Op stap met de XC90 met caravan

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Gebruikersavatar
Conradi
3rd Gear member
Berichten: 424
Lid geworden op: 29.12.2014 - 22:25

Na ruim 5000 km staat de boel weer thuis op de stoep. We zijn al eerder met de combi weg geweest, maar dit was de eerste echt grote reis. De XC90 doet het in drie woorden fan-tas-tisch 8-)

Afbeelding

Prestaties
De combi weeg zo’n 4500 kg maar daar heeft de auto geen enkele moeite mee. Integendeel de klim bij Luik, de E42 door de Ardennen of zuidelijker de Pyreneeën over, het gaat fluitend met 100 km/u. Op één van de langere Ardenne hellingen haalden eerst nog vrachtauto’s elkaar in. De auto trekt de combi dan toch even van 60 door naar de 100 met een gemak dat het ook nog wel harder kan.
Dat laatste geldt helemaal op de vlakke weg. Als je vanachter een vrachtauto uitkomt en gas bijgeeft moet je echt opletten want voor dat je het weet rij je dik 115 of harder. Dat hoeft voor mij nou ook weer niet. 100 rijdt heerlijk en compleet rustig, de caravan is daarvoor ook gekeurd, dus is dat snel zat.

Er zijn mensen die vinden dat de XC90 toch minstens een 6-cylinder zou moeten hebben. Dan mag je natuurlijk vinden maar nodig is het niet. Waar de vorige XC90 – zeker de eerste jaren – vermogen te kort kwam, heeft de nieuwe er voldoende. Ook het geluid mis ik niet, want er is amper geluid. Alleen omhoog is er een brommetje te horen.
Bij de vorige XC90 had je nog wel’es wat last van ‘kwispelen’. Vooral de Fransen rijden met verlengde bestelbussen mét verhoogd dak. Als zo’n ding met 130 voorbij komt dan voelde je, door de luchtdruk, de caravan aan de achterzijde een stapje opzij doen. De nieuwe XC90 rijdt als de TGV, gewoon stabiel rechtuit ;-)

Afbeelding

Electronica
Zodra je een caravan aankoppelt, gebeurd er van alles in de auto: zo wordt het dodehoek waarschuwingssysteem automatisch uitgeschakeld en wordt de caravan aan de lampencontrole toegevoegd. Ook de bordensignalering wijzigt. In Franrijk en Spanje is er voor aanhangers soms een snelheidsbegrenzing helling afwaarts. Dat wordt keurig met een aanhanger-onderbord op het display getoond.
Ook adaptive cruise-control lijkt wat behouden te reageren, het remt eerder af en lijkt meer afstand te houden. Die functie is trouwens ideaal voor lange rustige autobanen.
Automaat
Het is de eerste auto voor me met automaat, en ook dat bevalt goed. Aan de nieuwe 8-traps automaat kun je niets instellen, het enige knopje is de P, maar dat blijkt ook niet nodig. Op hellingen schakelt de automaat goed terug. Waar ik zelf met de hand zou terugschakelen, doet de automaat het ook.
Op de vlakke weg neet de automaat ook een standje terug, dus de 7 ipv de 8. Voor m’n gevoel - wat dat waard is - mag de motor wel wat meer toeren maken dus zet ik ‘m dan handmatig in 6.

Drive modes
De T8 heeft een hele serie drive-modes in huis. Die regelen niet alleen de samenwerking tussen beide motoren maar stellen bijvoorbeeld ook de besturing, de luchtvering, en demping anders af. In principe is de ‘Power Mode’ het meest geschikt. Deze stelt de luchtvering en demping wat stugger af, daardoor wordt de caravan het best op z’n plek gehouden. Prima op een (tol)autobaan maar heeft als nadeel dat je dan de caravan ook nadrukkelijk voelt duwen en stoten op een onregelmatige wegdek.
Omdat mijn caravan erg stabiel is, heb ik continu in de comfortabele hybridestand gereden. Dan merk je eigenlijk niet eens dat er iets achter hangt :wink:
Nu ook voor het eerst de AWD-stand kunnen uitproberen. Beide motoren werken dan samen om 4x4-aandrijving te krijgen. Zo stonden we op een camping met een stijl en kronkelig grindpad. Door het grillige karakter kon je geen snelheid maken of houden. De eigenaar had een tractor ter beschikking, want met voorwielaandrijving lukt het vaak niet.
De auto reed moeiteloos vanuit stilstand, en heel gecontroleerd, naar boven. Sowieso kun je met de e-tractie, en het enorme koppel, veel beter rustig rijden of maneuvreren in vergelijk met het mechanische haldex-systeem in m’n vorige XC90.

