Keyless Car Theft

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Een startonderbreker met een 6-cijferige pincode lijkt me veiliger als het om stelen gaat. Inbreken is het probleem niet, dat doen ze toch wel maar meenemen van je auto moet toch tegen te houden zijn.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 763
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

DB200 schreef:Zoveel technologische ontwikkeling, tegen hoge kosten, maar op de keper beschouwd, uiteindelijk geen enkele vooruitgang.
Toch wel, althans voor de autofabrikanten (en de blikkendozensector).
Keyless entry is sexy. Het heeft statuswaarde.
De eventuele risico's die eraan verbonden zijn kunnen daar niet tegen op.
Sleutels in een blik stoppen om de kans op diefstal kleiner te maken lijkt me weliswaar
triest en wellicht doet het ook geen goed aan de statuswaarde van het gebeuren.
2018 XC90 T5
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Men levert wat n klant vraagt...
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Wij hebben iig een half jaar moeten wennen aan het niet meer hebben van keyless.
En nog grijp ik soms de deurhendel om vervolgens de sleutel uit de zak te diepen en de auto los te gooien.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

OGA244 schreef: Men levert wat n klant vraagt...
Echt? Er zijn veel gevallen te bedenken waarvan de fabrikant vindt dat jij iets handig vindt ... Kijk maar eens goed naar de reclame op televisie: 95% zijn onzindingen. Vooral Telsell is daar goed in.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

vandaag in het nieuws:
https://nos.nl/artikel/2248632-kraken-v ... ikken.html
https://tweakers.net/nieuws/142879/keur ... el-af.html

Vooral dat laatste is wel een issue.

Volvo is natuurlijk ook affected. zie:
https://www.manchestereveningnews.co.uk ... e-14496158

Uit zetten dan maar :/
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

En het grote nadeel is dus ben je het eenmaal gewend dan laat je bij een andere auto sleutels in het contact zitten of je trekt aan een deur om vervolgens tot de conclusie te komen dat je geen keyless meer hebt.
Ook krijg ik soms melding op de app dat de auto niet is afgesloten.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 763
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Je sleutels in een blik bewaren, stel je voor, wat een comfort!
Keyless entry was een "feature" dat ik absoluut niet wilde hebben. Het was een van de redenen dat
ik van een Momentum vertrokken ben en opties heb toegevoegd tot de auto voorzien was van
dingen die ik wel wou en geen dingen waar ik niet om gaf of echt niet wilde hebben.
2018 XC90 T5
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

De vraag is natuurlijk hoe je dit op kunt lossen. Die man van de KIWA vanmorgen op de radio noemde echter een slimme oplossing die eraan schijnt te komen:
De sleutels worden voorzien van een bewegingssensor. Als de sleutel 3 minuten stil ligt schakelt hij zijn ontgrendelingsfunctie uit. Pas als hij weer in beweging komt wordt de functie weer aangezet. Dat lijkt inderdaad een hele practische manier om het probleem op te lossen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Msuidgeest schreef:
OGA244 schreef: Men levert wat n klant vraagt...
Echt? Er zijn veel gevallen te bedenken waarvan de fabrikant vindt dat jij iets handig vindt ... Kijk maar eens goed naar de reclame op televisie: 95% zijn onzindingen. Vooral Telsell is daar goed in.
wie zegt dat ik het handig vind?
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

