Problemen optrekken en remmen

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
LJFS
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 11.06.2015 - 21:25

Ik heb de afgelopen week problemen gekregen met mijn XC90 T8. De auto reageert niet meer fijn op het gaspedaal en ook het remmen gaat niet soms gepaard met een schok.

Sinds afgelopen maandag heb ik de indruk dat de elektromotoren niet of met vertraging reageren op het gaspedaal. Met name bij het wegrijden uit stilstand en bij lage snelheden is dit goed merkbaar. Op de snelweg sprint de auto vanzelf terug uit de AWD stand naar Hybrid.

Later in de week ontstond soms bij het remmen soms een vreemd geluid/schok. Het geeft een beetje het gevoel alsof je vanachter wordt aangereden.

Herkent iemand deze klachten?
Gebruikersavatar
Overtoom
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 20.10.2016 - 16:07

Nee, niet deze. Wél heb ik (en anderen) vergelijkbare klachten gehad die een software-oorzaak hadden maar zich uitten in het gedrag van de mechaniek.
Ritje naar de dealer, die ziet dat waarschijnlijk sneller dan dat wij dat met ons allen weg kunnen speculeren.
Na 30 jaar weer een Volvo. Toen een 345GL (een oudje), sinds 2016 een XC90 en vanaf januari 2024 een XC60. Kan niet wachten op de EX60 ...
LJFS
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 11.06.2015 - 21:25

Bij de dealer geweest.

Schijnt dat de aansturing van de electromotoren niet meer goed functioneert. Om het onderdeel te vervangen moet wel de achteras worden gedemonteerd, dus een weekje in een vervangende auto.
LJFS
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 11.06.2015 - 21:25

Bleek niet de aansturing van de elektromotor te zijn, maar de hele elektromotor is vervangen.
Gebruikersavatar
ARTIM98
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 08.06.2016 - 17:37

Uit welk jaar en hoeveel kilometers heeft je volvo gereden?
You make me go Volvo
2021 Volvo V60 CC B5 Ultimate
2015 Volvo V40 D4 Volvo Ocean Race
LJFS
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 11.06.2015 - 21:25

Uit welk jaar en hoeveel kilometers heeft je volvo gereden?
De auto is van december 2015 en heeft 125.000 km gereden.
Gebruikersavatar
ARTIM98
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 08.06.2016 - 17:37

Is eigenlijk nog te vroeg om stuk te gaan, maarja, de 2015 zijn misschien wel iets te vroeg van de band gegaan.
Ik hoop dat Volvo de kosten dekt voor reparatie/vervanging?
You make me go Volvo
2021 Volvo V60 CC B5 Ultimate
2015 Volvo V40 D4 Volvo Ocean Race
LJFS
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 11.06.2015 - 21:25

Ik hoop dat Volvo de kosten dekt voor reparatie/vervanging?
De auto is geleased, dus daar maak ik mij minder druk om!
L-e-x
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 04.01.2023 - 05:16

Dank voor de beschrijving van het probleem. Ik heb hetzelfde probleem met mijn huidige XC90 uit 2019. Zowel het optrekken, bochten maken en haperen bij het rijden bij lage snelheid. herken ik. Het gevoel van een aanrijding, doorschieten bij het remmen heb ik ook. Ik ga komende week voor de tweede keer terug naar de dealer. Na het eerste bezoek aan de werkplaats zou de oplossing een software-update die in kwartaal 1 van 2023 uitgebracht wordt, zijn. Het probleem gedurende de laatste twee weken wel erger geworden. Ik denk eerder aan een defecte ERAD.
Korneel79
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 14.02.2021 - 10:47
Locatie: Wijchen

Goedenavond allemaal.

Ook ik heb dezelfde klachten, XC90 - T8 uit 2016 met 125.000 km gelopen. In december ermee terug naar de garage,die hebben de afstelling vd ERAD anders ingesteld was de mededeling en een total softeware upgrate doorgevoerd. de ERAD zou niet kappot zijn want dan was er een fout melding te zien. dit heeft helaas niks geholpen, want de klachten waren niet verholpen.

