XC90 V8, aanschaftips?

Plaats reactie
Beurstel
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 13.10.2018 - 09:48

Goedenavond mede-forummers,

Omdat wij zo tevreden zijn over onze XC90 2.5T uit 2004 (zie foto) zijn we op zoek naar een youngtimer XC90 V8 4.4 uit 2005-2006.

Klinkt misschien een beetje gek, we houden van de auto maar hij heeft wat punten die we zelf met het verstrijken van de tijd wat onprettig vinden. De ruimte, betrouwbaarheid en uitstraling vinden we nog steeds geweldig. Rijdt erg prettig met caravan. Maar, het is een basic uitvoering. Zonder elektrische snufjes, parkeersensoren, zonder lederen bekleding, bagger standaard radio (wat nog niet zo eenvoudig is om te upgraden), aanvankelijk zelfs zonder cruise control. Wat allemaal zeker ook voordelen heeft, wat er niet opzit kan niet kapot, maar het begint ons toch wat te storen. Daarbij valt mij de vijfpitter tegen, ik vind het een behoorlijk rauwe motor die ik toch kende uit onze handgeschakelde atmosferische S60 van destijds (bijna 4 jaar gehad). Maar in de XC90 met / dankzij (?) automaat wat ruw overkomt, lawaaiig bovendien, het bromt hard, die fijne roffel zit ergens diep verstopt. Wat in dat opzicht ook niet meehelpt is dat die 2.5T zeker met passagiers en belading er soms ook wel hard "aan moet trekken" om met het verkeer mee te komen. Het zijn van die momenten dat ik me erop betrap dat ik in gedachten afdwaal naar die verfijnde, fluisterstille Subaru Outback H6 3.0, die we ook jaren in bezit hadden.

Lang verhaal kort, we willen een stapje omhoog doen en komen dan bij de XC90 V8 uit, die twee jaar terug ook al in het vizier was maar toen nog geen youngtimer was. Enerzijds (enigszins) rationeel op basis van bovenstaande, anderzijds ben ik ook gewoon een liefhebber die graag dat soort redelijke exoten in bezit wil hebben (gehad). Maar ik ben ook niet zo'n liefhebber dat ik onbevangen in dit avontuur stap. U begrijpt, enige sturing en met name tips zijn van harte welkom.

Al speurend op het forum kwam ik een dergelijk topic niet tegen, mocht dit toch bestaan verwijs mij er gerust naartoe. Ik heb wel een topic gevonden over een olielekkage die moeilijk te verhelpen is en kennelijk rond de 300.000km begint. Verder staat mij bij dat modeljaar 2005 werd afgeraden wegens een zwakke krukas (maar misschien ben ik abuis). Ik ben benieuwd, alvast mijn dank voor het meedenken!

Groet Beurstel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik kan je geen tips geven maar heb zelf ook getwijfeld tussen de classic met V8 of het nieuwe type met T8. Die laatste is het geworden, maar die eerste reed helemaal niet verkeerd en een prachtige sound natuurlijk. Veel succes met zoeken en lezen graag je belevenissen mee.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Die 2005 versie was volgens mij alleen een probleem als er water bij de motor kwam, bijv bij het afspoelen met hogedruk spuit. Water kon nergens goed heen ofzo. Misschien zijn er al modificaties voor gemaakt, of gewoon niet je motor schoonmaken met hoop water? Maar klopt wel aardig wat je verwacht van V8, die heeft wat meer "over". Dus zelfs met caravan en bepakking kom je nog aardig vooruit. Hebben ook standaard geloof ik tempomat, dus je auto staat mooi recht met caravan.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Beurstel
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 13.10.2018 - 09:48

Thnx, ja die V8 heeft wel een geweldige reputatie en is technisch natuurlijk ook een hoogstandje. Ik heb er destijds bewust niet in gereden, om te voorkomen dat ik er in één keer verliefd op zou worden. Maar het is toch blijven kriebelen en mijn vrouw er ook laatst over begon...

Wat betreft veel voorkomende problemen: ik zie hier wel de "balance shaft bearing failure" genoemd als "know issue", balans-as of probleem met de asborgring lijkt me.
https://volvoforums.com/forum/volvo-xc9 ... ems-48621/

Is een forumtopic uit 2011. Het zou kunnen dat ik dit al eens eerder ben tegengekomen en dat is wat ik bedoelde. Inderdaad wordt in dat topic ook gesproken over een drain gat dat geboord zou moeten worden i.v.m. afwatering.

