problemen XC90 -2016

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Welke wagen rijd je nu?Inruilen is het beste wat je kan doen in jou geval.veel geluk met je nieuwe wagen.
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Na zo'n 2 jaar lang probleemvrij gereden te hebben, weer een foutje.
Mijn T8 wil niet meer laden, als ik de stekker in de auto steek wordt het LED-je van de laadstatus direct rood.
De laadkabel vergrendeld vervolgens wel gewoon, maar geen laden.

Over 2 weken gaat de auto naar de garage om dit te verhelpen.
Iemand een idee of ik me zorgen moet maken?
Kan ik beter alvast beginnen te sparen voor de reparatie of is dit gewoon te resetten?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Is dat met alle stekkers?
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Weet ik niet, heb alleen nog thuis geprobeerd.
Maar onze laadpaal laadt de Leaf nog zonder problemen
Gebruikersavatar
Duikert
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 05.10.2018 - 18:37

Ik had mijn zinnen gezet op een gebruikte XC90 T8 als de eerste uit de 7% regeling lopen eind 2020, maar als ik dit problemendraadje zo eens doorlees weet ik niet of dat zo verstandig is.
XC90 2015 T8 Inscr
Gebruikersavatar
mwattel
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 17.03.2007 - 13:31
Locatie: Maassluis

Of wel, want aan de eerste serie is zoveel vervangen en geupdate dat het inmiddels een goede auto is.
Ik heb in de eerste ruim 1,5 jaar 20x in de garage gestaan, 2x in Beesd geweest alles aan vervangen wat er maar te vervangen viel. Poweruntis, luchtvering versie 2, enz. enz. en inmidddels nu 2 jaar probleemloos.

Komt dec. 2020 beschikbaar dus …. ?
XC90 T8 AWD 2020 Twin Engine - Inscription - Luchtvering - Polestar - Williams Ceramic coating
Mini Cooper Cabrio F57 2017 - JCW package - 1.5l - 184pk - tuned by Beek racing
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Duikert schreef: Ik had mijn zinnen gezet op een gebruikte XC90 T8 als de eerste uit de 7% regeling lopen eind 2020, maar als ik dit problemendraadje zo eens doorlees weet ik niet of dat zo verstandig is.
Mijn tweedehands auto (dec. 2016, modeljaar 2017) valt nog onder de oude regels. De auto heeft nu ca. 40 k gereden waarvan ikzelf de helft. Tot dusverre geen issues, een heerlijke auto!
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Duikert
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 05.10.2018 - 18:37

mwattel schreef: Of wel, want aan de eerste serie is zoveel vervangen en geupdate dat het inmiddels een goede auto is.
Ik heb in de eerste ruim 1,5 jaar 20x in de garage gestaan, 2x in Beesd geweest alles aan vervangen wat er maar te vervangen viel. Poweruntis, luchtvering versie 2, enz. enz. en inmidddels nu 2 jaar probleemloos.

Komt dec. 2020 beschikbaar dus …. ?
Haha, dat is natuurlijk ook weer zo. Eind 2020 maar eens kijken wat er vrij komt.
XC90 2015 T8 Inscr
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Vandaag, na bijna een jaar in mijn bezit, heeft mijn auto een servicebeurt (en tevens een einde-garantie inspectiebeurt) ondergaan inclusief de toediening van een dosis verse software volgens de service 2.0 beginselen.

Wat me daarbij het eerst opviel is dat de voormalige rijmodus “power” nu ineens “Polestar engineered” heet (de auto had voor aflevering bij zijn vorige baasje al Polestar tuning gekregen) en nu in die stand absoluut nog sneller en zeker ook stiller aanvoelt dan hij eerder deed. Uiterst prettig dus! Ook merkte ik dat het stuur nu bij het uitschakelen (als gevolg van bijremmen) van de pilot assist bewust eventjes lichtjes trilt als extra attentie-sein dat je zelf weer bij de les moet zijn. Nuttig!

Bij de inspectie werden overigens geen bijzonderheden gevonden anders dan een kennelijke uitstaande vervangingsactie van iets wat met het contactslot of zo te maken heeft. Zelf nooit iets raars mee gevoeld, maar het dingetje schijnt preventief vervangen te zijn.