Klachten:
- Met starten duurd het soms 10-12 seconden voor de auto/gaspedaal reageerd.
- na 5 km rijden schakeld de electro motor pas in, al die tijd op benzine rijdende tot dat moment
- in de bocht valt vermogen weg, gaspedaal reageerd niet, om 1 a 2 swec later weer vermogen te hebben
- Tijdens het rijden valt de electro motor uit, om vervolgens weer even later aan te gaan. Hierbij is er geen vermogensverlies
- op de snelweg met glad astvalt trilt de auto,, alsof je over een klinkerweg rijd.
- remmen gaat soms gepaard met een schok, alsof je word aangereden. auto schiet dan iets door.

Bovenstaande klachten spelen dan wel, dan niet. Er is dus geen peil op te trekken, maar wel bloed iritant want het moet gewoon werken.

in Jan terug gegaan naar de garage. deze gaf ook aan dat er een software probleem is, en dat Volvo nederland aangeeft geen onderdelen te gaan vervangen en dat er in Q2-2023 een update komt.
het is dus inmiddels Q2-2023 geworen en niet meer Q1 wat ik hier boven lees:-(
Statisch gezien is het onmogelijk om dood te gaan in een Volvo XC90
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Korneel79 schreef: 08.03.2023 - 20:13 Statistisch gezien is het onmogelijk om dood te gaan in een Volvo XC90.
Maar zo,n lijst met onopgeloste klachten van jouw XC90, werkt wél op je zenuwen vrees ik. Ethisch gezien dan.... :(
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Korneel79
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 14.02.2021 - 10:47
Locatie: Wijchen

Afzien en wachten op de update 🙈
Statisch gezien is het onmogelijk om dood te gaan in een Volvo XC90
berryvolvo66
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 12.04.2022 - 13:25

Dit maakt mij dus terughoudend om een volvo te kopen =(
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1356
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Bij mij soortgelijke klachten. Lijkt een kwaal bij een T8. De ERAD koppeling wordt binnenkort vervangen.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge Ultimate Dark. 2020: XC60 T8 Twin Engine AWD Inscription - Polestar engineered
2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D / 2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 2.4D D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1356
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

2023: XC60 T8-AWD-Recharge Ultimate Dark. 2020: XC60 T8 Twin Engine AWD Inscription - Polestar engineered
2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D / 2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 2.4D D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Korneel79
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 14.02.2021 - 10:47
Locatie: Wijchen

Update: garage (van aarle nuland) wilde niet meer wachten up de update van Q2.

Ze hebben de ERAD is inmiddels vervangen. Met slechts 7 werkplaats uren zat er een nieuwe onder.
Kennelijk zijn de ERADs van <2018 modellen van de zacht materiaal gemaakt en die gaan links of rechts om zoizo een keer er aan. Dit kan met 30k maar ook met 150k op de klok zijn.

Zaterdag de auto opgehaald bij de garage. Met weg rijden echter blijft de elektromotor uitvallen en aanspringen. Garage gaf aan dat dit Na 150 km rijden opgelost zou zijn. de ERAD zou dan zelf voldoende geleerd moeten hebben om als vanouds te functioneren.

Nu rijden we genoeg km dus ik dacht op zaterdag met het ophalen, we gaan het zien na 150km en anders staat hij er begin volgende wk weer.

Bij thuiskomst gelijk gestekkerd waarbij ipv een groene led voor laden kreeg ik een oranje knipperde led op de auto. Op de display kwam de melding: “fout opladen”….. de wall box oplader gaf echter wel om de 5 min een bericht op de tel dat het laden voltooid was, en in de ochtend was de accu vol geladen.

