Autoweek Volvo XC90: succesverhaal in Nederland

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Geschreven door Max Veldhuis Autoweek 18 augustus 2022.

De Volvo XC90 begint in de nabije toekomst aan een nieuw hoofdstuk: dat van volledig elektrische aandrijving. Een mooi moment om aan de hand van een aantal occasions terug te blikken op de Nederlandse geschiedenis van Volvo's grootste, die in 2002 debuteerde.

Het verhaal van de Volvo XC90 begon in 1997 met de 'Adventure Concept Car', Volvo's kijk op een fullsize-SUV. Het uiteindelijke productiemodel van de XC90, dat vijf jaar later op de markt kwam, leek daar behoorlijk op. Wel had de Adventure Concept bij de zijruiten een meer gebogen raamlijn dan de eerste XC90, waarvan die raamlijn het silhouet van de carrosserie volgde. Ook het grote glazen panoramadak van de Adventure moest het veld ruimen. Wat de Adventure niet had en de uiteindelijke XC90 wél: zeven volwaardige zitplaatsen.

De rest van het artikel Autoweek
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... m=a_107659
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
HGV
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Ik had het stuk ook gelezen! Afwachten hoe die nieuwe zijn werk gaat doen met een electrische motor en wat het bereik gaat zijn...
Misschien dat de huidige versie ook beter betaalbaar wordt voor ons bezitters van de eerste generatie, maar we gaan het allemaal zien... de eerste generatie is en blijft ook een pracht van een auto. En die motor ronkt zo lekker! Dat zal zeker een gemis gaan worden...
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ja de XC 90 gaat zeker als young timer in Nederland voor gouden verkoopprijzen van de hand.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat krijg je met al die samengestelde gezinnen Bob en ondernemers die niets van fiscaliteit snappen en zonder zelf kritisch te denken geloven in het mantra dat een youngtimer zo lekker goedkoop rijden is (vaker niet dan wel is mijn overtuiging). Ik zeg altijd maar: de fiscus is niet gek dus zelf blijven nadenken.... Bizar idd dat mijn XC in 2 jaar tijd en 70K km's 6K meer waard is geworden (maar dat heeft een andere oorzaak).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

over het yongtimer rijden wordt verschillend over gedacht. Ik vind een rare regeling in de huidige tijd en mag van j afgeschaft worden gezien de uitstoot vraagstuk in Nederland. . . Maar di8e discussie is te politiek denk ik dus laat maar zeggen dat ik met je eens ben.
Fijn is dat je afschrijving door de huidige krappe automarkt beperkt blijft voor jouw mooie bolide. :)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Gouwe schreef: 19.08.2022 - 17:23 Bizar idd dat mijn XC in 2 jaar tijd en 70K km's 6K meer waard is geworden
Dan heb ik dus ook een goede investering gedaan :-D
Ach, het zal wel. Ik wil met de mijne nog wel de nodige jaren vooruit. En daarna zien we wel weer, ik vind het zo onvoorspelbaar welke kant het op zal gaan met de alternatieven voor de verbrandingsmotoren.
Als ik altijd solo zou rijden dan zou ik de keuze voor een elektrisch exemplaar wel zien zitten (op den duur) maar ja, we hebben ook de caravan nog die we meer willen gaan gebruiken...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Gisteren meldde een vriend doodleuk een XC90 V8 Executive met 109k km op de klok gekocht te hebben. Uit Zwitserland. Idd voor de hoofdprijs, vind ik. Maar ja, youngtimer en een nieuwe Prins LPG erin. Ik hoop dat de verwachtingen ervan juist zijn, het blijft toch een complexe 15 jaar oude auto.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Gave bak zo'n V8 en ik hoop dat hij het ook fiscaal goed heeft uitgezocht. Voor de geïnteresseerden een stukje toelichting op een vaak voorkomende misvatting/misleiding uit de autobranche: stel je betaalt 25.000 voor een auto maar volgens de verkoper is de dagwaarde maar 15.000 en dat bedrag mag je dan opgeven aan de belastingdienst volgens hen, nou niet dus: https://www.jongbloed-fiscaaljuristen.n ... oungtimer/
En ja, de nieuwe LPG installatie en eventueel onderhoud bij aanschaf moet je allemaal optellen bij de "dagwaarde".
En daarbij nog toegevoegd: je mag maximaal 20% per jaar afschrijven, dus na 1 jaar alsnog 15K opgeven gaat hem ook niet worden.
Maar goed we dwalen af van het onderwerp. Voorlopig is een volledig elektrische XC90 niet mijn auto (dan maakt de Polestar 2 een grotere kans).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Even de cijfers in Citaat:
Begin vorig jaar stonden er in ons land bijna 170 duizend youngtimers in de leeftijd van 25 tot 40 jaar geregistreerd. De import van het aantal personenauto's van 15 jaar of ouder is de laatste jaren toegenomen. In 2018 werden er bijna 12 duizend geïmporteerd. Tien jaar eerder waren dat er nog 10 duizend. Einde citaat
link citaat van Hoving auto s

Douwe geeft een link. Zeer wel gebruik maken van die link als je dat van plan een Youngtimer aan te schaffen...
Daarnaast als je een Youngtimer koopt en je bedriegt door de dagwaarde lager te maken op papier dan de werkelijk betaalde prijs je een stevige boete kunt verwachten voor dat vergrijp.

Het Rijk stimuleert EV rijden .......echter met hetzelfde gemak financieren het Rijk de redelijk milieu vervuilende (import) auto die ouder zijn dan 15 jaar als Youngtimer. De handel in "niet Nederlandse eerste kenteken auto s lacht zich een bult...."

Als je kijkt naar de toepassing van de voordelige fiscale regelingen electrisch rijden en uitstoot ambities Nederlandse kabinet... is de Yountimer fiscale regeling contrair aan dat "schone autobeleid."
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”