dynamo preventief laten reviseren

Plaats reactie
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: nederland

beste forum leden

mijn xc90 2500cc 5 cijl. 240pk 6 bak handgeschakeld heeft 230K gereden en is uit 2005

nu sprak ik laatst ook weer iemand die tijden zijn vakantie met een kapotte dynamo stil was komen te staan

wat is jullie mening om een dijnamo die het 20 jaar goed heeft gedaan 230.000 km .

wachtten totdat tie stuk gaat ? en is er ca een km stand gemiddeld wanneer deze stuk gaat ?

of

er af en laten reviseren voor die 50 a 150 euro en gaan voor zekerheid ?
Gebruikersavatar
lint
Top Gear member
Berichten: 32192
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als je voor zekerheid gaat dan is een revisie na 20 jaar wel verstandig.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3592
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik liet 'em ook reviseren en toch ging hij weer kapot.
Advies (gratis): preventief met deze leeftijd vernieuwen (kost wat).
Stilstand onderweg is d/zuurder.....
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8917
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik doe gewoon repareren als het kapot gaat, preventief ben ik wel een beetje afgeleerd. Kost alleen maar geld.
Aan de andere kant, als er wat kapot gaat is het altijd ver van huis waar je niet zomaar iemand hebt om te helpen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: nederland

JeroenSpock schreef: 03.02.2025 - 21:25 Ik doe gewoon repareren als het kapot gaat, preventief ben ik wel een beetje afgeleerd. Kost alleen maar geld.
Aan de andere kant, als er wat kapot gaat is het altijd ver van huis waar je niet zomaar iemand hebt om te helpen.

heb een beetje in de ronte zitten bellen maar een dynamo revisie bedrijf bestaat amper nog.
het is inleveren die oude en een ruil-dynamo er voor terug krijgen, tegen ca 275 euro ! het feit dat mijn dynamo NIET stuk is maakt niet eens wat uit.

je kan ook niet echt zien of hij op kapot gaan staat , of de riem los maken en kijken of er speling op de uitgaande as zit ?
ik rij nog wel eens s nachts in Noord Spanje en Portugal waar alles totaal onverlicht is , je moet er niet aan denken dat je daar met pech komt te staan
S90forever
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 24.09.2016 - 20:54

RST Leerdam B.V. reviseert dynamo's, startmotoren etc. Heb daar goede ervaring mee. Ik weet niet of dat een beetje in je buurt zit maar daar kun je i.i.g. terecht voor revisie.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 29335
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Het is niet alleen de speling op de as maar ook de koolborstels waar je naar kijkt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Top Gear member
Berichten: 32192
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Bij een ruildynamo zijn alle noodzakelijke dingen aangepakt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8917
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Oh, Mulder Veendam reviseerd volgens mij nog steeds startmotor en dynamo.

Ik heb bij de D5 een keer de dynamo kapot gehad, en toen voor 50 euro een gebruikte er weer in gezet en die zit er nog in. Maar dat valt dus niet onder preventief.
Die werkte nog wel, maar de vrijlooppoelie viel er af en belande op de draagarm. Tijdens het rijden de stuurbekrachtiging en laadstroom weg, vlak bij huis gelukkig.
Om dat ding er uit te halen moet de multiriem er af, stuurpomp los en aan de kant, en een koelslang er af (en waarschijnlijk koelwater er uit). En bij de S60/V70 is het dan vloeken om het ding langs de motor te krijgen. Om even te kijken of het nog goed lijkt best wat werk.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 7654
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Meestal weet een lokale garage ook wel een adresje waar je terecht kan.
Blog Het leven is mooi op een Zweedse boerderij...

Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Nederland had altijd goede revisiebedrijven. Die zullen toch niet allemaal verdwenen zijn?
Daar werken mannen die dynamo's en startmotoren kunnen dromen.
Zij zien ook meteen of een dynamo al eerder uit elkaar geweest is.

Ik heb meer vertrouwen in een Nederlandse revisie dan een ruil onderdeel uit Roemenië om maar iets te noemen.

Niet de leeftijd maar het aantal kilometers is bepalend voor de toestand van de dynamo.
Bosch dynamo's halen meestal wel 300.000 km zonder problemen. Met airco wat minder.
Afhankelijk van je buitenlandse bestemmingen is revisie preventief verstandig.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”