Op stap met de XC90 met caravan

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Goede review inderdaad. En voor mij als beginnende XC90 T8 piloot nuttig om dat stukje over de caravan te lezen! :)
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Niwaheli
2nd Gear member
Berichten: 249
Lid geworden op: 30.10.2014 - 12:52

Je kunt ook gebruik maken van de Routenplaner van de Adac (https://maps.adac.de/).
Die kun je ook instellen op reizen met caravan.
V70 T5 '14/MY '15
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Over caravans gesproken...

Onlangs moest ik met een huuraanhangwagen iets ophalen. De aanhanger was een tandemasser (Pak 'n Bak) .
Deze hing een beetje zielig op de achterste wielen, de voorste wielen kon ik soms gewoon vrij ronddraaien.

Was voor een keer niet erg (had niet veel gewicht) maar ik vraag me af of ik met onze caravan (Hobby UL 495 De Luxe van 2015) ook het probleem krijg dat 'ie schuin achterover gaat hangen. De trekhaak is type in- en uitklapbaar af fabriek en mijn mastodont heeft luchtvering.
Kan zijn dat de dissel van de aanhanger erg laag was maar ik stond wel even raar te kijken. Volgens mij kan je zelf niet de rijhoogte bepalen bij de XC90.

De sleurkeuken staat nu natuurlijk in de stalling en ik kan geen informatie over de disselhoogte van de caravan vinden. Bij mijn V70 hing de caravan netjes recht, ik heb de indruk dat de trekhaak van de XC90 hoger is.
Iemand hier ervaring(en) mee?
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Tussen de 38 en 45 cm, op het hart gemeten.
bron: https://www.aanhangcars.nl/trekhaakhoogte-aanhangwagen
Mijn bovenzijde kogel is nu zonder sleurhut 46 cm, zakt aangekoppeld ongeveer 3cm naar beneden
en de sleurhut is dan nagenoeg horizontaal; bij dissel iets lager, amper zichtbaar.
Diameter kogel zou 5 cm moeten zijn.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

FritsieV70 schreef: 29.01.2021 - 14:38 Bij mijn V70 hing de caravan netjes recht, ik heb de indruk dat de trekhaak van de XC90 hoger is.
Iemand hier ervaring(en) mee?
Mmmm even meten dus (zal ik ook even doen)....
Bij mij ziet het er zo uit (geen caravan of tandemasser), luchtvering op laagste stand:
20200725_111005245_iOS.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

mees schreef: 29.01.2021 - 14:53 Tussen de 38 en 45 cm, op het hart gemeten.
bron: https://www.aanhangcars.nl/trekhaakhoogte-aanhangwagen
Mijn bovenzijde kogel is nu zonder sleurhut 46 cm, zakt aangekoppeld ongeveer 3cm naar beneden
en de sleurhut is dan nagenoeg horizontaal; bij dissel iets lager, amper zichtbaar.
Diameter kogel zou 5 cm moeten zijn.
Die 50 cm was iets te veel, ik moet het nog eens precieser meten, met name als de motor loopt en de luchtvering dus actief is.
Gouwe schreef: 29.01.2021 - 16:40 luchtvering op laagste stand:
Kijk, daar heb ik naar gezocht maar nog niet kunnen vinden. Hoe zet je de luchtvering lager?
Ik verwacht dat ik met caravan op stand Power (veel stadsverkeer/stoplichten) of Hybrid (lange stukken snelweg of binnenwegen) zal gaan rijden.

Misschien maak ik me onnodig zorgen maar ik schrok wel toen ik die huurbak achterover zag hangen...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Net even gemeten, stationair. Bij mij lijkt dan het verschil tussen pure en polestar maar 1 cm. te zijn. Ik meet rond de 49cm. In de handleiding lees ik verder dit: De systemen zijn afgestemd op de gekozen rijstand en de actuele rijrijsnelheid. Via de luchtvering wordt bij hogere snelheden de bodemspeling van de auto verlaagd om op die manier de luchtweerstand te verlagen en meer stabiliteit te verkrijgen.
Wordt wel een beetje lastig meten onder het rijden :-)

Ik zou me geen zorgen maken, auto gaat dus tijdens het rijden omlaag en ook omdat de afstand voorste as - kogel trekhaak met zo'n tandemasser veel korter is dan met jou caravan die dan ook nog eens beladen is.

Zoals in de handleiding staat is de hoogte van de wagen afhankelijk van de rijstand. Verder kun je in de individuele modus e.e.a. instellen. Ik heb daar gekozen voor Pure i.c.m. de "besturing ophanging" in Polestar stand (bij jou neem ik aan Power).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Gouwe schreef: 29.01.2021 - 18:43 Net even gemeten, stationair. Bij mij lijkt dan het verschil tussen pure en polestar maar 1 cm. te zijn. Ik meet rond de 49cm. In de handleiding lees ik verder dit: De systemen zijn afgestemd op de gekozen rijstand en de actuele rijrijsnelheid. Via de luchtvering wordt bij hogere snelheden de bodemspeling van de auto verlaagd om op die manier de luchtweerstand te verlagen en meer stabiliteit te verkrijgen.
Wordt wel een beetje lastig meten onder het rijden :-)

Ik zou me geen zorgen maken, auto gaat dus tijdens het rijden omlaag en ook omdat de afstand voorste as - kogel trekhaak met zo'n tandemasser veel korter is dan met jou caravan die dan ook nog eens beladen is.

