Typenummer gevraagd

Het board voor alle modellen, ouder dan de Kattenrug.
Plaats reactie
wstrik
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20.09.2004 - 15:49
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Op de Volvo klassiekerbeurs stond een klein aantal heel bijzondere wagens:
een PV4 (de eerste gesloten wagen van Volvo), daarnaast ofwel een PV36 ofwel een PV 60 (wie weet welke het was?).
Verderop een PV852 of 853 taxi, en een legervoertuig. Van die laatste heb ik helaas het type niet genoteerd, en ik kan dat ook niet vinden. Kan iemand me dat nog vertellen?
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Het exacte typenummer weet ik niet, wel dat men het een "Valp" (Welp) noemt. Kijk eens op de Heritage site (de link heb ik bij de links vermeld), misschien wordt je daar wat wijzer.

Walter
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1596
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

De terreinwagen van Volvo die volgens mij de eerste echte SUV was of de aller eerste XC van Volvo, maar eigenlijk is het een SUCV (Sportive Utility Convertible Vehicle) heeft als typenaam TPV en is met zijn wielbasis van 325 cm 210 keer gebouwd tussen 1944 en 1946 met een zescilinder lijn motor van 3670cc en 86 pk. De TPV is volledig gebaseerd op de 800 reeks (PV 800 en PV 810) Deze waren overigens alle met een drie versnellingsbak uitgevoerd, terwijl de TPV een vierbak had!
TPV staat voor TerrangPersonVagn met op de a dan twee puntjes) De TPV heeft vierwielaandrijving en de carrosserie van een taxieuitvoering staat op een vrachtautochassis, is voorzien van een korter motorkap om de terreinvaardigheden en het overzicht naar voren te verbeteren. Ook leuk is te weten dat het een volledig open dak heeft. Daarmee zag de Zweedse soldaat eerder de (vijandige) vliegtuigen.
Meer over de PV 800 kun je ook hier nog lezen:
http://www.geocities.com/r_schols/prewar
en hier:
http://www.geocities.com/r_schols/pv830.html

een tweede generatie terreinwagen kwam als Volvo TP21 (TerrangPersonvagn) tussen 1953 en 1958 720 keer de fabriek uit rollen, met een kortere wielbasis van 310 cm en maar liefst 8 versnellingen met een vermogen van 90 pk uit de zescilinder lijn van 3670cc. deze is duidelijk gebaseerd op de PV831-834.

De P2304 is van 1959 tot 1961 geproduceerd en dit korte hoge doosje (de "Cub" )heeft een wielbasis van 210cm en een viercilinder van 1583cc met 60 pk (B16) maar wel weer de 8 versnellingen (zal wel een lagen en hoge gering zijn)
Volgens vele is deze Laplander (die later in productie ging als L2314 is door de Zweedse en Noorse defentie aangekocht en heeft maar liefst ruim 30 jaar dienst gedaan) een waardige opvolger van de Willys Jeep en ook in menig opzicht zijn meerdere.

De Laplander of Cub is gebaseerd op de Amazone techniek

groetjes
Ruud
Plaats reactie

Terug naar “De oldtimers”