Hybride
Is hybride met een caravan te combineren? Nou, nog niet dus. Je rijdt gewoon met de benzinemotor. Natuurlijk, bij het wegrijden werkt de e-tractie even mee, dat is erg gunstig in stadsritten, maar met de caravan is het toch vooral ook afstand afleggen. De hybride aandrijving ingeschakeld laten, zorgt er alleen maar voor dat de accu na 10 km helemaal leeg is. Daarom heb ik de e-tractie uitgeschakeld om de accu te sparen voor als het handig is.
En handig is het zodra je op een camping aankomt. Dankzij het koppel van de elektromotor kun je heel rustig en beheerst de caravan naar z’n plek brengen. Dat levert ook een raar effect omdat wandelaars die je achterop rijdt, je niet horen. Vaak merken ze door anderen dat er ‘iets’ aan de hand is. Zodra ze dan omkijken staan ze tot hun eigen verassing oog-in-oog met de T-vormige Thors-lampen ;-)

Afbeelding

Verder is er de fun factor die in bijvoorbeeld Franrijk goed werkt. Daar dieselt iedereen. Bij een rood stoplicht komen auto’s naast je staan, want wie gaat er achter een caravan staan? In de powermode maakt de aandrijving van het volledige koppel gebruik. Zodra het groen wordt rijdt de combi weg met de versnelling van een metrotreinstel. Voordat de diesel bij het zebrapad is, is de combi al over het kruispunt heen. De snelheid is dan zo’n 30 km uur, en dan laat ik het gas los. Je bent immers met 4,5 T onderweg en dat vraagt vooral om beheersing. Maar de Diesel heeft dan al ‘verloren’ en het levert prachtige verbaasde gezichten op van bestuurders die niet begrijpen wat ze overkomen is ;-)

Verbruik
Het verbruik komt op zo’n 12,9 l/100km en dat is simpel erg netjes.

Verbeteringen
Is er dan alleen maar gejuich? Nou nee, er zijn nog wel wat dingen die beter kunnen.

Met stip bij mij op één het navigatiesysteem. Laat ik daar duidelijk over zijn, gewoon de groep die daarvoor verantwoordelijk is op strafexpeditie naar Jokkmokk sturen of zo, en gewoon opnieuw beginnen. Dat de grafiek wat mager is en zo, ach dat is klein werk. Maar het ding heeft rare route-kuren. Dat valt me thuis al op – waar je goed de weg kent – maar op vakantie is het ergerlijk.
In een Franse stad me een woonwijk insturen bijvoorbeeld, met straatjes waar een XC90 zonder caravan niet eens door kan. Gelukkig had ik die op tijd door. Maar tijdens een route naar een camping niet: kun je met je combinatie achteruitsteken een drukke weg op. Of ons dwars door Valence willen sturen, terwijl buitenom echt veel beter gaat. Ik kan nog wel doorgaan. De oplossing nú is simpel: mijn vrouw controleert met Google maps…
Leuk blijft wel de uitspraak “uw nadert uw tolpost”. Geen idee dat ik die had ;-)

Een ander punt is de range en de aanduiding daarvan. De T8 heeft een kleine tank van 50 l, maar als ‘ie leeg is, gaat er zo’n 45 liter in. Het gevolg is dat je na een dikke 300 km weer aan de beurt bent. Dat is soms plannen, omdat je bijvoorbeeld in de Ardenne niet altijd een pomp vindt.
Wat vervelender is dat je niet op de range kunt vertrouwen. Je rijdt langst een pomp, de range is 70, en de volgende pomp komt na 40 km. Niets aan de hand dus. Totdat je een paar hellingen tegenkomt, dan staat de range in no-time op de 40, of lager. Geen prettig gevoel en gelukkig steeds goed gegaan ...
Hoewel de automaat goed rekening houdt met de aanhangerlast, doet de adaptieve cruise control dat soms niet. Nu is dat ding altijd al wat ruw met accelereren, maar nu helemaal. De instelling is bijvoorbeeld 100, maar je kunt maar even 75 of zo door een langzame vrachtauto. Zodra het zicht dan weer vrij is, schakelt cruise control alle stappen terug en begin volgas richting de 100 te accelereren. Het lijkt het meest op een jonge hond die uitgelaten wordt. Waarom toch?

