Geen grip in bochten

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Rolandxc60
1st Gear member

Heel kort gezegd heb ik weinig tot geen grip aan de voorzijde en zeker op klinkers slipt hij door. Onderstuur.
Voorzijde zitten 2 nieuwe banden pirelli (vol)
Auto geeft geen meldingen.
Afgelopen zomer zijn er bij de dealer nieuwe draagarmen gemonteerd toen nog geen problemen.

Iemand ervaring hiermee of een idee?
BertZ64
4th Gear member

Kan je iets meer details geven? Zoals model en motorisering auto, type band en omstandigheden?
En heb je de bandenspanning al gecontroleerd?
Veel bedrijven doen te veel spanning in een band. Een te hard opgepompte voorband leidt snel tot onderstuur.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Gouwe
7th Gear member

Welke Pirelli band? Type? Maatvoering?
Bedoel je dat de problemen zijn ontstaat na het monteren van de nieuwe draagarmen of pas na de nieuwe banden?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Rolandxc60
1st Gear member

Ja is misschien wel handig meer informatie. Excuus.

Type band: pirelli pzero 275/35/22 (vol) zomervand
Type auto: Xc90 T8 2017 r-design
Type weersomstandigheden: zowel droog als nat wegdek en dan vooral op de klinkers

Verschillende bandenspanningen geprobeerd.

Oude banden waren vlak af dus dat was niet zo gek dat hij dat begon te doen. Maar nu met nieuwe banden is het nog.
BertZ64
4th Gear member

Dat geeft meer inzicht 😊
Dit zijn echte zomerbanden die niet van winters weer houden. Jouw T8 is in basis een voorwiel aangedreven auto en best zwaar.
Samen met de klinkers heb je alle ingrediënten te pakken voor onderstuur.

Het beste advies wat ik je kan geven: monteer winter- of all season banden.
Zolang je op deze banden doorrijdt: gebruik de voorgeschreven bandenspanning (zeker niet harder) en gebruik AWD als het glad is.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Gouwe
7th Gear member

Ik heb ook een XC90T8 (MY2016) met exact dezelfde banden in 22 inch en herken het absoluut niet wat je beschrijft over onderstuur.
Nou rijd ik ook over klinkers in de bebouwde kom bijna altijd elektrisch (en dus achterwiel aangedreven).
Ik weet niet of met dit weer een AS het beter zou doen, tenzij we het hebben over sneeuw en ijs. Op een nat en droog wegdek zal m.i. de zomerband het beter doen dan een A/S of winterband. Bron: https://www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/ ... ng%20tests.
En dat komt ook overeen met mijn ervaring met 20 inch A/S banden (Pirelli Scorpion A/S SF2) dat de gripgrens eerder bereikt is.
Bandenspanning die ik heb is 2.8 bar (koud). Ik heb wel luchtvering, wellicht dat jij dat niet hebt en daar ook nog een verschil in zit?
Enige tip die ik zou kunnen geven is ga eens minder hard door de bocht, er moet wel een container van minimaal een 2200kg de hoek om he.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Rolandxc60
1st Gear member

Ee auto is ook voorzien van luchtvering.
Hard of zacht door de bocht geeft geen verschil je hoort/voelt de banden “verspringen” ipv netjes rollen.
AWD ook geprobeerd en ook daar merk je dat er aan de voorzijde iets niet klopt. Al is het wel minder

En zoals gezegd verschillende bandenspanningen geprobeerd. Tot max 2.8b
BertZ64
4th Gear member

Gouwe schreef: 03.01.2026 - 14:37 Ik heb ook een XC90T8 (MY2016) met exact dezelfde banden in 22 inch en herken het absoluut niet wat je beschrijft over onderstuur.
Nou rijd ik ook over klinkers in de bebouwde kom bijna altijd elektrisch (en dus achterwiel aangedreven).
Ik weet niet of met dit weer een AS het beter zou doen, tenzij we het hebben over sneeuw en ijs. Op een nat en droog wegdek zal m.i. de zomerband het beter doen dan een A/S of winterband.

En dat komt ook overeen met mijn ervaring met 20 inch A/S banden (Pirelli Scorpion A/S SF2) dat de gripgrens eerder bereikt is.
Bandenspanning die ik heb is 2.8 bar (koud).
Ik herken dat gedrag ook niet, dus wellicht is toch wat anders dan de banden de oorzaak.

