).

Nu zijn er best wat motor opties voor de CC90. Wat zijn goede tips om rekening mee te houden? Als het even kan kies ik het liefst een automaat, liever lui dan moe ;). Wat is aan te raden? Het liefst een 2.5 turbo, of beter een 2.9. Of als het dan toch lekker moet rijden een 4.4 V8? Wat raden jullie aan, of vooral af?

Maarten
********************************

Citroen CX 2000 Athena
1986 Citroen 2CV 6 Special
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V

2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
1990 Citroën 2CV6 Club
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Hai

Hier ook een exemplaar met 4 kids. Trekgewicht is volgens mij redelijk hetzelfde, dus dat maakt niet zoveel uit. Je kunt soms een 2.5T handbak vinden, zijn vrij zeldzaam. De meeste exemplaren zijn met geartronic automaat uitgerust. Ik zou met een ruime boog rond de T6 exemplaren lopen. Zijn veel problemen met de (4 traps) automaat, kan eigenlijk het vermogen niet aan.
De 2.5T turbo is een prima motor, zal soms wel beetje moeten werken maar kan perfect. Als je wat niewere exemplaren vindt, dan zijn het of de 3.2 6 cylinder (zonder turbo) met 240 pk ofzo. Geen turbo, dus nog onverwoestbaarder dan de 2.5T.

Zelf rijd ik de 4.4 V8 variant. Slurpt ongeveer evenveel benzine als de 3.2 en is toch een pak sneller. Maar die zijn redelijk zeldzaam en gewild, de 2005 exemplaren zijn dit jaar youngtimer geworden dus nog gewilder.

Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een Duitse 3.2 variant: https://www.autoscout24.nl/lst/volvo/xc ... erscale=kW
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1933
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Ik zou ook voor een V8 gaan, als je de tijd hebt dan komt er vanzelf wel een V8 voorbij die normaal geprijsd is. Ter indicatie, ik heb een V8 uit 2005 gekocht voor 9K, (van een particulier) die had een stuk minder dan 200K op de klok, en goed onderhouden. Voordeel is dat die al een 6 traps automaat heeft, alle andere motortypes t/m 2005 hebben een 5 traps of 4 traps automaat.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20666
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Helaas Marc: een 3,2 heeft ook een 6 bak automaat.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Msuidgeest schreef: 07.01.2021 - 20:05 Helaas Marc: een 3,2 heeft ook een 6 bak automaat.
Helaas Mark, de 3.2 is vanaf MY2006 geleverd :-), was volgens mij de opvolger van de 2.5T.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20666
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Zou ik mij vergist hebben? Een 3,2 is toch geleverd naast een 2,5T? Maar die 3,2 heeft een 6 bak: ik heb er zelf in gereden toen ik opzoek was naar een andere auto.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ergens halverwege is die 2.5T nog een keertje terug gekomen met 6-bak als T5 limited edition.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Jelmer de Jong schreef: 07.01.2021 - 20:59 Ergens halverwege is die 2.5T nog een keertje terug gekomen met 6-bak als T5 limited edition.
Waren dat niet die volvo's uit Rusland oid die toen hier verkocht werden?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Msuidgeest schreef: 07.01.2021 - 20:45 Zou ik mij vergist hebben? Een 3,2 is toch geleverd naast een 2,5T? Maar die 3,2 heeft een 6 bak: ik heb er zelf in gereden toen ik opzoek was naar een andere auto.
Kan wel kloppen, een 3.2 met 6 bak lijkt me ook een goede combi. Maar dat was vast geen 2005 XC90, zou ook beetje in elkaars vaarwater zitten, een 2.5T en 3.2. Hoe ga je dat verkopen als verkoper.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Knorr
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 09.03.2007 - 11:29
Locatie: Den Haag

Dank voor jullie reacties. De algehele lijn is dus vooral: zoek een 6-traps automaat. Klikt goed. Als ik naar het verbruik kijk zal een 3.2 en een 4.4 niet veel uit elkaar liggen, al is een 2,5T vast wel iets zuiniger (minder dorstig). Maar ja, op mijn kilometrage per jaar is dat wellicht een investering in soepel rijden en (ruim) voldoende trekkracht.

