Versnelling slipt iets wanneer ik doorschakelen

Plaats reactie
Hanshaarlem
Starter

Hallo beste Volvo rijders,

De versnelling van Volvo XC90 V8 (MY2007) slipt iets door wanneer ik naar een hogere versnelling ga. Met name wanneer ik rustig optrek van de 2e naar de 3e en van de 3e naar de 4e versnelling.

Wanneer ik dus rustig optrek en de bak schakelt zelf door, dan blijft het toerental in de 3e en 4e versnelling ongeveer 500 rpm hoger dan bij die snelheid nodig is. Dit houdt aan tot de snelheid van de auto gelijk is aan het aantal toeren en daarna loopt het toerental en de snelheid gelijkwaardig op (of wanneer ik niet meer versnel zakt het toerental naar het normale niveau).

Dit gebeurd eigelijk alleen bij rustig optrekken waarbij de toeren per versnelling niet boven de 2.250 rpm komt. Geef ik wat meer gas, bijvoorbeeld tot 3.000 rpm en schakelt hij dan door, dan schakelt hij uitstekend en heb ik geen verschil in toeren...

De auto heeft 300k op de teller en schakelt prima, maar het probleem zit hem dus bij het slippen van de 3e en 4e versnelling.

Heeft iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn? Zou het de Koppelomvormer kunnen zijn, of zit dit meer in de Versnellingsbak?

Ik hoor graag of iemand een idee wat het probleem is, of een richting heeft waarin ik de oplossing kan vinden?

Groet Hans
Volvo XC90 V8 Inscription MY 2007
HGV
2nd Gear member

Hallo Hans,

De bak al eens laten spoelen?
Vaak is dit het eerste wat er nodig is. Over een flash of vervanging van de transmissie vloeistof doen verschillende verhalen de ronde. Zoek even op dit forum, daar staat al meer geschreven hierover.
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 (MY 2004)
Hanshaarlem
Starter

Hoi HGV,

Dank voor je super snelle reactie!

Ik heb de bak ongeveer 7 maanden geleden laten Flushen. Dit heeft in het begin zeker iets geholpen. Hij reed iets beter. Zou ik dan om de 7.000 km de bak weer moeten laten flashen?

In februari (drie weken naar het
Flushen) ben ik met mijn auto op skivakantie gegaan, maar net over de grens in Duitsland gestrand met enorme rookpluimen achter de auto en er lekte veel ATF olie... (bleek dat er te veel ATF olie in de bak zat na het flushen en deze ging door het overdrukventiel eruit en kwam op de uitlaat terecht ((het slangetje zat verkeerd waardoor deze direct bij de uitlaat uit kwam)).

Nadat het teveel aan olie eruit is gehaald reed hij veel beter, maar na een paar duizend km's merk ik toch dat hij meer begint te slippen, maar alleen wanneer ik met weinig toeren schakel.

Wat ik zo vreemd vind is dat je verwacht dat bij veel vermogen de versnelling juist gaat slippen, maar bij mij is het precies het tegenovergesteld....

Nogmaals dank voor je snelle reactie.

Groet Hans
mees
6th Gear member
Contacteer:

Het komt mij bekend voor, die slip en die 7000km na flushen.
Wil niet zeggen dat het hetzelfde is.

De flusher zei tegen mij: na 5000 wederom flushen.
Ik was eigenwijs en..... stond stil, ver van huis.
viewtopic.php?p=1231820&sid=a69a312fc9a ... a#p1231820
Obbe en Dennis zitten al jarenlang niet meer bij GS in Uden maar in Elst, met hun bedrijven.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Hanshaarlem
Starter

Hoi Mees,

Dank voor je snelle reactie!

De olie in de bak was inderdaad erg vervuild, dus ik zal hem nog een keer laten flushen.

Weet iemand in of rondom Haarlem een goede Flusher voor Volvo's?

Groet Hans
Eric van den Heuvel
Starter

Probleem had ik ook. Wel minder na flushen. Bij Amazon 4 tubes anti shudder besteld en de bak hiermee gevuld. Probleem opgelost. Groet Eric
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”