P8 blijft de kabel zien.

De volledig elektrische XC40, eerder bekend als Recharge
Plaats reactie
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Na 8 jaar Volvo nu "eindelijk" een keer dat de auto niet van z'n plek wil. Starten kun je het moeilijk meer noemen.
Na de auto van de kabel gehaald te hebben, dacht ik weg te rijden. Maar de auto blijft de kabel "zien".
De garage is inmiddels geweest en heeft allerlei zaken geprobeerd, maar niets heeft geholpen.
De auto wordt nu opgehaald door een bergingsbedrijf.
Afwachten maar.
Iemand al eerder dit probleem gehad?
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

AfbeeldingAfbeelding
henkchroom schreef: 03.02.2021 - 17:22 Na 8 jaar Volvo nu "eindelijk" een keer dat de auto niet van z'n plek wil. Starten kun je het moeilijk meer noemen.
Na de auto van de kabel gehaald te hebben, dacht ik weg te rijden. Maar de auto blijft de kabel "zien".
De garage is inmiddels geweest en heeft allerlei zaken geprobeerd, maar niets heeft geholpen.
De auto wordt nu opgehaald door een bergingsbedrijf.
Afwachten maar.
Iemand al eerder dit probleem gehad?
Nee niet meegemaakt maar het is wel een gekend probleem. Op het andere forum zie je hoe simpel
de tijdelijke oplossing had kunnen zijn (even twee punten in de laadaansluiting doorverbinden)? Een kunstje wat de wegenwacht ook kent. En de dealer had het ook kunnen weten denk ik
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

mga1600 schreef: 03.02.2021 - 18:50 Nee niet meegemaakt maar het is wel een gekend probleem. Op het andere forum zie je hoe simpel
de tijdelijke oplossing had kunnen zijn (even twee punten in de laadaansluiting doorverbinden)? Een kunstje wat de wegenwacht ook kent. En de dealer had het ook kunnen weten denk ik
Dit wordt door Volvo ontraden. Ivm mogelijke andere software problemen die kunnen ontstaan.
Het probleem is bekend bij Volvo en staat boven aan de lijst. De Polestar 2 kent schijnbaar hetzelfde probleem.
Inmiddels wel de laatste updates gehad. Volgens de dealer onderhuids. Maar de lettergrootte op de middendisplay is volgens mij wel kleiner geworden, dus of er nog meer is?
Morgen maar eens even bij de verschillende instellingen kijken.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Het is kennelijk maar het wie je spreekt: mijn dealer raadde me aan een snoertje in de auto te leggen en Polestar heeft de oplossing bij de wegenwacht zo geadviseerd.
Het is een simpele tijdelijke oplossing voor een levensgevaarlijk probleem: er zijn al mensen stilgevallen terwijl ze dwars op de weg stonden na bij laadpaal weggereden te zijn. Dan kan iemand Volvo het ontraden, maar het risico nemen dat er iemand bij je naar binnen rijdt lijkt me serieuzer dan een praatje van iemand terwijl anderen binnen de organisatie het juist adviseren. Kortom ik heb zo’n snoertje als preventieve maatregel gemaakt.


Die update laat weinig nieuwe dingen zien maar - heel belangrijk- heeft onderhuids wel een grotere range tot gevolg. Op het andere forum lees je daarover.

En mogelijk (niet zeker) is de auto nu ook OTA-ready. Je hebt een nieuw scherm voor software updates (maar er staat nog niets in)
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Gisteren tijdens de winterbanden wissel van onze V60 nog een keer nagevraagd. Het wordt absoluut afgeraden. In echte noodgevallen kun je het gebruiken om de auto een paar meter te verzetten, maar absoluut niet om er mee te rijden.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Bij de plugin hybrid Volvo's (D5 D6 T6 T8) kan je met de laadkabel aan de auto "rijden" als je de startknop een seconde of 7 blijft indrukken/draaien kennelijk niet met een P8 ?
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

henkchroom schreef: 06.02.2021 - 16:26 Gisteren tijdens de winterbanden wissel van onze V60 nog een keer nagevraagd. Het wordt absoluut afgeraden. In echte noodgevallen kun je het gebruiken om de auto een paar meter te verzetten, maar absoluut niet om er mee te rijden.
Kom op zeg wat een rare redenering van die dealer.... zoiets is toch per definitie altijd een noodgeval.... ...?
Mag je die dealer anders midden in de nacht bellen als je stokstijf dwars op de weg staat zoals een Polestar rijder is overkomen toen hij bij een laadpaal wegreed en in een potentieel levensgevaarlijke situatie terechtkwam?

De politie moest er in die situatie bijkomen en het verkeer regelen tot de ANWB kwam die het in een paar seconden had opgelost.