Met het weer van vandaag, zou een AS of winterband het beter moeten doen dan een P Zero. Dat is toch meer een warmbloedige.
De Scorpion AS SF2 is al een wat ouder type. Inmiddels is er de SF3 en dat schijnt een wereld van verschil te zijn.

2,8 bar lijkt mij aan de hoge kant, maar ik rijd een maatje kleiner 😉
Bert
BertZ64
4th Gear member

Rolandxc60 schreef: 03.01.2026 - 15:13 Ee auto is ook voorzien van luchtvering.
Hard of zacht door de bocht geeft geen verschil je hoort/voelt de banden “verspringen” ipv netjes rollen.
AWD ook geprobeerd en ook daar merk je dat er aan de voorzijde iets niet klopt. Al is het wel minder

En zoals gezegd verschillende bandenspanningen geprobeerd. Tot max 2.8b
Ik zou het differentieel laten nakijken.
Bert
raspaardje
6th Gear member

Zitten de wielen wel goed vastgedraaid?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gouwe
7th Gear member

BertZ64 schreef: 03.01.2026 - 15:32 2,8 bar lijkt mij aan de hoge kant, maar ik rijd een maatje kleiner 😉
Is de druk die Volvo zelf voorschrijft aldus mijn dealer. Destijds bij de D6 is de druk opgehoogd naar 3 bar (ipv 2,5). Heb zelf ook altijd met 3 bar op de T8 gereden, maar dan zie je na 40-45K toch duidelijk dat de slijtage in het midden hoger is.
Rolandxc60 schreef: 03.01.2026 - 15:13 Hard of zacht door de bocht geeft geen verschil je hoort/voelt de banden “verspringen” ipv netjes rollen.
Verspringen klinkt als wringen/wrikken van de banden. Is m.i. ook iets anders dan onderstuur.
Is de uitlijning wel goed dan?
NB! Dat wringen herken ik wel bij het langzaam met volledig insturen achteruit rijden met de zomerbanden en temperaturen van onder de 5 graden (niet met de A/S banden), maar zeker niet in een normale bocht onder het rijden. Ik zou je probleem denk ik niet zoeken in de band, maar in de ophanging/uitlijning.
DB200
6th Gear member

Is de wagen wel opnieuw uitgelijnd nadat de draagarmen zijn vervangen?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Rolandxc60
1st Gear member

Vannacht de auto even op de brug gehad. Alles zit goed vast. Uitlijning van de auto is trouwens ook in orde. Na de reparatie bij de volvo dealer is alles netjes uitgelijnd.

Conclusie: het lijkt er op dat de nieuwe banden en buiten temperatuur het probleem is. Bij lage snelheid en scherpe bochten hoor je het geluid van “verschieten” en of glijden maar glijd de auto niet.
Het is alsof je met een dikke offroad auto met enorm profiel rijd.

Kijk het even aan tot de temperatuur weer een beetje “normaal” is
Gouwe
7th Gear member

Wat jij beschrijft is geen onderstuur, maar wringen/wrikken wat heel normaal is bij veel zomerbanden en lage buitentemperaturen. Dit topic kon ik hier bijvoorbeeld over vinden: viewtopic.php?t=73336
Jelmer de Jong
6th Gear member

Dus het gaat over een scherpe bocht met lage snelheid en niet dat je bij de rotonde rechtdoor vliegt?
Edgecrusher
4th Gear member

[/quote]
Gouwe schreef: 03.01.2026 - 14:37 Ik weet niet of met dit weer een AS het beter zou doen, tenzij we het hebben over sneeuw en ijs. Op een nat en droog wegdek zal m.i. de zomerband het beter doen dan een A/S of winterband. Bron: https://www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/ ... ng%20tests.
Dat is nu net niet wat de test aangeeft, ja, bij 26 en 27 graden presteert de zomerband (veel) beter dan de AS en winterband. (logisch)
Bij 8 graden presteert de zomerband al minder dan de AS.
En bij 0 graden laat zich het wel raden dat de zomerband nog minder presteert.

Zijn de problemen voor de TS de laatste dagen bij koudere temperaturen erger dan als het 5-10 graden boven nul is?
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
Gouwe
7th Gear member

Edgecrusher schreef: 04.01.2026 - 19:01
Gouwe schreef: 03.01.2026 - 14:37 Ik weet niet of met dit weer een AS het beter zou doen, tenzij we het hebben over sneeuw en ijs. Op een nat en droog wegdek zal m.i. de zomerband het beter doen dan een A/S of winterband. Bron: https://www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/ ... ng%20tests.
Dat is nu net niet wat de test aangeeft, ja, bij 26 en 27 graden presteert de zomerband (veel) beter dan de AS en winterband. (logisch)
Bij 8 graden presteert de zomerband al minder dan de AS.
En bij 0 graden laat zich het wel raden dat de zomerband nog minder presteert.

