Verbruik XC40

De volledig elektrische XC40, eerder bekend als Recharge
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 636
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Mijn verbruik van november, december en januari tot vandaag is 31 kW/100km
Dat vind ik flink aan de maat.
Daar zit weliswaar 15% rijden met een aanhanger met huif bij, maar toch.
Ik meet het aantal kilometers en het aantal kW aan de laadpaal thuis + van de Tesla supercharger.

Mijn rijstijl is rustig en op de snelweg rijd ik 100 km/uur.
De XC40 zelf is een stuk optimistischer, die geeft namelijk 23,0 kWh/100 km aan.

Nog even nagekeken bij mijn spritmonitor.de account:
Kosten V60 PIH aan brandstof en elektriciteit gedurende 9 jaar (tegen de huidige diesel- en stroomprijs) € 10,14 /100 km
Kosten elektriciteit XC40 (3 maanden) € 11,- /100km

Hoe zit dat bij jullie?
Of meet je niet.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26294
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik meet dat niet.
Ik kijk op het display om een indicatie te hebben van het verbruik.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
ThV
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 16.10.2022 - 21:00

HeinvdW schreef: 17.01.2024 - 23:38 Kosten V60 PIH aan brandstof en elektriciteit gedurende 9 jaar (tegen de huidige diesel- en stroomprijs) € 10,14 /100 km
Kosten elektriciteit XC40 (3 maanden) € 11,- /100km
Is geen reële vergelijking om een jarenlang verbruik af te zetten tegen een verbruik van slechts 3 maanden en dan ook nog de koudste maanden van het jaar. Kijk in november 2024 nog eens naar het verbruik….
XC40, MY24, Twin, Ultimate, Fjord Blue met Wool blend, 19" met pixel LED en trekhaak
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 636
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

ThV schreef: 18.01.2024 - 10:06 Is geen reële vergelijking om een jarenlang verbruik af te zetten tegen een verbruik van slechts 3 maanden en dan ook nog de koudste maanden van het jaar. Kijk in november 2024 nog eens naar het verbruik….
Dacht je dat ik zou stoppen met meten?

Ik ben niet verbaasd over het grote verbruik in dit jaargetijde.
Wat mij wel verbaast (ik spreek nu een vermoeden uit) is dat de software van de XC40 het verbruik voor het voorverwarmen en tijdens het geparkeerd staan niet meeneemt in de berekeningen en alleen het verbruik tijdens het rijden weergeeft.

De gemiddelde stroomprijs die ik tot nu toe voor de XC40 betaalde (thuis en Tesla) is 36,4 cent

Mijn uitkomst van 9 jaar V60 is ook inclusief het gebruik tijdens het parkeren, laden en voorverwarmen.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Luca1947
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 10.05.2023 - 16:44

Ik heb heel andere verbruik cijfers. (november tm. heden)
2142 km. Gereden 386 Kw. geladen
Alles aan eigen laadpaal bij huis geladen
€ 115,30 combi nacht en dagtarief Vattenfall met 25 % korting. Beschik over 35 panelen, maar die leveren zo weinig terug dat ik in de winter geen gebruik maak van de eco stand Wallbox. (Gaat pas laden op zonnestroom na 4,5 Kw. dus verwaarloosbaar ) Na 2024 wordt dat anders vanwege Salderen
18,04 Kw. Per 100 Km.
€ 0,05385 Per gereden Km.

Dagstroom 0,324782
Nachtstroom 0,289844

Heb in de navigatie snelweg uitstaan en rij derhalve uitsluitend provinciale wegen
(Pensionado en dus tijd zat)
RobinJanicki
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 19.08.2021 - 17:32

Vandaag een rit van ca 240 km gemaakt.
Buiten was het rond het vriespunt.
Gemiddeld verbruik (volgens de boardcomputer): 19,7 kWh/100km.
Dat vind ik niet tegenvallen…
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26294
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een keurig verbruik gezien de huidige weersomstandigheden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 636
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Grappig.
Vandaag 2 ritten.
80km wegen en snelweg. 80% snelweg.
Cruise Control heen op 95 km/u en terug op 98 km/u
Dan kom ik toch op iets andere cijfers uit.
Screenshot_20240120_230747_Volvo Cars.jpg
Screenshot_20240120_230803_Volvo Cars.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
GinoB
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:23
Locatie: Lembeke

Hier een gebruik van 22,1kwh gedurende laatste 6 weken(C40 single engine fwd)
Truffel1
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 05.12.2023 - 14:42