Vandaag (maandag, twee dagen later) dan maar weer rijden. Inmiddels ruim 400 km met de nieuwe ERAD.

Huidige klachten die nog resteren:
- Elektromotor blijft aan en uit springen tijdens rijden
- met het wisselen/aan uit gaan voel je een schok
- na uitspringen elektromotor is de optie 4wd niet te selecteren.
- met remmen zou er energie geregenereerd moeten worden, echter in de display onder verbruik zie ik geen blauwe pijlen op de achteras waaruit teruglevering zou moeten blijken.
- laden blijft een oranje led ipv groene led geven (incl melding om de 5 min dat laden voltooid is)

Zojuist dus maar weer de garage gebeld en die geven aan dat er in de communicatie met de achterkant toch dan iets nog niet goed zit. Morgen gaat de auto retour en stappen we weer in een leenauto. 🙈

2b continued
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Statisch gezien is het onmogelijk om dood te gaan in een Volvo XC90
berryvolvo66
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 12.04.2022 - 13:25

Korneel79 schreef: 05.06.2023 - 10:40 Update: garage (van aarle nuland) wilde niet meer wachten up de update van Q2.

Ze hebben de ERAD is inmiddels vervangen. Met slechts 7 werkplaats uren zat er een nieuwe onder.
Kennelijk zijn de ERADs van <2018 modellen van de zacht materiaal gemaakt en die gaan links of rechts om zoizo een keer er aan. Dit kan met 30k maar ook met 150k op de klok zijn.

Zaterdag de auto opgehaald bij de garage. Met weg rijden echter blijft de elektromotor uitvallen en aanspringen. Garage gaf aan dat dit Na 150 km rijden opgelost zou zijn. de ERAD zou dan zelf voldoende geleerd moeten hebben om als vanouds te functioneren.

Nu rijden we genoeg km dus ik dacht op zaterdag met het ophalen, we gaan het zien na 150km en anders staat hij er begin volgende wk weer.

Bij thuiskomst gelijk gestekkerd waarbij ipv een groene led voor laden kreeg ik een oranje knipperde led op de auto. Op de display kwam de melding: “fout opladen”….. de wall box oplader gaf echter wel om de 5 min een bericht op de tel dat het laden voltooid was, en in de ochtend was de accu vol geladen.

Vandaag (maandag, twee dagen later) dan maar weer rijden. Inmiddels ruim 400 km met de nieuwe ERAD.

Huidige klachten die nog resteren:
- Elektromotor blijft aan en uit springen tijdens rijden
- met het wisselen/aan uit gaan voel je een schok
- na uitspringen elektromotor is de optie 4wd niet te selecteren.
- met remmen zou er energie geregenereerd moeten worden, echter in de display onder verbruik zie ik geen blauwe pijlen op de achteras waaruit teruglevering zou moeten blijken.
- laden blijft een oranje led ipv groene led geven (incl melding om de 5 min dat laden voltooid is)

Zojuist dus maar weer de garage gebeld en die geven aan dat er in de communicatie met de achterkant toch dan iets nog niet goed zit. Morgen gaat de auto retour en stappen we weer in een leenauto. 🙈

2b continued
Ik heb vandaag hun gebeld: https://dtslopik.nl/achteras-en-erad-ko ... in-hybrid/ en de beste man gaf aan dat ze ontzettent veel volvo xc90 t8s binnenkrijgen voor de Erad probleem kennelijk doet Volvo zelf niks aan om dit problematiek te verbeteren. Ook na 2018 modellen speelt dit probleem nogsteeds. Ik wil stieken een volvo xc90 uit 2022 maar dit maakt mij zenuwachtig.
Horlepiep
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.06.2016 - 21:21

Heb afgelopen week ERAD laten vervangen bij DTS Lopik.
Kan niet anders zeggen dat dat dit heel netjes en goed verlopen is.
uiteraard hoop ik dat andere storingen uitblijven maar voor nu is hij als nieuw !
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”