Mij is uitgelegd dat je ook helemaal niet echt mee (verder) hoeft te rijden. Heel even de achtergebleven ‘lading’ op het communicatie pennetje (dat de auto ten onrechte verteld dat er een kabel met de auto verbonden is) er af halen met dat draadje is al genoeg.

De dealer doet er verder ook niets meer aan als de auto weer vrijgegeven is. Hij kan er ook niets anders mee ........want er is (nog) geen oplossing .... en er is niets stuk wat vervangen moet worden.

Op advies van mijn dealer heb ik in ieder geval een draadje gemaakt, ik hoop het nooit nodig re hebben.
I
C40 Ultimate Twin
DiceF
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 11.01.2021 - 15:20

Zelfde probleem, oplossing met draadje werkt ook niet. Tweede keer in drie dagen dat de auto niet in beweging te krijgen is. Eergisteren reageerde de auto op geen enkele wijze op de transpondersleutel, na twee uur trial and error zonder duidelijke reden wel. Voelt niet echt lekker als je steeds moet hopen dat je met de auto weg kunt ...
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

NielsPHEV schreef: 06.02.2021 - 17:18 Bij de plugin hybrid Volvo's (D5 D6 T6 T8) kan je met de laadkabel aan de auto "rijden" als je de startknop een seconde of 7 blijft indrukken/draaien kennelijk niet met een P8 ?
De P8 heeft geen startknop..... zitten, in D of R zetten en rijden....
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

DiceF schreef: 07.02.2021 - 11:30 Zelfde probleem, oplossing met draadje werkt ook niet. Tweede keer in drie dagen dat de auto niet in beweging te krijgen is. Eergisteren reageerde de auto op geen enkele wijze op de transpondersleutel, na twee uur trial and error zonder duidelijke reden wel. Voelt niet echt lekker als je steeds moet hopen dat je met de auto weg kunt ...
Dat je sleutel niet werkt klinkt toch als een ander probleem dan dat de P8 de kabel ‘blijft zien’ en wel opstart maar niet weg wil rijden.
Andere sleutel geprobeerd? ( misschien in batterijtje leeg), noodsleutel gebruiktt?
Als dat allemaal niet helpt dan zou ik zeggen niet ‘hopen dat je auto het doet’ maar de VOC knop indrukken en om hulp vragen, daar heb je voor betaald!
C40 Ultimate Twin
DiceF
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 11.01.2021 - 15:20

Niet reageren op sleutels is inderdaad ander probleem, geen van de drie sleutels werkte, ook niet na openen met noodsleutel, zit je in de herrie van het alarm. VOC gebeld, sturen ANWB die er ook niets mee kunnen. Geen lekker gevoel storingen waaraan als ze verdwenen zijn niets meer te doen is. Waar en op welk tijdstip sta ik de volgende keer stil?
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

DiceF schreef: 07.02.2021 - 15:03 Niet reageren op sleutels is inderdaad ander probleem, geen van de drie sleutels werkte, ook niet na openen met noodsleutel, zit je in de herrie van het alarm. VOC gebeld, sturen ANWB die er ook niets mee kunnen. Geen lekker gevoel storingen waaraan als ze verdwenen zijn niets meer te doen is. Waar en op welk tijdstip sta ik de volgende keer stil?
Als ik bovenstaande problemen lees, word ik daar niet vrolijk van. Dan denk je met een EV (van pakweg €60K) probleemloos te kunnen rijden, en dan heb je zoiets. Ik denk dat er op het gebied van ervaringen met Full Electric, nog héel wat te verbeteren valt voor de fabrikanten. :-O
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Hans Eilander schreef: 04.03.2021 - 08:46
DiceF schreef: 07.02.2021 - 15:03 Niet reageren op sleutels is inderdaad ander probleem, geen van de drie sleutels werkte, ook niet na openen met noodsleutel, zit je in de herrie van het alarm. VOC gebeld, sturen ANWB die er ook niets mee kunnen. Geen lekker gevoel storingen waaraan als ze verdwenen zijn niets meer te doen is. Waar en op welk tijdstip sta ik de volgende keer stil?
Als ik bovenstaande problemen lees, word ik daar niet vrolijk van. Dan denk je met een EV (van pakweg €60K) probleemloos te kunnen rijden, en dan heb je zoiets. Ik denk dat er op het gebied van ervaringen met Full Electric, nog héel wat te verbeteren valt voor de fabrikanten. :-O
Sorry Hans, maar dit heeft helemaal niets met EV te maken, maar waarschijnlijk met de nieuwe Google omgeving. Of een defecte lezer natuurlijk. Beide niet EV gerelateerd. Dat is juist het opvallende: met de aandrijftrein zelf van de P8 gaat het goed, daar hoor je heel weinig nare dingen over.*

De aanloopproblemen zitten in de rest van de auto., maar ik wil je niet ontmoedigen: Google zit straks ook op de andere modellen ( te beginnen met de XC60, geloof ik) met ICE. En het is echt een superfijn systeem. Ik was altijd content met Sensus maar dit is echt zo veel sneller en directer en gemakkelijker in de omgang dat Sensus ineens uit de vorige eeuw lijkt te komen.
(Het is natuurlijk niet voor niets dat ook de PSA groep en Ford over zullen gaan stappen).