Een (betaalde) update van het intellisafe systeem kon vanmiddag helaas niet worden uitgevoerd omdat er op dat moment een storing was bij het computersysteem van de dealer. Daar moet ik een keertje voor terug dus.

(Als vervangingsauto had ik een XC40 mee (D4 AWD) in Inscription uitvoering meegekregen. Lekkere auto, vooral in Dynamic stand reed en stuurde hij erg goed. Erg wendbaar overzichtelijk en behoorlijk vlot. Maar eerlijk gezegd vind ik het interieur voor de hoeveelheid geld dat hij in die uitvoering kost, wel een beetje hoog ‘plastic’ -gehalte hebben, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk. De ruimte in de auto viel me enorm mee. Kortom ook dit was een aangename ervaring .....
Laatst gewijzigd door mga1600 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Vandaag de 4-jaars beurt gekregen voor mijn XC90 T8 en na dik 110.000 km doet hij het nog probleemloos.

Ik heb nieuwe navigatiesoftware gekregen en had dus eigenlijk wel verwacht dat ik ook 'Polestar Engineered' zou zien ipv 'Power'
Niet dus, bij mij staat er nog gewoon Power (en ja, ik heb wel de Polestar Tuning laten doen)
Er staat nu wel 'Continu AWD', volgens mij stond daar eerst alleen 'AWD'

Wie weet hier meer over, zijn er al anderen met een XC90 uit 2015 die 'Polestar Engineered' op hun schermpje zien?
Ik zou het eigenlijk wel fijn vinden als ergens terug te zien zou zijn dat de chiptuning er nog in zit na al die updates die ik al gehad heb
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

V60_PHEV schreef: Vandaag de 4-jaars beurt gekregen voor mijn XC90 T8 en na dik 110.000 km doet hij het nog probleemloos.

Ik heb nieuwe navigatiesoftware gekregen en had dus eigenlijk wel verwacht dat ik ook 'Polestar Engineered' zou zien ipv 'Power'
Niet dus, bij mij staat er nog gewoon Power (en ja, ik heb wel de Polestar Tuning laten doen)
Er staat nu wel 'Continu AWD', volgens mij stond daar eerst alleen 'AWD'

Wie weet hier meer over, zijn er al anderen met een XC90 uit 2015 die 'Polestar Engineered' op hun schermpje zien?
Ik zou het eigenlijk wel fijn vinden als ergens terug te zien zou zijn dat de chiptuning er nog in zit na al die updates die ik al gehad heb
Ja, ik zie ‘Polestar Engineered’ sinds de service in juni werd uitgevoerd.
De auto had voor die tijd al Polestar, maar sinds die servicebeurt voelt hij in die Polestar Engineered modus op de een of andere manier veel alerter en krachtiger dan toen het nog Power heette.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Pieterxc90
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 14.10.2016 - 12:04

Update:
Met mijn XC90 T5 (MY2016) rijd ik nu 3 jaar zonder grote problemen.
De zaken die niet OK waren:

1. tankklepje wordt niet afgesloten bij sluiten auto (stekker was niet aangesloten)

2. buitentemperatuurmeter geeft soms vreemde waarden aan (sensor vervangen, in orde)

3. ongevraagd, en zonder problemen van mijn kant, werden door Volvo beide achterassen vervangen tijdens de eerste onderhoudsbeurt

4. nieuwe software heeft het af en toe onterecht afgaan van het alarm verholpen. Het zou aan de hellingshoeksensor hebben gelegen, aldus de monteur.

5. schildpadje in beeld en verminderd vermogen. Na de auto twee uur te laten rusten, geen melding meer en normale reacties van de auto op het gaspedaal. Storing gewist bij de dealer. Daarna niet meer voor gekomen.

6. selektorhandel geblokkeerd, R en P niet bruikbaar. Motor niet te stoppen. ANWB trekt tijdelijk een zekering en alles functioneert dan weer normaal. Auto uitgelezen bij de dealer, storingen gereset. Daarna niet meer voor gekomen.

7. opkomen alarm airbagstoring en kort erna valt Autohold uit. Storingsmeldingen lijken niets met elkaar te maken te hebben. Uitgelezen bij de dealer. Gereset. Geen storingen meer gehad sinds die tijd.