Afsluiting
Bij elkaar dik en dik tevreden. Nu krijgt de auto een weekje vakantie, want ik heb ‘m even niet nodig. Maar in oktober mag ‘ie weer met de combi los richting de Moezel!
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
Gebruikersavatar
thavipah
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 03.10.2014 - 21:07

Leuke review!
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1358
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Mooi verhaal

Maar wat een joekel van een caravan. De XC90 lijkt wel een klein autootje. ^_^
Wel een geweldige combinatie. Hoelang is het geheel?
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

tjee wat een caravan daar zou zelfs Frans Bauer jaloers op zijn. Is dat wel prettig zo lang en een enkele as ?
Gebruikersavatar
Conradi
3rd Gear member
Berichten: 424
Lid geworden op: 29.12.2014 - 22:25

De caravan is 8,20 lang dus totaal zo'n 13 m. Een enkel-as kan tot 2T, daarboven wordt 't een dubbelasser, maar dat wil ik niet. Het rijdt echt super, breedte (2,50 m) is ook geen probleem. Lengte is vooral een punt tijdens het manoeuvreren. In dat geval altijd iemand achter de caravan omdat je in een scherpe draai geen overzicht meer hebt. En beter drie keer checken, dan één keer proberen.

O ja, ik ben bang dat het niet Frans' smaak is :-)

Afbeelding
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Mooi zeg. Leuk geschreven. Daar moet je iets mee gaan doen. Volgende keer dan graag een verslag uit Jokkmokk ... :D
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Goede review, allemaal heel herkenbaar.
Behalve dan de stoplichtsprintjes met caravan erachter, die behoefte heb ik nog nooit gevoeld =)

Ik vind zelf de Polestar tuning een hele verbetering met de caravan erachter.
Voordat ik de tuning had, schakelde ik ook met de hand terug om de motor wat meer toeren te laten maken.
De Polestar tuning heeft tot gevolg dat de motor uit zichzelf al hoger in de toeren blijft hangen, daardoor heb ik de afgelopen vakantie naar Italie niet meer de behoefte gevoeld om handmatig het schakelen bij te sturen.

De wegklapbare trekhaak geeft mij wel af en toe een wat onzeker gevoel.
Als ik heel snel na op het knopje voor uitklappen de trekhaak verder trek naar de uitgeklapte positie, kan het zo maar voorkomen dat hij even later weer loslaat en onder de auto bungelt.
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1358
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

@Conradi: Geen "mover" op de caravan?
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27001
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Leuk verhaal en ook zeer informatief.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Mooi verslag en een jaloersmakend mooie combi.
Overigens, Google Maps is ook niet alles. Vorig jaar wist de navi van mijn zwager (in een XC90) het ook niet meer. Dus schoonzus Google Maps erbij en jawel, het gevolg was een rit van 30 km door allemaal boomgaarden en wijngaarden. Hekje open, hekje dicht en met de tentstokken de takken wegduwen zodat de caravan er ook door kon. U is gewaarschuwd 8-)
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Conradi
3rd Gear member
Berichten: 424
Lid geworden op: 29.12.2014 - 22:25

Msuidgeest schreef: Mooi zeg. Leuk geschreven. Daar moet je iets mee gaan doen. Volgende keer dan graag een verslag uit Jokkmokk ... :D
Ha ha, thanks. In Jokkmokk ben ik al geweest. Zowel in de zomer als in de winter ;-)
V60_PHEV schreef: De wegklapbare trekhaak geeft mij wel af en toe een wat onzeker gevoel.
Als ik heel snel na op het knopje voor uitklappen de trekhaak verder trek naar de uitgeklapte positie, kan het zo maar voorkomen dat hij even later weer loslaat en onder de auto bungelt.
Dat had ik ook! Ik heb gemerkt dat je 'm even moet vasthouden, dan zit 'ie direct goed.
Goede tip over Polestar, ga ik over nadenken ;-)
hvt schreef: @Conradi: Geen "mover" op de caravan?
Nou, om 2000 kg door rul zand te duwen heb je best veel vrijwilligers nodig ;-)
Ja, er zit een mover onder die naast het chassis geplaatst is, daarom zie je 'm (bijna) niet.
Laatst gewijzigd door Conradi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Dondersen mooi combi! Enne prachtige verhaal. Is natuurlijk ook een dikke ploffert laten we wel zijn... Adria die eigenlijk richting tandem-as aanschurkt. HELEMAAL GOED!
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