Alleen moeten ze nog even wat bugs wegpoetsen bij Volvo of bij Google?) en wat ontbrekende items programmeren. Maar dat is bekend en dat komt (een keer) goed.

Overigens als je de auto met de noodsleutel, open maakt en daarna je sleutel op de aangeven plaats onder in het kastje onder de armsteun legt houdt het alarm toch direct op te blèren? Heb ik tenminste met een eerdere Volvo eens bij de hand gehad en zo staat het in het

* behalve het stroomverbruik dan, hoewel dat na een laatste update - die ik zelf nog niet gehad heb overigens- ook aardig uit de wereld lijkt te zijn geholpen. Er zijn verschillende duitse tests ( nu de P8 ook in Duitsland is geïntroduceerd) die een prachtig verbruik laten zien en ook op ‘het andere forum’ zijn er voorbeelden van mensen die ruim onder de 20, een zelfs 17,5 kWh/100 km, rijden. Dat laatste is dan theoretisch goed voor een range van 420 km of zoiets. Zover ben ik nog niet, mijn gemiddelde over 1000 km ligt zonder moeite op 22,5. Dat is goed voor een range van 330 km. Maar ik mis dus nog een update.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

mga1600 schreef: 04.03.2021 - 11:11 Sorry Hans, maar dit heeft helemaal niets met EV te maken, maar waarschijnlijk met de nieuwe Google omgeving. Of een defecte lezer natuurlijk. Beide niet EV gerelateerd. Dat is juist het opvallende: met de aandrijftrein zelf van de P8 gaat het goed, daar hoor je heel weinig nare dingen over.*
Google zit straks ook op de andere modellen ( te beginnen met de XC60, geloof ik) met ICE. En het is echt een superfijn systeem. Ik was altijd content met Sensus maar dit is echt zo veel sneller en directer en gemakkelijker in de omgang dat Sensus ineens uit de vorige eeuw lijkt te komen.
Ik doelde ook veel meer op de software, dan op de aandrijflijn en dergelijke. Daar heeft Volvo meer dan genoeg ervaring mee. Hoe het ook zei, het gaat om het geheel van het "goed functioneren" van je auto. En als er dan ergens een bug zit, (of meerdere) en je auto staat geblokkeerd midden op een kruising, word je daar toch niet echt vrolijk van. En zeker stappen er veel meer merken over naar Google.Dat zal best wel. En als Sensus daarbij vergeleken, meer lijkt op: " iets uit de vorige eeuw", past dat wel aardig bij mijn conventionele leefpatroon. :lol: :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ach als je niet op tijd staat en gewoon een bakje koffie kunt pakken terwijl je wacht op de WW is niet zoveel aan de hand toch?
Lastig en vervelend maar het zijn de aanloop problemen, de pioniers problemen.
Pioniers hebben we nodig om het mainstream te krijgen is mij verteld...
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Volvo heeft een “Platform” in het leven geroepen waarop P8 rijders hun klachten en wensen kunnen uiten. Veel dezelfde dingen en dingetjes maar de allesoverheersende klacht is het totale gebrek aan communicatie vanuit Volvo.
Je hoort niets, je ziet niets, de dealers weten het ook niet....
Nu is er een recall op de site van RDW, een een of ander relais wat anders moet worden aangestuurd. Kan er incidenteel toe leiden dat de auto zomaar stilvalt en dus kans op ongevallen. Zo staat het gemeld.
De door berijders geraadpleegde dealers vertellen allemaal wat anders, ze weten het niet. De een zegt dat het al geregeld is,, de ander zegt kom maar langs. Maar dr software is er eenvoudig nog niet zegt mijn dealer. In de US en Canada heeft het geleid tot een afleverstop , maar hier hebben we nog niets van Volvo gehoord en laten ze ons maar in onwetendheid doorrijden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

diesel01 schreef: 04.03.2021 - 14:39 Ach als je niet op tijd staat en gewoon een bakje koffie kunt pakken terwijl je wacht op de WW is niet zoveel aan de hand toch?
:lol: :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “EX40”