accu status in km ipv procenten

De volledig elektrische XC40, eerder bekend als Recharge
Plaats reactie
gijsvancuijk
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 02.06.2021 - 02:32

best all,

algemeen kei tevreden met mijn xc40 recharge P8 maar ik verlang naar software update mbt accustatus. Nu wordt eea weergegeven in procenten maar ik wil gewoon aantal km zien wat ik nog kan rijden.

Zat ook niet in recente software update week geleden. Hopelijk zit het bij volgende update.

gr gijs
hvh53
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 04.02.2021 - 23:58

Je kunt het aan Google assistant vragen. Zij zegt dan het aantal km.
gijsvancuijk
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 02.06.2021 - 02:32

Hi hvh53,

thanks

ik dacht in eerste instantie dat het grapje was, toch maar eens geprobeerd en idd het werkt. raar maar waar.

gr gijs
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

gijsvancuijk schreef: 26.07.2021 - 05:52 Hi hvh53,

thanks

ik dacht in eerste instantie dat het grapje was, toch maar eens geprobeerd en idd het werkt. raar maar waar.

gr gijs
Je kunt best veel aan Google vragen.......en antwoord krijgen ... of dingen laten uitvoeren. . Zelf vind ik het leuk om onderweg af en toe aan Google dingen over de omgeving waar ik rij te vragen. Meestal leest het dan een Wikipedia artikel voor.
Of ‘wat is het laatste nieuws’ speelt de laatste nieuwsberichten af. Of ‘wat is het weer in xxxxxx’ geeft een gedetailleerde weersverwachting. Als je ‘in xxxxxx’ weg laat krijg je het weerbericht van je huidige locatie.

En als je ergens heen wilt navigeren ( bijvoorbeeld een Museum of zo.... hoef je dat niet op adres te doen maar volstaat de naam (hoeft niet eens erg nauwkeurig te zijn) en krijg je meteen informatie als ‘het museum is bijna gesloten op uw aankomsttijd’. Briljant.

Maar natuurlijk ook simpel om de verwarming in de auto hoger of lager zetten, stoelverwarming aan of op 1 of 2 te zetten, een playlist in Spotify op te starten, de radio aanzetten etc. Als je Google Home hebt om thuis je lampen of verwarming te besturen etc. kun je dat vanuit de auto kennelijk ook bestieren (ik heb dat niet en kan het dus niet controleren).

Jammer is alleen dat er geen complete lijst van commando’s is : het is een kwestie van uitproberen wat wel en niet werkt.

Ik ben groot fan van dit systeem, alleen lijkt het in zijn huidige vorm nog niet optimaal voor EV’s. Hopelijk komt de toegezegde verbetering voor het maken van een slim laadplan een beetje snel.

Het selecteren van een laadpaal onderweg gebeurt helaas niet erg intelligent nu, je krijgt soms ook langzame laders voorgesteld.
Niet echt een ramp want tot die tijd gebruik ik in de voorbereiding van een langere trip ABRP op mijn telefoon of PC wat eenvoudig en super werkt en echt voor EV’ s is gemaakt waarbij rekening wordt gehouden met het door jezelf ingevoerde verbruik en de maximale laadsnelheid ( komt uit database) waarbij het principe is dat je beter kunt doorrijden tot de accu flink leeg is en dan pas laden want dan laadt hij heel snel en bovendien is op die manier 2 keer snel een ‘beetje’ laden veelal sneller dan in een keer een ‘boel’ te laden, ABRP adviseert dat allemaal keurig. Vanuit ABRP kun je de route en laadstops eenvoudig ‘delen met Google Maps’ en krijg je de route ook in de auto - keurig met de laadstop(s) erin.

Dat werkt dus goed zolang je die route maar kunt blijven volgen. Moet je bijvoorbeeld uitwijken wegens verkeersproblemen dan mis je mogelijk de voorgestelde laadpaal en zou je tussendoor dus weer even een nieuwe route in ABRP moeten maken op je telefoon en weer delen. Beetje omslachtig dus.

Het is daarom noodzakelijk dat de beloofde verbetering van Maps (die kennelijk samenhangt met de uitrol van de volledige versie van de VOC app) een beetje snel en goed gebeurt. Als navigatie systeem is het in de P8 ingebouwde Google Maps zonder enige twijfel het beste wat ik ken, maar als planner van een route voor je EV is het in zijn huidige vorm echt het allerslechtste wat ik gezien heb in andere EV’s. Het is natuurlijk best een beetje belachelijk dat je een ander programma op je telefoon moet gaan gebruiken om ergens een passende snellader te vinden.
C40 Ultimate Twin
Plaats reactie

Terug naar “EX40”