Samenvatting tot nu toe, na 3 jaar en 35000 km, bijna alle storingen lijken niets met de “hardware” van de auto te maken te hebben, er behoeft niet te worden gesleuteld. Om onverklaarbare reden ziet de computer dingen die er kennelijk niet zijn. Het leidt wel tot extra bezoekjes aan de dealer, vaker dan de normaal geplande onderhoudsbeurten. Gelukkig staat de dealer altijd voor mij klaar en is het bezoek geen straf voor mij.

Maar toch: een heerlijke auto!
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

De mijne heeft nu ruim 45000 km achter de knopen. Afgezien van een schopsensor van de achterklep is er niets spannends aan de hand geweest. Met iedere software-update rijdt de auto steeds lekkerder. Hij is snel, ruim, mooi en zuinig en heeft een lage MRB ...wat kun je meer wensen?
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Pieterxc90
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 14.10.2016 - 12:04

mga1600 schreef: De mijne heeft nu ruim 45000 km achter de knopen. Afgezien van een schopsensor van de achterklep is er niets spannends aan de hand geweest. Met iedere software-update rijdt de auto steeds lekkerder. Hij is snel, ruim, mooi en zuinig en heeft een lage MRB ...wat kun je meer wensen?
Dat is toch wel een verschil met die van mij! Maar goed te horen, kennelijk is de MY 2017 beter uitgerijpt, of is dat onzin en is alle software gelijk mits de updates zijn doorgevoerd en is de oorzaak van onbegrijpelijke meldingen iets in de bekabeling, stekkers of computers zelf?
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Pieterxc90 schreef:
mga1600 schreef: De mijne heeft nu ruim 45000 km achter de knopen. Afgezien van een schopsensor van de achterklep is er niets spannends aan de hand geweest. Met iedere software-update rijdt de auto steeds lekkerder. Hij is snel, ruim, mooi en zuinig en heeft een lage MRB ...wat kun je meer wensen?
Dat is toch wel een verschil met die van mij! Maar goed te horen, kennelijk is de MY 2017 beter uitgerijpt, of is dat onzin en is alle software gelijk mits de updates zijn doorgevoerd en is de oorzaak van onbegrijpelijke meldingen iets in de bekabeling, stekkers of computers zelf?
De dealer raadde mij inderdaad destijds aan een MY 2017 of later te nemen vanwege de grotere betrouwbaarheid. Weliswaar zijn de eerdere exemplaren zoveel mogelijk bijgewerkt om kinderziekten te elimineren maar in de basis zitten kennelijk toch flinke verschillen.
Ook op het US forum en het UK forum is men in het algemeen tevreden over de betrouwbaarheid en probleemloosheis van latere versies.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Pieterxc90
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 14.10.2016 - 12:04

mga1600 schreef:
Pieterxc90 schreef:
mga1600 schreef: De mijne heeft nu ruim 45000 km achter de knopen. Afgezien van een schopsensor van de achterklep is er niets spannends aan de hand geweest. Met iedere software-update rijdt de auto steeds lekkerder. Hij is snel, ruim, mooi en zuinig en heeft een lage MRB ...wat kun je meer wensen?
Dat is toch wel een verschil met die van mij! Maar goed te horen, kennelijk is de MY 2017 beter uitgerijpt, of is dat onzin en is alle software gelijk mits de updates zijn doorgevoerd en is de oorzaak van onbegrijpelijke meldingen iets in de bekabeling, stekkers of computers zelf?
De dealer raadde mij inderdaad destijds aan een MY 2017 of later te nemen vanwege de grotere betrouwbaarheid. Weliswaar zijn de eerdere exemplaren zoveel mogelijk bijgewerkt om kinderziekten te elimineren maar in de basis zitten kennelijk toch flinke verschillen.
Ook op het US forum en het UK forum is men in het algemeen tevreden over de betrouwbaarheid en probleemloosheis van latere versies.
Ik kocht mijn XC90 in 2016 nieuw en mijn dealer raadde mij niet aan nog een jaartje te wachten. In mijn beleving waren de klachten in het begin vooral over de T8 met trillingen, en de andere typen over de luchtvering (voor zover aanwezig) en de stoelbekleding (de linkerwang aan de bestuurderskant). Over T5 lees ik weinig, maar die is waarschijnlijk niet veel verkocht. Anderzijds verwacht ik dat alle typen dezelfde computers en bedrading hebben en alleen de software per type verschilt, dan zijn mijn bevindingen wellicht exemplarisch. Maar, ik ben alleen een geinteresseerde gebruiker, dus ik zal best wat informatie missen.
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
Gebruikersavatar
VolvoT8
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 07.11.2015 - 13:59

V60_PHEV schreef: Vandaag de 4-jaars beurt gekregen voor mijn XC90 T8 en na dik 110.000 km doet hij het nog probleemloos.