Zoals in de handleiding staat is de hoogte van de wagen afhankelijk van de rijstand. Verder kun je in de individuele modus e.e.a. instellen. Ik heb daar gekozen voor Pure i.c.m. de "besturing ophanging" in Polestar stand (bij jou neem ik aan Power).
Ik had hetzelfde gelezen. Enfin, we gaan het zien.
Bedankt voor de reacties allemaal :)
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Hallo Volvo vrienden, ben ik weer :)

Met dit weer lekker binnen en dan naar buiten kijken. Wel eerst netjes de stoep sneeuwvrij gemaakt O)

De XC90 zie ik hier vandaan staan, hij heeft nu een fraai wit dekje. Nu maar even niet rijden als het niet nodig is, wel een beetje mijmeren over mooi weer en er met de caravan weer op uit.
Zit ik toch nog even de handleiding te lezen en dan komen er weer vragen bovendrijven.

Het lijkt me handig om met de caravan in de Power mode weg te rijden vanuit stilstand omdat je dan beide motoren gebruikt en derhalve het maximale koppel tot je beschikking hebt. Maar rolt de combinatie op voldoende snelheid dan volstaat de benzinemotor volgens mij. Schakelt de auto dan zelf de elektromotor uit? M.a.w. is het dan handig om met de caravan aan de haak voortdurend op Power te rijden? Of is het handig om een andere rijmodus te kiezen? Onhandig om elke keer te switchen lijkt me...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Goede vraag, weet het antwoord niet zeker. Met de D6 zag je dat de e-motor in AWD en power alleen werkte als je gas gaf. Bij een gelijkmatige snelheid geen e-ondersteuning.
Of dat met de T8 ook zo is?
Ik zelf zou de power mode alleen in de bergen / steile hellingen gebruiken i.v.m. het gewenste hogere toerental. Vergeet niet dat als je accu leeg is, de benzinemotor ook gebruikt wordt voor het bijladen van de accu. Naast tijdelijk tot wel 4-50% extra verbruik belast het de motor ook nog eens extra (die het toch al zwaarder heeft dan normaal).
Gebruik de B stand dus ook vooral bergaf om je accu bij te laden.
Die rijmodus selector ziet er vooral leuk uit, maar handiger waren fysieke knoppen geweest zoals in de D6...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Niwaheli
2nd Gear member
Berichten: 249
Lid geworden op: 30.10.2014 - 12:52

Voor wie het interesseert: een Duitstalige test van een Volvo XC90 B5 als caravantrekker.

https://www.caravaning.de/zugwagen/volv ... ki-hybrid/
V70 T5 '14/MY '15
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Niwaheli schreef: 22.02.2021 - 20:22 Voor wie het interesseert: een Duitstalige test van een Volvo XC90 B5 als caravantrekker.

https://www.caravaning.de/zugwagen/volv ... ki-hybrid/
13 liter diesel per 100 kilometer... das maar iets zuiniger als ik met mijn 1500 kg en V8 ga rijden! Die doet dan 13 of 14l per 100. Verder wel een positieve review.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

hallo Volvo vrienden,

Ik zie dat ik hier nog geen update heb geplaatst. Onlangs de caravan uit de stalling gehaald. Tot mijn grote opluchting hangt de sleurhut keurig recht achter de XC90, ik heb me voor niets zorgen gemaakt...
Mijn vorige Volvo (V70 D5) was al een heel fijne trekauto maar dit slaat alles. De XC90 trekt zich er maar weinig aan van de ruim 1600 kg en altijd veel koppel over...
Dit is onze combi XC90 T8 en Hobby DeLuxe 495 UL:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Combi is nu leeg? Geen gewicht op den dissel?
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Hans oet Twent schreef: 06.05.2021 - 12:21 Combi is nu leeg? Geen gewicht op den dissel?
Mwoah, ik weeg toch wel wat :-D
En de caravan is zeker niet leeg, ook voldoende kogeldruk. Ik heb me dus onnodig zorgen gemaakt, gelukkig maar. Ben daar heel blij mee.
Wat misschien meespeelde bij die aanhanger is de korte afstand tussen kogel en assen, ook de dissel zat wellicht nogal laag.
Enfin, overmorgen gaat het hele spul flink beladen naar de camping, mijn vertrouwen is terug...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

FritsieV70 schreef: 06.05.2021 - 13:15
Hans oet Twent schreef: 06.05.2021 - 12:21 Combi is nu leeg? Geen gewicht op den dissel?
Mwoah, ik weeg toch wel wat :-D
En de caravan is zeker niet leeg, ook voldoende kogeldruk. Ik heb me dus onnodig zorgen gemaakt, gelukkig maar. Ben daar heel blij mee.
Wat misschien meespeelde bij die aanhanger is de korte afstand tussen kogel en assen, ook de dissel zat wellicht nogal laag.
Enfin, overmorgen gaat het hele spul flink beladen naar de camping, mijn vertrouwen is terug...
TOP! Have fun!
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”