XC40 laadt altijd aan 8A in plaats van ingestelde ampère limiet

De volledig elektrische XC40, eerder bekend als Recharge
Plaats reactie
kvandebeek
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 07.12.2009 - 15:12

Ik heb een XC40 Recharge MY24. Als ik tijdens of voor het laden de limiet voor het aantal ampères instel op éénder welke instelling (bijvoorbeeld 6A, 10A of 32A), dan krijg ik bij een laadpaal thuis (met vaste kabel) of bij een publieke laadpaal (met meegeleverde kabel) steeds te zien dat het opladen maar op 8A gebeurt. Heeft iemand dit probleem al eens gezien, en is hier ook een oplossing voor?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4875
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Geen idee maar ik lees dit: Bij het laden met wisselstroom is het mogelijk om de maximale stroomsterkte waarmee de auto kan worden opgeladen te beperken.to kan worden opgeladen te beperken. Dus heb je thuis wisselstroom of een snellader op gelijkstroom? En wat voor publieke laadpaal gebruik je onderweg? Gewoon op straat of bijvoorbeeld langs de snelweg?
Ook lees ik dit: Bij opladen met meer dan 1 fase wordt de ingestelde stroomsterkte per fase weergegeven op het bestuurdersdisplay.
Dus is je aansluiting thuis 1 of 3 fasen? Idem publieke paal? En als je publiek laadt, zie je dit gedrag dan bij elke laadpaal of?
Waarmee je e.e.a. nog kan controleren is wat de tijdsduur is waarmee je accu wordt opgeladen, die vind je hier: https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 513d392da6
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Nicolas95
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 18.11.2023 - 17:01

Normaal kan een XC40 aan een driefasige AC laadpaal tegen (3x) 16A (dus 11kW) laden, of aan een eenfasige AC laadpaal tegen (1x) 32A (dus 7.2kW). Als je een limiet instelt, zou die daar normaal steeds onder moeten blijven; bij mij werkt dat alleszins prima. Aan een driefasige laadpaal gaat hij natuurlijk nooit boven de 16A, omdat (3x) 16A het maximum vermogen van de on-board charger (11kW) geeft. Aan een DC laadpaal kan je natuurlijk veel sneller laden, maar daar gaat het hier niet over, denk ik :-)

Het kan zijn dat je trager laadt omdat de laadpaal de stroomsterkte beperkt. Bijvoorbeeld thuis, als je laadpaal loadbalancing heeft, kan die (tijdelijk) de laadsnelheid beperken als er elders thuis veel stroom verbruikt wordt (fornuis, warmtepomp, airco, ...), om te vermijden dat de hoofdzekering van je huis afslaat. Bij publieke laadpaalparken kan het ook zijn dat de stroomsterkte beperkt wordt als alle laadpalen actief zijn, opnieuw om te vermijden dat de hoofdleiding overbelast zou worden. Maar veel publieke laadpalen zijn al voorzien op 22kW, en een Volvo XC40 kan sowieso al maar half zo snel, dus het is onwaarschijnlijk dat dat in praktijk gebeurt. Ik heb wel al gehoord van bedrijven die heel veel laadpalen voor personeel op de parking hebben, maar die lang niet allemaal tegelijk tegen volle vermogen gebruikt kunnen worden, en dus trager worden als het druk is.

Een defect is ook mogelijk. Ik heb dat zelf aan de hand gehad met m'n XC40 Recharge MY23, die ineens maar aan ongeveer 2/3 van de normale snelheid kon laden. Dat bleek uiteindelijk aan de on-board charger te liggen, en nadat die (onder garantie) vervangen was, werkte alles weer zoals voorheen: viewtopic.php?t=93557
Gebruikersavatar
evertbruinsma
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30.09.2015 - 19:17
Contacteer:

Ik heb dit probleem nu ook met een XC40- MY24. Hij laadt ineens maar met 8A - 3Fase. De limiet regeling in het midden-display geeft geen maximum en minimum waarden meer aan en ook de timer is niet in/uit te schakelen :-(
Voorheen kom ik gewoon maximaal 32 A - 3 fase laden. Thuis wilde ik dit nog wel eens terugschroeven omdat er andere grootverbruikers in huis aanstaan of omdat het laden van de batterij wat " uitgesmeerd" moet worden over de dag. Maar nu kan ik niets meer instellen.
Ik merk ook dat ik in de app van Volvo de timer aan zie staan, maar uitschakelen wordt niet geaccepteerd.
Ook het middenconsole resetten (midden-knop lang indrukken tot de tekst Volvo verschijnt) geeft geen oplossing.
Is er een mogelijkheid om dit zelf te restten, of wordt het een bezoek aan de garage. Ik heb software 3.0.3 in de auto zitten
V70 MY2014 D4 Nordic+ - Silver inscription
V60 MY2017 T4 Business Sport - R-Design - Scandinavian Line - Luxury Line
XC40 MY2024 Core Recharge Silver
Gebruikersavatar
evertbruinsma
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30.09.2015 - 19:17
Contacteer:

Via een ander kanaal kreeg ik een suggestie.
Ik heb het LTE modem gereset (20 sec de voorruitverwarming indrukken) daarna het midden-scherm een keer resetten (20 sec de knop onder het LCD scherm)
Toen kwam de timer weer terug en kon ik de laadstroom weer instellen.
V70 MY2014 D4 Nordic+ - Silver inscription
V60 MY2017 T4 Business Sport - R-Design - Scandinavian Line - Luxury Line
XC40 MY2024 Core Recharge Silver
Nicolas95
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 18.11.2023 - 17:01

Ja, het systeem resetten door de home-knop lang ingedrukt te houden is vaak nuttig om allerlei problemen te verhelpen. Ik denk dat die volledige reset ook de LTE modem herstart, dus dat het niet echt nodig is om dat eerst apart te doen, maar het kan nooit kwaad.
Het is dus zoals met alle software: "Have you tried turning it off and on again?" :-)
Plaats reactie

Terug naar “EX40”