Ik heb nieuwe navigatiesoftware gekregen en had dus eigenlijk wel verwacht dat ik ook 'Polestar Engineered' zou zien ipv 'Power'
Niet dus, bij mij staat er nog gewoon Power (en ja, ik heb wel de Polestar Tuning laten doen)
Er staat nu wel 'Continu AWD', volgens mij stond daar eerst alleen 'AWD'

Wie weet hier meer over, zijn er al anderen met een XC90 uit 2015 die 'Polestar Engineered' op hun schermpje zien?
Ik zou het eigenlijk wel fijn vinden als ergens terug te zien zou zijn dat de chiptuning er nog in zit na al die updates die ik al gehad heb
Bij mij sttat ook nog gewoon power in het scherm, maar bij i schakelen staat er wel polestar onderin het dashboard.
XC90 T8 Polestar Twilight Bronze
Tonein
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 06.09.2019 - 14:25

Klein issue wat ik wil melden. Heb een XC90 D5 uit 2016. Na verloop van tijd ging het achterin de auto naar diesel ruiken. Bleek dat de 'brandstof-afvoerslang' los was gegaan (dat gaatje onder de tank-opening). Diesel wat een beetje overliep liep direct in de wielkast. Hebben ze netjes weer vervangen met nieuw slangetje. Schijnt vaker te gebeuren als ze de afvoerslang moet hoge luchtdruk schoonspuiten. Geen wereldschokkend issue, maar duurde wel even doordat ik achter de oorzaak was.
Gebruikersavatar
CH Racing M900
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 24.11.2012 - 19:55

Sinds een paar weken ging mijn XC90 af en toe niet meer open met de AB. De laatste 5 dagen in het geheel niet meer - maar krijg ik hem gelukkig wel met de App geopend.
Display geeft aan dat de sleutel niet gevonden wordt. Nieuwe batterij en reservesleutel allemaal al geprobeerd - zonder resultaat. Morgen en overmorgen staat de auto sws bij de dealer want had ook nog een klacht met betrekking tot het inhouden van de auto in elektrische modus waarbij bij het geven van een heel klein beetje gas (bij langzaam wegrijden, zoals vanuit stilstand) het gehele vermogen wegviel. Deze storing was in de werkplaats gelukkig te reproduceren. Als-ie er dan toch staat gelijk maar de jaarbeurt en verlengen van mijn ON-CALL abonnement.
XC90 T8 - 2017 - R-Design
Gebruikersavatar
thissen
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27.01.2015 - 13:58

CH Racing M900 schreef: 02.12.2019 - 11:50 Sinds een paar weken ging mijn XC90 af en toe niet meer open met de AB. De laatste 5 dagen in het geheel niet meer - maar krijg ik hem gelukkig wel met de App geopend.
Display geeft aan dat de sleutel niet gevonden wordt. Nieuwe batterij en reservesleutel allemaal al geprobeerd - zonder resultaat. Morgen en overmorgen staat de auto sws bij de dealer want had ook nog een klacht met betrekking tot het inhouden van de auto in elektrische modus waarbij bij het geven van een heel klein beetje gas (bij langzaam wegrijden, zoals vanuit stilstand) het gehele vermogen wegviel. Deze storing was in de werkplaats gelukkig te reproduceren. Als-ie er dan toch staat gelijk maar de jaarbeurt en verlengen van mijn ON-CALL abonnement.
Heb hetzelfde probleem, elektromotor die zijn koppeling verliest.
DIt probleem is er sinds de vervanging van mijn zomerwielen naar mijn winterwielen. Heeft toen ook zijn onderhoudsbeurt gehad.
Wat hebben ze bij jou gedaan om dit te verhelpen?

Grtn
Sold --> Volvo XC90 R-Design D5 2012
Current --> Volvo XC90 R-Design T8 MY2018
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”