vragen naar de bekende weg?

Plaats reactie
XC90BG
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22.07.2021 - 05:58

Hallo,

Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een XC90 T6 AWD .... rijdt als een speer, maar er zijn wel wat dingetjes.

Kiometer stand kan niet kloppen ... ongeveer 150K ... import uit Spanje ... ik denk dan is waarschijnlijk als lease bak aangeschaft in 2004 en is 3 jaar later met die km stand naar een particulier gegaan, laat die er nou eens 10.000-15.000 per jaar aan toegevoegd hebben heeft ie vast wel minstens 3 ton gelopen. Ik had ooit een S80 met dezelfde motor op 550K, dus die 3 ton zal wel niet een groot probleem zijn....

In het motor compartiment staat dat de disributie riem is vervangen bij 111.000 km voor wat dat waard is....

Lees ik in het instructie boekje uit 2004 dat er 0W30 of 5W40 olie in moet, maar wat raden jullie aan?

Ik woon in Bulgarije in de Balkan, in de winter zijn temperaturen tot min 20 redelijk normaal en in de zomer komt 40 graden ook best wel voor.

Dan zit ik nog een beetje in dubio over de automaatbak olie, die is momenteel (donker)bruin ... de ene garage zegt dat spoelen een goed idee is en de andere garage zegt niet doen, gewoon aftappen en de olie vervangen is beter voor de bak.

Ik kijk uit naar jullie antwoorden.

grtz, Ger.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27500
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als ik het goed zeg is de kilometerstand nog uit te lezen wat deze wél zou moeten zijn.
Kan hij niet volledig van een particulier geweest zijn?

Qua olie zou ik voor de 5W40 gaan, koud niet gek veel dikker en in de zomer beter bestand tegen de temperaturen daar dan de 0W30.
Voor de automaat zou ik wel voor spoelen gaan. Destijds bij mijn S60 ook gedaan en het maakt echt verschil.
Huidige auto is ook een automaat en ondanks dat deze olie altijd binnen de 60.000 kilometer is vervangen wil ik hem laten spoelen.
Gewoon voor de zekerheid in dit geval.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Voor de olie even kijken op een olieselector, bijvoorbeeld die van Shell. Voor een XC90 T6 van 2004 geven ze de Shell Helix Ultra A5/B5 0W-30 op. Die zou ik er dan ook in gooien.

Als je niet zeker bent van het onderhoudsverleden van de auto dan zou ik om te beginnen de motorolie en alle filters vervangen, evenals de distributieriem. Als de automaatbakolie donkerbruin is, dan zeker ook de bak laten spoelen. Gewoon aftappen en bijvullen kan ook, maar spoelen is beter/effectiever, maar helaas ook een stukje duurder. En verder alles goed inspecteren en vervangen wat niet goed meer is.Tijdens het rijden kom je waarschijnlijk nog wat dingen tegen die mogelijk aan vervanging toe zijn, maar dat merk je vanzelf.
wimwerf
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 31.07.2006 - 11:15

Eventueel alvast geld opzij zetten voor de reparatie van de automaat?
XC90BG
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22.07.2021 - 05:58

In het instructie boekje komen veel waardes voor voor de olie oa. 0W30, maar de verkopende auto dealer in Varna raadde 5W40 aan en die wordt ook beschreven als alternatief voor de 0W30. 5W40 lijkt mij gezien de klimatologische omstandigheden in BG een meer passende keuze, maar behalve kilometers maken heb ik geen verstand van auto's en motorolie.

Die automatische bak, schijnt wel een dingetje te zijn in dit model, voorlopig schakelt het soepel, maar als ik op een stevige helling vanuit stilstand (rustig) optrek hoor ik wel een soort van tik ... begin van .... of voorlopig geen zorgen maken en de versnellingsbak olie zo snel mogelijk laten vervangen?

De boordcomputer meldingen zijn in het Spaans ... enig idee hoe ik die in een andere taal krijg, (Nederlands, Engels of Duits)?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20620
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Die automaat: spoelen zorgt doorgaans voor een soepeler schakelgedrag. Maar dat gedrag zal weinig veranderen als je alleen spoelt. Vervang dus ook het oliefilter!

Inderdaad, weer 100 euro maar "onderhoud is behoud".
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik woon in de Auvergne in gehucht op 800 tot 1200m hoogte met afgelopen winter tot min 17. ik rij al jaaaren met 0W40 met D5 motor.

Spoelen gewoon doen al is de methode wel belangrijk. Namelijk de olie aftappen en wat bijgieten zet feitelijk geen zoden aan de dijk want je raakt de vuiligheid en slijpsel niet kwijt uit de bak.
Het beste is Powerflush en dat zal in Bulgarije ook wel te vinden zijn hoop ik. Als de olie echt "bedorven" is dwz. zwart dinkerbruin en verbrand stinken, zou ik na de eerste keer ook een tweede keer flushen binnen 5000km. Dan weet je zeker dat je echt echt goed gesteld bent.

Mijn advies is om Gery SLot van GS Powerflush in Uden te bellen. Hij heeft veel van die machines verkocht en tevens verbetert en in de markt gezet en ik flushom de 70.000km en heb al de zesde keer achter de rug met de Volvo en dis schakelet nog probleemloos en misschien kent hij wel een adres bij jou in de buurt. Niet geschoten......+31 6 294 36 885. Website https://www.powerflush.nl/

Tja en dan die kilometers. Ik zou het chassis nummer opschrijven en eens aan de Volvo Spanje vragen of ze een geschiedenis voor je hebben. Gewoon per mail naar een Volvo dealer. Zo heb ik ook mijn Duitse Volvo die ik nu heb in 2011 getraceerd. Mag mogelijk niet die gegevens krijgen, maar is wel proberen waard!
Lukt het stuur je er een boeketje heen!

Veel plezier met je XC90, dijk van een wagen!
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”