Ik heb de auto nu 2 weken (XC40 Recharge Ultimate single motor); ben over het algemeen zeer tevreden.
In twee weken 1155 km gereden; 50:50 snelweg en kleinere wegen; het was relatief koud (0 - iets boven 0)
De Volvo app vertelt me dat het verbruik op 19 kWh/100 km ligt; dat zal wellicht kloppen voor de gereden km-ers.
Voor die 1155 km heb ik echter inmiddels 295 kWh moeten laden; het werkelijke verbruik is dus 25,5 kWh per 100km.
Dit verschil zit'm in de energie die nodig is om de accu voor verbruik op te warmen (aanbevolen door Volvo). Veel korte ritten zijn dus erg inefficiënt.
Ik ben wel benieuwd wat hij in het voorjaar gaat doen. Misschien lukt het dan toch om overall op 20 kWh per 100 km uit te komen.
Volvo XC40 Recharge Ultimate Single Motor Extended range
Volvo V50 eco;
Gebruikersavatar
Koffiemolen
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30

Luca1947 schreef: 18.01.2024 - 12:42 Ik heb heel andere verbruik cijfers. (november tm. heden)
2142 km. Gereden 386 Kw. geladen
Alles aan eigen laadpaal bij huis geladen
€ 115,30 combi nacht en dagtarief Vattenfall met 25 % korting. Beschik over 35 panelen, maar die leveren zo weinig terug dat ik in de winter geen gebruik maak van de eco stand Wallbox. (Gaat pas laden op zonnestroom na 4,5 Kw. dus verwaarloosbaar ) Na 2024 wordt dat anders vanwege Salderen
18,04 Kw. Per 100 Km.
€ 0,05385 Per gereden Km.

Dagstroom 0,324782
Nachtstroom 0,289844

Heb in de navigatie snelweg uitstaan en rij derhalve uitsluitend provinciale wegen
(Pensionado en dus tijd zat)
Dank voor de nette berekening, hier streef ik ook naar. En heb ook 35 zonnepanelen. En mooi dat je noemt dat je alles provinciaal rijdt. Ik ben geen pensionado en rijd redelijk wat voor mijn werk door 4 provincies en heb de afgelopen jaren ons geweldige provinciale wegennet leren herwaarderen. Ik rijd zo min mogelijk snelweg en over het algemeen ben ik ondanks behoorlijke afstanden maar ene kwartier tot 20 minuten langer onderweg. Maar dan geniet ik wel, kom ik ontspannen op mijn afspraken aan en de extra reistijd plan ik gewoon in mijn agenda. Niets mis mee! En een elektrische auto is 'gemaakt' voor provinciale infrastructuur.
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k (verkocht)
Volvo XC40 recharge RWD LR Ultimate (binnenkort geleverd)
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Citroen Mehari '77
Luca1947
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 10.05.2023 - 16:44

Zo werkt dat. Wij hebben vorig jaar een trip gemaakt naar Beieren, Salsburgerland, Tirol en via Schwarzwald terug. Met onze vorige auto een Honda CR-V 2 liter Benzine Hybride 4 WD. Geen meter snelweg en een verbruik van 1:21. Op de snelweg met 110 Km/h nog geen 1:16 (op zich toch nog niet verkeerd). Wat ook opvalt is dat je in de meeste gevallen bij een stoplicht kunt zien of er een EV wegtrekt zonder naar uitlaatpijpjes of dicht front te speuren. Dat zijn de mannen en vrouwen met een verbruik van boven 25 Kw / 100 Km. Rechter voet bepaald verbruik.
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 636
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Ik blijf me verbazen over hoe het verbruik van de auto wordt weergegeven.
Gisteren 2 keer 130 km gereden.
Heen 9 ˚C, terug 6 ˚C.
Grotendeels 100 km wegen, cruisecontrol op 95 km/u
Op de heenweg gaf de display bij aankomst aan 18,2 kW/100km
De rittenregistratie:
Rit heen.jpg
Op de terugweg gaf de display bij aankomst aan 22,1 kW/100km
Rit terug.jpg
Het overzicht van de rittenregistratie maakt het wel heel bont:
Rittenregistratie.jpg
Vertrokken met 99% geladen batterij en teruggekomen met 31%.
Nu weer geladen 55 kW to 99% (260 km).
Daarmee kom ik voor de 2 ritten van gisteren uit op een verbruik van 21,4 kW/100km


Kortom, zowel de display in de auto als de rittenregistratie hebben een eigen - ondoorgrondelijke - berekeningswijze.
Zelf hou ik me aan de ingekochte kW thuis en bij Tesla en de weerslag daarvan zien jullie in mijn onderschrift.
Ik doe mijn uiterste best het komende zomer onder de 20 kW/100km te doen belanden.