Jammer dat ik net in het vaarwater van de Youngtimers zit. Zelf heb ik er niets aan en ik zie inderdaad flinke prijzen langskomen (13k+ voor een 4.4 met 350.000+ op de teller). Ga eens rustig de markt in de gaten houden.
********************************

Citroen CX 2000 Athena
1986 Citroen 2CV 6 Special
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V

2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
1990 Citroën 2CV6 Club
Gebruikersavatar
Knorr
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 09.03.2007 - 11:29
Locatie: Den Haag

Oh, nog een vraag. Ik zie ook meer dan verwacht USA modellen langs komen. Behalve dat de km stand dan niet te controleren is (en waarschijnlijk op miles staat ipv km), zit er nog een belangrijk verschil in deze versies?
********************************

Citroen CX 2000 Athena
1986 Citroen 2CV 6 Special
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V

2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
1990 Citroën 2CV6 Club
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Knorr schreef: 07.01.2021 - 22:40 Oh, nog een vraag. Ik zie ook meer dan verwacht USA modellen langs komen. Behalve dat de km stand dan niet te controleren is (en waarschijnlijk op miles staat ipv km), zit er nog een belangrijk verschil in deze versies?
Optisch voornamelijk bumper en koplampen met altijd brandende knipperlichten als dagrijverlichting. Onderhuids nog onderdelen die je even op moet zoeken met vida. Dat staat vol met onderdelen die twee opties hebben waarvan eentje dan specifiek US/Japan is. Kentekenhouder is er ook eentje.
MrNix
2nd Gear member
Berichten: 100
Lid geworden op: 20.05.2013 - 10:32

Zeg heb ik een 2.5T MY2007 en laten tunen. Zeker na tunen is het een heerlijke auto met meer dan voldoende vermogen om vlot te rijden.

Ook proefrit met V8 gedaan en ja dat is echt gaaf, maar zijn idd stuk duurder.
XC90 T8 MY19 R-Design
XC90 2.5T MY07 Momentum (Oleg by Volvotune)
V70 XC 2.4T Ocean Race
V70 2.4 Comfortline
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

MrNix schreef: 15.01.2021 - 15:40 Zeg heb ik een 2.5T MY2007 en laten tunen. Zeker na tunen is het een heerlijke auto met meer dan voldoende vermogen om vlot te rijden.

Ook proefrit met V8 gedaan en ja dat is echt gaaf, maar zijn idd stuk duurder.
Dat was eerst ook mijn plan. Een 2.5T, dan T5 16T turbo en dan tunen.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
MrNix
2nd Gear member
Berichten: 100
Lid geworden op: 20.05.2013 - 10:32

t5power schreef: 15.01.2021 - 17:33
MrNix schreef: 15.01.2021 - 15:40 Zeg heb ik een 2.5T MY2007 en laten tunen. Zeker na tunen is het een heerlijke auto met meer dan voldoende vermogen om vlot te rijden.

Ook proefrit met V8 gedaan en ja dat is echt gaaf, maar zijn idd stuk duurder.
Dat was eerst ook mijn plan. Een 2.5T, dan T5 16T turbo en dan tunen.
Af en toe kijk in stiekem nog wel eens naar een V8, maar heb mijne (op een irritante ratel uit rondom de motor) redelijk zoals ik wil met Bluetooth en achteruitrijcamera. Dus een V8 vinden die "beter" is op alle vlakken en betaalbaar is lastig...

Zie dat jij toch wel een V8 hebt :-). Lekker
XC90 T8 MY19 R-Design
XC90 2.5T MY07 Momentum (Oleg by Volvotune)
V70 XC 2.4T Ocean Race
V70 2.4 Comfortline
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

MrNix schreef: 15.01.2021 - 18:10
t5power schreef: 15.01.2021 - 17:33
MrNix schreef: 15.01.2021 - 15:40 Zeg heb ik een 2.5T MY2007 en laten tunen. Zeker na tunen is het een heerlijke auto met meer dan voldoende vermogen om vlot te rijden.

Ook proefrit met V8 gedaan en ja dat is echt gaaf, maar zijn idd stuk duurder.
Dat was eerst ook mijn plan. Een 2.5T, dan T5 16T turbo en dan tunen.
Af en toe kijk in stiekem nog wel eens naar een V8, maar heb mijne (op een irritante ratel uit rondom de motor) redelijk zoals ik wil met Bluetooth en achteruitrijcamera. Dus een V8 vinden die "beter" is op alle vlakken en betaalbaar is lastig...

Zie dat jij toch wel een V8 hebt :-). Lekker
Klopt, was ook lang op zoek. Kom van een V70 T5 (getuned) dus ik wilde er niet teveel op achteruit gaan. Een 2.5T ombouwen was een optie, V8 was makkelijker. Kwam toen 1tje tegen in de beurt, dealer onderhouden. Heb wel aardig lang gezocht, het scheelt als je al begint met zoeken als je niet gelijk een auto nodig hebt.

