Stuur schokt xc90 d5 2004

Plaats reactie
Barry81
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 08.08.2019 - 13:53

Goedemiddag,

ik hoop dat iemand hier mij verder kan helpen.

Als ik bijvoorbeeld wil sturen tijdens het nemen van een afrit (90 km/u) schokt/klikt het stuur. Lijkt wel alsof je in een tank aan het rijden bent. Volgens de garage hier is Dit het "automatisch tegensturen".
Dit is onze eerste Volvo, ik weet dus ook niet of dit zo hoort.
Als je de koers voor de bocht heb ingezet gaat het als normaal maar als je de koers wil wijzigen heb je een voor mij onverklaarbare weerstand waardoor het sturen erg lijkt te schokken. Dit is zowel bij het naar links als het naar rechts sturen, overigens zonder bijgeluiden.

Weet iemand of dit klopt?

Ik weet niet zo goed hoe ik dit het beste kan omschrijven, maar heb dit niet eerder meegemaakt.


Met vriendelijke groet,

Barry.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

eens een stuurhuis flush overwegen?

Schokkend sturen
Het stuur schokt en trekt tijdens het draaien

Oorzaken:
– Lucht in het hydraulische systeem
– Olieniveau te laag
– Te lage riemspanning stuurbekrachtigingspomp
– Regelklep blijft steken (systeem spoelen of stuurhuis vervangen)
– Hydraulische pomp levert onvoldoende druk
– De stuurkolom loopt aan

Bij sommige stuurhuizen van het merk ZF, kan dit probleem veroorzaakt worden door extreme interne slijtage. Dit is dan helaas ook niet reparabel.

We kennen deze problemen het meest bij;
– Mercedes Sprinter 906 – Mercedes C klasse 203 – Citroën Berlingo / Peugeot Partner – Volvo S60 / V70 en de XC serie
Barry81
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 08.08.2019 - 13:53

Dank je!

Had eindelijk een afspraak bij de lokale Volvo dealer, blijkt inderdaad het stuurhuis te zijn.

Volgens de monteur moet het stuurhuis worden vervangen (lekker dan)... Omdat ons hele gezin wel verliefd is geworden op deze auto wil ik hem graag netjes maken/houden.

Omdat ik bij een garage deze auto heb gekocht met dit mankement neem ik aan dat zij mij verder gaan helpen.

Toen ik direct na aankoop vroeg wat het schokkende sturen was, kreeg ik als antwoord dat het automatisch tegensturen was hahahaha.

Bij de dealer (Lelystad) om de hoek ben ik wel heel fijn geholpen overigens.

Heeft iemand nog tips?
Barry81
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 08.08.2019 - 13:53

vv.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”