actieradius EX40 black edition ER.

De volledig elektrische XC40, eerder bekend als Recharge
Plaats reactie
jeroen-EX40
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 10.01.2025 - 19:49

Sinds November een EX40 black edition ER in mijn bezit.ik vraag me af wat andere forum leden met een Extended Range accu pakket aan actieradius halen. Ik heb gemiddeld met een 90% acculading een actieradius van 300km.
Dat valt mij best wel tegen. Ik weet het, het is momenteel best koud en dat heeft natuurlijk invloed, maar toch.
Ik heb 2 collega's, 1 met XC40 recharge en 1 met een EX40 met het standaard batterij pakket, zij hebben beide nagenoeg dezelfde actieradius wat ik zeer vreemd vind.

Ik ben benieuwd naar de reacties.
Gebruikersavatar
lint
Top Gear member
Berichten: 31848
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Die actieradius is in de winterperiode niet abnormaal.
Bij onze XC40 hebben wij nu 360 km bij 90% lading.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
paul_b
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 25.12.2023 - 15:49
Locatie: Utrecht

Hallo,

Ik heb een XC40 sinds november 2023.
Tijdens mijn eerste lange rit met kou waarbij ik ook snelheden van 115-120 km/u reed en zag dat het percentage snel terugliep.
Ik heb me daarna een rijstijl aangewend van over het algemeen max 95km/u.
Ik laad max tot 90%, soms minder als 't zo uitkomt.
De berekening van het actieradius is mij onduidelijk, in ieder geval is de afgelopen rijstijl en de temperatuur een belangrijke factor.
Dit is mijn actieradius na het laden vanaf 1-11.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC40 Recharge ER Ultimate | 2023W17 | Vapour grey metallic | Tailored Wool Blend Charcoal
Midnight Zinc | Extra getint glas achter | Pixel led koplampen | Trekhaak
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 757
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

jeroen-EX40 schreef: 10.01.2025 - 19:58 Sinds November een EX40 black edition ER in mijn bezit.ik vraag me af wat andere forum leden met een Extended Range accu pakket aan actieradius halen. Ik heb gemiddeld met een 90% acculading een actieradius van 300km.
Dat valt mij best wel tegen. Ik weet het, het is momenteel best koud en dat heeft natuurlijk invloed, maar toch.
Ik heb 2 collega's, 1 met XC40 recharge en 1 met een EX40 met het standaard batterij pakket, zij hebben beide nagenoeg dezelfde actieradius wat ik zeer vreemd vind.

Ik ben benieuwd naar de reacties.
Bereik, actieradius.
Daarover gaan de wildste verhalen.

De actieradius display is een grove schatting op grond van rijgedrag in het verleden, temperatuur en misschien nog wat variabelen.
Bovendien; volgens mij zijn er weinigen die de accu helemaal leegrijden.
Reëel lijkt me van 90 naar 10%.
Dat is 0.8x 79 kWh = 63 kWh, maar ook dat blijkt niet te kloppen.

Ik licht het toe met een voorbeeld van afgelopen week.
We hebben 252,2 km gereden, waarvan 214 km snelweg met de CC op 100 en er was ongeveer 10 km file, ook met de CC op 100 want de auto regelt alles zelf.
26 km provinciale weg, CC 80 km/u en de rest stad en dorp, bewust rustig rijdend. Buitentemperatuur 3°.
Batterijpercentage van 90% -> 15%
Verbruik volgens het dashboard 19,7 kWh/100km
Verbruik volgens berekening: 90-15 = 75%, 75% van 79 kWh accucapaciteit = 59,25 kWh -> verbruik is 59,25 / 2,522 = 23,49 kWh/100km
Verbruik volgens de laadpaal is 58,385 kWh voor 252,2 km. Verbruik is 58,385 / 2,522 = 23,15 kWh/100 km inclusief de laadverliezen.
Ik noteer alles op spritmonitor.de zodat het werkelijk verbruik inclusief laadverliezen bekend is.
Onderaan de pagina zie je een link naar het verbruik van vergelijkbare auto's. Kies daarbij voor minimaal 2500 km en bijgehouden in de laatste maand om vreemde excessen uit te filteren.
Op spritmonitor kan je ook mooi zien wat een Tesla, een Kia, een VW of een Ford daadwerkelijk verbruikt.