En ik stuitte tijdens het struinen over het internet op deze review van een V8 uit 2005, die eigenlijk iedere Volvoliefhebber gelezen moet hebben
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... onic-2005/

Dat zijn dan weer van die zaken waar je enthousiast van wordt.
gillestuur
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 12.05.2013 - 17:47

Laat je vooral niet bang maken. Het is een probleem dat een handje vol mensen hebben ervaren. Heb menig XC90 V8 specialisten gesproken die nog nooit van het probleem hadden gehoord. Op het internet vind je, als je er op zoekt, altijd de negatieve verhalen dus probeer voor de grap een andere type motor en ben benieuwd wat je dan voor je kiezen krijgt ;-). Mensen delen nou eenmaal meer negatieve dan positieve verhalen. Daarnaast is er een terugroepactie voor geweest dus als hij in de beginjaren door een Volvo dealer is onderhouden zal (indien nodig) vast een modificatie zijn gedaan.

Je kan ontzettend veel gaan zitten lezen, maar uiteindelijk gaat het om onderhoud en nog belangrijker, hoe hij rijdt. Als je vervolgens een aankoopkeuring laat doen (door een kenner) is het daarna een kwestie van beetje geluk hebben, maar dat geldt voor elke auto.
XC90 4.4 V8 MY2006 Executive
Vauxhall Cresta PB 2.6 1964
240 2.3 GL 1986 Estate
V70 2.5FT MY2009 Summum
Volvo C30 2,4i
Volvo V70 2.5TDI
Beurstel
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 13.10.2018 - 09:48

Thnx en je hebt helemaal gelijk hoor!
Ik lees dat soort verhalen wel, omdat er interessante aandachtspunten uit kunnen komen voor als je een auto gaat bekijken. Als een bepaald euvel toch iets vaker wordt benoemd en ook nog eens duur is een reparatie, is het wel lekker als je een exemplaar tegenkomt dat dit al (niet al te lang geleden) achter de rug heeft gehad.
Ik heb me er in ieder geval nooit door laten weerhouden om een bepaalde auto aan te schaffen. Inderdaad lees je meestal de drama's en als ik de auto's die ik heb of heb gehad intyp in google kom ik ook "veel voorkomende" ellende tegen die ik zelf nooit heb gezien. Dus relativeren die verhalen.

Overigens is die meneer van de review die ik deelde juist lyrisch over de V8 en dat is dan wel weer fijn (en geeft evenmin garanties, maar toch).
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1932
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Zelf een XC90 V8 uit 2005 gekocht afgelopen Juli. Waar je op moet letten? 95% van alle V8's in NL is import. De eerste V8 die ik op het oog had (van een particulier) was een Duitse import. Heb zelf een aardig Volvo verleden, kon dus de auto op een aantal punten beoordelen, maar altijd aankoopkeuring laten uitvoeren. Resultaat: KM stand / KM teller mee geknoeid. Let op dat de automaat zijde zacht zonder schokken schakelt, ook vanuit stilstand in de achteruit. De Aisin automaat is eigenlijk niet berekend op 315PK. Uiteraard AWD testen. Zelf zeer tevreden over de V*, beresterke motor. Nu 25.000 km verder en geen enkel probleem gehad. Heb wel preventief alle vloeistoffen laten vervangen, bogies, automaat geflushed, spanrollen en riem en waterpomp vervangen. Mijn V8 blijft nog wel totdat ik uiteindelijk naar een EV overstap, maar tegen die tijd zijn er geen 50 modellen, maar 1000+ modellen. Dealer/specialist vraagt wel vaak de hoofdprijs ivm youngtimer zijn van 2005-2006 V8. Ik heb uiteindelijk bij particulier voor 50% van de prijs die de dealer vroeg een V8 gekocht. Ik zeg gewoon doen!
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

AWD testen inderdaad! En dat is nog niet zo makkelijk, bij mij was er een sensor niet lekker. Volgens VIDA was die de dag voor of van de aankoop niet lekker meer, goede timing dus. Maar omdat ik uit een handgeschakelde getunede T5 kwam, was ik wel wheelspin gewend. Met de automaat van de V8 heb je dat stuk minder maar toch twijfelde ik. Bleek een sensor niet goed, toen dat gefixed was had ik weer AWD.