je zou verwachten dat een enkelasser met zo'n enorme overhang een zeer grote belasting voor de auto is door de de extra kogeldruk als ook lift die hobbels in de weg via de caravan op de auto uitoefenen. Verwacht overigens dat juist daardoor de T8 zeer stabiel is want de auto is zwaar en heeft een laag zwaartepunt. Heb zelf een paar forse trailers achter de auto gehad dat rijdt idd meer dan prima. Wist je overigens dat de modellen T8 die na 31-12-2015 zij geleverd maximaal 2400 kg mogen trekken terwijl onze (technisch identieke auto's) 2000 kg op het kenteken hebben staan.
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Imposant verhaal! En allemensen, wat een combi.Bij de grootte ervan krijg je bijkans Amerikaanse visioenen.
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Gebruikersavatar
Rha007
5th Gear member
Berichten: 1352
Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17

Zoals ik al op fb schreef, een combi waar menigeen jaloers op is.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
Gebruikersavatar
SRI
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 25.10.2015 - 20:23
Locatie: NO-NL

Conradi schreef:
V60_PHEV schreef: De wegklapbare trekhaak geeft mij wel af en toe een wat onzeker gevoel.
Als ik heel snel na op het knopje voor uitklappen de trekhaak verder trek naar de uitgeklapte positie, kan het zo maar voorkomen dat hij even later weer loslaat en onder de auto bungelt.
Dat had ik ook! Ik heb gemerkt dat je 'm even moet vasthouden, dan zit 'ie direct goed.
Goede tip over Polestar, ga ik over nadenken ;-)
Dat van die trekhaak vind / vond ik ook wel eng.
Reed tot nu toe met fiets achterop met toch 0,1% idee van stel je voor dat die haak nu naar beneden klapt en de hele santekraam over de weg gaat schuren en doen...
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Kijk, dit zijn nu de revieuws waar we op zitten te wachten. Voor de oplossing "Jokkmokk" de dagscore van 100 punten, die toverde een grijns op mijn gezicht. De ervaring met de bult van Luik kan ik delen, de eerste keer dat ik die nam met de huidige D5 met caravan er achter was soortgelijk.
Maar met de StomStom heb ik dezelfde ervaring. Die stuurde mij, nadat ik van de peage kwam en nog 80 km door de Franse binnenlanden moet om bij de camping te komen, op enig moment ook via een "braanstruiksbinnenpad" waar je met de auto alleen al niet zou willen rijden. Daarom heb ik dus altijd nog een ouderwetse wegenkaart in de auto want ik ben eigenwijzer dan de StomStom.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Mooi informatief verhaal en prachtige combi! De verbruikcijfers zijn inderdaad indrukwekkend, met mijn V70 T5 en Knaus van 1400 kg deed ik op de heenweg meer dan 14l/100 km (op de terug met meer vlakke wegen gelukkig 11l/100).
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Tjee als ex-vrachtwagen chauffeur, petje af...
13 meter is maar 3.5 tot 5 meter minder als de combinatie waar ik mee door de binnenlanden van Frankrijk trok en deed daarmee geen Franse camping aan die doorgaans bekend staan als niet ruim met bochtjes waarbij je soms met golfkar nog moet steken.
Mijn ouders moeten met 11 meter in Croix val mer op een speciale manier de camping op anders loopt de handel aan de grond.
Leuke review en met zorg samengesteld span, chapeau.

Edit, gisteren in de binnenstad van Groningen kwam ik als voetganger een XC90 D5 tegen die moest wachten op ander verkeer.
Toen hij optrok hoorde het geluid, in mijn beleving, niet bij de grote van de auto.
Het zal voor mij als autofiel even wennen zijn dat dit soort grote auto's louter met 4 cilinders te horen is, qua kracht zal je ongetwijfeld niets te kort komen.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 762
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

De navigatie kent "alternatieve routes", te weten eco, snel en pittoresk.
Maakt dat verschil ivm het via (te) kleine wegen navigeren?
2018 XC90 T5
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”