Mijn dochter heeft een 2024 xc40 recharge.
Vorige week lukte het niet meer om bij een openbare laadpaal te laden, dus naar de Volvo garage.
Blijkbaar druk, pas 17 januari aan de beurt. Vervangende auto meegekregen maar de volgende dag de melding van de garage
dat de auto wél via de laadkabel voor snelladen kan worden opgeladen en ze dus niet voor vervangend vervoer in aanmerking komt.
Allemaal luxeproblemen, dat weet ik ook wel, maar toch zit het probleem nu bij dat snel-laden:
Dat zou mooi zijn als de auto ook daadwerkelijk snél zou laden, maar dat is niet het geval.
Het maakt niet uit wat het % 'vol' is als je start met laden, de snelheid komt nooit boven de 50kw uit, ook niet bij een fast-charger.
Ik lees overal dat deze met minstens 150KW tot zelfs 205KW kan opladen en dat die hoge snelheden vooral gehaald worden naarmate de accu leger is.
"Even" langs de snelweg laden tot 80% vanaf 20% duurt dan dus niet een kwartiertje, maar gewoon een anderhalf uur of langer.
IK denk dus dat het accupakket een significante storing heeft, of het hele oplaadgebeuren.
Wat kan er hier aan de hand zijn?
maximale laadsnelheid
-
hbiesheuvel
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 04.06.2019 - 16:30
XC60 T6 Recharge Essential - 2024 - Platinum Grey
-
hbiesheuvel
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 04.06.2019 - 16:30
Zelf geprobeerd na half uirtje gereden te hebben. Ik neem aan dat de accu ook "voorverwarmd" is? Snellader Shell recharge, 300kw geloof ik en enige auto. Maar daar begon ik vanaf 60% dus dan zul je de top snelheid niet halen. Maar ook met een 20% lading is de laadsnelheid laag. Altijd tussen 47-53 kw.
XC60 T6 Recharge Essential - 2024 - Platinum Grey
- -KJ-
- 5th Gear member
- Berichten: 1280
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
Als je niet de navigatie gebruikt naar de snellader dan wordt er ook niet voorverwarmd en krijg je beduidend lagere laadsnelheden.
"Tip #2 Optimaliseer de laadsnelheid door de batterij voor te conditioneren
Wanneer u met behulp van de Google Maps navigatie naar een snellaadstations rijdt, zal de auto automatisch de batterij voorconditioneren. Dit optimaliseert de batterijtemperatuur voor maximale laadsnelheid en zo bent u weer het snelst op weg.
Bron: https://www.volvocars.com/nl/news/lates ... -laadtips/
"Tip #2 Optimaliseer de laadsnelheid door de batterij voor te conditioneren
Wanneer u met behulp van de Google Maps navigatie naar een snellaadstations rijdt, zal de auto automatisch de batterij voorconditioneren. Dit optimaliseert de batterijtemperatuur voor maximale laadsnelheid en zo bent u weer het snelst op weg.
Bron: https://www.volvocars.com/nl/news/lates ... -laadtips/
-
hbiesheuvel
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 04.06.2019 - 16:30
ok thanks. Gaan we proberen.
XC60 T6 Recharge Essential - 2024 - Platinum Grey
- BertZ64
- 3rd Gear member
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
- Locatie: Overijssel
Je kunt hem ook handmatig voorverwarmen via het menu.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 801
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Ik denk dat de Volvo garage je in de steek laat.
1. Wat is de diagnose? Hebben ze dat verteld?
2. Wat is de oplossing, wat zijn de kosten, valt het onder de garantie?
3. Waarom kunnen/willen ze je niet helpen voor 15 januari? Is een OBC (ik vermoed dat het de OBC is) niet sneller leverbaar? Is de organisatie van het bedrijf zo belabberd dat ze niet in staat zijn spoedgevallen binnen een week te verhelpen? Hebben ze personeelsgebrek?
