To hybride or not to.....

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Beste allemaal,

Ik zit op dit moment serieus te kijken om mijn trouwe 2003 Xc90 in te ruilen.214000 km op de klok en geen enkel olieverlies van het blok.
De occasionmarkt wordt in Nederland serieus overspoeld met T8 versies die uit de lease rollen.

Ik rij particulier dus iedere euro in aanschaf,verbruik en onderhoud voel ik in de buidel.
Met 7000 a 8000 km per jaar ben ik van plan weer lang door te rijden.
Mijn huidige Xc90 rij ik al 12 jaar ( tweede eigenaar) en dat verwacht ik ook van zijn opvolger te kunnen zien.

Mijn gevoel zegt een T6 maar het aanbod is een stuk lager dan dan de T8 versies en je moet dus goed zoeken.
T8 heeft wel als voordeel dat de mrb ( iig tot 2022) maar voor de helft is. Scheelt 46 euro per maand met mijn huidige Xc90.
Mocht die regeling er ui gaan ben ik weer 20 euro duurder uit.

Echter, dat is een tientjes kwestie.Belangrijkste is een auto die ik 10 jaar betaalbaar kan rijden en dan gaat het vooral over onderhoud.
De accu’s van de T8 kunnen voor mij ( als lange bezitter) een nare kostenpost worden. Als ik bedragen van 10-15000 euro lees dan huiver ik. Aan de andere kant hoe reeel is dat op de lange termijn? Bedrijven zullen zich in de nabije toekomst meer en meer gaan specialiseren in dit gebeuren.
De T6 wordt flink aangejaagd door de turbo’s en eerlijk is eerlijk... het blijven maar 4 cilinders die de zware auto moet voortbewegen. Kan dat , zoals mijn trouwe 5 pitter nu laat zien, worden waargemaakt op lange termijn?
Voor het geld van nieuwe accu’s voor de T8 heb ik 2 nieuwe motoren voor de t6
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Ik zie dat een gedeelte niet is overkomen.
Graag jullie advies voor een particuliere rijder met weinig jaarlijkse km!
Dank
Groet trim
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Wat zoek je eigenlijk? De goedkoopste manier van autorijden of ben je op zoek naar een mooi stuk techniek in een moderne jas met veel comfort en luxe? Het goedkoopste is doorrijden met je huidige XC. Als ik het geld had en mocht kiezen zou ik gaan voor de T8, waarom? Omdat ik de hybride techniek top vind en ik geniet van het comfort en de stilte, het gebrek aan emissie tijdens korte ritjes, etc. Nadeel van een T8 is dat de techniek veel complexer is en dus meer kans op extra kosten. Wat er niet op zit gaat ook niet kapot. Wat betreft de accu: Met jou kilometrage van 8K per jaar zit je over 10 jaar nog lang niet op de 300K. Daar lijkt mij het probleem niet te zitten. Ben wel benieuwd waarom jij voor je gevoel beter af bent met een T6?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Er zijn vanaf 2015 een hoop nieuwe technieken n de Xc90 gekomen. Zowel motorisch als elektrisch .
Het is niet zo dat ik per definitie denk beter af te zijn met een T6. Ook motorisch is dit andere koek dan dat ik gewend ben . Ik vind het een klein blok als je kijkt naar de massa van de auto. Wat betreft is een T8 logischer maar idd, veel complexer en er kan dus veel kapot gaan. Als particulier heb ik niet de luxe om te pas en te onpas bij de dealer langs te gaan. Kan wel maar de teller loopt.
Waarom dan een andere auto? Ik heb een groot gezin ( 4 kinderen) en ik vind de nieuwe Xc90 een prachtige gezinsauto en ik wil, voordat de echte elektrificatie echt op stoom komt, nog een andere auto rijden.
Voordeel T6: gewoon benzineblok dus minder complex.
Nadeel T6: klein blok voor zon grote auto wss veel meer slijtage.
Voordeel T8: genoeg aandrijvingsmiddelen om de auto voor te bewegen. Dus wss minder slijtage.
Nadeel: T8 veel complexer en kan dus veel meer stuk gaan. Voor een particuliere rijder kan het een dure grap worden.

Dat is dus mijn dilemma.

Groet trim
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Indien je ‘vreest’ voor hoge kosten bij de T8 zou ik voor de T6 gaan.
Kilometerstand en onderhoudshistorie kan je veel aan afleiden hoe het staat met gevoeligheid. Daarnaast speelt je eigen (toekomstige) rijgedrag uiteraard ook een rol, maar dat heb je zelf in de hand.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 763
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Een T5 is geen alternatief?
2018 XC90 T5
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zou dan zelf voor een T5 gaan, 'n T6 voegt niet heel veel meer toe en is 'n tamelijk schaarse machine
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Wat ik heb begrepen is de T6 in het begin niet geleverd in Nederland . De T6en die ik op het oog heb zijn geïmporteerd uit Duitsland en lekker vol met opties. Opties die ik graag wil ( standkachel, airco derde zitrij) zitten vaak niet in de T5. Althans de auto’s die ik heb gezien.
Maar ik zal nog eens goed gaan kijken naar het T5 aanbod.
Op mobile.de staan veel t5 en T 6 te koop. Weinig T8 versies.
Het valt mij wel op dat qua prijs er niet veel voordeel is bij een import auto.
Ik neig ook naar een “full” benzine versie.
Hopelijk is de kwaliteit net zo hoog als versie 1!
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

https://tvk.nl/volvo-occasions/volvo/xc ... ne/496323/

Ik ga volgende week even kijken bij dit exemplaar. Erg compleet
Gebruikersavatar
XC30
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 09.01.2007 - 10:39
Contacteer:

Bij Hooftman in Alphen staat een heule mooi T8.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo ... aign=share

Als je veel kleine stukjes rijdt is een hybride erg fijn. En de hybride techniek is best wel betrouwbaar. Zou je wel aanraden het onderhoud door een Volvo-garage te laten doen.
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Dat is absoluut een punt waar ik ook mee worstel. Ik rij idd veel korte stukjes dus dat is weer een punt voor de T8;-)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als je 60K voor een auto (uit eigen zak) kunt neerleggen dan kun je ook wel eventuele extra reparaties aan de T8 betalen lijkt mij. Nogmaals het is niet gezegd dat een T8 per definitie meer kost in onderhoud, het risico is alleen groter, maar met een T6 kun je ook pech hebben. Ik zou zeggen ga rijden met beide en kies uiteindelijk met je hart.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Onzin redenering, kan maar zo zijn dat daar lang hard voor is gespaard en dat het bedrag nu beschikbaar is. Wil nog niet zeggen dat je een grote buidel over hebt om evt extra (hoge) kosten ‘makkelijk’ te kunnen dragen.
En feit blijft alles kan kapot.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Idd teebee. Hard en lang voor gespaard . Mijn huidige Xc90 voor 39000 euro aangeschaft maar inmiddels rijd ik er 12 jaar mee.
Dat ik 55k uitgeef aan een mooie occasion wil zeker niet zeggen dat ik zit te wachten op jaarlijkse beurten van 3-4000 euro
Onderhoud kost geld, is niet anders maar ben geen multi miljonair.
Met mijn huidige Xc90 heb ik altijd beurten gehad variërend tussen de 600 en 2500 euro( ( Volvo Verkerk) en dat vind ik geen probleem.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ik wens je een wijs besluit toe, is een luxe probleem niet te weten wat te kiezen ;-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

teebee schreef: Onzin redenering......
Dat mag jij onzin vinden maar als je net met moeite alles bijelkaar geschraapt hebt om net een XC90 te kunnen lappen zou ik mij wel twee keer bedenken als je geen vet op de botten meer over hebt. Voor mij rijd je dan te ver boven je stand. Een keer een tegenvaller en je hebt een probleem? Ik zou me daar niet comfy bij voelen. XC90 is een bovengemiddelde auto met een dito prijskaartje om deze te rijden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

trim schreef: ….. wil zeker niet zeggen dat ik zit te wachten op jaarlijkse beurten van 3-4000 euro
Die ga je met zowel de T6 als de T8 ook zeker jaarlijks niet krijgen met jou kilometrage. Wat ik alleen maar wilde aangeven is dat je wel voldoende reserve moet hebben om tegenvaller op te vangen. De kans dat je dat nodig hebt bij een T8 is m.i. groter dan met een T6.
Ik wens je veel plezier en wijsheid toe, een andere auto uitzoeken is altijd leuk (vind ik).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Gouwe schreef: Als je 60K voor een auto (uit eigen zak) kunt neerleggen dan kun je ook wel eventuele extra reparaties aan de T8 betalen lijkt mij.
Het gemak waarmee jij dit concludeert maakt het voor mij een onzin redenering.
Dat het niet jouw keuze zou zijn is prima, maar TS wil een voor hem verantwoorde keuze maken.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Het zoeken is zeker leuk Gouwe!
En wees gerust , ik doe het niet met mijn laatste centen;-)
Neig nu toch weer naar de T8... de korte dorpsritjes zijn daar toch wel erg goed voor....
Gebruikersavatar
XC30
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 09.01.2007 - 10:39
Contacteer:

En goede kennis van mij, reeds gepensioneerd en niet geheel onbemiddeld, heeft eind vorig jaar ook voor deze keuze gestaan. Hij heeft uiteindelijk een prachtige gebruikte T8 Excellence gekocht welke we samen uit Duitsland hebben gehaald. Buiten het feit dat de auto over alle opties beschikt is hij met name zeer te spreken over die korte rijtjes hier in de stad. Lekker elektrisch en daarmee ook heel relaxed rijden. Vandaar ook mijn eerdere opmerking. En de dealer geeft gewoon de normale garanties hoor. Nog een opmerking, ik zou de XC90 ook zeker met luchtvering nemen. Kan ook kapot natuurlijk (was nogal een probleem bij de eerste series dacht ik) maar geeft zoveel rijplezier extra.

Veel plezier in ieder geval met de zoektocht. Altijd leuk.
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”