To hybride or not to.....

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
JoopXC
2nd Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: 07.05.2012 - 22:59

Rijden in een T8, een V60 weliswaar, niet helemaal vergelijkbaar dus, is een feestje. Een XC90 T8 zal qua vooruitkomen niet heel veel verschillen. Bovendien is een XC90 qua auto niet in het bijzonder een auto die uitnodigt tot "sportief" rijden, die rijstijl maakt electrisch voortbewegen uitermate efficient.

Juist jouw best wel lage jaarkilometrage zal denk ik bij een T8 uitvoering ten goede komen aan veel uitgekiende electrische kilometers, bij voorkeur moet je dan wel op b.v. eigen grond op kunnen laden. Als je dit niet kunt, kosten de kilowattjes onnodig veel meer en zijn die electrische kilometers wel meteen een stukje duurder.

De hierboven geopperde T8 heeft een hele lage km. stand zodat je een denk ik bijna nieuwe auto krijgt voor dat geld. Als zakelijke rijder is een keuze voor een auto met meer dan gebruikelijke techniek gevoelsmatig makkelijker dan wanneer je het met je eigen spaargeld af moet tikken... begrijpelijk wel vind ik ook.

Evengoed zou ik het wel weten! ;-) Gewoon proefrijden, of niet natuurlijk als je bang bent voor de uitkomst! :D

Bij een dealer, heb je trouwens wel garantie en grotere kans op coulance in geval van mogelijke problemen. Succes met je zoektocht, heel erg leuk idd.!
440 GL 1989
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

T8 wint wel aan voorkeur nu. Ik kan idd laden op eigen grond dus wederom een plus. De combi, elektromotor en benzine, zal voor een soepele beweging van het bakbeest zorgen. Mijn grootste angst blijft het accu hoofdstuk maar miss overdrijf ik ook wel weer.
Buiten de boven genoemde T6 ga ik ook kijken bij onderstaande T8. Supercompleet maar wel wat duurder.

https://www.reede.nl/voorraad/volvo/xc9 ... s-21215094

Iig dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Beste Trim,
Mbt deze T8 kan ik niet veel zeggen, maar wel mbt de dealer Reede.
Mijn persoonlijke ervaring is meer dan uitstekend (ver boven de norm), zeer kundig, zeer vriendelijk en een uiterst klantgerichte houding.
Ik weet dan ook zeker dat het een meer dan betrouwbaar adres is.
Veel genoegen met het oriënteren!
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

trim schreef: Het zoeken is zeker leuk Gouwe!
En wees gerust , ik doe het niet met mijn laatste centen;-)
Neig nu toch weer naar de T8... de korte dorpsritjes zijn daar toch wel erg goed voor....
Bij een test van Autoweek (niet het meest betrouwbare medium, maar toch) kwamen ze dacht ik tot 19 kilometer elektrisch voor de T8

Als je de auto lang wilt houden (zeg 10 jaar) dan is er met hybride / plugin hybride een groter risico op economisch total loss. Idd wegens het accupakket en de complexe techniek
Maar misschien kan er een 2de hands accu pakket in tegen die tijd
Gebruikersavatar
Dannyk
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 05.07.2014 - 13:27

Ik heb een enkele woon-werk afstand van 29 km en het lukt me vrijwel altijd om die geheel elektrisch af te leggen (zowel heen als terug want ook op mijn werk is voldoende mogelijkheid om te laden). Ik rijd dan wel 90 op de snelweg (rechterbaan, tussen de vrachtwagens), maar met de Pilot Assist en het fantastische geluid uit de B&W speakers is dat helemaal geen straf. Alleen met sterke tegenwind of temperaturen onder nul loopt de puur elektrische actieradius iets terug. Al 81.500 probleemloze kilometers erop zitten (MY 2017) en de auto rijdt nog steeds als nieuw!
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3042
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Beste Trim,

Als ik even vlug de auto's vergelijk die jij heb laten zien, zijn die T8 versies wel iets duurder, maar zie dat die exemplaren wel completer zijn.
In de vergelijking ook meenemen of er On Call / standkachel bij zit, B&W geluidsinstallatie, Pannoramadak, trekhaak en de Nappa Lederen bekleding. Stuk voor stuk opties van enkele duizenden euro's per stuk.

