piepend geluid achterwielen

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
DnA
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 24.09.2013 - 23:57
Locatie: Oudenaarde
Contacteer:

Na 11.000km met de T8 heb ik een piepend geluid tijdens het rijden ter hoogte van de achterwielen.
Ondertussen zijn de remschijven vervangen, maar het piept nog steeds.
Zijn er hier anderen die dit ook voor hebben?
XC90 Amber Black
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 16.03.2016 - 14:57

He, dat heb ik ook. Net vandaag de auto terug gekregen en idd met vervangen remschijven achter. Nog niet goed kunnen checken of het nu over is of niet. Wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door XC90 Amber Black op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
thavipah
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 03.10.2014 - 21:07

Ik heb het ook vanaf dag 1. Het klinkt als een oude fiets als ik rustig rijdt en ze hebben het tot op heden ook nog niet kunnen oplossen.
Gebruikersavatar
VolvoT8
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 07.11.2015 - 13:59

Ik had het sinds juni. Is nu overigens weer verdwenen.
Zou het kunnen komen door minder gebruik van de schijven door afremmen op elektromotoren?
XC90 T8 Polestar Twilight Bronze
DnA
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 24.09.2013 - 23:57
Locatie: Oudenaarde
Contacteer:

Vandaag zijn er achteraan nieuwe remblokken gestoken.
Voorlopig geen gepiep meer.
DJMarkyM
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 21.06.2015 - 10:57

Mijn auto maakt eenzelfde piepend geluid. Morgen langs de dealer. Op een ander forum zag ik dat de piep veroorzaakt zou worden door een lekke pakking van de aandrijfas. Ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
SRI
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 25.10.2015 - 20:23
Locatie: NO-NL

Hier ook piepen. Heb het geluid opgenomen, 't is vrij hoog en lijkt op te treden bij warmer weer, en dan stuuruitslag maken.
Dacht eerst vogeltjes te horen, maar dat waren we zelf :-)
Is 1 en ander afgesteld, ingevet etc, nog niet weer gehoord, maar 't is nu ook kouder, dus kan ook daarom weg zijn.

https://www.dropbox.com/s/0f5mc9oc21vbj ... 005_sd.mp3
Laatst gewijzigd door SRI op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
DnA
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 24.09.2013 - 23:57
Locatie: Oudenaarde
Contacteer:

Het geluid in uw opname was exact hetzelfde geluid als bij mij.
na vervangen van schijven en remblokken is het probleem weg.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

volgens mij is dit een bekend probleem. mijn auto heeft er overigens geen last van
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Beste allemaal, hier ook last van het piepende geluid. Altijd bij langzaam rijden. Kom je fluisterend aanrijden op de elektromotor, piep je iedereen wakker. Ik ben bij de volvo dealer geweest en zij hebben alles doorgesmeerd geen oplossing..
Wat mij wel opvalt is dat, wanneer je achteruit rijdt en dan weer vooruit gaat het piepen even weg is. Het moet iets met de remblokken oid zijn... Iig vreselijk irritant.
Heeft 1 van jullie nog andere tips dan de remblokken? Iig ga ik naar de dealer terug want het stoort mij enorm.
Groet Trim
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Remmen doorsmeren?
2018 XC90 T5
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Doorsmeren is al gebeurd bij de dealer. Alles was kurkdroog omdat je relatief weinig remt. Helaas heeft dit niks geholpen. Remblokken zullen ze iig niet smeren;-)
Je kunt iig duidelijk horen dat het iets met draaien te maken heeft.
Maar goed, het is inmiddels wel een raadsel.
Piepend ( af en aan) met lage snelheid. Indien een stukje naar achteren rijdende vervolgens naar voren,neemt het geluid heel even af.
Ik neig er toe om alle remblokken te laten vervangen maarja, als er iets in het ontwerp niet klopt dan kun je wachten op het volgende piep concert!
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Voor de piepende collega Xc90 rijders.
Eergisteren naar de dealer geweest en voor nieuwe schijven en remblokken laten plaatsen. Ik heb even gesproken met de monteur en er zat een donkere rand aan de binnenzijde van de schijf. Tevens wist zij mij te vertellen dat het materiaal van de remblokken zijn aangepast. Nou ben benieuwd of de piep voorgoed weg is.
Zij adviseerde mij wel af en toe goed hard te remmen omdat de T8 veel op de elektromotor remt en eea kurkdroog wordt.
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Wordt er dan verondersteld dat er een verband is tussen het "kurkdroge" van de remmen en het piepend geluid?
2018 XC90 T5
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Het zou kunnen volgens de monteur maarrrr......net een stuk gereden en weer die ellendige piep!!!!
Geen meter verschil. Vervelende is dat het de ene dag aanwezig is en de andere niet.
Dus wat nu. Inmiddels voor nieuwe blokken en schijven. Nu achter ook doen? Ik word er niet goed van. Er zijn dus meerdere mensen die dit hebben. Ik lees achter blokken vervangen,een piep die wordt veroorzaakt door een pakking in de aandrijflijn ? Wie heeft de gouden sleutel?

Het lijkt wel een oude fiets als je langzaam rijdt.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Zit er geen steentje tussen schijf en metalen stofkap? Rij anders eens een paar kilometer als Max Verstappen om die remmen uit hun winterslaap te halen.
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Steentje heb ik wel eens gehad maar dat is een heel ander geluid. Ik zou heel graag het geluid van poster SRI ( in deze topic ) willen horen. Ik zal hem wel eens mailen. Misschien kan hij mij vertellen wat hij heeft laten doen.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Doordat de remmen zo weinig bewegen zullen ze wellicht wel "vast" gaan zitten, immers door beweging wordt het vet verplaatst dat op bijvoorbeeld de geleidepennen zit en als die nooit bewegen omdat de elektromotor zo hard remt zullen die zomaar eens kunnen blijven hangen als de klauwen wél in actie moeten komen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Ik heb geen idee. Ben ook geen monteur. Maar word hier een beetje moedeloos van. Hangend remblok heb ik met mijn vorige xc90 wel eens gehad. Velg werd vervolgens bloedheet. Maarja dat was makkelijk op te lossen.
Erg sneu als je op je elektromotor stil komt aanrijden en piepende geluiden de boventoon voeren.
Ga maandag weer naar de dealer bellen wat er verandert kan worden.... wss de achtersvhijven en blokken.
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Net nog even het internet afgestruind.

Internet staat er vol mee.Op Swedespeed forum kan ik mijn eigen probleem letterlijk nalezen. Staan zelfs filmpjes op YouTube die exact het geluid laten horen wat ik ervaar.
Droevige nieuws is dat het vervangen van de schijven en remmen ( die ook al een modificatie hebben gehad) het probleem niet oplost. Squeaking noise is hoe de Amerikanen het noemen. Het treed nooit meteen op bij wegrijden. Er is dus een verband met temperatuur. Iig is het goede nieuws dat ik hier mee langs de dealer kan. Wel dramatisch dat Volvo dit probleem niet boven water heeft na al die jaren.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”