Ik weet niet of je die sensor wel goed kunt testen op een brug, ik denk het wel. Iig kan ik nu als het nat of glad is met veel gas uit stilstand wegrijden zonder problemen. Toen de sensor nog niet goed werkte had ik wheelspin voor.


Ik dacht trouwens dat de Aisin automaat max 440 Nm aan kan? En dat de V8 dat ook levert? En dat is dan precies 100Nm per liter :-)
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1932
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Bij aankoopkeuring bij een Dealer wordt de auto altijd aan Vida gehangen. Als een sensor dn niet of niet goed meer werkt komt dat er zeker uit
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Marc Apeldoorn schreef: 20.02.2021 - 11:00 Bij aankoopkeuring bij een Dealer wordt de auto altijd aan Vida gehangen. Als een sensor dn niet of niet goed meer werkt komt dat er zeker uit
Ik had pech, want de sensor begaf het na de aankoopkeuring.... die kans zal niet zo groot zijn.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Beurstel
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 13.10.2018 - 09:48

Bedankt allemaal, nuttige info.
AWD testen is inderdaad nog niet zo eenvoudig, maar aankoopkeuring zat inderdaad in de planning en dat zal ik met deze info dan ook zeker doen.
Ik zie dat de enkele particuliere modellen stuk goedkoper zijn dan de zakelijke, heeft ook mijn voorkeur. Welke kilometerstand vinden jullie nog acceptabel? Hij zal ongeveer 25.000-30.000 per jaar lopen. Ik mik in principe op dit moment om een model tussen de 150.000 en 200.000, maar zie dat voor een model met bv. 160.000 soms € 6000 meer wordt gevraagd dan voor eentje met 210.000. Dan moet je met die laatste wel veel onderhoudspech hebben na aanschaf, wil zich dat rechtvaardigen.
Ik ben trouwens niet bang voor hoge kilometerstanden, de S60 en Outback bv. gereden tot een heel stuk over de 3 ton en de huidige XC90 staat op 230.000 en is technisch echt piekfijn in orde.

Weet iemand misschien wat de onderhoudsintervallen zijn van distributieriem (mits aanwezig, geen idee eigenlijk) en eventueel andere grotere onderhoudsklussen?
Gebruikersavatar
RogerO
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25.08.2008 - 21:39

Het voordeel van een V8 is dat die een distributieketting heeft. Die hoeft niet vervangen te worden. Wel de multipriem met spanner die om de 120 dkm vervangen moet worden. Als je 25 - 30 dkm per jaar gaat rijden, zul je ook wel aangewezen zijn op een LPG installatie. Op benzine gaat het anders een duur feestje worden. Met een Prins VSI loopt de auto prima. Maar ga wel naar het juiste bedrijf om de installatie in te bouwen.
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1932
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Ik heb een Vialle LPI installatie laten inbouwen bij Henk Boertien. Die heeft al behoorlijk veel v8's op gas gezet. Zeer netjes ingebouwd, uieraard wel met electronisch klepsmeersysteem...
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Beurstel
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 13.10.2018 - 09:48

Bedankt, ik heb een gasinstallatie nog niet overwogen. Mocht dat er toch van komen, zal ik hier zeker wat meer info vragen.

Overigens begrijp ik dat het snelwegverbruik van de V8 nauwelijks onderdoet voor de T5 en wij rijden 95% van de kilometers over de snelweg.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Beurstel schreef: 22.02.2021 - 22:15 Bedankt, ik heb een gasinstallatie nog niet overwogen. Mocht dat er toch van komen, zal ik hier zeker wat meer info vragen.

Overigens begrijp ik dat het snelwegverbruik van de V8 nauwelijks onderdoet voor de T5 en wij rijden 95% van de kilometers over de snelweg.
1:10 haal ik soms op snelweg. Weet niet of de 3.2 of 2.5T dat haalt, wel was hte gemiddelde verbruik even hoog als de 3.2, dus als je kunt kiezen is de v8 een leukere optie.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Beurstel
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 13.10.2018 - 09:48

Onze 2.5T loopt ook ongeveer 1:10 op de snelweg, dus dat zal dan wel loslopen.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1932
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Al verder gekomen met de zoektocht naar een V8?
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”