Die in Reede is een R-design, die bij Hooftman is een Inscription. R design rijdt vaak wat strakker, laag profiel banden en andere looks, ook iet s om mee te nemen.

Verder gewoon rijden, vergelijken en 'genieten' van deze zoektocht.
Succes!
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Nou inmiddels contact met Reede. Prettig over de telefoon gesproken over de Xc90. Idd een zeer complete auto. Ook nog luchtvering. Uiteindelijk over mijn auto gehad en wat foto’s en informatie toegestuurd naar Reede om tot een inruilvoorstel te komen.

Voor jullie info mijn auto:
- Volvo Xc90 2.5T met 214000 km
- auto heeft standkachel vanaf fabriek.
- banden zijn 1 jaar oud ( vredestein quatrac)
- dealer onderhouden bij Volvo Verkerk en 2 weken geleden beurt gehad met apk .

Bod van Reede: 4445 euro

Nogal sprakeloos. Ik verwacht geen hoofdprijs maar dit vind ik ronduit lachwekkend.
Ik verwacht geen hoofdprijs voor mijn auto maar dit spelletje hield iig meteen op.

Gelukkig genoeg aanbieders en dan maar de auto zelf verkopen.
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Bij een geschikte auto doe ik altijd een kentekencheck.
Heb ik ook van mijn eigen auto laten doen. Deze gaf een een handelswaarde van 7500 euro. Dat is dus de laagste prijs afhankelijk van de conditie.
Ik begrijp werkelijk niet waar die prijs van Reede vandaan komt.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als ik bij de ANWB kijk naar een 2004 2.5T Exclusive met een aanschafprijs van 75K geven ze daar een richtprijs van 5600,- euro. 4450,- voor een 2003 is dan misschien mager, maar belachelijk lijkt het op basis van de cijfers van de ANWB niet. Ik kan me wel voorstellen dat dat anders voelt voor jou, zeker als je er al jaren met veel plezier in rijdt. Alles hangt ook samen met de vraagprijs voor de T8. Als die 5K onder de richtprijs ligt lijkt het me een goede deal, ligt die er 5K boven is de deal veel minder. Welke site gebruik jij voor de info? Overigens de handelswaarde is niet gelijk aan je inruilprijs hoor.
Al gedacht aan zelf verkopen?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Kentekencheck.nl
Is natuurlijk niet zaligmakend. Maar Je zult je verbazen waar deze auto’s voor worden verkocht ( youngtimers). Op de kentekencheck site staan driewaarden
Aankoop adviesprijs, inruilwaarde en handelswaarde.
Ik ga de auto idd zelf verkopen.
echt geen grap..had al een bod van 10k vorige maand.
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

kost overigens wel geld op kentekencheck. 20 euro voor een uitgebreid rapport.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Jammer van deze ‘ervaring’. Heb persoonlijk een uitstekende deal kunnen maken bij Reede bij de aanschaf van mijn nieuwe V60.
De inruil welke ik overeengekomen ben was prima.
In een auto zit ook altijd een stuk emotionele waarde welke het proces lastig kan maken.
Zelf de boer op om te verkopen lijkt het devies, al is het voor je eigen gemoedsrust.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

trim schreef: Kentekencheck.nl
Is natuurlijk niet zaligmakend. Maar Je zult je verbazen waar deze auto’s voor worden verkocht ( youngtimers). Op de kentekencheck site staan driewaarden
Aankoop adviesprijs, inruilwaarde en handelswaarde.
Ik ga de auto idd zelf verkopen.
echt geen grap..had al een bod van 10k vorige maand.
Ok helder. 10K gelijk doen zou ik zeggen. Kreeg mijn broertje als inruil bod voor zijn XC60 T6AWD van 2013 met 180K op de teller.... Hebben we uiteraard niet gedaan
Overigens vind ik die prijzen voor youngtimers totaal belachelijk. Ik zie soms prijzen van 17K voorbij komen voor een auto van 2003 met 160K op de teller.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Mee eens Gouwe, die 17k is idd absurd. Maar het bod van 4445 euro is bij mij echt in het verkeerde keelgat geschoten.
Als je 60 k vraagt voor een rdesign met 87000 km en welke richting de 4 jaar oud gaat dan zou je verwachten dat er wel wat korting in de inruil te vinden is. Die kan ik niet vinden in dit bod.
Helaas is de occasionmarkt in Nederland een beetje van slag.