Een 2.5T doet standaard 210 pk? En nu 240? Volgens mij was de 2.5T standaard al even snel als de 3.2 met 243 pk. Dus getuned moet het nog beter zijn. Je zou nog 16T turbo kunnen overwegen, dan ga je richting 300 pk. Dat kan het blok volgens mij makkelijk aan, misschien nog andere injectoren? Evt combineren met 3 inch downpipe. Het is maar net wat je wil, die V8 versies worden wel zeldzamer en gewilder (beginnen youngtimers te worden).
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
MrNix
2nd Gear member
Berichten: 100
Lid geworden op: 20.05.2013 - 10:32

t5power schreef: 15.01.2021 - 18:52
MrNix schreef: 15.01.2021 - 18:10
t5power schreef: 15.01.2021 - 17:33

Dat was eerst ook mijn plan. Een 2.5T, dan T5 16T turbo en dan tunen.
Af en toe kijk in stiekem nog wel eens naar een V8, maar heb mijne (op een irritante ratel uit rondom de motor) redelijk zoals ik wil met Bluetooth en achteruitrijcamera. Dus een V8 vinden die "beter" is op alle vlakken en betaalbaar is lastig...

Zie dat jij toch wel een V8 hebt :-). Lekker
Klopt, was ook lang op zoek. Kom van een V70 T5 (getuned) dus ik wilde er niet teveel op achteruit gaan. Een 2.5T ombouwen was een optie, V8 was makkelijker. Kwam toen 1tje tegen in de beurt, dealer onderhouden. Heb wel aardig lang gezocht, het scheelt als je al begint met zoeken als je niet gelijk een auto nodig hebt.

Een 2.5T doet standaard 210 pk? En nu 240? Volgens mij was de 2.5T standaard al even snel als de 3.2 met 243 pk. Dus getuned moet het nog beter zijn. Je zou nog 16T turbo kunnen overwegen, dan ga je richting 300 pk. Dat kan het blok volgens mij makkelijk aan, misschien nog andere injectoren? Evt combineren met 3 inch downpipe. Het is maar net wat je wil, die V8 versies worden wel zeldzamer en gewilder (beginnen youngtimers te worden).
Heb er nu via VolvoTune zo'n Oleg file in zitten. Dus moet ruim meer dan 240pk zijn volgens Obbe, mogelijk richting de 280+pk. Heb nooit op de rollerbank geprobeerd, dus is en blijft een mysterie hoeveel het echt is. Maar hij is voor mij nu voldoende vlot te rijden voor een gezinsauto, heb nog nooit het idee gehad dat ik echt meer in deze nodig had terwijl ik wel een vlotte rijder ben (althans dat zegt mijn verbruik... ). Ik heb voor het serieuze stuur-, gooi- en gumwerk er een Abarth 695 bij. En daar kan geen V8 tegenop :-)
XC90 T8 MY19 R-Design
XC90 2.5T MY07 Momentum (Oleg by Volvotune)
V70 XC 2.4T Ocean Race
V70 2.4 Comfortline
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

MrNix schreef: 15.01.2021 - 19:37 Heb er nu via VolvoTune zo'n Oleg file in zitten. Dus moet ruim meer dan 240pk zijn volgens Obbe, mogelijk richting de 280+pk. Heb nooit op de rollerbank geprobeerd, dus is en blijft een mysterie hoeveel het echt is. Maar hij is voor mij nu voldoende vlot te rijden voor een gezinsauto, heb nog nooit het idee gehad dat ik echt meer in deze nodig had terwijl ik wel een vlotte rijder ben (althans dat zegt mijn verbruik... ). Ik heb voor het serieuze stuur-, gooi- en gumwerk er een Abarth 695 bij. En daar kan geen V8 tegenop :-)
lol Abarth vs XC90. Die V8 is leuk hoor, maar het is en blijft een zeecontainer op wielen :-).
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
MrNix
2nd Gear member
Berichten: 100
Lid geworden op: 20.05.2013 - 10:32

t5power schreef: 15.01.2021 - 20:52
MrNix schreef: 15.01.2021 - 19:37 Heb er nu via VolvoTune zo'n Oleg file in zitten. Dus moet ruim meer dan 240pk zijn volgens Obbe, mogelijk richting de 280+pk. Heb nooit op de rollerbank geprobeerd, dus is en blijft een mysterie hoeveel het echt is. Maar hij is voor mij nu voldoende vlot te rijden voor een gezinsauto, heb nog nooit het idee gehad dat ik echt meer in deze nodig had terwijl ik wel een vlotte rijder ben (althans dat zegt mijn verbruik... ). Ik heb voor het serieuze stuur-, gooi- en gumwerk er een Abarth 695 bij. En daar kan geen V8 tegenop :-)
lol Abarth vs XC90. Die V8 is leuk hoor, maar het is en blijft een zeecontainer op wielen :-).
:-)
XC90 T8 MY19 R-Design
XC90 2.5T MY07 Momentum (Oleg by Volvotune)
V70 XC 2.4T Ocean Race
V70 2.4 Comfortline
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”