Selektorhandle geblokkeerd

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieterxc90
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 14.10.2016 - 12:04

Hedenavond wilde ik parkeren in de Dorpsstraat in ons dorp. De parkeervakken staan haaks op de weg. Het vrije parkeervak zat tussen twee bezette plaatsen in en ik moest een keer steken om hem er netjes in te schuiven. Helaas, het selektorhandel kwam niet verder dan de N. De R was stevig geblokkeerd. Wat ik ook probeerde, hij bleef geblokkeerd, alleen de D en de N waren beschikbaar. Ook de motor kon niet worden stopgezet, dat lukt alleen in de stand P. En er waren geen storingslampjes of meldingen te zien

Dus, Volvo assist gebeld en zij stuurden de ANWB. Na een half uurtje de Dorpsstraat gedeeltelijk geblokkeerd te hebben kwam de gele verlossing. Maar Volvo heeft de boel goed afgeschermd en de man kon dus geen storing te voorschijn toveren. Uiteindelijk heeft hij een zekering van de automaat tijdelijk getrokken en dat loste het probleem op. Ik kreeg nog wel een rood gevarendriehoekje op mijn dashboard, maar na verloop van tijd verdween dat ook. Omdat ik niet ver van de plek des onheils woon, heeft hij mij tot huis begeleid.

Na het weekeind maar eens bij Harrie in Doetinchem langs om de zaak uit te laten lezen en te zien wat er aan de hand is (geweest). Mijn vakantie, die morgen van start zou gaan, stel ik maar uit tot na mijn bezoek aan Harrie.

NB. Later las ik in de handleiding van de auto dat de motor gestopt kan worden ook als hij niet in stand P staat door de start-stopknop op stop te draaien en die vast te houden totdat de motor stopt. Misschien had ik hem langer vast moeten houden om hem te stoppen, alhoewel daar het probleem van de blokkade waarschijnlijk niet mee opgelost was.
Laatst gewijzigd door Pieterxc90 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 763
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Niet leuk! Benieuwd wat de oorzaak is.
Indien de motor zou gestopt zijn was er wellicht een en ander spanningsloos geworden.
Mogelijk had dat hetzelfde resultaat gahad dan wanneer de zekering verwijderd werd.
2018 XC90 T5
Gebruikersavatar
Pieterxc90
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 14.10.2016 - 12:04

Vandaag maar eens in de gebruikershandleiding zitten neuzen. Tot mijn verbazing staat er een hoofdstukje in getiteld: Automatische schakelblokkering deactiveren. Dat zoiets in een gebruikershandleiding staat geeft mij de indruk dat het nogal eens voorkomt en men er van uitgaat dat de bestuurder het zelf op kan lossen.
Dan moet het bodemmatje uit het vakje voor de keuzehandel worden verwijderd, in de bodem moet je een opening vinden met een terugverende knop. Dan moet je met een smalle schroevendraaier via de opening die knop ingedrukt houden, de keuzehandel in N zetten en dan de ingedrukte knop loslaten. Rubbermatje weer terug leggen.
Welke bestuurder gaat hiermee aan de slag? Schroevendraaier bij de Volvo gereedschapset?
Voor mijn probleem was dit niet de oplossing, ik kon blijven kiezen tussen N en D, dus het beschreven hoofdstukje is voor een ander probleem bedoeld. Maar toch vind ik het een opvallend hoofdstukje.
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dat is voor een spanningsloze auto, kan je het ding toch nog duwen/slepen. Vakje is gemaakt zodat je met de originele sleutel er in kan prutsen.
[youtube]ig425ySRAEI[/youtube]
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 763
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

2018 XC90 T5
Gebruikersavatar
Pieterxc90
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 14.10.2016 - 12:04

Update. Auto bij Harrie uitgelezen. Twee computermeldingen betreffende de automaat. Geen rode bollen achter de meldingen. Voorstel monteur: er is nieuwere software beschikbaar, deze laden. Dat is gebeurd. Meldingen gewist en proefgereden, weer aan de computer en geen nieuwe meldingen, dus: rijden maar. Ik heb er vertrouwen in. En top service van Harrie, Ongepland direct geholpen!
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Hier net ook een “kromme volt” gehad.
Stond stil in de file.
Vervolgens de selector handle in N gezet en op P gedrukt.

Zaakje ging weer rijden dus 2 klikken om in D te komen.........gebeurde niks.
Bleef in N staan welke kant ik op tikte.
Nogal gênant.
Uiteindelijk andere rijmodus geprobeerd en gelukkig kwam de melding. “rempedaal intrappen bij selekteren versnelling”
En gelukkig reed de bolide weer!
Welkom in de wereld van elektronica....ahum.
Wat dat betreft zal dat Achilles hiel worden van de next gen auto’s.

Ctl alt del, of stekker er even uit doen...lost meestal veel problemen op.🙄
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”