Laatste week veel gelezen over de toekomst van de ned automarkt en wat dit met de consument doet. Nieuwe autoverkoop blijft dalen en occasionhandel blijft stijgen.
Iig valt het T5/6 hoofdstuk voor mij af. Vrees dat de benzinemotor het volgende “slachtoffer” zal worden van het overheidsbeleid.
Daarbij gaan de ontwikkelingen op elektrisch gebied steeds sneller en zullen de prijzen voor deze wagens gaan dalen. ( zie de nieuwe Xc90 mild hybride)
Dit zal ook wel moeten want als de overheid haar subsidies laat varen zal, zowel particulier als leaserijder, de hoge prijzen voor de elektrische auto’s niet meer kunnen betalen.
Ik kan mij nl niet voorstellen dat , wanneer heel Nederland elektrisch rijdt, niemand wegenbelasting meer zal betalen. Zeker met auto’s van 2500 kg.
Ik snuffel nog even door op het web naar T8 versies en kachel in de tussentijd met mijn youngtimer door;-)
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Nieuwe autoverkoop blijft dalen en occasionhandel blijft stijgen.
Ik ruik kansen voor de importhandel :D

Volgens mij kachelt half Nederland gewoon lekker door met zijn automobielen. Dat is ook het beste want dat is het meest duurzaam. We willen graag de CO2 productie beperken en het beste om dat te doen is door te consuminderen.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Wat overigens ook het geval is DB200..import.
Een andere handelaar waar ik contact mee heb gehad is muddekok occasions. Zij hebben een flink aantal Xc90 staan.
Een groot gedeelte uit Duitsland.
Overigens verdwijnen er ook een hoop Xc90 juist richting buitenland...die 21% btw nekt de verkoop hier, volgens de handelaar, behoorlijk.
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Als je een inruilprijs wilt hebben dan zou ik gewoon langs gaan.
Door de telefoon is dat nou gewoon heel moeilijk.
mijn voorkeur zou ook een aankoop bij een dealer zijn.
vaak de hele onderhouds historie bekend en alle updates uitgvoerd.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Nou , knoop doorgehakt! Morgen mijn Xc90 T8 uit 2016 ophalen. Heb er zin in .lang gezocht en getwijfeld . T5/6 of T8. Gezien de weinige kilometers die ik rijd lijkt hybride toch een slimme keuze.
Mijn huidige Xc90 (2003) prima kunnen verkopen. Erg gewild en de dubbele prijs van de dealer. Ze zijn met name bij de samengestelde gezinnen erg in trek. Ik zal de trouwe loebas wel missen.... want ondanks geen beeldschermen en andere specs was het een hele fijne auto.ik had hem er bijna naast gehouden;-)
Laatst gewijzigd door trim op 10.12.2019 - 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Ik heb deze overigens ook van particulier gekocht. Volledig volvo onderhouden en laatste beurt in oktober gehad. Wat een verschil in prijs met de dealer. Waanzinnig wat die er voor vragen
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Inmiddels klein weekje aan het rijden met het beest. Wat een fijne auto!Het zuinig rijden is voor mij ( heel weinig km per jaar) niet een enorme prio dus schakel veel tussen power en hybride.
Vraag mij overigens wel af als je in pure rondrijdt en in 1 keer een pittige inhaalactie maakt, hoe gezond dit voor de benzine motor is.
Als je pech hebt dan moet deze in 1 keer aangaan en krijgt giga koud op zijn donder!
Ik ben dan ook van plan om eerst even in de power mode te beginnen en dan na een tijdje over te schakelen in hybride. Is de motor iig een beetje op temp.
Even een ander vraagje, ik overweeg om er running boards onder te zetten. Dit ivm instappen van de kiddos. Schijnt een vrij dure optie re zijn. Zijn er bestuurders die deze optie hebben en dan ben ik vooral benieuwd hoe zij het optisch vinden tonen bij de inscription chromen lijst. Deze loopt iets schuin af en de running board is kaarsrecht.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”