4. Het probleem van 'geen tijd' speelt al jaren bij de Volvo garages. Wachttijden van 1,2 maanden lijken normaal te zijn. (Hier in Twente ervaar ik het al meer dan 3 jaar)
Volvo garages lijken al aardig op medisch specialisten.
Ik vind dit een interessant geval waar juristen of een consumenten programma eens naar zouden moeten kijken.
Het is toch te gek dat je anno 2025 niet behoorlijk geholpen kunt worden.
1. Wat is de diagnose? Hebben ze dat verteld?
2. Wat is de oplossing, wat zijn de kosten, valt het onder de garantie?
3. Waarom kunnen/willen ze je niet helpen voor 15 januari? Is een OBC (ik vermoed dat het de OBC is) niet sneller leverbaar? Is de organisatie van het bedrijf zo belabberd dat ze niet in staat zijn spoedgevallen binnen een week te verhelpen? Hebben ze personeelsgebrek?
4. Het probleem van 'geen tijd' speelt al jaren bij de Volvo garages. Wachttijden van 1,2 maanden lijken normaal te zijn. (Hier in Twente ervaar ik het al meer dan 3 jaar)
Volvo garages lijken al aardig op medisch specialisten.
Ik vind dit een interessant geval waar juristen of een consumenten programma eens naar zouden moeten kijken.
Het is toch te gek dat je anno 2025 niet behoorlijk geholpen kunt worden.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

-
hbiesheuvel
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 04.06.2019 - 16:30
-
hbiesheuvel
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 04.06.2019 - 16:30
voorzover ik weet nog geen diagnose... gewoon een gebrek aan personeel en tijd, blijkbaar.Tukker999 schreef: ↑09.12.2025 - 10:48 Ik denk dat de Volvo garage je in de steek laat.
1. Wat is de diagnose? Hebben ze dat verteld?
2. Wat is de oplossing, wat zijn de kosten, valt het onder de garantie?
3. Waarom kunnen/willen ze je niet helpen voor 15 januari? Is een OBC (ik vermoed dat het de OBC is) niet sneller leverbaar? Is de organisatie van het bedrijf zo belabberd dat ze niet in staat zijn spoedgevallen binnen een week te verhelpen? Hebben ze personeelsgebrek?
4. Het probleem van 'geen tijd' speelt al jaren bij de Volvo garages. Wachttijden van 1,2 maanden lijken normaal te zijn. (Hier in Twente ervaar ik het al meer dan 3 jaar)
Volvo garages lijken al aardig op medisch specialisten.
Ik vind dit een interessant geval waar juristen of een consumenten programma eens naar zouden moeten kijken.
Het is toch te gek dat je anno 2025 niet behoorlijk geholpen kunt worden.
Maar voor een merk dat van oorsprong toch wat koudere temperaturen gewend is, vind ik het hele opwarmen van de accu maar een rare zaak. Je mag toch aannemen dat een accu gewoon altijd op de juiste temperatuur is voor opladen? Als ie 99% is is dat niet nodg, maar de kans is groot dat er opgeladen gaat worden als ie onder de 50% zit bijvoorbeeld. Vorige week was ik in Noorwegen, Mercedes EBQ als huurauto. Temperatuur rond het vriespunt. Opladen ging, zonder ook maar enige voorverwarm actie van mijn kant (dus niks instellen in de navi, geen handmatige voorverwarming) direct met 200KW op een willekeurige snellader langs de snelweg. Zelfs toen de accu nog steeds 60% was en we hem even optopten om hem weer te kunnen inleveren >70% , nog steeds 150KW.
XC60 T6 Recharge Essential - 2024 - Platinum Grey
- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 801
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Je reactie lijkt niet bepaald objectief.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

-
Peutje
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 31.12.2024 - 07:42
Bij mij prima mits je naar een snellader navigeert zodat de accu voorverwarmd wordt em de accu fatsoenlijk leeg is.
Zie afbeelding.
Zie afbeelding.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MY2024 ER plus,vapour grey met een uitklapbare trekhaak en licht pakket binnen