IkeV70 schreef: De vraag is natuurlijk hoe je dit op kunt lossen. Die man van de KIWA vanmorgen op de radio noemde echter een slimme oplossing die eraan schijnt te komen:
De sleutels worden voorzien van een bewegingssensor. Als de sleutel 3 minuten stil ligt schakelt hij zijn ontgrendelingsfunctie uit. Pas als hij weer in beweging komt wordt de functie weer aangezet. Dat lijkt inderdaad een hele practische manier om het probleem op te lossen.
Lost alleen het probleem op dat ie van de oprit wordt gestolen wanneer je ligt te slapen. Maar als je aan het shoppen bent oid kunnen ze je signaal versterken. Die slaapstand doet mercedes geloof ik nu al
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Autozoeker schreef:
IkeV70 schreef: De vraag is natuurlijk hoe je dit op kunt lossen. Die man van de KIWA vanmorgen op de radio noemde echter een slimme oplossing die eraan schijnt te komen:
De sleutels worden voorzien van een bewegingssensor. Als de sleutel 3 minuten stil ligt schakelt hij zijn ontgrendelingsfunctie uit. Pas als hij weer in beweging komt wordt de functie weer aangezet. Dat lijkt inderdaad een hele practische manier om het probleem op te lossen.
Lost alleen het probleem op dat ie van de oprit wordt gestolen wanneer je ligt te slapen. Maar als je aan het shoppen bent oid kunnen ze je signaal versterken. Die slaapstand doet mercedes geloof ik nu al
's Avonds van de oprit is natuurlijk ook het grootste probleem. Het scheelt enorm als dat niet meer kan.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Autozoeker schreef:
IkeV70 schreef: De vraag is natuurlijk hoe je dit op kunt lossen. Die man van de KIWA vanmorgen op de radio noemde echter een slimme oplossing die eraan schijnt te komen:
De sleutels worden voorzien van een bewegingssensor. Als de sleutel 3 minuten stil ligt schakelt hij zijn ontgrendelingsfunctie uit. Pas als hij weer in beweging komt wordt de functie weer aangezet. Dat lijkt inderdaad een hele practische manier om het probleem op te lossen.
Lost alleen het probleem op dat ie van de oprit wordt gestolen wanneer je ligt te slapen. Maar als je aan het shoppen bent oid kunnen ze je signaal versterken. Die slaapstand doet mercedes geloof ik nu al
Mijn idee. Hoewel ook ik vermoed dat de meeste auto's op deze manier voor de deur worden gestolen als jij ligt te slapen, is het natuurlijk ook mogelijk dat je vanaf de plek waar je de auto parkeert wordt gevolgd. Als dan je signaal kan worden gekopieerd door iemand binnen een straal van een meter of 2 helpt een bewegingssensor ook niet als de sleutel in je broekzak zit. Zit er überhaupt een vorm van authenticatie in het huidige systeem?
100% secure zal dit niet worden omdat het boevengilde ook innoveert. De enige definitieve oplossing is m.i. inderdaad de functie laten deactiveren.
Soortgelijke discussie is of je wel of geen knopcilinders aan de binnenzijde van je deur met ruit mag hebben. Mag niet volgens Politiekeurmerk maar is wel heel fijn en functioneel.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
EdwindeV
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 26.08.2014 - 22:46

Ik vroeg me af of Key Less Drive/Key Less Entry uit te zetten is. In de MyCar opties zie ik alleen instellingen om bepaalde smaken binnen Key Less kan instellen, maar niet het daadwerkelijk uitzetten. Kan dit wel bij de dealer en wat gebeurd er als je dat laat uitzetten. Wat gaat er verder mee uit als je dat laat uitzetten? Gaat dan bijvoorbeeld het automatisch afsluiten van de deuren tijdens het rijden ook uit en zo.
Ik hoor graag of iemand al bij de dealer is geweest om deze optie uit te zetten. Bij voorkeur over de V70....ik ga zaterdag mijn ‘nieuwe’ V70 uit 2015 ophalen namelijk.
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

En de commercie springt er ook op in: RFID Autosleutelhoes tegen autodiefstal (bij dealert.nl, helaas al verlopen)
Met zo'n hoesje doe je nu net de voordelen van keyless entry te niet. Je moet je sleutel weer uit het hoesje halen om in te kunnen stappen en te starten, cq uit te stappen en op slot doen. Dus alleen in het hoesje doen, als je buiten de auto bent en als je thuis bent.
Mijn sleutels hangen niet pal achter mijn deur, dus thuis zie ik er niet zo'n groot probleem in, maar nu ze je ook al skimmen, als je gewoon ergens rondloopt, heb ik inmiddels wel mijn bedenkingen (al zie ik dat nog niet zo snel gebeuren, aangezien ze een verbinding moeten hebben met elkaar, als jij rondloopt en de ander naast je auto moet staan).
Of is de encryptie-key statisch? Want dan is het skimmen en later bij je auto, de deuren openen...
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
123669
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 04.09.2015 - 17:14

Bij Tesla is het ondertussen ontdekt wat de encryptie methode is: https://www.wired.com/story/hackers-ste ... s-key-fob/

Ik neem aan dat dit een kwestie van tijd is voordat volvo ook wordt "ontdekt". Naar mijn begrip is het niet alleen de keyless entry dat kwetsbaar is maar ook de "gewone" draadloze sleutel. Weet iemand of Volvo hier mee bezig of uitspraken over heeft gedaan ver het kunnen kopiëren van sleutels?

Zo gek wordt het dus niet om je sleutel in zilverfolie te verpakken. I.p.v. van een pin code een irisscanner :)
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

IkeV70 schreef: De vraag is natuurlijk hoe je dit op kunt lossen.
De auto niet bij je voor de deur maar een straat verder parkeren. O-)
Een tijdje geleden iets over een oplossing gelezen maar kan het niet terug vinden.
Naast de standaard Keyless entry een tweede "afstandbediening" met een extra startonderbreker.
Na het het openen van een portier met de Keyless entry moet je binnen 15 seconde de tweede startonderbreker, via een drukknop op de afstandbediening ook deactiveren.
Doe je dat niet gaat het alarm alsnog af en is de wagen niet te starten.
Het kan simpel zijn.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat zal gezien de extra handelingen vast vaak bijbesteld worden...
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Dat denk ik ook.

Een pincode in de auto zelf lijkt me nog wel een redelijk practische oplossing. Zou ook werken tegen gekopieerde sleutels.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Dat had vroeger de Peugeot 406 :)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”