Positief aan dit verhaal is het prijskaartje. een goede 19 euro voor 260 kilometer rijden.
De domper op dit geheel is dat onze V60 PIH deze ritjes mogelijk voordeliger zou hebben afgelegd.
De brandstofkosten (diesel en elektriciteit) over 150.000 km waren slechts € 7,09 /100km
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Jonzo
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 26.10.2023 - 10:53

Valt mij juist op dat de rittenregistratie behoorlijk klopt met de totaal opgave. Maw een rit van ongeveer 50 km heeft een verbruik van ongeveer de helft van het gemiddelde; een rit van 200 km ongeveer het dubbele. Verschil in de rittenregistratie is dan verklaarbaar door wind en weer. Bij mij gisteren een rit van 50,2 km met stroomverbruik 11,4. Zondag een rit van 223,3 km met een verbruik van 44,8. Dus lijkt wel netjes te kloppen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jonzo
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 26.10.2023 - 10:53

Ook nog even (nu het nog geen lange lijst is) alle laad sessies thuis en onderweg bekeken en geteld. Dan kom ik op 21,71 kw per 100 km. Dat lijkt dus ook redelijk met de aantallen te kloppen ! Zeker als je opwarmen etc ook nog in ogenschouw neemt.
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 636
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Over het verbruik van de EX30 zijn de tests ook niet zo lovend.
Ik heb de indruk dat ev-database de reële getallen aardig weet te benaderen.
Ik zag laatst ook een test waarbij de accu helemaal werd leeggereden.
Het komt er op neer dat de meeste elektrische auto's zo'n 66% van de WLTP waarde halen bij temperaturen rond de 5 graden.
Er is ook zo'n test gedaan met VW ID3, Hyundai Kona, Tesla en Kia Niro. Die kwamen op gemiddeld 75% WLTP.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
Koffiemolen
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30

Daarmee wijken ze dus niet wezenlijk af van recente brandstofauto's. De verbruikscijfers in de jaren 80-90 waren doorgaans veel accurater. En degenen die aan LPG gewend waren vinden het ook niet vreemd dat er 's winters wat extra liters doorheen gejaagd worden. Of ik er nu meer of minder groene stroom doorheen jas: het is en blijft groene stroom en daarmee altijd dikke winst voor mens, plant en dier.
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k (verkocht)
Volvo XC40 recharge RWD LR Ultimate (binnenkort geleverd)
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Citroen Mehari '77
Truffel1
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 05.12.2023 - 14:42

De berekeningen van de Volvo-app zijn in mijn ogen ondoorgrondelijk. Ik kijk liever naar wat ik in totaal geladen heb en hoeveel km gereden. De eerste maand (januari) kom ik dan op een verbruik van 25,3 kWh per 100 km.
Dat is heel wat anders dan de statistieken zeggen (19 kWh/100 km) en wat uit de rittenregistratie komt ( 22,5 kWh/100 km). Mijn oude V50 diesel was dan net iets voordeliger in prijs maar ja niet groen! Ik hoop daar als het straks iets warmer wordt wel weer in de buurt te komen. Met een verbruik van 23,1 kWh/100 km en 100% thuis laden speel ik quitte. Dat moet lukken.
Overigens, het gaat niet alleen om geld! Wat een genoegen beleef ik aan het rijden in mijn XC40. Ik zou haast zeggen: onbetaalbaar!
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 636
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Truffel1 schreef: 05.02.2024 - 18:33 De berekeningen van de Volvo-app zijn in mijn ogen ondoorgrondelijk. Ik kijk liever naar wat ik in totaal geladen heb en hoeveel km gereden.
spritmonitor.de is een handig hulpmiddel en geeft je de mogelijkheid het verbruik in je onderschrift weer te geven.

Bij mij is het extreem hoge verbruik te wijten aan de eerste 400 km met aanhangwagen met huif en flinke belading en vervolgens een aantal langere ritten bij temperaturen rond het vriespunt en beneden de 7 graden.
Op dit moment komt het dagelijks verbruik net boven de 20 kWh/100 km uit.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
C30BlackStone
3rd Gear member
Berichten: 429
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

Ik scoor de laatste week, na de software update, gemiddeld 18,5/19. Dat vind ik een behoorlijke verbetering t.o.v. de 22/23. Temp wel 8 plus. 80% autosnelweg en 100/105/110 km/u. Voorverwarmen 15 minuten. Verder normaal gebruik wat ik ook bij een benzineversie zou doen.
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Electric Silver Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Flame Metallic Red | Volvo S90 T5 Inscription Electric Silver Metallic | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 |
Plaats reactie

Terug naar “EX40”