Zijn de problemen voor de TS de laatste dagen bij koudere temperaturen erger dan als het 5-10 graden boven nul is?
[/quote]
Even wat context dan bij mijn uitspraak: TS had het over onderstuur. Doorgaans treedt onderstuur op bij een (te) hoge bochtsnelheid al dan niet i.c.m. een te grote instuurbeweging. Mijn reactie was dan ook primair gericht op dat specifieke deel: handling (lees: zo hard en snel mogelijk over het parcours. En hoewel er geen temperatuur specifiek bijstaat is het aannemelijk dat de test bij zomerse temperaturen is uitgevoerd en niet bij 8 of 0 graden, zou je wellicht een punt kunnen hebben, maar deel ik je mening niet dat "Bij 8 graden presteert de zomerband al minder dan de AS". Die conclusie is m.i. te kort door de bocht).

In algemene zin ben ik sowieso wel benieuwd of banden eerst goed op temperatuur worden gereden voordat er getest wordt (alleen hoe doe je dat dan en zodanig dat alle banden onder exact dezelfde condities worden gemeten. Een koude band reageert altijd anders dan een warm gereden exemplaar.)
Rudyvg
4th Gear member

Maatje van me herkent dit probleem bij zijn nieuwe XC90 maar dan bij wegrijden met gedraaid stuur. De voorwielen schieten dan even door, wat een beetje lomp aanvoelt. Ook 22 inch velgen/ banden met Pirelli's. Vergeleken met mijn auto (21 inch Michelin) is het bij mij een stuk minder/ niet aanwezig. Dealer geeft aan dat dit een producteigenschap is en dat de 22 inch banden moeite hebben met het verkrijgen van grip op de eerste (centi-)meters. Persoonlijk vind ik het niet kunnen op zo'n auto, maar dealer zegt er verder niks aan te kunnen doen.
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Gouwe
7th Gear member

Wringen heeft volgens niets met grip of verlies daarvan te maken, maar met de verschillende radius van binnen en buitenwiel bij extreem insturen.
Dit i.c.m. temperatuur, rubbersamenstelling en breedte van de band. Voor de XC90 maakt het niet uit of je 20, 21 of 22 inch hebt, alle drie is de breedte 275.
Met 275 A/S banden nergens last van met deze omstandigheden.
stefspecial
2nd Gear member

Bij mijn XC90 T8 Recharge (januari 2022) had ik rond september 2025 last van gekke klikklak geluiden bij volledig naar links uitgestuurd en soms naar rechts. Dealer dacht aan homikineet/as (laten luisteren), maar omdat auto lichte lakschade had en eerst hersteld moest worden werd er een beurt later daarna afgesproken voor december (giga wachttijden voor onderhoud bij dealers laatste tijd). Toen werd het kouder en mijn zomerbanden (Pirelli Pzero 275/35/22) blijkbaar wat gladder en kaler. Toen gingen ze echt heel raar doen, geen klik klak geluiden meer maar na volledig naar links sturend achteruit oprit afrijden en daarna terugsturen op de weg (klinkers!) hobbelde de auto werkelijk waar alsof hij vierkante (!) wielen had terug naar en normale positie, ik wist niet wat ik meemaakte. Alsof je over drempels reed. Maar dat was dus een bekend fenomeen als de banden te weinig profiel krijgen of onjuist zijn versleten. Enfin, direct de winterset erop laten zetten (overigens met 2 nieuwe voorbanden) en alles was direct weg. Denk dat het in de banden dus zit. Ik zou overigens niet met die brede 22 inch zomerbanden in de winterperiode rijden. Gevaarlijk als het kouder wordt en regent of erger sneeuwt. Overigens zal ik ook bij volgende auto geen 22 inch zomerwielen meer eronder plaatsen. Ziet er heel mooi uit, maar ik vind het inboeten op comfort (zelf met de luchtvering) en bij minste of geringste rijd je zo band plat. 3x al vervangen door lullige dingen, winterbanden alleen door slijtage. Rijd nu op de 20" zomerbanden en dat rijdt veel comfortabeler. Maar zal allemaal persoonlijk zijn.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”