Conclusie van mijn eigen metingen is dat je geen pijl kunt trekken op wat de XC40 je laat zien.
De indicatie van het verbruik op het dashboard is sowieso een optimistische slag in de lucht.
Het voorspelde rijbereik is ook maar een gokje.
Na 14 maanden heeft onze auto al te maken met serieuze batterij degradatie. Hoe kan het anders dat het berekende verbruik aan de hand van het % van de batterij lager is dan het verbruik gemeten aan de paal.
Het verbruik aan de paal is namelijk het verbruik inclusief laadverliezen.
Als we de laadverliezen op 8% houden dan zou de auto (58,385/108)*100 = 54,06 kWh gebruikt hebben voor de rit van 252,2 km, wat op een verbruik van 21,45 kWh/100km zou neerkomen.
Wat we ook kunnen berekenen is de werkelijke batterijcapaciteit en daarmee de degradatie na 14 maanden . De capaciteit is (54,06/75)*100 = 72 kWh, een degradatie van 9%, is dat even schrikken!

Op deze berekeningen valt heel wat af te dingen.
Een zekere onzekerheid is al of de indicatie van 15% en 90% bijna 16 en net 90 is of dat het juist net 15 en bijna 91 is. Dat kan zomaar een kleine 3% ( ±2kWh)op een batterijcapiceit van 79 kWh (?) schelen.
Ik hoor graag waar ik met de berekeningen in de fout in ben gegaan.
Ik hou het voor het verbruik maar op wat er in gestopt wordt en wat er aan kilometers uitkomt, netjes in kaart gebracht door spritmonitor.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13167
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Soms vergeten mensen dat bij eern EV of PHEV een verwarming ook stroom trekt uit een accu, 22 graden is wel lekker warm maar gaat wel van je actieradius af..
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 33029
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Maar de tip met het winterweer, lekker voorverwarmen. Rij je klein stukje pak de fiets of zet je verwarming uit. Zeker met korte stukjes is het merendeel van je verbruik de verwarming.
Zet de verwarming gewoon op 19 graden en niet op 22. Gebruik stoelverwarming en stuurverwarming.

En je hebt het over 90% accu vol, weet je dat je een grote afstand gaat rijden? Gewoon tot 100% laden.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 672
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Bij geen grote afstanden kun je toch prima 80->20% rijden?
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1218
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Tja, de kou doet 'm geen goed. Onze (EC40 Ultra twin performance op 20") staat nu op de oprit met 60% en een geschat bereik van 220 km. Over de afgelopen 6.216 km gemiddeld 20,5 kWh/100km volgens de app.
Gebruikersavatar
lint
Top Gear member
Berichten: 31848
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat zijn heel reële gebruik cijfers.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
C30BlackStone
4th Gear member
Berichten: 535
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

Mijn ervaring komt ook redelijk overeen met genoemde eerdere cijfers…
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscription | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo (wederom) EX40 Ultra...
Gebruikersavatar
Koffiemolen
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30

Allemaal tamelijk herkenbaar voor mij, hoewel de variaties met mijn benodigde actieradia geen enkel issue is. Ik hoef er niet mee op wintersport en in de zomervakantie is de temperatuur optimaal, dat scheelt. Ik heb de uitvoering met warmtepomp en die gebruik ik veel om voor te verwarmen. Beter voor mijn lijf en leden, beter voor de actieradius, ook de accu vaart er wel bij is mijn indruk. Ik vind het verschil tussen winter en zomer dan ook niet echt onthutsend. Dat er een ondoorgrondelijk algoritme achter het display in het dashboard zit was mij al vrij snel duidelijk. Ik neem dat allemaal met een korrel zout. In NL kom ik nooit bij een snellader, thuis laad ik tussen 20 en 80%, op de slimme laadpaal die ik vooruit programmeer op mijn weekprogramma en dan alleen laadt als er overschot op het net zit. Goed voor NL, goed voor de beurs.
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Plaats reactie

Terug naar “EX40”